handdator

Visa fullständig version : En PT som är helt bakom flötet?


MaxTheMarketer
2020-02-28, 01:51
Jag känner en person som har varit "bäst i X" (X = staden där jag bor) inom styrkelyft för ett par decennier sedan som senare har blivit PT. Jag har valt att ej hänga ut personen ifråga.

En sak som jag märkt dock är att den äldre herren idag postar mycket på sociala medier om kosttillskott (typ att balansolja är så himla bra jämfört med simpel omega-3, att vitamin C kan förhindra förkylning) samtidigt som han också verkar kritisk mot vaccinering.

Frågan är då: kan vissa PTs hamna bakom flötet vad gäller uppdaterad forskning inom träning & förknippad hälsa? Svaret är så klart ja. Intressant är hur det kan "drabba en" som, dvs., PT-snubben.

Vidare undrar jag om personen ifråga kanske också har motbevisade "träningsteorier" bakom sig också? Dock orkar jag inte argumentera med "gamla gubbar" för jag vet hur hög deras "vilja att lära sig något nytt" är.

Jag är alltid 100 % redo på att ha helt fel så jag kan lära mig någonting nytt!

PureWhey
2020-02-28, 07:50
Vad är frågan?

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Scratch89
2020-02-28, 07:52
Jag tycker att mina PT-kollegor generellt är rätt dåliga på kostvetenskap. Det är det gamla vanliga; kolhydrater är farligt men det är också LCHF, aspartam är farligt, man ska inte äta proteinbars för de är fyllda med socker men man ska såklart äta semlor på fettisdagen osv. Folk är folk är folk.

trädgårdsmöbel
2020-02-28, 08:20
Gissningsvis är en PT väldigt beläst i saker som rör hälsa, träning, kost, idrottsskador osv. En väldig massa information fast utan den typen av kunskap som gör att hon kan sålla information på ett bra sätt och avgöra vad som är vettigt eller ej. All denna information fungerar inte med varandra, så då blir det som det blir i skallen. Ett hopkok där bra och dålig information trängs med varandra.

KoloKille
2020-02-28, 08:30
Jag känner en person som har varit "bäst i X" (X = staden där jag bor) inom styrkelyft för ett par decennier sedan som senare har blivit PT. Jag har valt att ej hänga ut personen ifråga.

En sak som jag märkt dock är att den äldre herren idag postar mycket på sociala medier om kosttillskott (typ att balansolja är så himla bra jämfört med simpel omega-3, att vitamin C kan förhindra förkylning) samtidigt som han också verkar kritisk mot vaccinering.

Frågan är då: kan vissa PTs hamna bakom flötet vad gäller uppdaterad forskning inom träning & förknippad hälsa? Svaret är så klart ja. Intressant är hur det kan "drabba en" som, dvs., PT-snubben.

Vidare undrar jag om personen ifråga kanske också har motbevisade "träningsteorier" bakom sig också? Dock orkar jag inte argumentera med "gamla gubbar" för jag vet hur hög deras "vilja att lära sig något nytt" är.

Jag är alltid 100 % redo på att ha helt fel så jag kan lära mig någonting nytt!

Varför tror du att du vet bättre än en PT som har utbildning och certifikat? Vad har du för utbildning inom träning?

PureWhey
2020-02-28, 08:38
Generellt, av det jag sett, är PTs "utbildningar" och hitte-på-certifikat rejält undermåliga. Vem som helst får kalla sig PT. T.ex. på SATS brukar det sitta uppe små fina inramade "presentationer" av deras PTs. Där kan man läsa och se vilka utbildningar de har. Brukar sällan vara imponerande. Mycket av SATS egna SAFE-utbildningar och annat skit.

KoloKille: Är man vettig, har ett intresse och gillar att söka+läsa information på internet kan man säkert mer än en stor del av de som kallar sig PTs.

Min farmor kan kalla sig PT och skriva ut något hitte-på-cert. Det viktiga är vad personerna har för utbildning, inte om de har någon. Och man kan som sagt vara väldigt duktig utan något utbildning eller cert också, men det är nog svårare att ta sig in på ett gym som PT då.

Generellt väldigt svårt att veta kunskapsnivån på PTs.

Finns även väldigt bra folk, skulle dock säga att det är ovanligt.

Piranha
2020-02-28, 08:40
Jag känner en person som har varit "bäst i X" (X = staden där jag bor) inom styrkelyft för ett par decennier sedan som senare har blivit PT. Jag har valt att ej hänga ut personen ifråga.

En sak som jag märkt dock är att den äldre herren idag postar mycket på sociala medier om kosttillskott (typ att balansolja är så himla bra jämfört med simpel omega-3, att vitamin C kan förhindra förkylning) samtidigt som han också verkar kritisk mot vaccinering.

Frågan är då: kan vissa PTs hamna bakom flötet vad gäller uppdaterad forskning inom träning & förknippad hälsa? Svaret är så klart ja. Intressant är hur det kan "drabba en" som, dvs., PT-snubben.

Vidare undrar jag om personen ifråga kanske också har motbevisade "träningsteorier" bakom sig också? Dock orkar jag inte argumentera med "gamla gubbar" för jag vet hur hög deras "vilja att lära sig något nytt" är.

Jag är alltid 100 % redo på att ha helt fel så jag kan lära mig någonting nytt!

Ja det är ju helt klart vettigare å gnälla av sig på nätet än att kommunicera med personen i verkligheten, du som uppenbarligen är en av rang påläst person kanske kan ta upp dialogen IRL, se vart det leder.

PureWhey
2020-02-28, 08:41
Ja det är ju helt klart vettigare å gnälla av sig på nätet än att kommunicera med personen i verkligheten, du som uppenbarligen är en av rang påläst person kanske kan ta upp dialogen med IRL, se vart det leder.

Är personen kritisk mot vaccinering är det nog ingen idé.

Lennix
2020-02-28, 08:49
Varför tror du att du vet bättre än en PT som har utbildning och certifikat? Vad har du för utbildning inom träning?

Jag hjälpte min mamma på gymmet en gång, jag är PT.

Anton Fräs
2020-02-28, 09:26
De flesta PTs jag har sett träna klienter eller de gånger jag överfört konversationer säger mig att kunskapsnivån är extremt låg.

stridis
2020-02-28, 09:48
Jag känner en person som har varit "bäst i X" (X = staden där jag bor) inom styrkelyft för ett par decennier sedan som senare har blivit PT. Jag har valt att ej hänga ut personen ifråga.

Vidare undrar jag om personen ifråga kanske också har motbevisade "träningsteorier" bakom sig också? Dock orkar jag inte argumentera med "gamla gubbar" för jag vet hur hög deras "vilja att lära sig något nytt" är.

Jag är alltid 100 % redo på att ha helt fel så jag kan lära mig någonting nytt!

Bästa sättet att möta sådana är att träna sig starkare än vad de någonsin varit. Så gör det.*popcorn*

Stoltz
2020-02-28, 10:14
Ja det är ju helt klart vettigare å gnälla av sig på nätet än att kommunicera med personen i verkligheten, du som uppenbarligen är en av rang påläst person kanske kan ta upp dialogen IRL, se vart det leder.

De flesta PTs jag har sett träna klienter eller de gånger jag överfört konversationer säger mig att kunskapsnivån är extremt låg.

Jag trodde det var en bumpad tråd först när jag såg er två posta så "nära inpå" varandra :d

trädgårdsmöbel
2020-02-28, 10:52
Varför tror du att du vet bättre än en PT som har utbildning och certifikat? Vad har du för utbildning inom träning?

Det råder en enorm övertro på personer med utbildning. Det finns tex. läkare som har helt galna åsikter tex. antivaccin, cancer hejdas genom konserverad mat för det konserverar kroppen och analstimulans av pirriformis botar 50% av alla ryggproblem.

Så lita inte på någon pga. en utbildning och yrke. Fast försök undvika paranoia:) Ett modikum av skepsis till allt och alla inklusive sig själv rekommenderas.

KoloKille
2020-02-28, 11:12
Det råder en enorm övertro på personer med utbildning. Det finns tex. läkare som har helt galna åsikter tex. antivaccin, cancer hejdas genom konserverad mat för det konserverar kroppen och analstimulans av pirriformis botar 50% av alla ryggproblem.

Så lita inte på någon pga. en utbildning och yrke. Fast försök undvika paranoia:) Ett modikum av skepsis till allt och alla inklusive sig själv rekommenderas.

Men varför skulle en random gymnisse vara bättre än en utbildad personlig tränare som dessutom har varit bäst i X i styrkelyft?

trädgårdsmöbel
2020-02-28, 11:19
Men varför skulle en random gymnisse vara bättre än en utbildad personlig tränare som dessutom har varit bäst i X i styrkelyft?

Det har du oftast rätt i. Men inte så ofta att du skall lita på PT:n/den utbildade för det.

ceejay
2020-02-28, 11:33
Men varför skulle en random gymnisse vara bättre än en utbildad personlig tränare som dessutom har varit bäst i X i styrkelyft?

En random gymnisse kan vara någon som fördjupat sina kunskaper i väldigt många år. En utbildad pt kan ha gått en 1-veckas kurs för ett diplom. Det är väl rätt känt att man inte behöver vara något geni för att kunna lyfta vikt, finns en hel del exempel på det.

Läskeblask
2020-02-28, 12:42
Jag ser det nästan som omöjligt att nån med knappt nån erfarenhet men som är utbildad pt skulle vara bra. Det är inte kärnfysik att få en nybörjare att göra framsteg. Fast när man ser på gymmet att klienterna gör alla övningar fel trots hjälp av pt så är det illa. Jag tycker det krävs att man har erfarenhet men även forskat själv i ämnet. Sen måste man komma ihåg personkemin. Jag har haft pt:n som tävlat och har meriter men deras träningssätt passade inte mig

baggard
2020-02-28, 12:46
Har nog fan aldrig sett en PT hjälpa en nybörjare med något som såg vettigt ut på gymmet.

trädgårdsmöbel
2020-02-28, 13:30
Har nog fan aldrig sett en PT hjälpa en nybörjare med något som såg vettigt ut på gymmet.

Jag har sett vad som måste vart världens mest peppiga PT. Kunden klagade och svor vid vartenda set, "Fem till? Dra åt helvete!" "Nä nu får du fan ge dig! Jag orkar Inte!" "Men ge faaan i att lägga på mer vikt!" Osv.

Men hon peppade på, "kom igen nu!" "Fem till!" Och fick gubben att göra precis vad hon sa åt honom trots klagan och svordomar. 1,5 timme av det. Dessutom är han fortfarande hennes kund och har förbättrat dig rejält.

Själv hade jag sagt "Men skit i det då" vid första klagomål:)

baggard
2020-02-28, 13:39
Jag har sett vad som måste vart världens mest peppiga PT. Kunden klagade och svor vid vartenda set, "Fem till? Dra åt helvete!" "Nä nu får du fan ge dig! Jag orkar Inte!" "Men ge faaan i att lägga på mer vikt!" Osv.

Men hon peppade på, "kom igen nu!" "Fem till!" Och fick gubben att göra precis vad hon sa åt honom trots klagan och svordomar. 1,5 timme av det. Dessutom är han fortfarande hennes kund och har förbättrat dig rejält.

Själv hade jag sagt "Men skit i det då" vid första klagomål:)

Hahaha, jag älskar att gubben gorma tillbaka hela tiden

Lafayette
2020-02-28, 13:41
Jag har sett vad som måste vart världens mest peppiga PT. Kunden klagade och svor vid vartenda set, "Fem till? Dra åt helvete!" "Nä nu får du fan ge dig! Jag orkar Inte!" "Men ge faaan i att lägga på mer vikt!" Osv.

Men hon peppade på, "kom igen nu!" "Fem till!" Och fick gubben att göra precis vad hon sa åt honom trots klagan och svordomar. 1,5 timme av det. Dessutom är han fortfarande hennes kund och har förbättrat dig rejält.

Själv hade jag sagt "Men skit i det då" vid första klagomål:)

Tänk om han hade haft självdisciplin, vilka pengar han hade sparat :naughty:

Scratch89
2020-02-28, 13:45
Ni är välkomna till mig om ni vill ha en bra PT. Jag kostar bara 1315 kr i timman. :cool:

PureWhey
2020-02-28, 14:00
Ni är välkomna till mig om ni vill ha en bra PT. Jag kostar bara 1315 kr i timman. :cool:

Av ren slump tar jag 1314:-/h.

Diomedea exulans
2020-02-28, 14:09
Förresten, uttalar ni det "pee-tee" eller "pt"?

ChuckTesta
2020-02-28, 14:13
Vem fan säger pee-tee i Sverige? "Jag måste gå och träffa min pee-tee, you know personal trainer, för dagens träningspass"

Rikard Jansson
2020-02-28, 14:13
Förresten, uttalar ni det "pee-tee" eller "pt"?

Skulle aldrig ta det ordet i min Irl-mun.

trädgårdsmöbel
2020-02-28, 14:15
Ni är välkomna till mig om ni vill ha en bra PT. Jag kostar bara 1315 kr i timman. :cool:

Jag säljer ett individanpassat 3månaders träningsprogram för priset av en McFeast och C.o.

skyffelmördarn
2020-02-28, 14:52
Ni är välkomna till mig om ni vill ha en bra PT. Jag kostar bara 1315 kr i timman. :cool:

Billigt, jag pratade med en kille som heter Martin i Stockholmsområdet han sa att ville jag komma i form till sommaren kunde det inte lösas under 50 tusen.

Scratch89
2020-02-28, 15:02
Billigt, jag pratade med en kille som heter Martin i Stockholmsområdet han sa att ville jag komma i form till sommaren kunde det inte lösas under 50 tusen.

:D

Hoppas att du inte är fiskallergiker. Det verkar inte riktigt tas hänsyn till det i de individuella kostscheman han delar ut...

ChuckTesta
2020-02-28, 15:14
Kul att svenskarna är så pass homogena att så många har exakt samma individuella kostschema cofffee

trädgårdsmöbel
2020-02-28, 16:22
Jag kan lägga upp ett helt gratis kostschema åt er. Passar de flesta.

Frukost: 2- 4 donuts med 1liter kall mjölk Lunch: Lunchbuffé Middag: Valfri meny på McDonalds kväll: 2-4 donuts med 1 liter kall mjölk.

Diomedea exulans
2020-02-28, 16:23
Jag kan lägga upp ett helt gratis kostschema åt er. Passar de flesta.

Frukost: 2- 4 donuts med 1liter kall mjölk Lunch: Lunchbuffé Middag: Valfri meny på McDonalds kväll: 2-4 donuts med 1 liter kall mjölk.

Kör du på det själv?

trädgårdsmöbel
2020-02-28, 16:26
Kör du på det själv?

nej. för dyrt.

skyffelmördarn
2020-02-28, 18:59
Jag kan lägga upp ett helt gratis kostschema åt er. Passar de flesta.

Frukost: 2- 4 donuts med 1liter kall mjölk Lunch: Lunchbuffé Middag: Valfri meny på McDonalds kväll: 2-4 donuts med 1 liter kall mjölk.

Aa, gamla goda tiden med grisbulk, händer ibland fortfarande

Frukost: Äggmackor + yoghurt

Lunch: Kinabuffé

Fika: Wienerbröd-Standardmjölk

Middag: ½ Pizza + kebabrulle extra kött

Kväll: ½ Pizza + glass

Brofessorn
2020-02-28, 20:59
Aa, gamla goda tiden med grisbulk, händer ibland fortfarande

Frukost: Äggmackor + yoghurt

Lunch: Kinabuffé

Fika: Wienerbröd-Standardmjölk

Middag: ½ Pizza + kebabrulle extra kött

Kväll: ½ Pizza + glass

Är du säker på att du vågar det?

baggard
2020-02-28, 21:42
Är du säker på att du vågar det?


:laugh:

Seriöst tror ni inte att kinarestaurangerna får mindre gäster under dessa corona tider? Skulle inte förvåna!

Magnus N
2020-02-28, 21:56
:laugh:

Seriöst tror ni inte att kinarestaurangerna får mindre gäster under dessa corona tider? Skulle inte förvåna!

Det är fakta att så skett, många kinarestauranger och chinatowns runtom som lider rejält just nu ekonomiskt.