handdator

Visa fullständig version : Fast potatis vs mjölig potatis


MaxTheMarketer
2020-03-16, 20:26
Jag har börjat koka potatis hemma efter 31 års fördröjning. Det verkar vara mjölig potatis för hur kort jag än kokar den (mellan 10-20 minuter) så verkar den bli rätt klen inuti.

Den verkar ha lätt att gå sönder i mindre bitar och det är verkligen minimalt tuggmotstånd. Kan det vara så att jag köpt mjölig potatis? Jag vet inte skillnaden men namnet borde ange något om hur den blir efter normal koktid?

Phjanton
2020-03-16, 21:14
Jag har börjat koka potatis hemma efter 31 års fördröjning. Det verkar vara mjölig potatis för hur kort jag än kokar den (mellan 10-20 minuter) så verkar den bli rätt klen inuti.

Den verkar ha lätt att gå sönder i mindre bitar och det är verkligen minimalt tuggmotstånd. Kan det vara så att jag köpt mjölig potatis? Jag vet inte skillnaden men namnet borde ange något om hur den blir efter normal koktid?

Låter onekligen som mjölig potatis, gör potatismos av den du har köpt och köp fast potatis nästa gång. Mycket godare och enklare att koka. Fast potatis kan också upplevas mjölig och falla isär om man kokar den till döds.

Lättare att koka potatisar om de är små alternativt dela de större potatisarna på mitten.

Shotdowninflames
2020-03-18, 14:34
Hur lyckades du få potatisen att hålla i 31 år ?
Du kommer att göra succé i preppersgrupperna på Facebook

kpt202
2020-03-18, 18:07
Där är ingen direkt vetenskap på hur lång tid potatis ska kokas. det beror helt enkelt på storlek o sort.
man får helt enkelt vakta det och sticka potatisen med en tandpetare/sticka/kniv för att avgöra konsistensen på potatisen om den är klar eller inte.
du kan överkoka fast potatis så den med blir mjölig.
precis som med pasta.. försöka hitta så den blir al dente.

Cykelcykel
2020-03-18, 18:52
Skala inte
Koka långsamt på svagt värme

TheDoctor
2020-03-23, 19:52
Alltid fast potatis. Även om jag gör mos. Inte hittat en mjölig som jag tycker smakar bra än.