handdator

Visa fullständig version : Sambolagen


ARMSTARK
2020-02-27, 09:45
Hörde av en bekant att sambolagen gäller även om en partner flyttar in i en lägenhet som man äger innan man träffats, dvs om man separerar har den andra rätt till halva lägenheten. Jag har kollat lite på lagtexten men blir inte riktigt klok på detta. Någon som kan det här?

PureWhey
2020-02-27, 09:48
https://avtal24.se/sambolagen

Det samborna ägde innan de flyttade ihop omfattas inte av sambolagen.

Om samborna t.ex. flyttar ihop i en bostad som den ena sambon redan bodde i, är den bostaden inte samboegendom.

ARMSTARK
2020-02-27, 09:52
https://avtal24.se/sambolagen

Tack! Det var så jag också förstått sambolagen, höll på att få hjärtstop när jag hörde motsatsen. :d

PureWhey
2020-02-27, 10:02
Tack! Det var så jag också förstått sambolagen, höll på att få hjärtstop när jag hörde motsatsen. :d

Kan jag förstå *popcorn*

Kif
2020-02-27, 11:31
Sambolagen är knepig.

En relaterande fråga. Låt säga att jag och frun köper ett hus för 200k, renoverar det samt lånar på oss en del skulder. Huset värderas om till 1 000 000 kr. Vi separerar senare och jag väljer att bo kvar. Behöver jag köpa ut frugan med 500k kr, samt behålla halva lånet för att få bo kvar?
Vi kan dessutom leka med tanken att jag hade köpt huset innan vi gift oss, så lånen är skrivna på mig.
Hur fungerar detta, pch är det rimligt?

KoloKille
2020-02-27, 11:39
Sambolagen är knepig.

En relaterande fråga. Låt säga att jag och frun köper ett hus för 200k, renoverar det samt lånar på oss en del skulder. Huset värderas om till 1 000 000 kr. Vi separerar senare och jag väljer att bo kvar. Behöver jag köpa ut frugan med 500k kr, samt behålla halva lånet för att få bo kvar?
Vi kan dessutom leka med tanken att jag hade köpt huset innan vi gift oss, så lånen är skrivna på mig.
Hur fungerar detta, pch är det rimligt?

Ja, ni äger det tillsammans oavsett vem som har betalat vad, vem som har lånat och hur mycket det värderas till. Så man delar på sådant vid en skilsmässa. I vissa fall när ens sambo/äkta hälft blir sur så kan det tyvärr bli så att de tar ut halva husets värde även fast de inte betalat ett öre för lån. Det är därför man alltid ska skriva samboavtal och äktenskapsförord.

Med vänliga hälsningar

KoloKillen
Advokat

skyffelmördarn
2020-02-27, 14:41
Ja, ni äger det tillsammans oavsett vem som har betalat vad, vem som har lånat och hur mycket det värderas till. Så man delar på sådant vid en skilsmässa. I vissa fall när ens sambo/äkta hälft blir sur så kan det tyvärr bli så att de tar ut halva husets värde även fast de inte betalat ett öre för lån. Det är därför man alltid ska skriva samboavtal och äktenskapsförord.

Med vänliga hälsningar

KoloKillen
Advokat

Du har en del strängar på din lyra alltså.

Klein
2020-02-27, 16:06
Ja, ni äger det tillsammans oavsett vem som har betalat vad, vem som har lånat och hur mycket det värderas till. Så man delar på sådant vid en skilsmässa. I vissa fall när ens sambo/äkta hälft blir sur så kan det tyvärr bli så att de tar ut halva husets värde även fast de inte betalat ett öre för lån. Det är därför man alltid ska skriva samboavtal och äktenskapsförord.

Med vänliga hälsningar

KoloKillen
Advokat

Dock så delar man ju även lån som tagits under denna tid så om ena parten tagit ett lån för huset gör ju det att den andra parten bara har anspråk på husets värde minus lånet.

KoloKille
2020-02-27, 16:09
Dock så delar man ju även lån som tagits under denna tid så om ena parten tagit ett lån för huset gör ju det att den andra parten bara har anspråk på husets värde minus lånet.

Hur menar du att man delar på lån?

ARMSTARK
2020-02-27, 16:14
Hur menar du att man delar på lån?

Jag tror att han menar att om jag har en miljon i skuld till banken så får hon en halv miljon i skuld, typ.

Klein
2020-02-27, 16:14
Hur menar du att man delar på lån?

Jag har en bekant som skiljt sig och han sa att vid bodelning så beaktas inte bara tillgångar utan även lån. Så anspråk på hälften av huset är även anspråk på hälften av lånet.

Klein
2020-02-27, 16:16
Mer info här: https://lawline.se/answers/10818

I ett äktenskap har makarna giftorätt i varandras egendom. Giftorätten innebär att varje make har rätt att vid en bodelning få hälften av det sammanlagda värdet på makarnas tillgångar efter att varje make har fått räkna av sina skulder.

Huvudregeln gällande egendomsförhållandena i ett äktenskap är att vardera maken råder över sin egendom och svarar för sina skulder, se 1 kap 3 § ÄktB

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, se 9 kap 1 § ÄktB. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå, se 10 kap 1 § ÄktB. Om någon av makarna fått egendom i exempelvis gåva eller arv med en föreskrift att egendomen ska utgöra enskild egendom ska denna egendom inte ingå i bodelningen, se 7 kap 2 § ÄktB.

Vardera maken får vid en bodelning avräkna sina skulder från sitt giftorättsgods, se 11 kap 2 § ÄktB. Om en makes skuld hänförs sig till makens enskilda egendom ska skulden i första hand avräknas mot denna och inte mot giftorättsgodset, se 11 kap 2 § andra stycket ÄktB.

Det eventuella överskott som blir kvar efter att vardera makens skulder har avräknats mot giftorättsgodset utgör nettobehållningen. Värdet av vardera makens nettobehållning ska läggas samman och delas lika mellan makarna, se 11 kap 3 § ÄktB.

Skulle det vara så att ditt giftorättsgods inte räcker för att täcka skulderna bestämmer man nettobehållningen för din del till noll. Detta resulterar i att din makes tillgångar är det enda som ska delas lika mellan er eftersom att dina tillgångar har använts för att täcka skulderna.

Sammanfattningsvis gäller alltså att vid en bodelning mellan er får du behålla så mycket av ditt giftorättsgods som behövs för att täcka de skulder som du har. Finns det kvar ett överskott efter att skulderna har räknats av mot giftorättsgodset delar ni på detta vilket framgår av exemplen nedan. Om dina skulder däremot överstiger värdet av ditt giftorättsgods delar ni lika på värdet av din makes giftorättsgods.

För att göra det hela lite mer konkret följer här två exempel:

Exempel 1

Make A
Tillgångar som utgör giftorättsgods: 100 000 kr
Skulder: 0 kr

Make B
Tillgångar som utgör giftorättsgods: 500 000 kr
Skulder: 450 000 kr

Det som ska fördelas lika mellan makarna är 150 000 kr, dvs. 100 000+(500 000-450 000)=150 000. Varje make har alltså rätt att få tillgångar motsvarande ett värde av 75 000 kr. Detta betyder att make A ska överföra tillgångar till ett värde av 25 000 kr till make B.

Exempel 2

Make A
Giftorättsgods 50 000 kr
Skulder 10 000 kr

Make B
Giftorättsgods 500 000 kr
Skulder 700 000 kr

Det som ska delas lika mellan makarna är 40 000 kr. Eftersom att make B:s skulder överstiger dennes tillgångar bestäms make B:s nettotillgångar till 0 kr. Varje make har alltså rätt att få tillgångar motsvarande ett värde av 20 000 kr. Detta betyder att make A ska överföra tillgångar till ett värde av 20 000 kr till make B.

Klein
2020-02-27, 16:18
Så poängen är att skulderna avräknas från tillgångarna innan det blir tal om några anspråk.

KoloKille
2020-02-27, 16:22
Precis. Vore det som i det här inlägget så hade man räknat bort skulden på 200 000 kr och sedan fått dela på resten, även om den ena inte betalat ett korvöre.

En relaterande fråga. Låt säga att jag och frun köper ett hus för 200k, renoverar det samt lånar på oss en del skulder. Huset värderas om till 1 000 000 kr. Vi separerar senare och jag väljer att bo kvar. Behöver jag köpa ut frugan med 500k kr, samt behålla halva lånet för att få bo kvar?

Gregow
2020-02-27, 16:55
Precis. Vore det som i det här inlägget så hade man räknat bort skulden på 200 000 kr och sedan fått dela på resten, även om den ena inte betalat ett korvöre.

En relaterande fråga. Låt säga att jag och frun köper ett hus för 200k, renoverar det samt lånar på oss en del skulder. Huset värderas om till 1 000 000 kr. Vi separerar senare och jag väljer att bo kvar. Behöver jag köpa ut frugan med 500k kr, samt behålla halva lånet för att få bo kvar?

I det fallet skulle Kif gå in med nettotillgångar på 300,000Kr (halva värdet på huset minus lånet på 200,000Kr). Frun skulle gå in med 500,000Kr i tillgångar. Det blir 800,000Kr som ska delas på, vilket betyder att Kif har rätt till 100,000Kr av fruns tillgångar.

Brofessorn
2020-02-27, 16:57
Jobbigt att ha nettotillgångar på 300 kr

Gregow
2020-02-27, 17:05
Jobbigt att ha nettotillgångar på 300 kr
Det är jobbigt men inte lika jobbigt som att hänga upp sig på tusentalsavgränsare.