handdator

Visa fullständig version : Anti-inflamatorisk kost


Carlzzon85
2020-02-27, 23:52
Tja!

Suttit och läst massa om kost och som vanligt med Internet så är mycket motsägelsefullt och/eller skribet av nån med någon agenda.

Hur som helst, jag har snöat in mig på att käka mer anti-inflamatorisk samt anti-åldrande (är det ens ett ord?).

Som jag förstår har flera studier visat att periodisk fasta är bra vad gäller hälsan generellt och kan minsla risker fär diabetes, hjärt o kärlsjukdomar, viss typ av cancer osv.

Sen har man även läst att lchf är bra fär en massa saker (även om npn studie visar att strikt keto snabbar på åldrandet tydligen).

Även medelhavskost ska tydligen vara väldigt bra för hälsan då man undviker "dåliga kolhydrater ".

Min fråga till er kostexperter där ute är:
Vad är den optimala kombon om man vilö minska inflammation i kroppen, minska risken för cancer osv? Är det PF och LCHF eller PF och medelhavskost? Eller nån annan variant?

Klein
2020-02-27, 23:55
Färsk minimalt processad mat. Lågt kaloriintag. Fasta. Daglig motion.

Dreas
2020-02-28, 06:51
Googla anti-inflammatorisk kost + Gudiol.

Finns flera poddar och texter med även andra men snabbaste vägen. Det är i regel strunt.

Helgehorse
2020-02-28, 11:49
Om jag förstått det rätt, Man vet knappt någonting om det.

Vill du ha god hälsa och undvika att eventuellt få dålig hälsa osv? Lägg inte på dig fettmassa och motionera typ

sumialic
2020-02-28, 13:08
Körde på 18 timmars fasta dagligen innan, men efter att ha kikat runt lite så verkar längre fastor bättre så nu kör jag 36 timmar två dagar i veckan istället. Hade det inte varit för musklernas skull hade jag säkert kört 60 timmar få dagar i veckan.

Wrenchgirl
2020-02-28, 17:30
Utan att vara någon expert så har jag lyckats via bland annat reumatikertidningen, google och lite hjälp från reumakompisar fått reda på att som redan sagts så är medelhavskost bra och mat med en stor andel EPA och DHA av de te omega3fetterna. Undvik nattskatteväxter, mejeri och fläsk. Var också försiktig med socker.

Det är iallafall det jag kör på. :)

King Grub
2020-02-28, 18:23
Mejeri är antiinflammatoriskt.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0939475320300442

Carlzzon85
2020-02-28, 21:44
Tack för era svar.

Hur är det med kolhydrater då? Läste på flera håll att pasta, ris och bröd t ex kan skapa inflamationer i kroppen. Då utgår jag från att de menar sådant som är gjort på vetemjöl. Bönpasta borde ju kanske inte vara lika dålig.

Men kan det stämma att vissa kolhydrater är dåligt för kroppen? (Inte de kolhydrater som kommer från grönsaler, rotfrukter, frukt, bär osv. Dessa ska tydligen va OK).

Pherall
2020-02-28, 21:58
medelhavsketo må ju vara rätt optimalt.

Klein
2020-02-28, 22:11
Tack för era svar.

Hur är det med kolhydrater då? Läste på flera håll att pasta, ris och bröd t ex kan skapa inflamationer i kroppen. Då utgår jag från att de menar sådant som är gjort på vetemjöl. Bönpasta borde ju kanske inte vara lika dålig.

Men kan det stämma att vissa kolhydrater är dåligt för kroppen? (Inte de kolhydrater som kommer från grönsaler, rotfrukter, frukt, bär osv. Dessa ska tydligen va OK).

Kolhydrater är kolhydrater vare sig de kommer från livsmedel A eller B. Det som skiljer är hur de övriga näringsämnena ser ut. Alltför raffinerade livsmedel såsom socker är dåliga för att de har mindre eller inga antiinflammatoriska komponenter.

KoloKille
2020-02-29, 08:06
Kolhydrater är kolhydrater vare sig de kommer från livsmedel A eller B. Det som skiljer är hur de övriga näringsämnena ser ut. Alltför raffinerade livsmedel såsom socker är dåliga för att de har mindre eller inga antiinflammatoriska komponenter.

Så är det väl inte riktigt? Man kan ju få fettlever av fruktos för att ta ett exempel.

Klein
2020-02-29, 08:24
Så är det väl inte riktigt? Man kan ju få fettlever av fruktos för att ta ett exempel.

Om man äter det raffinerat kanske. Men nu var ju rekommendationen att äta hela livsmedel och beakta hela näringspaketet.

Sverker
2020-02-29, 10:34
Så är det väl inte riktigt? Man kan ju få fettlever av fruktos för att ta ett exempel.


Tror du på det själv ?

KoloKille
2020-02-29, 10:37
Tror du på det själv ?

Ja, det står på wikipedia

Sverker
2020-02-29, 12:48
Jag tror att alkoholister med tjock plånbok är en större riskgrupp.
Att få fettlever av fruktos är mer beroende på hög sockerkonsumtion och pågående förtjockning.

Dreas
2020-03-01, 07:04
Ts kan följa HerrAspartam på Instagram så blir det prima.

Antiinflammatorisk kost är ett flytande begrepp, ät mindre processerat och skräp - Kalla det vad du vill och förbättra din hälsa.

KoloKille
2020-03-01, 07:34
Jag tror att alkoholister med tjock plånbok är en större riskgrupp.
Att få fettlever av fruktos är mer beroende på hög sockerkonsumtion och pågående förtjockning.

Fruktos är den sämsta sockerarten oavsett. Att dricka juice och äta äpplen till frukost är riktigt ohälsosamt. Att det finns andra riskgrupper som är större är självklart.

Dreas
2020-03-01, 08:41
Fruktos är den sämsta sockerarten oavsett. Att dricka juice och äta äpplen till frukost är riktigt ohälsosamt. Att det finns andra riskgrupper som är större är självklart.Dra inte in frukt i samma kategori som juice bara för att de består av samma saker till stor del. Ett ganska korkat grepp.

Sverker
2020-03-01, 09:13
Fruktos är den sämsta sockerarten oavsett. Att dricka juice och äta äpplen till frukost är riktigt ohälsosamt. Att det finns andra riskgrupper som är större är självklart.

Varför inte en frukost på äpplen?
Ökad kortisol på morgonen påverkar inte levern. Tvärtom så är nivån av insulin låg så vill man äta äpplen så är säkert inte som frukost något dåligt alternativ. Sämst är att avslut en kalloririk frukost med en hög äpplen. En överbelastad lever bör då skicka in fruktosen i fettsyrasyntesen.

Tolkia
2020-03-01, 10:39
Som en parentes så är inflammation inte enbart dåligt. Inflammation är t.ex. en del i läkningsprocessen, och det är väl etablerat att en hög konsumtion av inflammationshämmande läkemedel (kortison, NSAID m.m.) gör att läkningen av skador sker långsammare.

Filipb
2020-03-01, 12:32
Fruktos är den sämsta sockerarten oavsett. Att dricka juice och äta äpplen till frukost är riktigt ohälsosamt. Att det finns andra riskgrupper som är större är självklart.

Tror någon lurat dig lite. Så illa är inte fruktos. En sak om man får i sig extrema mängder, men precis som Sverker är inne på så har flera av de med NAFL fått i sig extrema mängder fruktos från läsk. Om du inte går upp i vikt är det så gott som omöjligt i praktiken att få NAFL om dina fruktoskällor är från frukt.
Om du skulle vilja prova det själv och äta höga mängder fruktos från frukt vill jag bara förvarna för mängden fibrer och eventuella biverkningar i form av frekventa toabesök och stora volymer gaser.

KoloKille
2020-03-01, 13:01
Faktum är att människor som äter stora mängder frukt har högre sannolikhet att utveckla cancer i levern.

King Grub
2020-03-01, 13:15
Sluta skriv dumheter.

"Three case-control studies reported a decreased liver cancer risk with higher fruit intake[10,13,18], while other four studies found no such association[19,20,28,41]"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5295144/

I bästa fall skyddande, i värsta fall neutralt.

KoloKille
2020-03-01, 13:17
Sluta skriv dumheter.

"Three case-control studies reported a decreased liver cancer risk with higher fruit intake[10,13,18], while other four studies found no such association[19,20,28,41]"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5295144/

I bästa fall skyddande, i värsta fall neutralt.

Och vad innebär "higher"? Här pratar vi fuktarianer, inte någon som äter ett extra äpple per dag.

Anders The Peak
2020-03-01, 13:18
Faktum är att människor som äter stora mängder frukt har högre sannolikhet att utveckla cancer i levern.

Länk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3879410/)

But the relationship between diet and liver cancer risk remains inconclusive.

Ditt uttalande borde kunna härledas till läskedrycker mot bakgrunden att de har 1000 % mer fruktsocker och vissa dricker det i ofantliga mängder. Jag tror mer på att det handlar om pesticider etcetera som skapar tumörerna i det här fallet.

Carlzzon85
2020-03-02, 23:29
Jag har testat mig fram i 2 veckor typ och följande passar mig bäst (dels pga. hur jag mår och presterar på gymmet, dels pga. vad jag gillar äta och dels ren lathet).

Jag kombinerar PF med en "light" variant av LCHF (varierar mellan 30-100g kolhydrater/dag) samt en släng av medelhavskost (mest för jag kommer från medelhavsområdet och gillar sån mat).

Resultatet är välmående, bra prestation och noll hungerkänslor. Sötsuget är borta, känner mig piggare, sover bättre och libidot är bättre. Men det har bra gått 5 dagat med denna variant så vem fan vet.

beckman88
2020-03-03, 19:37
Om det skulle finnas en kost som är antiinflammatorisk dvs tar bort all inflammation i kroppen så skulle vi inte leva så länge.

Wrenchgirl
2020-03-04, 04:57
Om det skulle finnas en kost som är antiinflammatorisk dvs tar bort all inflammation i kroppen så skulle vi inte leva så länge.

Namnet är nog lite missvisande då tanken med antiinflammatorisk kost är väl främst att äta sådant som inte retar upp immunförsvaret. 🙂 Kan ha fel men det är så jag försöker att äta iallafall.

Dreas
2020-03-04, 08:10
Namnet är nog lite missvisande då tanken med antiinflammatorisk kost är väl främst att äta sådant som inte retar upp immunförsvaret. 🙂 Kan ha fel men det är så jag försöker att äta iallafall.Retar upp immunförsvaret? Har man problem med diverse saker kan jag se en poäng i det. Frågan är dock ifall förklaringsmodellen håller, gissningsvis inte. Men så länge det funkar så!

Pepz
2020-03-04, 12:55
Namnet är nog lite missvisande då tanken med antiinflammatorisk kost är väl främst att äta sådant som inte retar upp immunförsvaret. 🙂 Kan ha fel men det är så jag försöker att äta iallafall.

oftast är det som påstås reta immunförsvaret inte direkt vetenskapligt belagt utan påståenden från diverse gurus.

populärt är att påstå att följande "retar immunförsvaret"
gluten
mejeriprodukter (oftast allt som inte är syrat)
socker (men honung och agavesirap brukar vara helt ok)
här slängs ofta även in lite kring "basisk kost"


Det alla borde undvika är ultraprocessad mat och samtidigt äta tillräckligt med grönsaker och frukt.

Men om någon äter bättre mat genom att följa en viss metod så är vinsten redan gjord, det är bara förklaringsmodellen som haltar precis som Dreas säger ovan.

Köttis
2020-03-04, 18:20
Varför inte en frukost på äpplen?
Ökad kortisol på morgonen påverkar inte levern. Tvärtom så är nivån av insulin låg så vill man äta äpplen så är säkert inte som frukost något dåligt alternativ. Sämst är att avslut en kalloririk frukost med en hög äpplen. En överbelastad lever bör då skicka in fruktosen i fettsyrasyntesen.Jag brukar äta frukt efter maten. Bör jag se mig om efter en ny lever?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Sverker
2020-03-04, 19:26
Nej. Din lever duger. Den tar hand om den mesta fruktosen och skapar leverglykogen eftersom du redan tränat innan middagen. Det lilla fett du bildar skickar levern ut i någon mystisk VLDL-kolesterol-partikel som snabbt dumpar sitt innehåll i din bukhåla. Bukhålan tömmer du sedan på fettet nästa dag, någon timme innan lunchen.

KoloKille
2020-03-04, 19:50
Nej. Din lever duger. Den tar hand om den mesta fruktosen och skapar leverglykogen eftersom du redan tränat innan middagen. Det lilla fett du bildar skickar levern ut i någon mystisk VLDL-kolesterol-partikel som snabbt dumpar sitt innehåll i din bukhåla. Bukhålan tömmer du sedan på fettet nästa dag, någon timme innan lunchen.

All fruktos leder till leversteatos i högre utsträckning än vad andra sockerarter gör, oavsett mängd. Om man dessutom äter stora mängder fruktos under en längre tid leder det dessutom till en ökad inlagring av visceralt fett.

Sverker
2020-03-04, 20:34
Ja. Det var det jag skrev. Äter vi för mycket så lagrar vi in fett både här och där. Men äter vi lagom/rätt mängd kalorier så förbränner vi också dem och behåller vår kroppsvikt. Lite tråkigt att fett bildat i levern i större andel lagras i bukhålan. Lite svårare att förbränna med träning utan mer tillgängligt i perioden mellan måltiderna när insulinet är lågt.

Jag är inte ens säker på att fettlever är något problem för någon som får i sig tillräckligt med protein för att bilda kolesterolpartiklar och skicka ut bildat fett i kroppen. Säkert ett större problem, som jag redan skrivit, för alkoholister som väljer alkohol som energikälla och inte protein för att underhålla leven och bilda VLDL.

Helgehorse
2020-03-07, 14:23
Gudiol har ju någon artikel om fettlever och mättat fett vs fruktos typ, Där mättat fett är värre om du nu är orolig för fettlever.

Men en följdfråga om fruktos, Är det något "bra" med fruktos alls? Hur är det med frukter/juicer osv, Är det 100% fruktos endast och inget glukos?

Är en banan efter träning dåligt om man vill fylla på "energi" då det innehåller fruktos endast och inte ger något insulin påslag/lagrar glukos? Jämfört med en vetebulle

Sverker
2020-03-07, 17:45
Du hittar ingen frukt med 100 % fruktos. Räknar du mängden fruktos och vanligt socker i en frukt är det ca 50 % fruktos och 50 % glukos.

Helgehorse
2020-03-07, 22:18
Du hittar ingen frukt med 100 % fruktos. Räknar du mängden fruktos och vanligt socker i en frukt är det ca 50 % fruktos och 50 % glukos.

Det är så i en frukt med alltså? 50/50 mellan fruktos och glukos?

Varför pratas det alltid om fruktos just i frukt då(iallafall vad jag hör vid fikabordssnacket), Gammal "myt"/tankesätt bara för det är frukt eller? Att man automatiskt tänker att det endast är fruktos.

Prost
2020-03-08, 12:38
Gudiol har ju någon artikel om fettlever och mättat fett vs fruktos typ, Där mättat fett är värre om du nu är orolig för fettlever.

Men en följdfråga om fruktos, Är det något "bra" med fruktos alls? Hur är det med frukter/juicer osv, Är det 100% fruktos endast och inget glukos?

Är en banan efter träning dåligt om man vill fylla på "energi" då det innehåller fruktos endast och inte ger något insulin påslag/lagrar glukos? Jämfört med en vetebulle

Positivt är väl att det är gott, ger långvarigare energi och med ett lägre insulinpåslag. Och OM man har behov att maximera hastigheten på glykogeninlagringen så går det snabbare exempelvis med en blandning av fruktos och glukos jämfört med enbart glukos.

King Grub
2020-03-08, 12:51
Det är så i en frukt med alltså? 50/50 mellan fruktos och glukos?

Det är olika för alla frukter och olika beroende på mognadsgrad.

Helgehorse
2020-03-09, 08:58
Positivt är väl att det är gott, ger långvarigare energi och med ett lägre insulinpåslag. Och OM man har behov att maximera hastigheten på glykogeninlagringen så går det snabbare exempelvis med en blandning av fruktos och glukos jämfört med enbart glukos.


Men isådanafall ger ju socker lika långvarig energi också? Då det är 50/50 med?


Varför går det snabbare med en blanding istället för enbart glukos?

Tänker typ maltodextrin, Är inte det enbart glukos?

Helgehorse
2020-03-09, 08:58
Det är olika för alla frukter och olika beroende på mognadsgrad.

Kan det vara stor skillnad?

Men det är alltid en blanding av fruktos&glukos?

King Grub
2020-03-09, 09:04
En grön banan är 80 % stärkelse. När den mognar omvandlas det till socker, varav mer och mer fruktos ju brunare bananen blir. När det än på slutet av sin ätbarhet, innan den blir övermogen, är mindre än 1 % av stärkelsen kvar och allt har blivit socker. Då är det mest fruktos. En brun banan smakar sötast, men har långsammast kolhydrater, på grund av fruktosmängden.

King Grub
2020-03-09, 09:06
Det gör snabbare därför att tarmen har olika transportörer för glukos och fruktos. Den kan bara ta upp ett gram per minut av glukos, men en kombination av glukos och fruktos passerar tarmväggen via olika transportörer och då kan upptaget bli 1,5 gram kolhydrater per minut.

Helgehorse
2020-03-09, 11:15
Det gör snabbare därför att tarmen har olika transportörer för glukos och fruktos. Den kan bara ta upp ett gram per minut av glukos, men en kombination av glukos och fruktos passerar tarmväggen via olika transportörer och då kan upptaget bli 1,5 gram kolhydrater per minut.

Tack för svaren, Så socker t ex är bättre än vitt bröd om du behöver fylla på med glykogen efter ett intensivt pass?


Är en blanding bättre än rent druvsocker också?

Helgehorse
2020-03-09, 11:17
Men om man då skulle äta en brun banan efter ett pass, Lagras inte det relativt dåligt isådanafall, med tanke på att fruktos inte utsöndrar insulin?

Prost
2020-03-09, 13:06
Tack för svaren, Så socker t ex är bättre än vitt bröd om du behöver fylla på med glykogen efter ett intensivt pass?


Är en blanding bättre än rent druvsocker också?

Det är möjligen bättre med en en fruktos/glukosblandning om du ska träna samma muskelgrupp senare under samma dag. Om detta inte är fallet så skulle jag säga att vitt bröd är bättre, dina gainz påverkas inte olika om glykogenet lagras väldigt snabbt jämfört med EXTREMT snabbt.

Prost
2020-03-09, 13:11
Men om man då skulle äta en brun banan efter ett pass, Lagras inte det relativt dåligt isådanafall, med tanke på att fruktos inte utsöndrar insulin?

Du KAN fylla på alla dina glykogendepåer med en stor mängd bruna bananer om du så vill, det är inte enbart fruktos i dem och levern kommer att även att släppa ut den inlagrade glukosen. Detta upplägget är väl kanske inte det snabbaste OM det är viktigt för just DIG. :-)

Helgehorse
2020-03-09, 18:23
Det är möjligen bättre med en en fruktos/glukosblandning om du ska träna samma muskelgrupp senare under samma dag. Om detta inte är fallet så skulle jag säga att vitt bröd är bättre, dina gainz påverkas inte olika om glykogenet lagras väldigt snabbt jämfört med EXTREMT snabbt.

Varför skulle du säga att vitt bröd är bättre isådanafall ? :)

Helgehorse
2020-03-09, 18:25
Du KAN fylla på alla dina glykogendepåer med en stor mängd bruna bananer om du så vill, det är inte enbart fruktos i dem och levern kommer att även att släppa ut den inlagrade glukosen. Detta upplägget är väl kanske inte det snabbaste OM det är viktigt för just DIG. :-)

Men vad händer med fruktosen? Det måste ha insulin för att lagras?

Mest nyfiken teoretiskt hur det är :) Sedan gör det kanske 0 skillnad i praktiken, Men ibland som brandman och fysisktaktiv kan det vara skönt att veta hur jag fyller på energi snabbast&bästa sätt. För det kan bli väldigt långa och grymt krävande pass

Flem
2020-03-10, 07:33
Vad är den optimala kombon om man vilö minska inflammation i kroppen, minska risken för cancer osv?Förslagvis kan man imitera hur naturfolken åt. Det innebär att man i stort sett utesluter livsmedel som är processade och genmanipulerade. Kanske även att man kompletterar med särskilda kosttillskott då mycket mat idag är betydligt mer näringsfattig än tidigare.

Helgehorse
2020-03-10, 15:54
Förslagvis kan man imitera hur naturfolken åt. Det innebär att man i stort sett utesluter livsmedel som är processade och genmanipulerade. Kanske även att man kompletterar med särskilda kosttillskott då mycket mat idag är betydligt mer näringsfattig än tidigare.

Mer näringsfattigt ja, Men är det såpass näringsfattigt att det gör någon faktiskt skillnad? Grönsaker som exempel.

Sverker
2020-03-10, 20:14
Förslagvis kan man imitera hur naturfolken åt. Det innebär att man i stort sett utesluter livsmedel som är processade och genmanipulerade. Kanske även att man kompletterar med särskilda kosttillskott då mycket mat idag är betydligt mer näringsfattig än tidigare.

Det där var rätt diffust beskrivet. Mer näringsfattigt. Ja. Vi pressar mer ur jorden idag än vad vi gjorde för 75 år sedan. Men jag tror inte att potatis, morötter, bönor, ärtor, vitkål, kålrot skulle vara avgörande sämre idag att vi skulle få någon brist på antioxidanter.

Frågan blir sedan vad skulle vi behöva komplettera med i kosttillskott:confused:

Baskagge
2020-03-10, 21:14
Det där var rätt diffust beskrivet. Mer näringsfattigt. Ja. Vi pressar mer ur jorden idag än vad vi gjorde för 75 år sedan. Men jag tror inte att potatis, morötter, bönor, ärtor, vitkål, kålrot skulle vara avgörande sämre idag att vi skulle få någon brist på antioxidanter.

Frågan blir sedan vad skulle vi behöva komplettera med i kosttillskott:confused:

Lite extra flogiston är aldrig fel.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/har-gronsaker-frukt-och-spannmal-blivit-mindre-nyttiga?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Prost
2020-03-11, 12:40
Varför skulle du säga att vitt bröd är bättre isådanafall ? :)

Godare ibland, innehåller åtminstone spår av vitaminer och mineraler och är inte like skadligt för tänderna. :-)

Prost
2020-03-11, 12:49
Men vad händer med fruktosen? Det måste ha insulin för att lagras?

Mest nyfiken teoretiskt hur det är :) Sedan gör det kanske 0 skillnad i praktiken, Men ibland som brandman och fysisktaktiv kan det vara skönt att veta hur jag fyller på energi snabbast&bästa sätt. För det kan bli väldigt långa och grymt krävande pass

Din lever kommer även att släppa ut glukos i blodet efter att det lagrats, det kan sedan lagras som muskelglykogen även om detta sker mycket långsammare. Omedelbart efter träning så fylls muskelglykogenet på helt oberoende utav insulin, och låg insulin är inte samma som noll insulin.

Flem
2020-03-15, 08:14
Mer näringsfattigt ja, Men är det såpass näringsfattigt att det gör någon faktiskt skillnad?Kikar man exempelvis på jod så gör det stor skillnad och de allra flesta uppnår goda nivåer genom att inta jodberikat salt. Ett annat exempel är vitamin D där näringsbristen ökat på senare år, vilket medfört att man berikat mejeriprodukter.
Det där var rätt diffust beskrivet. Mer näringsfattigt. Ja. Vi pressar mer ur jorden idag än vad vi gjorde för 75 år sedan. Men jag tror inte att potatis, morötter, bönor, ärtor, vitkål, kålrot skulle vara avgörande sämre idag att vi skulle få någon brist på antioxidanter.

Frågan blir sedan vad skulle vi behöva komplettera med i kosttillskott:confused:Ja, kosttillskott bör anpassas personligt eftersom de flesta har sin egna kost. Magnesium är annars något växter och dricksvatten är lågt på idag. Omega-3-fettsyror, vitamin D, jod och vitamin B3 är lite annat jag tänker mig att många inte uppnår adekvata nivåer för.

Sverker
2020-03-15, 12:09
Kikar man exempelvis på jod så gör det stor skillnad och de allra flesta uppnår goda nivåer genom att inta jodberikat salt. Ett annat exempel är vitamin D där näringsbristen ökat på senare år, vilket medfört att man berikat mejeriprodukter.


Ja, kosttillskott bör anpassas personligt eftersom de flesta har sin egna kost. Magnesium är annars något växter och dricksvatten är lågt på idag. Omega-3-fettsyror, vitamin D, jod och vitamin B3 är lite annat jag tänker mig att många inte uppnår adekvata nivåer för.


Brist på D-vitamin har inte kommit de senaste åren. RDI på D-vitamin var satt för att undvika rakitis/engelska sjukan. Det är senare års forskning som visar koppling till andra åkommor. Traditionellt berikad man lättmjölk med D-vitamin för att ersätts vitaminerna som fanns i mjölkfettet.

Brister idag tror jag mer på att vi inte exponerar oss för solljuset i måttliga mängder. Skicka ut ungarna i parken så de kan leka*gah!* Var föredöme och följ med*flex*

Mer fullkorn i kosten fixar magnesium. Varför inte havregryn och mjölk. Mer fisk i kosten fixar omega-3, jod och D-vitamin.

Men varför B3, niacin:confused:. Finns inget tåligare vitamins om klarar tillagning under de mest extra formerna. Finns överallt utom i rent fett och socker, dessutom.

Flem
2020-04-18, 19:23
Brist på D-vitamin har inte kommit de senaste åren. RDI på D-vitamin var satt för att undvika rakitis/engelska sjukan. Det är senare års forskning som visar koppling till andra åkommor. Traditionellt berikad man lättmjölk med D-vitamin för att ersätts vitaminerna som fanns i mjölkfettet.

Brister idag tror jag mer på att vi inte exponerar oss för solljuset i måttliga mängder. Skicka ut ungarna i parken så de kan leka*gah!* Var föredöme och följ med*flex*
Ja, rent logiskt uppstod D-vitaminbrist redan när fiskkonsumtionen dalade i Sverige. På 1800-talet åt man rikligt med D-vitaminrik fisk, ister, m.m. Dessutom var man utomhus och arbetade så att man utan tvekan fyllde på D-vitaminförråden under sommarmånaderna.

D-vitaminbristen har i varje fall ökat på senare år i takt med att vi får fler och fler invånare vars hud är mörk och därav inte anpassad efter det nordiska klimatet. Lägg därtill att de invandrande från Afrika och Mellanöstern i regel har sämre socioekonomiska förhållanden vilket precis som i USA, där gällande afroamerikaner och latinamerikaner, har en koppling till ett högre intag av processade produkter.

Livsmedelsverket gick ut med följande för snart 2 år sedan:
D-vitamin är ett av få vitaminer som kan vara svårt att få i sig i tillräcklig mängd. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som till exempel havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs vitaminnivåerna i flera produkter jämfört med tidigare. (https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/nu-blir-det-lattare-att-fa-i-sig-d-vitamin-fler-livsmedel-berikas)

Vidare står det:
De nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, konstaterar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin från maten för att behålla en tillräcklig nivå av D-vitamin i blodet även under vintern. För personer med mörk hud och heltäckande kläder är det särskilt svårt.

Idag rekommenderas kosttillskott med D-vitamin till följande grupper:


Alla barn under två år
Barn över två år med mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk
Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska
Äldre personer som tillbringar lite tid utomhus


Mer fullkorn i kosten fixar magnesium. Varför inte havregryn och mjölk.Havregryn innehåller fytater som binder mineraler och gör att vi inte kan tillgodogöra oss dess magnesium särskilt väl. För att bli av med fytaterna måste havregryn blötläggas så att enzymet fytas bryter ner fytaterna. Problemet är att konventionellt producerade havregryn har blivit ångprepparerade, dvs. uppvärmda, vilket förstört enzymerna. Med andra ord måste man för sådana havregryn tillföra andra sädesslag, som innehåller fytas, vid blötläggningen för att fytaterna i havregrynen ska brytas ned.

Mer fisk i kosten fixar omega-3, jod och D-vitamin.Ja och det skulle vara det absolut bästa. Samtidigt skulle det innebära en total kostomvändning för i stort sett alla om man dagligen ska tillgodogöra sig dessa behov genom intag av fisk.
Men varför B3, niacin:confused:. Finns inget tåligare vitamins om klarar tillagning under de mest extra formerna. Finns överallt utom i rent fett och socker, dessutom.Mitt fel där. Tänkte på vitamin B1, tiamin, men skrev B3 av någon anledning.

Sverker
2020-04-19, 06:24
Ja. Magnesium ligger bundet till fytinsyran i säd som ett litet förråd. Svårt att komma åt. Men behöver vi komma åt just magnesiumfytatet ?

Vem behöver magnesium ?
Magnesium finns bundet inuti cellerna och verkar där. Vi har en liten buffert i benmassan. De som växer behöver magnesium men tittar vi på Livsmedelsverkets hemsida är brist ovanligt:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/magnesium


Varför är magnesium spännande ?

Baskagge
2020-04-19, 12:50
Ja. Magnesium ligger bundet till fytinsyran i säd som ett litet förråd. Svårt att komma åt. Men behöver vi komma åt just magnesiumfytatet ?

Vem behöver magnesium ?
Magnesium finns bundet inuti cellerna och verkar där. Vi har en liten buffert i benmassan. De som växer behöver magnesium men tittar vi på Livsmedelsverkets hemsida är brist ovanligt:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/magnesium


Varför är magnesium spännande ?

Kanske är bra för långsiktig hälsa och om man tränar mycket kanske det behövs mer.



xNJN8wFvPAw

Sverker
2020-04-19, 13:24
Kanske är bra för långsiktig hälsa och om man tränar mycket kanske det behövs mer.



xNJN8wFvPAw

Näringsmässigt sa videon inte mycket.

Men för att sälja ett pop-mineral är den jättebra. Det går inte att kliniskt mäta brist på magnesium eftersom kroppen håller järnkoll på nivåerna i blodet och det finns en buffert i benmassan. Fritt citerat från videon:em:.

Alltså måste man gissa eller åtminstone räkna på hur mycket magnesium som finns i kosten. Skador som uppträder efter massor med år på arvsmassan ska kunna berätta ifall vi tidigare i livet haft brist på magnesium.

Flem
2020-04-19, 14:20
Ja. Magnesium ligger bundet till fytinsyran i säd som ett litet förråd. Svårt att komma åt. Men behöver vi komma åt just magnesiumfytatet ?

Vem behöver magnesium ?
Magnesium finns bundet inuti cellerna och verkar där. Vi har en liten buffert i benmassan. De som växer behöver magnesium men tittar vi på Livsmedelsverkets hemsida är brist ovanligt:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/magnesium


Varför är magnesium spännande ?
Ja, Livsmedelsverket uppger att det är ovanligt med magnesiumbrist. Räknar man däremot på värdena från de Nordiska näringsrekommendationerna, som är Sveriges officiella rekommendationer, så når de flesta inte upp till rekommenderat dagligt intag. Lägg därtill även på effekten som fytater har på magnesium så blir det ännu värre.

Plasttiger
2020-04-19, 16:48
Näringsmässigt sa videon inte mycket.

Men för att sälja ett pop-mineral är den jättebra. Det går inte att kliniskt mäta brist på magnesium eftersom kroppen håller järnkoll på nivåerna i blodet och det finns en buffert i benmassan. Fritt citerat från videon:em:.

Alltså måste man gissa eller åtminstone räkna på hur mycket magnesium som finns i kosten. Skador som uppträder efter massor med år på arvsmassan ska kunna berätta ifall vi tidigare i livet haft brist på magnesium.

Det är i praktiken lite lurigt att mäta magnesiumbrist, även om det borde förekomma en del (t ex vid vätskedrivande behandling där vi ofta får kaliumunderskott).
Jag vet inte något bra sätt som faktiskt används.
Det övriga säljsnacket kan nog vara säljsnack.
Man kan konstatera att det råder en ganska bred enighet om att magnesium motverkar arytmier, att magnesiumbrist verkar vara ett inte helt ovanligt och underskattat problem och att det har en multifaktoriell bakgrund. Problemet är att det inte finns konsensus om hur man med analytiska metoder skall upptäcka och mäta magnesium.

Från resultaten av denna litteraturstudie drar jag slutsatsen att man hos patienter med hjärtsvikt - och då i första hand de som behöver loopdiuretika kontinuerligt eller tillfälligt för symtomlindring och lider av samtidig hypokalemi - bör ta åtminstone ett utgångsvärde av magnesium i serum i brist på bättre p https://www.researchweb.org/is/vgr/project/266761

Baskagge
2020-04-20, 13:56
Näringsmässigt sa videon inte mycket.

Men för att sälja ett pop-mineral är den jättebra. Det går inte att kliniskt mäta brist på magnesium eftersom kroppen håller järnkoll på nivåerna i blodet och det finns en buffert i benmassan. Fritt citerat från videon:em:.

Alltså måste man gissa eller åtminstone räkna på hur mycket magnesium som finns i kosten. Skador som uppträder efter massor med år på arvsmassan ska kunna berätta ifall vi tidigare i livet haft brist på magnesium.

Finns fler filmer om man är intresserad av näringsbiten. Hur som helst är det en hypotes om att kroppen prioriterar kortsiktig överlevnad vid näringsbrist. Mycket möjligt att det visar sig vara felaktigt med tiden, men det låter väl inte orimligt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17101959

Sverker
2020-04-20, 18:19
Var är kopplingen till magnesium ?

Det är ingen nyhet att ATP stabiliseras med magnesiumjoner. Precis som att magnesiumjoner stabiliserar cellmembran och tusentals andra laddade ämnen och strukturer i cellen. Inte konstigt att cellerna håller hårt på magnesiumet. Utan skulle de läcka som ett såll.....ge celldöd.... påskyndat åldrande....

Baskagge
2020-04-21, 12:32
Var är kopplingen till magnesium ?

Det är ingen nyhet att ATP stabiliseras med magnesiumjoner. Precis som att magnesiumjoner stabiliserar cellmembran och tusentals andra laddade ämnen och strukturer i cellen. Inte konstigt att cellerna håller hårt på magnesiumet. Utan skulle de läcka som ett såll.....ge celldöd.... påskyndat åldrande....

Kopplingen är att magnesium ingår i "triage-teorin".

The triage theory posits that some functions of micronutrients (the approximately 40 essential vitamins, minerals, fatty acids, and amino acids) are restricted during shortage and that functions required for short-term survival take precedence over those that are less essential. Insidious changes accumulate as a consequence of restriction, which increases the risk of diseases of aging.

Joyce McCann, phd, in our lab tested this idea. She analyzed vitamin K, which is required by 16 proteins, and the mineral selenium, which is necessary for 25 proteins. Most of the vitamins and minerals are required by many different proteins. What I postulated is that when you get a little short, you ration; those proteins that get the vitamin or mineral—first are the ones essential for survival and reproduction. The price that you pay is disabling of long-term functions. For vitamin K, one of the proteins prevents calcification of the arteries, so that protein gets disabled so you can survive but it means you increase your risk of heart disease.

Then Dr McCann wrote 2 reviews showing that it is true for the mineral selenium and true for vitamin K. With these 2 nutrients the body does do rationing. I think it is going to be true for all of the vitamins and minerals. You pay a price for moderate deficiency in that you disable your long-term protection mechanism.

For example, all the DNA repair enzymes use magnesium as a cofactor. Half the country is short of magnesium. Are you starving DNA repair enzymes so you can survive? We do not know that yet, but Dr Patrick is trying to figure that out right now. You are certainly making trade-offs between long-term survival and short-term survival.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4566436/

In humans, magnesium deficiency has been associated with colorectal and other cancers (25–28), hypertension, osteoporosis, diabetes, and the metabolic syndrome (5, 29, 89). In a study of 4,035 men followed for 18 years, the highest quartile with serum magnesium at baseline compared with the lowest had a 40% decrease in all-cause mortality and cardiovascular disease and a 50% decrease in cancer deaths (30). In primary human cells in culture, magnesium deficiency leads to mitochondrial DNA damage, accelerated telomere shortening, activation of cell-cycle arrest proteins, and premature senescence (D. W. Killilea, B.N.A., unpublished observations).

https://www.pnas.org/content/103/47/17589

Sverker
2020-04-21, 18:20
Läser jag dina länkar så verkar magnesium viktigt för att hålla reda på fosfaternas som sitter bundet i DNA och RNA eller på protein. Inget konstig med det.


Frågan är snarare ifall magnesium går att ta upp från grönsaker och de yttre skaldelarna på säd. Alltså det som våra amerikanska kusiner äter så dåligt av.

Vi kan lätt komma upp i våra rekommendera 300 - 400 mg magnesium genom mjölk, havregryn, fullkornsbröd och grönsaker.