Visa fullständig version : Lite fundersam ang. näringsinnehållet...
AdrenalineRush
2004-05-16, 16:22
Enligt Livsmedelsdatabasen.com innehåller 100g kycklingfilé
23,1g protein och 1,2g fett. Detta borde väl gälla i princip alla kycklingfileér oavsett märke?
Jag har sett att detta inte alls stämmer om man kolla på de olika märkena som man kan köpa....
Jag köpte kycklingfilé idag, enligt påsen innehåller dom 21g protein, 2g fett och <0,5g kolhydrater. Ska man gå efter detta eller efter livsmedelsdatabasen? :confused:
Tricklev
2004-05-16, 16:25
Gå efter märket, lifsmedelsvärket har la slagit ihop ett medel på olika som finns ute på marknaden.
Iofs så tycker man att det är samma sak så dom borde väll alla ha samma näringsinnehåll?:confused:
Tycker du ska gå efter påsen, för vissa "tillverkare" sprutar ju in vatten i kyckingfiléerna för att få dem att väga mer, och då sjunker ju exempelvis proteininnehållet direkt.
Callister
2004-05-16, 16:26
Det är bara marginella skillnadern ändå. :)
Vad gör 2-3g fett hit och dit? :hbang:
Originally posted by AdrenalineRush
Enligt Livsmedelsdatabasen.com innehåller 100g kycklingfilé
23,1g protein och 1,2g fett. Detta borde väl gälla i princip alla kycklingfileér oavsett märke?
Jag har sett att detta inte alls stämmer om man kolla på de olika märkena som man kan köpa....
Jag köpte kycklingfilé idag, enligt påsen innehåller dom 21g protein, 2g fett och <0,5g kolhydrater. Ska man gå efter detta eller efter livsmedelsdatabasen? :confused:
Beror nog på hur kycklingen har blivit utfodrad. Mycket solrosfrön betyder mycket protein! :smokin:
King Grub
2004-05-16, 16:58
Det varierar alltid. Och det gäller allt. Värdena i tabellerna är bara ett medelvärde. Havregryn, t ex, kan innehålla allt från 300 till 400 kcal och variera i fett-, kolhydrat-, och proteinmängd, och detsamma gäller kött och kyckling. I vegetabiliska sammanhang varierar det mycket beroende på skörd, jordens bördighet, osv, och i animaliska sammanhang på hur djuren blivit uppfödda, på vilken mat och i vilka miljöer de levt.
Räkna värdena som en riktlinje, med de stämmer absolut inte till 100%.
AdrenalineRush
2004-05-16, 17:10
Okej, tack för den snabba responsen grabbs! :cheers:
Originally posted by Callister
Det är bara marginella skillnadern ändå. :)
Vad gör 2-3g fett hit och dit? :hbang:
fettet är väl ingen fara med, men det är ju ändå
skillnad om kycklingfilen mäts utan vatten jämfört
med 20% vatteninjektion. En 1 kg påse kyckling
är då 200 gr är vatten. Och endast 800 gr a 20% protein.
då har man alltså en förlust på 40gr protein.
Kanske är marginellt, men jag vill veta hur mycket jag
stoppar i mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.