handdator

Visa fullständig version : Persona non grata!


trädgårdsmöbel
2020-03-06, 10:09
...Är ett roligt uttryck. Det är vuxnas sätt att säga "Leker du med Kalle så får du inte leka med mig!" Man förbjuder helt enkelt umgänge med någon och bestraffar det med uteslutning.

Senast jag läste det var det just här Tyngre har blivit "Gratängad" av minst två olika aktörer. Men tråden handlar inte om Tyngre, utan om handlingen, uttrycket och Gratängandet av folk.

Har du personligen gjort någon annan till "persona non grata"?

Har du själv blivit persona non Grata i något sammanhang?

Är "Gratänga" en bra förkortning av persona non Grata och ett bra uttryck för själva handlingen. "Skärper du dig inte blir du Gratängad omedelbart!"

Brofessorn
2020-03-06, 10:15
Nej, "gratänga" är inte en bra förkortning. Bäst att riva av det plåstret direkt. :(

Diomedea exulans
2020-03-06, 10:16
Jag har en vän på Facebook som unfriendar alla som stödjer Trump på något sätt.

trädgårdsmöbel
2020-03-06, 10:17
Nej, "gratänga" är inte en bra förkortning. Bäst att riva av det plåstret direkt. :(

Du ligger så här nära, c:a 2cm mellan tummen och pekfingret att bli Gratängad just nu. Vill du ha Gratäng?

trädgårdsmöbel
2020-03-06, 10:19
Jag har en vän på Facebook som unfriendar alla som stödjer Trump på något sätt.

Bra vardagsexempel där!

Brofessorn
2020-03-06, 10:21
Du ligger så här nära, c:a 2cm mellan tummen och pekfingret att bli Gratängad just nu. Vill du ha Gratäng?

Nej, men jag kan tänka mig att bli "gratinerad". Redan ett verb, vilket är det du verkar vara ute efter.

trädgårdsmöbel
2020-03-06, 10:24
Nej, men jag kan tänka mig att bli "gratinerad". Redan ett verb, vilket är det du verkar vara ute efter.

Om det redan finns ett verb har vi inte konstruerat ett. Gratriniserad kanske? Nej, gratängad är bättre.

Brofessorn
2020-03-06, 10:26
Finns det någon konsensus för när man bör gratinera någon? Efter ett par meningsskiljaktigheter? När man fått veta att de stöttar Trump?

Rikard Jansson
2020-03-06, 10:26
gratad?

trädgårdsmöbel
2020-03-06, 10:38
Finns det någon konsensus för när man bör gratinera någon? Efter ett par meningsskiljaktigheter? När man fått veta att de stöttar Trump?

Jag tror ofta det bör finnas med ett slags hot för Gratängning. Att man på något sätt känner sig hotad av personen utöver meningsskiljaktigheterna och ogillandet.

gratad?

Gratängad.

Akerhage
2020-03-06, 10:59
Persona non grata låter som en person som fyller år som ingen säger grattis till.

StarkaUlf
2020-03-06, 11:40
Persona non grata låter som en person som fyller år som ingen säger grattis till.

10 stycken persona non grata på kolo idag :(

Akerhage
2020-03-06, 12:45
10 stycken persona non grata på kolo idag :(

Så kan vi ju inte ha det!

Stort grattis till er alla! :cheers:*yourock*

Snorkfröken, Storpipen, Micke84, Antonius, Symmetrian, robb.eR, gymnissen, Phu nha dat, Sällen, EkarN

Anton Fräs
2020-03-06, 12:47
Flertal som plockat bort mig från facebook efter diskussioner.

StarkaUlf
2020-03-06, 13:07
Så kan vi ju inte ha det!

Stort grattis till er alla! :cheers:*yourock*

Snorkfröken, Storpipen, Micke84, Antonius, Symmetrian, robb.eR, gymnissen, Phu nha dat, Sällen, EkarN

Heja!!!! *flex*

trädgårdsmöbel
2020-03-06, 13:10
Flertal som plockat bort mig från facebook efter diskussioner.

Det är halvvägs:) Har de följt upp med att ta bort eller hota med att ta bort personer som inte även de plockar bort dig? Då har du gått hela vägen till "persona non grata" (Om jag förstått uttrycket rätt).

Anton Fräs
2020-03-06, 13:19
Det är halvvägs:) Har de följt upp med att ta bort eller hota med att ta bort personer som inte även de plockar bort dig? Då har du gått hela vägen till "persona non grata" (Om jag förstått uttrycket rätt).

Hm, inte vad jag vet.

svenbanan
2020-03-06, 14:11
nej, "gratänga" är inte en bra förkortning. Bäst att riva av det plåstret direkt. :(
+1

Rikard Jansson
2020-03-06, 14:29
Ni är nu gratade.

WHITEFOLKS
2020-03-06, 15:51
Det är inte vad persona non grata betyder.

Det betyder att personen inte är välkommen sen vad det beror på kan variera.

Brofessorn
2020-03-06, 15:52
Det är inte vad persona non grata betyder.

Det betyder att personen inte är välkommen sen vad det beror på kan variera.

Vill du bli gratinerad eller?

svenbanan
2020-03-06, 16:11
Det är halvvägs:) Har de följt upp med att ta bort eller hota med att ta bort personer som inte även de plockar bort dig? Då har du gått hela vägen till "persona non grata" (Om jag förstått uttrycket rätt).

Fast det är ju egentligen en term som har en väldigt specifik betydelse (en diplomat/ambassadör som inte längre är önskvärd i det land han är stationerad i, och alltså måste åka hem igen).

Ifall man vill använda det uttrycket i nåt annat sammanhang finns det nog inget riktigt koncensus kring nån exakt betydelse, utan man kan nog använda det om en hel radda olika situationer som alla är "lite åt samma håll".

trädgårdsmöbel
2020-03-06, 18:04
Jag fick en stark lust att käfta emot wf och sb Där, men ni verkar ha rätt. Jag körde på Tyngres variant som blivit persona non Grata. Ingen får leka med dem, gör det de då får de inte leka med vare sig bb eller sl-förbunden.

Castle
2020-03-06, 18:34
Jag fick en stark lust att käfta emot wf och sb Där, men ni verkar ha rätt. Jag körde på Tyngres variant som blivit persona non Grata. Ingen får leka med dem, gör det de då får de inte leka med vare sig bb eller sl-förbunden.

Skulle du kunna utveckla dramat för oss som inte följer med i alla dessa svängar i träningsvärlden, men ändå är lite intresserade? Fast nu framgick ju kanske det mesta i posten ovan, man förstår ju i stora drag vad det handlar om.

Diomedea exulans
2020-03-06, 18:46
Av en händelse råkade jag läsa denna artikel nu, här används uttrycket persona non grata på sista sidan: https://imgur.com/a/DdYTTBa?fbclid=IwAR1pKj8dtuDFr-OBjgOdfRVjqOJDskZhT5K19cTdkaM6TeSDbTuZ4H4CVwc

trädgårdsmöbel
2020-03-06, 18:58
Skulle du kunna utveckla dramat för oss som inte följer med i alla dessa svängar i träningsvärlden, men ändå är lite intresserade? Fast nu framgick ju kanske det mesta i posten ovan, man förstår ju i stora drag vad det handlar om.

Jag vet inte mer än jag skrev, och det är jag inte heller 100 på. Jag blev mest förtjust i uttrycket :)