handdator

Visa fullständig version : Uppsvullen mage, gaser och förstoppningar.


Yooo
2004-05-16, 13:57
När jag ätit så sväller min mage upp som en ballong, jag är väldigt gasig och ofta känns det som om gaserna inte kommer ut. Då får jag oxå som ett tryck under revbensbågen vilket leder till att jag får tyngre att andas. Det händer också att jag får våldsamma magsmärtor på samma ställe om jag till exempel äter bananer eller avocado = S. Det känns liksom som om tarmen slår knut på sig själv.

Har provat att skära ner lite på fibrerna för att minska obehagen men då får jag tokförstoppning i flera dagar.

Jag har varit hos skol-doktorn tidigare och han sade att jag hade irriterad tjocktarm men han kunde inte ge en konkret diagnos. Detsamma med min husläkare. Jag har fått medeciner så som Lactulos (någon skum laktos-lösning) och ett läkemedel mot gaser. Lactulosen förebygger förstoppningar bra men driver på gaserna.


Vafasen ska jag hitta på? Är trött på att gå omkring med en balongmage...

LunaSpice
2004-05-16, 14:14
Originally posted by Yooo
När jag ätit så sväller min mage upp som en ballong, jag är väldigt gasig och ofta känns det som om gaserna inte kommer ut. Då får jag oxå som ett tryck under revbensbågen vilket leder till att jag får tyngre att andas. Det händer också att jag får våldsamma magsmärtor på samma ställe om jag till exempel äter bananer eller avocado = S. Det känns liksom som om tarmen slår knut på sig själv.

Har provat att skära ner lite på fibrerna för att minska obehagen men då får jag tokförstoppning i flera dagar.

Jag har varit hos skol-doktorn tidigare och han sade att jag hade irriterad tjocktarm men han kunde inte ge en konkret diagnos. Detsamma med min husläkare. Jag har fått medeciner så som Lactulos (någon skum laktos-lösning) och ett läkemedel mot gaser. Lactulosen förebygger förstoppningar bra men driver på gaserna.


Vafasen ska jag hitta på? Är trött på att gå omkring med en balongmage...

Jag tycker mer att det låter som en kombination av irriterad tjocktarm/tunntarm och gallblåsebesvär. Låter också som ett sk. paralytisk ileus, alltså tarmvred såsom du beskriver magsmärtan. Vid gallblåsebesvär får man smärta strax under arcus (revbensbågen) efter i synnerhet feta måltider (avocado) eftersom mkt gallsyra då måste utsöndras och om det är problem i gallgångarna eller vid bukspottskörtelns utgång så kan smärta uppstå.

Det kan ha uppstått inflammationer i tjocktarmen som bidrar till gaserna om det ansamlas mkt bakterier. Tyvärr svårt att säga via ett forum.

Yooo
2004-05-16, 14:24
Originally posted by LunaSpice


Jag tycker mer att det låter som en kombination av irriterad tjocktarm/tunntarm och gallblåsebesvär. Låter också som ett sk. paralytisk ileus, alltså tarmvred såsom du beskriver magsmärtan. Vid gallblåsebesvär får man smärta strax under arcus (revbensbågen) efter i synnerhet feta måltider (avocado) eftersom mkt gallsyra då måste utsöndras och om det är problem i gallgångarna eller vid bukspottskörtelns utgång så kan smärta uppstå.

Det kan ha uppstått inflammationer i tjocktarmen som bidrar till gaserna om det ansamlas mkt bakterier. Tyvärr svårt att säga via ett forum.



Finns det något knep eller någon huskur mot sånt här? Eller måste det behandlas med läkemedel/kirurgi eller liknande?

Yooo
2004-05-16, 14:32
Jag stötte på dett oxå... vilket skulle kunna förklara vissa andra symptom så som domningar och huvudvärk som jag gått och dragit på länge.


http://hem.passagen.se/ryggtrim/symtom.htm

LunaSpice
2004-05-16, 14:34
Ta nu inte det jag skrev som en fastställd diagnos på något sätt. Jag spekulerar bara.

Ileus går bara att åtgärda kirurgiskt om det inte avtar spontant. Gallblåsebesvär kan diagnostiseras genom att man med kamera går i gallgångarna och undersöker var felet är. Först kollat man dock bilirubinhalt för att se om man kan se felet den vägen.

Jag föreslår att du kontaktar din läkare och beskriver smärtsymtomen, hur de träder in, karaktären och vart det gör ont. Det borde ge tillräckligt med info för att starta misstankar om gallblåsa och ileus (om du beskriver smärtan som om tarm "vrider" sig).

Domningar och huvudvärken kan uppkomma av andra anledningar också.

Yooo
2004-05-16, 16:52
Notera att smärtorna uppkommer väldigt sällan, kanske bara någon gång innom en 2 veckorperiod.... men när dom kommer är det ofta efter att ha ätit banan, avokado eller liknande.

Jag får ta mig till läkaren när jag har tid.... dom lär vara trötta på mig. Har vart där rätt ofta senaste tiden.

BigBuck
2008-11-10, 21:12
Jag tycker mer att det låter som en kombination av irriterad tjocktarm/tunntarm och gallblåsebesvär. Låter också som ett sk. paralytisk ileus, alltså tarmvred såsom du beskriver magsmärtan. Vid gallblåsebesvär får man smärta strax under arcus (revbensbågen) efter i synnerhet feta måltider (avocado) eftersom mkt gallsyra då måste utsöndras och om det är problem i gallgångarna eller vid bukspottskörtelns utgång så kan smärta uppstå.

Det kan ha uppstått inflammationer i tjocktarmen som bidrar till gaserna om det ansamlas mkt bakterier. Tyvärr svårt att säga via ett forum.

Skämtar du?

Tror du han sitter med ett paralytiskt ileus och knapprar in frågor på ett forum?
Om ileus vore fallet skulle han ligga och vrida sig i smärtor och snart befinna sig på en akutmottagning.


Låter som en dålig gissning baserad på knapphändig kunskap.

Petan
2008-11-10, 21:53
Är också intresserad av vad det kan vara för jag har samma problem med magsmärtor och gaser, dock mest när jag har ätit något som innehåller lök, jordärtskocka, gräslök, vitlök och även banan.

Har genomgått massa olika prover och undersökningar, senast ultraljud av mage, tarmar m.m. Dock utan resultat, har tidigare blivit ordinerad Questeran Loc då en läkare trodde att det berodde på hög produktion av galla. Detta hjälpte väl till viss del men inte utan att smärtorna återkom emellanåt.

Åter till födoämnena jag nämner tidigare så innehåller dessa ett ämne som heter Inulin som enligt många sidor på nätet ger upphov till gasbildning och magbesvär.

Hoppas du kommer på vad det är och att mitt svar kanske gav dig nån mer idé om vad det kan vara.