handdator

Visa fullständig version : Budget Hobbys - Modellbygge


YTS
2020-03-13, 21:52
Budget hobbis Artikel 1.
Modellbygge.

Denna hobby kostar också en del, men jämför t.ex. med motocross, hästsport m.m.
Så kan nog ganska många unna sig den. Nog pratat om ekonomi.

Vad du behöver:
1. En ren glasburk med lite lacknafta i.
2. Tre st mårdhårspenslar, i olika grovlekar,
3. En dagstidning.
4. Modellim Var ett tag sen jag byggde någonting, men jag vet att proffsen använder snabblim, själv gillar jag mer långsamt torkande lim.
5. Färg: Humbrol gillar jag. Köp inte på dig mer än du behöver, d.v.s. bara de färger som är listade i byggannvisningen. Om humbrols färger inte är listade på din modell, så försök hitta en färgnyckel på nätet.
6. En modell: bilar scala 1:24 alt 1:25, motorcyklar scala 1:12
7. En liten vass sax att klippa loss byggdelarna från kartorna. (mustachsax är bra)

Då börjar vi med att måla.
1. Ska man vara riktigt noggrann, så börjar man med att sänka ner kartorna med byggdelar i mild diskmedelslösning något svagare än man har till diskning. Skölj av.
2. Låt kartorna torka på en tidning med ett tidningsark över.
3. För riktigt bra resultat börjar du med primer (grundlack). Har iaf. varit numrerat #1
4. Välj pensel (ofta den smalaste)
5. Öppna burken, med saxen, håll skänklarna något isär och stick in spetsarna under kanten på locket. Bänd saxen försiktigt neråt.
6. Rör färgen med en tändsticka svavlet uppåt. Stäng igen och skaka burken. Öppna.
7. Måla bitarna med primer, karta för karta. Måla hellre för tunt än för tjockt.
8. När du är klar så lägger du karterna på tidningspapper och låter torka ca 6 timmar.
9. Om du vill undvika damm så ställ in karterna i en liggande kartong.
10. Nu skall penseln, penslarna göras rent. Öppna burken med lacknafta och vinkla penseln, så att penselstråna ligger ann mot burkens insida med ca 30-45 graders vinkel. Rotera penseln, så att det mesta av färgen lossnar.
11. Lägg penseln i vinkel med stråna mot ett tidningspapper, tryck mycket lätt med vänster pekfinger på penselstråna samtidigt som du roterar penseln med höger hand.
12. Ställ penslarna med borsten uppåt i ett dricksglas och ställ in i ett skåp.
13. Ett varningens ord – låt inte penslarna stå i lacknaftaburken, för då böjer sig stråna och färgkorn fastnar mellan stråna.
14. Nu börjar vi med de egentliga färgerna. Ta upp manualen ur byggsatsens låda. Ofta är färgerna kodade med bokstäver från A o.s.v. Säg att A kodar för rött. Varje del som skall vara röd är då kodad med ett A. Måla dem i ordning karta för karta. Kartorna brukar också vara kodade med bokstäver medans de inviduella delarna är kodade från nr. 1 Kanske låter krångligt men ser du det live, så grejar du nog det.
15. Varningens ord no2: Klipp inte loss bitarna innan allt är färdig målat, Har jag testat mest för att se om det skulle gå att få ett helltäckande färglager, men det funkar inte.
16. Rengör händerna med lite lacknafta på en bit hushålls papper
17. Häll inte ut lacknafta i avloppet, om man gjort allt rätt så kan man använda lacknaftan i burken till minst en modell. När det blir dags att göra sig av med lacknaftan så har återvinningsstationerna oljefat för detta.


Då börjar vi med att bygga.
1. Följ bygganvisningens numrerade ordning klipp loss bitarna en och en, så nära byggdelen som möjligt. Där du klippt finns ingen färg kvar, men detta syns oftast inte på det färdiga resultatet.
2. Fönsterrutor, var mycket försiktig, så du inte får lim på själva fönsterytan, det ser mycket fult ut. Har inga andra råd än att vara försiktig och inte lägga på mer lim än nödvändigt.
3. Om du inte är en naturbegåvning så får du räkna med att det hamnar färg lite överallt.
4. Samt att färglagrens finnish inte är helt perfekta.
5. Övning ger färdighet.