handdator

Visa fullständig version : Lilla tråden om tvättstugor


C.E.J.
2020-03-03, 20:46
Hej, här pratar vi tvättstugor.

Det slog mig för ett tag sen att "typ alla" tvättstugor är likadana. De ligger i källaren och det finns hål för tider och datum där man sätter en liten plupp för att boka. En vacker dag råkar man ut för att nån totalt ignorerat ens bokning och påbörjat sin egen jävla tvätt. Detta är en klassiker.

Jag har bara sett en enda tvättstuga som var modern, det var i Upplands Väsby 2011, bostadsrätt tror jag. Där bokade man elektroniskt, inte via app men det var väl iaf nån skärm i trapphuset, och hade man bokat en tid så kunde ingen annan komma åt tvättstugan under den tiden, gissar att man fick en kod när man bokade, kanske. Hursom, alla tvättstugor borde vara så här. Ok, kanske är på tok för dyrt att göra om tvättstugor från 60-talet, ain't happening, men även nyare lägenheter verkar ju ha "gammelmodiga" tvättstugor.

Har du sett några moderna tvättstugor, hur funkade de? Eller har du kanske något annat tvättstugerelaterat att dela med dig av? Kör!

Starke75an
2020-03-03, 20:50
Min ligger oxå i källaren. Oftast är det ledigt, och då kan jag tvätta direkt. Maskinparken är några år gammal, så det är snart dags för byte.

r3mpuh
2020-03-03, 20:55
I våran tvättstuga har dem tvättmaskiner som är tänkta att ha både kall & varmvattenintag, men båda är fulkopplade till kallvatten enbart. Känner mig kränkt.

Fredszky
2020-03-03, 20:56
En vacker dag råkar man ut för att nån totalt ignorerat ens bokning och påbörjat sin egen jävla tvätt. Detta är en klassiker.

Då åker den andres tvätt ut. Om jag känner mig snäll- i en korg.

trädgårdsmöbel
2020-03-03, 21:14
Jag har tvättmaskin och tumlare i lägenheten. Ett tag i mitt bostadsområde så skulle man tydligen vara noga med att låsa ordentligt för att någon stal trosor. Det är lite fascinerande, för tvättade trosor kan väl inte vara så spännande för en trossniffare?

Nu vet jag dock inte om trosstölderna bestod i smutsiga eller rena trosor, men jag tänker att man lägger ju i sin tvätt i maskinen, och sedan går, man lämnar nog inte smutstvätt... så det är något lurt med detta. Kanske var det inte en trossniffare, utan någon som gillade rena trosor?

svenbanan
2020-03-03, 22:34
Jag tycker det har funkat bäst i de tvättstugor som varit så lågteknologiska som möjligt. En helt vanlig kalender med ett uppslag för varje vecka där man får skriva in sig på de tider då man vill tvätta har funkat bra där jag har bott. Fördelen med detta är att man kan komma till tvättstugan mitt i en tvättid och se ifall den inte används. Ifall ingen utnyttjar tiden är det bara att tvätta även om någon är uppsatt på den tiden. Det skulle inte vara möjligt om maskinen var låst för alla utom den som har koden för just den tiden.

Ekko
2020-03-03, 22:37
Har digitalt bokningssystem här, bokning kan göras online på webben eller via app eller via display i trappen.

För att maskinen ska gå att starta så måste man ha scannat sin digitala "nyckel" utanför, och man kommer även ej in i rummet om nuvarande tid inte är inom ens bokade intervall.
Riktigt nice.

r3mpuh
2020-03-03, 22:44
Jag tycker det har funkat bäst i de tvättstugor som varit så lågteknologiska som möjligt. En helt vanlig kalender med ett uppslag för varje vecka där man får skriva in sig på de tider då man vill tvätta har funkat bra där jag har bott. Fördelen med detta är att man kan komma till tvättstugan mitt i en tvättid och se ifall den inte används. Ifall ingen utnyttjar tiden är det bara att tvätta även om någon är uppsatt på den tiden. Det skulle inte vara möjligt om maskinen var låst för alla utom den som har koden för just den tiden.Jag tycker som SvenBanan fast typ tvärtom! :d

stridis
2020-03-03, 22:57
Jag tycker som SvenBanan fast typ tvärtom! :d

Och jag håller med rampuh!

Fast kjag har tvättmaskin och torktumlare i lägenheten så jag befattar mig relativt sällan med tvättstugan.

CalleP
2020-03-03, 23:17
Bokade antingen via hemsida eller via en display I huset, tvättmedel fanns gratis om man ville, torktumlare, skåp och strykbräda. Tyckte det var rätt bra!

Ifall inte någon hade öppnat en tid på 60 minuter Kunde man sno åt sig den.

d1anny2
2020-03-04, 06:29
Modernt ja. Här i huset finns en modern panel från Electrolux som man ska lägga sin tagg på och så boka. Den funkar två månader per år. Hopplös. Nu är det klassisk lista. Funkar bra.

rooz
2020-03-04, 06:29
Digital bokning via hemsida. Finns maskiner som inte går att boka om mna missat detta.

Enda jag kommer sakna är mangeln & torkskåp.

d1anny2
2020-03-04, 09:48
Digital bokning via hemsida. Finns maskiner som inte går att boka om mna missat detta.



Enda jag kommer sakna är mangeln & torkskåp.Manglar du? Har provat bara för att ha gjort det.

grondahl
2020-03-04, 14:44
Har haft digital bokning i flera hyreshus där man fick ha max 1 bokning åt gången och man ej kunde komma in om det inte var ens tid. Rätt irriterande om man kommer 1 min försent och ens tvätt är inlåst. Dock låg risk för att någon ska sno ens tvätt. Det här var för över 10 år sen så det borde ju vanligt bland större hyresvärdar.

Har sen dess bott i brf med vanligt låskolvssystem där de flesta har tvättmaskin i lägenheten. Mycket smidigt.

Scratch89
2020-03-04, 15:04
Digital bokning här också. Utöver en stor tvättstuga finns det en mindre, "spontan" tvättstuga, som man kan ta om den är ledig. Där finns det en maskin och en torktumlare. Perfekt när man kommer på att något behövs tvättas inför morgondagen. Om det ligger tvätt i maskinen som är klar flyttar man bara ut den och lägger uppepå eller i torktumlaren (men slår inte på den, man vet ju inte vad folk vill torktumla). Fungerar väldigt bra för mig som är så tankspridd.

vicarious
2020-03-04, 15:21
Hade elektronisk bokning i förra lägenheten. Det är både bra och dåligt.

Fördelar:
Inget kioskmongo kan ta din tvättid/inte hålla sin egen tid, eller ta sig in i tvättstugan under din bokade tid.
Man kan boka från webbläsare, var som helst, när som helst (vi kunde det iaf)

Nackdelar:
Glömmer man tiden blir man utelåst från tvättstugan. Värst om man har den sista tvättiden för dagen och tvätten ligger och surnar över natten.
Man kan inte tvätta utan att ha bokat en tid.

r3mpuh
2020-03-04, 15:24
Och jag håller med rampuh!

Fast kjag har tvättmaskin och torktumlare i lägenheten så jag befattar mig relativt sällan med tvättstugan.Nackdelen med att ha det i lägenheten är väl dock att man får stå för energikostnaden som tvättmaskinen/torktumlaren drar & eller eventuell extra fukt som bruket genererar inomhus. Plus att jag personligen inte gärna utsätts för oväsen som jag finner onödiga, samt att jag föreställer mig att man har en viss kvot utav störa-grannar att nyttja över tid(per dag/vecka/månad) & jag maxar gärna den med något annat än dammsugare & tvättmaskinistering. :d


Btw, ni övriga i tråden: Något utav det värsta som finns är när någon flyttar på ens tvätt ifrån tvättmaskinen utifall man kommer någon minut försent till sin tids slutskede alternativt att personen resonerar att hen bara vill "påbörja sin tvättmaskin i ett tidigare, effektivare tvättstugenyttjande skede då man omöjligen kan hinna med en extra tvätt under tiden som är kvar"...
Vänligen sluta smutsa ned min nytvättade tvätt med dina smutsiga labbar.

rooz
2020-03-04, 16:36
Manglar du? Har provat bara för att ha gjort det.

Alla sängkläder, vissa handdukar. Om jag vill få till det med frugan så kör jag stenmangel:cool:

stridis
2020-03-04, 17:20
Nackdelen med att ha det i lägenheten är väl dock att man får stå för energikostnaden som tvättmaskinen/torktumlaren drar & eller eventuell extra fukt som bruket genererar inomhus. Plus att jag personligen inte gärna utsätts för oväsen som jag finner onödiga, samt att jag föreställer mig att man har en viss kvot utav störa-grannar att nyttja över tid(per dag/vecka/månad) & jag maxar gärna den med något annat än dammsugare & tvättmaskinistering. :d


Mina grannar får ta det då de väsnas själva.*whatever*
No fucks given.:cool:

Ja har man mycket tvätt så vill man ju inte torktumla hemma, det blir dyrt så då är det ju trevligt att använda tvättstugan. Annars om det är lite pö om pö får det hänga på tvättstället och torka.

De har en maskin för mindre mattor och sådant också. Så ibland får man masa sig till tvättstugan trots allt om man inte vill handtvätta.

d1anny2
2020-03-04, 17:38
Alla sängkläder, vissa handdukar. Om jag vill få till det med frugan så kör jag stenmangel:cool:Aah. Smart. Det lilla extra

Rena manglade sängkläder plus två renskrubbade kroppar. [emoji177][emoji182][emoji179][emoji182][emoji176]

skyffelmördarn
2020-03-04, 18:33
Jag var den enda som rensade luddet i torkskåpet, AMA

baggard
2020-03-04, 18:41
Jag var den enda som rensade luddet i torkskåpet, AMA


Och det var efter det som du fick namnet skyffelmördarn?

MasterChief
2020-03-04, 19:20
Jag renoverade tvättstugan och nu älskar frugan att gå runt där och pula med kläder och tvätt (Mielemaskiner, Sonos, helkaklat och en walk in closet i rummet precis utanför).

Bästa investeringen någonsin.
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/022/138/highresrollsafe.jpg

rooz
2020-03-04, 19:26
Jag renoverade tvättstugan och nu älskar frugan att gå runt där och pula med kläder och tvätt (Mielemaskiner, Sonos, helkaklat och en walk in closet i rummet precis utanför).

Bästa investeringen någonsin.
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/022/138/highresrollsafe.jpg

Skryter du bara om hur mycket pengar du har?

mvh Aryt

MasterChief
2020-03-04, 19:33
Skryter du bara om hur mycket pengar du har?

mvh Aryt

Mmm..renoveringen gjordes med växelpengarna i byxfickan. Jag är så jävla rik, som alla andra löneslavar i Sverige.

Langster
2020-03-04, 19:38
När jag hade sån tvättstuga som man bokar, så orkade jag nästan aldrig boka. Pirattvättade på nätterna istället.
När jag väl bokade var det fan alltid nån som tog min tid. Oftast tjejer som tvättade mensfläckiga trosor, jag slet ut deras skit och la prydligt upp trosorna på en rad så att de förstod att jag hade sett deras äckliga trosor.

Det är annars något jag inte sett, fläckiga trosor, men de som snor tvättider har problem med skvättiga sköten, tydligen.

rooz
2020-03-04, 19:43
Mmm..renoveringen gjordes med växelpengarna i byxfickan. Jag är så jävla rik, som alla andra löneslavar i Sverige.

(Jag fiska mest efter tips till min egna tvättstuga:()

MasterChief
2020-03-04, 19:46
(Jag fiska mest efter tips till min egna tvättstuga:()

Kvinnor gillar att tvätta kläder, men de vill inte erkänna det. Men ger man dem en fin tvättstuga så kan de inte motstå frestelsen. Så enkelt är det. Bara att luta sig tillbaka och njuta.

d1anny2
2020-03-04, 20:31
När jag hade sån tvättstuga som man bokar, så orkade jag nästan aldrig boka. Pirattvättade på nätterna istället.

När jag väl bokade var det fan alltid nån som tog min tid. Oftast tjejer som tvättade mensfläckiga trosor, jag slet ut deras skit och la prydligt upp trosorna på en rad så att de förstod att jag hade sett deras äckliga trosor.



Det är annars något jag inte sett, fläckiga trosor, men de som snor tvättider har problem med skvättiga sköten, tydligen.

Så du skammade de redan skamsna stackarna? [emoji33][emoji33][emoji33]

Jag trodde att oskvättiga sköten hörde till undantagen. Underliv är inte att leka med. Eller så räcker det normförskjutning :)

vicarious
2020-03-04, 21:02
Btw, ni övriga i tråden: Något utav det värsta som finns är när någon flyttar på ens tvätt ifrån tvättmaskinen utifall man kommer någon minut försent till sin tids slutskede
Vänligen sluta smutsa ned min nytvättade tvätt med dina smutsiga labbar.

Håller du inte tiden får du skylla dig själv. Du ska vara glad att dina kläder inte hamnar på golvet.

/tvättstuge-facisten