handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om prepping/homesteading


Brofessorn
2020-02-23, 16:33
Tänker att vi här kan diskutera prepping och en självförsörjande livsstil. Vad är det viktigaste man kan börja med för att bygga upp ett hushåll som kan klara sig på helt egen hand i X antal månader? Trädgård med ätbara växter, välfyllt skafferi med torrvaror? Hagelpatroner?

Starke75an
2020-02-23, 16:55
Denna tråd kommer innehålla mycket osanna påståenden och annat dynga men men...

Lägg upp ett senario så kan vi diskutera hur vi löser detta.

Jag lägger upp ett:

Strömavbrott på grund av stor storm.

Information, värme och skydd, vatten och mat. Samt tillgång till att sova.

Brofessorn
2020-02-23, 17:14
Denna tråd kommer innehålla mycket osanna påståenden och annat dynga men men...

Lägg upp ett senario så kan vi diskutera hur vi löser detta.

Jag lägger upp ett:

Strömavbrott på grund av stor storm.

Information, värme och skydd, vatten och mat. Samt tillgång till att sova.

Vad menar du med dynga och osanna påståenden? Kan inte mycket om frågan, därför jag startade tråden.

Annat scenario: Ekonomisk kris av odefinierat slag. Folk förlorar sina jobb, valutan går ner sig och plötsligt blir det svårt att få tag på det absolut nödvändiga utan att spendera alla sina besparingar.

Saker jag kommer på: Guldinnehav, kryptovalutor har väl använts ganska flitigt i Venezuela, stort förvar av livsuppehållande torrvaror som vasslepulver, ris, salt m.m. Vatten bör fortfarande gå att få genom kran. Inte bo mitt i smeten för att undvika en eventuell förhöjning av kriminalitet och plundring.

Hemi
2020-02-23, 17:40
Tänker att vi här kan diskutera prepping och en självförsörjande livsstil. Vad är det viktigaste man kan börja med för att bygga upp ett hushåll som kan klara sig på helt egen hand i X antal månader? Trädgård med ätbara växter, välfyllt skafferi med torrvaror? Hagelpatroner?

Man blir ju mer eller mindre tvungen till det när man bor i ett land där försäkringsbolagen bara samlar underskrifter och pengar så köp blir möjliga, polisen korrupt, och sjukvården fungerar mest som ett snickeri etc etc etc.

Obesprutade grönsaker och hela djur har sin charm.

Mina erfarenheter är att man inte skall fokusera så mycket på själv i självförsörjande. Man kan inte ha alla kunskaper helt själv utan blir beroende av andra som i sin tur blir beroende av dig, man samarbetar, trots allt. Fiskare är fiskare, någon annan har goda frukter du vill ha, du är expert på någonting annat osv.

Sedan är inte alla ens vänner heller.

Man får se till att man själv och barnen undviker aktiviterter som skadar en och man får vara smart och försiktig. Inte klampa omkring som en idiot.

Månader eller något år sådär är ju bara en äventyrssemester, typ.

Klein
2020-02-23, 17:42
På kort sikt så är den stora utmaningen tillgång till rent vatten och disinfektionsmedel. Folk har levt utan elektricitet i miljontals år så det är knappast en big deal. På lång sikt så är utmaningen mest mental: att trivas med livsstilen och att kunskapen att utföra den.

Bra att ha i sitt startpaket enligt mig:


Goda grannar med kompletterande produktion och kunskaper.
Åkerareal, skog och sjö
Verktyg och jaktgevär
Jordkällare
Tak, filter och cistern för uppsamling av regnvatten med UV-disinfektionssystem.
Toalett som skiljer på piss och skit med tillhörande tank
Glaskärl med gummiring för matbevaring
Djurskinn för matbevaring
Bakteriekulturer för fermentering
Bin
Höns
Frön för vad man nu vill odla.
Rocket mass heater påbyggd med ugn och spis.

KoloKille
2020-02-23, 18:08
Jag har undervisat och föreläst om ämnet under några år nu så jag vet vad jag pratar om.

När man är ute i vildmarken är det följande ordning man måste följa om man inte vill dö:
Skydd, vatten, värme, mat.

Detsamma gäller för prepping:

1. Samhället kommer förfalla i anarki, så man måste ha både skalskydd i form av murar, fällor, galler på fönster och så vidare, men man måste också ha ett inre skydd, för om fienden är tillräckligt enveten kommer han ta sig igenom skalskyddet. Betänk att du står ensam mot hela världen, och alla andra vill ha dina resurser. Kanske vill de till och med äta dig. Så de kommer ta sig igenom skalskyddet. Det inre skyddet kan också bestå av fällor som ett första steg. Men det viktigaste är vapen. Jag har till exempel tejpat fast knivar på olika platser i min lägenhet. På dörrkarmen till ytterdörren, på baksidan av toaletten, på undersidan av bord och så vidare. På så sätt är jag redo var jag än möter fienden i en krissituation. I sista hand måste man bli bra på obeväpnad närstrid man mot man.

2. Vatten. Det säger sig självt. Man dör utan vatten. Lagra cirka 1 kubikmeter vatten eller bo vid ett vattendrag.

3. Värme. I Sverige kan man frysa ihjäl mellan september och maj i de södra delarna av landet. I norr kan det vara minusgrader på sommaren. Man måste alltså ha varma kläder, medel att göra upp eld och så vidare.

4. Det som är minst viktigt är mat. Först och främst har våra förfäder levt genom svält i alla tider. Sedan så är nästan alla överviktiga i dag, så vi klarar oss i många månader på våra fettreserver. Så man behöver inte oroa sig över mat, men det skadar aldrig att lagra några säckar mjöl eller dylikt.

trädgårdsmöbel
2020-02-23, 18:35
Steg 1) Vapen, ammunition och ha en bra koll på vilka i ditt närområde som är preppers, överlevare eller mentalt kompetenta att överleva.

Steg 2) Råna personerna ovan.



I nästan varenda film, tv-spel, tv-serie om katastrofscenarior så verkar detta den bästa taktiken för överlevnad. Tills man blir skjuten av hjälten förstås.

Gregow
2020-02-23, 19:02
Till skillnad från KoloTroll har jag aldrig föreläst eller undervisat på förskolan, men...

Min beredskap vore främst nära vänner och familj. Vi skulle tillsammans kunna få ihop en bra vapenarsenal och överlevnaeskompetens. Utöver det flera ställen att ta oss till där vi kan bli självförsörjande och slippa jobbiga människor.

Men visst, har man varken familj eller vänner är det säkert en bra idé att bygga en bunker i skogen och skaffa en pansarvagn flr att ta sig dit. Smarta människor samarbetar dock med andra flr att förbättra oddsen

svenbanan
2020-02-23, 19:13
Jag har undervisat och föreläst om ämnet under några år nu så jag vet vad jag pratar om.

:laugh:

Starke75an
2020-02-23, 19:49
Känns tryggt att Kolotrollet kan detta med prepping och tar sid tid att lära ut sina kunskaper.

Min strategi är att jag släpper ut mina två tama vargar som nu bor i källaren. De kommer alltid hem med färskt kött.

De heter Cerwin och Vega.

Gregow
2020-02-23, 20:41
Okej. Hade du tagit med nära vänner som eventuellt kan bli problematiska? Säg drogmissbrukare, psykopater eller bara inkompetenta personer? Vet inte om du sett The Walking Dead, men där slöt väl huvudpersonen upp sig med sin bästis som visade sig vara en douchebag, de började bråka med varandra och till slut dödade den ena den andra.

Vad är er plan för att bli självförsörjande?
Jag har inga nära vänner som är sådana. Mina nära vänner har militär och polisiär erfarenet; de är ingenjörer, naturvetenskapliga forskare och det är flera med erfarenhet att överleva i vildmarken. Dessutom är det flera av dem jag vet precis vad de går för i riktigt svåra situationer.

Alltså, vi snackar vänner. Inte "sköna strulputtar du är polare med".

Sen har jag lillbrorsan med en mindre arsenal hemma. Vi har båda en barndom av mycket tid ute i vildmarken. Vi har dessutom varandras rygg oavsett vad.
Gamle farsgubben, som är vid mycket god vigör, har spenderat typ halva livet som skogsmulle. Han och brorsan är dessutom utomordentligt skickliga skyttar. Själv är jag duglig.

Typ så. Den smarta strategin vore alltså att organisera alla och styra upp en fungerande plan. För egen del skulle jag snabbt dra åt helvete ifrån där jag bor. Det stället skulle snabbt urarta i respektmongon som krigar och rövar. Låt idioterna ta ut varandra.

Sen skulle ni få leta efter mig i Dalarna, Härjedalen, Finnmark eller norra Österbotten.

Nu förutsätter jag förstås att civilisationen går åt helvete och det utbryter anarki. Zombie-strategin är lite annorlunda.

KoloKille
2020-02-23, 20:46
Det sämsta man kan göra om det väl blir någon stor katastrof är att försöka ta sig "ut i skogen", för precis alla kommer tänka likadant. Folk vill ta sig till sin familj i andra delar av landet osv. "Sätta sig i säkerhet" i sommarstugan. Antingen ska man hinna före alla andra eller så stannar man där man är. Det är bättre att stanna hemma utan resurser än att vara ute på vägarna utan resurser. För där ute kommer det vara trafikkaos, plundrade bensinmackar, människor som vill ha din bil och så vidare. Det förutsätter en större kollaps. Om det bara är något mindre som strömavbrott i 1-2 månader eller något sådant så kan man göra vad man vill, för samhället kommer inte falla sönder på nån månad.

Gregow
2020-02-23, 20:51
Det sämsta man kan göra om det väl blir någon stor katastrof är att försöka ta sig "ut i skogen", för precis alla kommer tänka likadant. Folk vill ta sig till sin familj i andra delar av landet osv. "Sätta sig i säkerhet" i sommarstugan. Antingen ska man hinna före alla andra eller så stannar man där man är. Det är bättre att stanna hemma utan resurser än att vara ute på vägarna utan resurser. För där ute kommer det vara trafikkaos, plundrade bensinmackar, människor som vill ha din bil och så vidare. Det förutsätter en större kollaps. Om det bara är något mindre som strömavbrott i 1-2 månader eller något sådant så kan man göra vad man vill, för samhället kommer inte falla sönder på nån månad.
Jomenvisst, du kan ju stanna bland människor med stort våldskapital och dålig impulskontroll medan du föreställer dig att vildmarken blir överbefolkad.

KoloKille
2020-02-23, 20:55
Jomenvisst, du kan ju stanna bland människor med stort våldskapital och dålig impulskontroll medan du föreställer dig att vildmarken blir överbefolkad.

Det är ju inte vildmarken i sig jag pratar om. Ska du teleportera dig dit eller?

skyffelmördarn
2020-02-23, 20:57
Jag skulle ligga lågt första dagarna, har en vind som är ganska bra i takhöjd utan fönster så jag skulle väl försöka göra upp en liten eld där.

Inga lampor inomhus eller något som syns utifrån. Går man ut är det i skydd av mörker.

Vänta ut första dagarna och sen ta det därifrån.

Ligga stilla väldigt mycket och göra av med så lite kalorier som möjligt.

Gregow
2020-02-23, 21:02
Det är ju inte vildmarken i sig jag pratar om. Ska du teleportera dig dit eller?
Knappast. Det finns dock smartare alternativ än att försöka ta E4;an. Det finns även alternativ till att fly mitt i kaoset.

skyffelmördarn
2020-02-23, 21:08
Om man ska fly är det bättre att göra det efter ett par dagar då allt lugnat ner sig. Alla tror att dom kommer vara först, ingen kommer ha rätt.

KoloKille
2020-02-23, 21:11
Knappast. Det finns dock smartare alternativ än att försöka ta E4;an. Det finns även alternativ till att fly mitt i kaoset.

Har du någon plan för hur du ska kontakta dina vänner om mobilnätet dör och du inte "flyr mitt i kaoset" utan väntar några dagar?

Brofessorn
2020-02-23, 21:13
Det är ju inte vildmarken i sig jag pratar om. Ska du teleportera dig dit eller?

Jag förstår vad ni båda menar. Du verkar syfta på ett scenario där en hel stad i panik försöker evakuera samtidigt, och med rötägg som utnyttar situationen.

Hur ska vi då planera vår omlokalisering, gänget? Är det som skyffelmördarn säger, att vi ska gömma oss på vinden ett par dagar och sedan fly när allt lugnat ner sig? Låter väldigt logiskt i mina ögon. Risken är väl att man då anländer till en inbruten sommarstuga med vanvettiga och våldsamma ockupanter, medans man vet att hemmet är någorlunda säkert från början.

Gregow
2020-02-23, 21:21
Har du någon plan för hur du ska kontakta dina vänner om mobilnätet dör och du inte "flyr mitt i kaoset" utan väntar några dagar?
Jag packar förnödenheter och vandrar hem till brorsan. Han bor 15-20 min bort med bil och det är mitt ute i vischan. Dessutom har han egen brunn, det finns massor av vilt och hans fru har medicinsk kompetens.

En rätt bra start skulle jag säga. Förutsättningen är typ att jag lyckas ta mig 1km med yxa och dåligt humör. Det borde jag klara. Sen kan jag försvinna.

svenbanan
2020-02-23, 21:21
Vad är det för scenario ni egentligen diskuterar? Om det ens ska gå att komma med en någorlunda verklighetsförankrad strategi så gäller det ju till att börja med att man är överens om vilka parametrar som gäller.

Vilken typ av händelse är det egentligen ni tror kommer leda till att hela sveriges befolkning (förutom just ni själva) kommer förvandlas till rövare och banditer som kommer mörda och råna alla de träffar på? Jag tror ju personligen den typen av scenario gör sig bäst på film, och inte har så mycket med verkligheten att göra. Nåt liknande kan säkert hända i vissa typer av väldigt specifika scenarion där vissa väldigt specifika parametrar har uppfyllts (typ extrema rasmotsättningar e.dyl som i Rwanda).

KoloKille
2020-02-23, 21:22
Jag förstår vad ni båda menar. Du verkar syfta på ett scenario där en hel stad i panik försöker evakuera samtidigt, och med rötägg som utnyttar situationen.

Hur ska vi då planera vår omlokalisering, gänget? Är det som skyffelmördarn säger, att vi ska gömma oss på vinden ett par dagar och sedan fly när allt lugnat ner sig? Låter väldigt logiskt i mina ögon. Risken är väl att man då anländer till en inbruten sommarstuga med vanvettiga och våldsamma ockupanter, medans man vet att hemmet är någorlunda säkert från början.

Om man nu ska ge sig av så är det för att 1) man vet att man har något mycket bättre alternativ och det är planerat på något sätt, eller 2) man håller på att dö hemma p.g.a. vattenbrist eller så.

När man väl omlokaliserar ska man helst göra det så obemärkt som möjligt. Ja, duh. Men det är mer än man kanske tänker på. Att komma med en flashig ryggsäck från fjällräven och en röd fin regnjacka väcker mer uppmärksamhet än en sliten grå ryggsäck och en gammal urtvättad jacka. Då blir man gruppbögvåldtagen bakom en container.

Brofessorn
2020-02-23, 21:23
Jag läste nyligen en advertorial om prepping i Expressen:

– Vår plan är att ta oss ur Stockholm, antingen till fots eller genom att cykla. Bil tänker vi bort – under ett katastrofscenario kommer vägarna ut ur Stockholm att bli igenkorkade. Dessutom kommer drivmedel att bli en bristvara, säger Peter.

https://kampanj.expressen.se/preem/

Kanske är så att man helt enkelt får ta cykeln. Tror jag skulle kunna ta mig till en avlägsen, högt belägen bug out location, nära en sjö, omgiven av snårskog och en vägbomm, med cykel på circka fem timmar. Dock bor jag ganska glesbefolkat som det är.

Också i artikeln:

Lär dig prata som en PREPPARE

BOL – bug out location, den säkra tillflyktsort du förberett.

BOB – bug out bag, den väska du packat där allt du behöver för transporten mellan hemmet och din BOL finns.

EDC- everyday carry, en väska du bär med dig för jämnan med nödvändigt innehåll som till exempel power bank, lista med telefonnummer, kontanter, något som höjer blodsockret.

SHTF – if shit hits the fan (och allt går åt skogen),
term vi hoppas slippa använda.

TEOTWAWKI –the end of the world as we know it.

Bugga ut – lämna hemmet, se ovan.

KoloKille
2020-02-23, 21:26
Vad är det för scenario ni egentligen diskuterar? Om det ens ska gå att komma med en någorlunda verklighetsförankrad strategi så gäller det ju till att börja med att man är överens om vilka parametrar som gäller.

Vilken typ av händelse är det egentligen ni tror kommer leda till att hela sveriges befolkning (förutom just ni själva) kommer förvandlas till rövare och banditer som kommer mörda och råna alla de träffar på? Jag tror ju personligen den typen av scenario gör sig bäst på film, och inte har så mycket med verkligheten att göra. Nåt liknande kan säkert hända i vissa typer av väldigt specifika scenarion där vissa väldigt specifika parametrar har uppfyllts (typ extrema rasmotsättningar e.dyl som i Rwanda).

När maten börjar ta slut och dricksvattnet är förorenat så börjar folk plundra. Kolla hur det sett ut i andra västländer som drabbats av naturkatastrofer. Katrina i USA tex. Där hade de ändå en fungerande statsapparat. Eller belägringen av Sarajevo.

Men säg att det kommer en enorm solstorm som friterar all elektronik i allt från mobiltelefoner till bilar så att allt som är datoriserat dör över en natt. Butikerna skulle gapa tomma efter 2-3 dagar och vattnet skulle försvinna eftersom allt är datoriserat på något sätt. Även om butikerna på något magiskt sätt fick mat levererad skulle ingen kunna betala ändå eftersom allt är datoriserat. Allas betalförmåga skulle försvinna över en natt. Ingen mat, inget vatten, inga pengar, inget Netflix...

Det är då folk börjar mörda och äta varandra.

Brofessorn
2020-02-23, 21:38
Vi behöver ju inte utgå från att människor definitivt kommer börja hacka upp varandra med machetes så fort tillfälle ges. Scenariot jag gav tidigare, ekonomisk kris som försämrar tillgången till livsnödvändiga varor, är allvarligt även om det förblir fredligt. Till exempel ställde jag tidigare massa frågor om vilka grödor som är förmånliga att odla i Sverige, och hur mycket tid det kräver från ett hushåll, innan det censurerades utan anledning.

Fredliga lösningar är det vi ska överväga. Först, om ingen är våldsam mot oss.

Angående att vi måste komma överens om att scenario, håller jag inte med om. Ingen kan förutspå en katastrof. Om man kunde det skulle de inte inträffa, och då har man inte korrekt förutspått den ändå.

Det man kan göra är att förbereda sig för det oförberedbara och bli mer antifragil.

Gregow
2020-02-23, 21:39
Jag förstår vad ni båda menar. Du verkar syfta på ett scenario där en hel stad i panik försöker evakuera samtidigt, och med rötägg som utnyttar situationen.

Hur ska vi då planera vår omlokalisering, gänget? Är det som skyffelmördarn säger, att vi ska gömma oss på vinden ett par dagar och sedan fly när allt lugnat ner sig? Låter väldigt logiskt i mina ögon. Risken är väl att man då anländer till en inbruten sommarstuga med vanvettiga och våldsamma ockupanter, medans man vet att hemmet är någorlunda säkert från början.
Jag skulle väl säga att det allra värsta är att följa flocken. Kan man barrikadera sig på vinden är det bättre. Annars, minimera kontakt med okända människor.

Därefter vore väl det viktigaste att kunna hålla sig undangömd på ett ställe med tillräckliga resurser. Du behöver tack och lov inte komma så långt ifrån storstaden för att det ska vara möjligt. En eller två mil så kan du hitta områden med mycket vilt och tillgång till vatten. Så, låt folk slåss om den sista kexchokladen på macken.

De "sommarstugor" jag skulle ha med i planeringen är inte ställen du hittar till om du inte vet var de är. Fan, närmaste ställe har inte ens någon väg.

skyffelmördarn
2020-02-23, 21:45
Finns 25 liters vattendunk på ÖB för 99 kronor ( https://www.xn--ob-eka.se/fritid/camping-friluftsliv/friluftsliv/dunk-3102228 ) , kan ju rekommendera att ha en eller två såna hemma som man byter vatten på en gång i veckan.

I övrigt har jag ca 15-20 kg proteinpulver hemma, 15 kg pasta, 10 kg havregryn.

Gregow
2020-02-23, 21:50
Vad är det för scenario ni egentligen diskuterar? Om det ens ska gå att komma med en någorlunda verklighetsförankrad strategi så gäller det ju till att börja med att man är överens om vilka parametrar som gäller.

Vilken typ av händelse är det egentligen ni tror kommer leda till att hela sveriges befolkning (förutom just ni själva) kommer förvandlas till rövare och banditer som kommer mörda och råna alla de träffar på? Jag tror ju personligen den typen av scenario gör sig bäst på film, och inte har så mycket med verkligheten att göra. Nåt liknande kan säkert hända i vissa typer av väldigt specifika scenarion där vissa väldigt specifika parametrar har uppfyllts (typ extrema rasmotsättningar e.dyl som i Rwanda).
Jag tänker ett generellt scenario där samhället kollapsar och det utbryter anarki.
Att alla förvandlas till rövare och banditer tror jag inte på. Men kommer det till den nivån att det handlar om överlevnad kommer det bli otrevligt. Själv bor jag redan i ett område med hyenor och asätare så jag skulle då inte ha planer på att stanna kvar.

KoloKille
2020-02-23, 21:51
Finns 25 liters vattendunk på ÖB för 99 kronor ( https://www.xn--ob-eka.se/fritid/camping-friluftsliv/friluftsliv/dunk-3102228 ) , kan ju rekommendera att ha en eller två såna hemma som man byter vatten på en gång i veckan.

I övrigt har jag ca 15-20 kg proteinpulver hemma, 15 kg pasta, 10 kg havregryn.

Fixa några liter olivolja och vitlökspulver till pastan så har du en energirik måltid som kan lagras för evigt

Klein
2020-02-23, 21:56
Det där ser ut som en väldigt omfattande lista, bra. Vad är det som är förmånligt att odla? Jag tänker att kaloritäta växter är prio ett, och att de ska växa bra i det svenska klimatet. Är jag helt fel ute, och om inte, vad skulle det kunna vara? Potatis, bönor, ärtor, råg, bovete?

Jag är inte någon expert på vad som är bäst att odla. Jag hade väl nån långsiktig tanke på kulturväxter som är bra för bin typ:


Hassel (par sorter)
Vildapel
Svarta vinbar
Hagtorn


Hallon, blåbär, lingon växer redan överallt här.

Sedan får man väl bygga sig förhöjda trädgårdar där man växelvis odlar potatis/morötter/gul lök/rödbetor/ och bönor/rödklöver/alfalfa/korn. Som sagt var ingen expert på denna bit.

Det viktiga är väl också att man täcker av hela växtsäsongen och sköter komposteringen. Permakultur verkar också intressant men har dålig koll.

Du skriver att det är ett startpaket. Har du allt det där? Måste kräva sin lilla tid.


Nej jag är inte redo i nuläget. Får ta det steg för steg. Bin och jordkällare och kanske jag kan fixa till sommaren. Vattenuppsamling, höns och Attefallshus med rocket mass heater lär ta några år att fixa.

Brofessorn
2020-02-23, 21:58
VAD FÖRBEREDER VI OSS PÅ

- Smittor
- Fientligt angrepp
- Cyberattacker

- Terrorattentat
- Oväder
- Torka

- Skogsbränder
- Översvämning

Taget från annonsartiklarna jag länkade tidigare.

Cyberattacker är mer av ett hot än man tror. Kolla bara NotPetya som slog till i Ukraina 2017, antagligen av ryska individer. Lamslog allt från myndigheter, hela företag, bankomater, kassasystem, och tunnelbanor. Tror det även var NotPetya som (kanske av misstag, det infekterade system överallt till slut) förstörde Maersks system världen över, och kostade dem mellan $250 och $300 miljoner. Cyberattacker har redan kostat liv på grund av störningar de orsakat i sjukhussystem och dylikt.

Mer om NotPetya (podcast): https://darknetdiaries.com/episode/54/

skyffelmördarn
2020-02-23, 22:01
https://i.imgur.com/CRJoIDN.jpg

Inte allt som syns på bilden för lite är i skåp också.

Pastan är 1 kg, 2 i höjd så totalt 12 kg bara där.

KoloKille
2020-02-23, 22:02
https://i.imgur.com/CRJoIDN.jpg

Inte allt som syns på bilden för lite är i skåp också.

Pastan är 1 kg, 2 i höjd så totalt 12 kg bara där.

Du kommer vara den grövsta personen i postapokalypsen iaf

skyffelmördarn
2020-02-23, 22:07
Jag skulle aldrig klara mig ute i naturen det vet jag och då har jag ändå gjort lumpen och är uppvuxen på landet med skogen som granne.

Vädret är för oberäkneligt. Några dagar med regn och rusk så är moralen snabbt nere på minus och sen görs det inte många bra beslut efter det.

skyffelmördarn
2020-02-23, 22:11
Fixa några liter olivolja och vitlökspulver till pastan så har du en energirik måltid som kan lagras för evigt

Bra tips, jag har både raps och olivolja hemma men inga överdrivna mängder. Fettkällan är faktiskt jordnötter, eftersom det går att småäta också.

Brofessorn
2020-02-23, 22:17
https://i.imgur.com/CRJoIDN.jpg

Inte allt som syns på bilden för lite är i skåp också.

Pastan är 1 kg, 2 i höjd så totalt 12 kg bara där.

Det där ger mig en bra magkänsla. Bra jobbat. Ser ganska likadant för mig, om man byter ut pastan mot ris.

Har även ett par femkilospåsar med vassle-havrepulver-gainer. Är öppnade och för gamla nu, men iom. torrvara hade det nog gått ner om nöden kallar. En sak jag tänker på är eventuella drogberoenden. T.ex. har jag nu slutat med snus -- onödigt att få abstinens för det under en kris -- och tänker lagra upp med frystorkat kaffe som man kan konsumera trots bristande tillgång till el (går att blanda med kallt vatten).

En sak jag märkt, är att väldigt gamla nödransoner i militären enbart bestådde av godis, gjort på typ glukos, snabbkaffe och hjälpmedel för att samla vatten. Verkar som att de ville undvika salta livsmedel -- för mindre törst -- och kalorier är ju inte det allra nödvändigaste. Man kanske ska ha en godisreserv för absoluta nödsituationer? Väldigt portabelt också.

r3mpuh
2020-02-23, 22:17
Villaägare brukar vara välpreppade oavsett så... Raiding in© reporting in.
Själv bor man varken på bottenplan eller för högt upp för fatal jumping distance.
Har självfallet även säkerhetsdörr samt hyr ett bombskydd som förråd med avloppsbrunn, valbar ventilation & rinnande vatten.

Gregow
2020-02-23, 22:19
Jag skulle aldrig klara mig ute i naturen det vet jag och då har jag ändå gjort lumpen och är uppvuxen på landet med skogen som granne.

Vädret är för oberäkneligt. Några dagar med regn och rusk så är moralen snabbt nere på minus och sen görs det inte många bra beslut efter det.
Förstår vad du menar. När det är bra kan det vara helt magiskt bra, men när det är skit är också riktig skit. Det är en anledning, som jag ser det, att man behöver vara flera.

Det är bra mycket lättare om du har bra folk omkring dig. Människans överlevnad genom historien har ändå byggt på att kunna samarbeta med rätt personer.

r3mpuh
2020-02-23, 22:22
Vad skall ni med kolhydrater till btw? :Virro

Brofessorn
2020-02-23, 22:24
Vad skall ni med kolhydrater till btw? :Virro

Bra för att lägga på sig lite späck. Jag har nu slutat deffa och kommer för all framtid gå runt med ett litet reservlager av energi kring magen. Håller mig varm under vintern, skyddar pyttelite mot eventuella slag och knivhugg (därför gladiatorerna var tjocka) och om svälten kommer är jag redo.

Gregow
2020-02-23, 22:26
Vad skall ni med kolhydrater till btw? :Virro
Fylla på glykenenförråden efter att ha slagits med björnar och knullat vedträn.

svenbanan
2020-02-23, 22:28
Det där ger mig en bra magkänsla. Bra jobbat. Ser ganska likadant för mig, om man byter ut pastan mot ris.

Har även ett par femkilospåsar med vassle-havrepulver-gainer. Är öppnade och för gamla nu, men iom. torrvara hade det nog gått ner om nöden kallar. En sak jag tänker på är eventuella drogberoenden. T.ex. har jag nu slutat med snus -- onödigt att få abstinens för det under en kris -- och tänker lagra upp med frystorkat kaffe som man kan konsumera trots bristande tillgång till el (går att blanda med kallt vatten).

En sak jag märkt, är att väldigt gamla nödransoner i militären enbart bestådde av godis, gjort på typ glukos, snabbkaffe och hjälpmedel för att samla vatten. Verkar som att de ville undvika salta livsmedel -- för mindre törst -- och kalorier är ju inte det allra nödvändigaste. Man kanske ska ha en godisreserv för absoluta nödsituationer? Väldigt portabelt också.

Vad jag minns så var väl nödransonerna nåt slags chokladkakor med nåt slags krisp i. Typ ris eller nåt. De var i alla fall hyfsat mättande, och jag minns att det fanns vissa myter om de där kakorna om att man inte fick äta mer än ett visst antal eftersom det där krispet svällde i magen och man då riskerade riktigt magont. Detta var dock nonsens, jag vräkte i mig en hel drös sådana vid nåt tillfälle då vi av någon anledning kom över ett antal lådor sådana.

Vad är det för hjälpmedel för att samla vatten du pratar om? Nåt sådant har jag inget minne av.

Det enda glukosgodiset jag minns var Nickel. Men jag vet inte om jag skulle kalla det för nödransoner. Det fick man i de där stora plastpåsarna med käk för en hel dag, som man fick sig tilldelade ifall man var ute på nån övning då man inte kunde bli utfodrad från de där stora "termoshinkarna" (minns inte vad de kallades) med färdiglagad mat. De påsarna brukade innehålla leverpastej, kex, Nickel, frystorkad mat i påse eller "guldburkar", nåt slags saftsoppa i påse, snabbkaffe, snabbchoklad, tepåsar och lite sådant.

trädgårdsmöbel
2020-02-23, 22:29
Villaägare brukar vara välpreppade oavsett så... Raiding in© reporting in.
Själv bor man varken på bottenplan eller för högt upp för fatal jumping distance.
Har självfallet även säkerhetsdörr samt hyr ett bombskydd som förråd med avloppsbrunn, valbar ventilation & rinnande vatten.

Skall du bli Raider ala Fallout så får du ha ett coolt theme och namn på eventuellt gäng. Kanske en dödskalle på jackan, mad max cosplay, krigsmålning eller dylikt.

Sedan måste du också hänga ut benrester och dödskallar utanför din bas. Gärna spetsat på rostig metall. och murar av gamla däck!

svenbanan
2020-02-23, 22:30
Skall du bli Raider ala Fallout så får du ha ett coolt theme och namn på eventuellt gäng. Kanske en dödskalle på jackan, mad max cosplay, krigsmålning eller dylikt.

Sedan måste du också hänga ut benrester och dödskallar utanför din bas. Gärna spetsat på rostig metall. och murar av gamla däck!

Samt baseballträ med taggtråd. Alternativt samurajsvärd.

Brofessorn
2020-02-23, 22:49
Vad jag minns så var väl nödransonerna nåt slags chokladkakor med nåt slags krisp i. Typ ris eller nåt. De var i alla fall hyfsat mättande, och jag minns att det fanns vissa myter om de där kakorna om att man inte fick äta mer än ett visst antal eftersom det där krispet svällde i magen och man då riskerade riktigt magont. Detta var dock nonsens, jag vräkte i mig en hel drös sådana vid nåt tillfälle då vi av någon anledning kom över ett antal lådor sådana.

Vad är det för hjälpmedel för att samla vatten du pratar om? Nåt sådant har jag inget minne av.

Det enda glukosgodiset jag minns var Nickel. Men jag vet inte om jag skulle kalla det för nödransoner. Det fick man i de där stora plastpåsarna med käk för en hel dag, som man fick sig tilldelade ifall man var ute på nån övning då man inte kunde bli utfodrad från de där stora "termoshinkarna" (minns inte vad de kallades) med färdiglagad mat. De påsarna brukade innehålla leverpastej, kex, Nickel, frystorkad mat i påse eller "guldburkar", nåt slags saftsoppa i påse, snabbkaffe, snabbchoklad, tepåsar och lite sådant.

Så gammal är du inte, Svenbanan. Jag minns att jag sett väldigt gamla, alltså från andra världskriget fram till 60-talet. Själv är jag för ung för att ha gjort värnplikten, så jag har inte sett det med egna ögon.

Här hittade jag ett svenskt exempel från 80-talet: Blockchoklad, dropskarameller, kolor, tändstickor, kaffepulver, plastpåse.

En annan från 2011: Dextro energy (fruktos va?), suketter, Nescafe gold, Knorr buljong (salt...), plaströr (hjälpmedlet jag antagligen tänkte på)

Båda i samma video:

_xCWWaGUlBU

trädgårdsmöbel
2020-02-23, 22:58
Samt baseballträ med taggtråd. Alternativt samurajsvärd.

Lite walking dead-feeling där:) Men det är nog effektiva val för närstrid. Nu blev jag sugen på att kolla Cold Steel och låtsasshoppa :)

https://www.coldsteel.com/products/machetes/sword-style-machetes.html

En Cutlass eller en Gladius i machetestil hade vart något :)

svenbanan
2020-02-23, 23:06
Så gammal är du inte, Svenbanan. Jag minns att jag sett väldigt gamla, alltså från andra världskriget fram till 60-talet. Själv är jag för ung för att ha gjort värnplikten, så jag har inte sett det med egna ögon.

Här hittade jag ett svenskt exempel från 80-talet: Blockchoklad, dropskarameller, kolor, tändstickor, kaffepulver, plastpåse.

En annan från 2011: Dextro energy (fruktos va?), suketter, Nescafe gold, Knorr buljong (salt...), plaströr (hjälpmedlet jag antagligen tänkte på)

Båda i samma video:

_xCWWaGUlBU

Jag gjorde lumpen i början på nittiotalet, så en hel del av grejerna som florerade på regementet hade nog ändå ett antal år på nacken. Som tur var hade iaf m90 uniformerna kommit så vi slapp de där gamla åbäkena av modell 58.

Men nödransonerna jag minns var alltså inte nåt slags sånt där kit som jag antar var meningen att användas ifall man blev strandsatt bakom fiendens linjer. Därav att piloter hade dessa då. Antagligen hade väl diverse jägarförband nåt liknande. Men "vanliga" soldater riskerar ju inte detta på samma sätt, så denna typ av överlevnadskit var nog inte aktuella för så många. "Mina" nödransoner var alltså sådant man kunde tänkas få sig tilldelat ifall man skulle vara ute på nån övning där man kanske skulle vara stridande under en lite längre tidsrymd och riskera att inte ha tillgång till förläggningen.

Gregow
2020-02-23, 23:07
Lite walking dead-feeling där:) Men det är nog effektiva val för närstrid. Nu blev jag sugen på att kolla Cold Steel och låtsasshoppa :)

https://www.coldsteel.com/products/machetes/sword-style-machetes.html

En Cutlass eller en Gladius i machetestil hade vart något :)
Jag litar inte riktigt på Cold Steel. För mycket marknadsföring och för lite perkele. Jag tror mer på någon gammal yxa som sett hårt bruk och som du slipat till en sylvass egg. Den skiten kommer hålla för att hacka zombieskallar. Ett gäng smyghomosar som gör svärd som kan klyva colaflaskor ger jag inte mycket för.

Brofessorn
2020-02-23, 23:07
Jag är inte någon expert på vad som är bäst att odla. Jag hade väl nån långsiktig tanke på kulturväxter som är bra för bin typ:


Hassel (par sorter)
Vildapel
Svarta vinbar
Hagtorn


Hallon, blåbär, lingon växer redan överallt här.

Sedan får man väl bygga sig förhöjda trädgårdar där man växelvis odlar potatis/morötter/gul lök/rödbetor/ och bönor/rödklöver/alfalfa/korn. Som sagt var ingen expert på denna bit.

Det viktiga är väl också att man täcker av hela växtsäsongen och sköter komposteringen. Permakultur verkar också intressant men har dålig koll.



Nej jag är inte redo i nuläget. Får ta det steg för steg. Bin och jordkällare och kanske jag kan fixa till sommaren. Vattenuppsamling, höns och Attefallshus med rocket mass heater lär ta några år att fixa.

Aha, okej. Hade varit spännande att få se vad som händer i framtiden. Om du implementerar att fåtal av de punkterna bör det vara guld värt, det är mer än de flesta förmår förbereda sig.

Starke75an
2020-02-23, 23:56
Jag har denna i min stridspackning. Och 3 värmerpåsar.
http://www.utemat.se/24hmeal/24h-meal-3r-frystorkad-meny-8

Har ätit en hel del av dessa.

Har även såna hemma om det krisar.

r1kkie
2020-02-24, 00:17
Man blir kannibal, i princip obegränsat med föda. :)

trädgårdsmöbel
2020-02-24, 09:18
Jag litar inte riktigt på Cold Steel. För mycket marknadsföring och för lite perkele. Jag tror mer på någon gammal yxa som sett hårt bruk och som du slipat till en sylvass egg. Den skiten kommer hålla för att hacka zombieskallar. Ett gäng smyghomosar som gör svärd som kan klyva colaflaskor ger jag inte mycket för.

Vill du ha hållbarhet borde du kolla in deras indìan warclub. Eller brooklyn smashern.

Hemi
2020-02-24, 14:57
Machetes är underskattade i nordeuropa, kanske förbjudna på olika sätt. Men när bensinen och elen tar slut behöver man riktiga verktyg.

Brasilianska Tramontina är små men otroligt kraftiga och gör mycket av arbetet en yxa gör utom grövre arbete. Gör att få vassa lätt. Träskaft vilket jag gillar

Colombianska Gavilan har en lång serie också dem går att få vassa och är stryktåliga. De har plastskaft men de är bra ändå och köper man med brandgult skaft så hittar men dem lätt om man skulle tappa bort dem på marken och i busk, kan vara helt omöjliga att hitta. Så märk dem annars. Kommer i fina läderskidor.

Engelska Panga är bra men tunga och lite svåra att jobba med över en dag.

Köp aldrig de kinesiska.

Man slipar bäst med en lite större vattensten, fil, gillar det inte och maskiner tar bara bort en massa material. Sedan skall de helst inte vara rakbladsvassa det är däremot just bra för större knivar, jakt, fiske etc. Machetes slipar man dagligen ändå.

Allt för trädgårds och odling, skogsarbete etc.

Hemi
2020-02-24, 15:08
En kort guide är att de små är för hugg, trädstammar och tjockare grenar. De längre som kan vara nästan bortåt metern kan man klippa en gräsmatta med med samma speed som med en gräsklippare med lite träning, samt häckklippning.

De med lite konstiga former är för lite mer speciellt abrmete man har mest nytta av de raka eller lätt böjda.
De bra duger länge.

Sen vat jag ju inte vad man får och inte får använda i Europa :/

Gregow
2020-02-24, 17:04
Vill du ha hållbarhet borde du kolla in deras indìan warclub. Eller brooklyn smashern.
Det fungerar kanske till att klubba folk som en vilde. Yxa är dock gentlemannens universalredskap. Det fungerar till allt. Hugga ved, dräpa zombies, tälja, stycka kött, laga bilen, odla potatis och ha som sängkamrat. Gentemot folk med kepsen bakochfram och byxorna vid knäna signalerar det också vem som bestämmer.

Hemi
2020-02-24, 17:42
Om växter så hade jag vinbär, svarta, röda och vita.
Jordgubbar, rabarber, äpplen.
Potatis.
Det var solskugga på den gården och således mörkt stor del av dagen. Mitt i Sverige.
Grannarna hade päron mm så vi bytte så, utan några undergångshot, lol.
Växte rätt bra.
Källvatten.
Om att samla vatten så kan man montera rännor runt om taken på alla husen och leda ned det i rör till en cistern under marken som bör vara stor, sedan pumpar man upp det.
Om man inte kan bygga en brunn i marken t ex.

svenbanan
2020-02-24, 20:56
En kort guide är att de små är för hugg, trädstammar och tjockare grenar. De längre som kan vara nästan bortåt metern kan man klippa en gräsmatta med med samma speed som med en gräsklippare med lite träning, samt häckklippning.

De med lite konstiga former är för lite mer speciellt abrmete man har mest nytta av de raka eller lätt böjda.
De bra duger länge.

Sen vat jag ju inte vad man får och inte får använda i Europa :/

Varför skulle man inte få använda machete i sverige (europa)? Ifall man får använda yxa eller lie eller nåt, så får man ju rimligen lika gärna använda machete.

Jag tror du blandar ihop detta med "knivlagen" som säger att man inte får bära kniv på allmän plats (med diverse undantag för ifall man behöver kniven i jobbet eller liknande).

Hemi
2020-02-25, 02:04
Jag arbetade med en holländare som köpte en och han sade att hmma i Nederländerna kunde man inte gå omkring med machets, på allmän plats kanske då, eftersom de klassades som vapen.

Det är just det man gör, man använder dem lika mycket på allm'n plats som hemma, i skogen, på strandem när de är nedslitna till ett grillspett eller kniv. Man tar dem in och ut ur bilar, affären, med sig på MCn etc det är ett mycket mycket brett använt verktyg.

Ok nu vet jag att naturen inte växer så snabbt i Sverige, man slår före midsommar sedan 2ggr till innan hösten och sen är det bara långsamt växande sly så det blir ju en viss skildnad mot växtlighet som kommer upp till en meter på en vecka, 4 veckor och du har en djungel att ta hand om.

I norra Nordamerika använder man dem vid kusterna, i väst för att det finns en del djup omöjlig skog och regnskog, öst där stormar trashar kusterna och man för städa upp. kommunen om man kan kalla dem för det, använder dem och många andra.
...

Och med det sagt hamnar Sverige högt i rankingen i UN, det blir inga stormar just eller andra katastrofer, inga gerillor och konlflikter så den här tråden är ju lite Sci Fi prepper egentligen. Sverige kan sjunka i ranking med sjukvård och skola. Sjukhusen kan gå lägre i rank än vissa sjukhus i Latinamerika, som hände under förra lågkonjukturen men pga en stark natur och struktur tvärvetenskapligt anses landet som bland de bästa i världen.

Hemi
2020-02-25, 02:08
Ett tips för alla som planerar att bygga något extra, köp inte utländskt lågprismekano, timra något i stället. Timra med plugg, skit i spik och metall, det vrider bara sönder träet i längden, ja om nu marken skulle röra på sig men nu kan vi gå före järnålder.

Timra en lekstuga för barnen, bastu eller ett garage och sätt ett vettigt tak på det. Måla med slamfärg eller nåt, man lär sig otroligt mycket på det och man lär sig hantera den där yxan, garanterat.

svenbanan
2020-02-25, 05:10
Jag arbetade med en holländare som köpte en och han sade att hmma i Nederländerna kunde man inte gå omkring med machets, på allmän plats kanske då, eftersom de klassades som vapen.

Det är just det man gör, man använder dem lika mycket på allm'n plats som hemma, i skogen, på strandem när de är nedslitna till ett grillspett eller kniv. Man tar dem in och ut ur bilar, affären, med sig på MCn etc det är ett mycket mycket brett använt verktyg.

Ok nu vet jag att naturen inte växer så snabbt i Sverige, man slår före midsommar sedan 2ggr till innan hösten och sen är det bara långsamt växande sly så det blir ju en viss skildnad mot växtlighet som kommer upp till en meter på en vecka, 4 veckor och du har en djungel att ta hand om.

I norra Nordamerika använder man dem vid kusterna, i väst för att det finns en del djup omöjlig skog och regnskog, öst där stormar trashar kusterna och man för städa upp. kommunen om man kan kalla dem för det, använder dem och många andra.
...

Och med det sagt hamnar Sverige högt i rankingen i UN, det blir inga stormar just eller andra katastrofer, inga gerillor och konlflikter så den här tråden är ju lite Sci Fi prepper egentligen. Sverige kan sjunka i ranking med sjukvård och skola. Sjukhusen kan gå lägre i rank än vissa sjukhus i Latinamerika, som hände under förra lågkonjukturen men pga en stark natur och struktur tvärvetenskapligt anses landet som bland de bästa i världen.

Jag har ingen aning om vad Holland har för lagar angående knivar. Men i Sverige är det som sagt förbjudet att ens ha en morakniv i handskfacket i bilen. Har för mig att någon som blev stoppad (för nåt helt annat åkte dit på detta för några år sedan). Ifall man är hantverkare får man dock ha en kniv i verktygsbältet om man är på eller på väg till jobbet, för då har man nåt slags anledning till att ha kniven med sig. Sen har jag hört om nåt fall där en kvinna blev stoppad (av någon för mig okänd anledning) av polisen då hon var på väg hem från att hon hade varit hemma hos någon vännina och skurit någonting. Då hade hon alltså en kniv i sin handväska på allmän plats, men blev friad eftersom hon hade en rimlig anledning.

Jag skulle säga att knivlagen i sverige är en sådan lag som egentligen inte efterlevs till 100%. Jag har inte mycket belägg för detta, men min uppfattning är att polisen inte bryr sig om man har en morakniv på sig då man är ute i skogen och täljer grillspett till korvgrillningen eller om man har just en morakniv i bilen. De gånger de plockar in någon för detta är det nog oftast för att de redan plockat in personen för nåt annat brott. Alternativt för att personen i fråga är någon polisen redan har kännedom om som en stökig person.

Jag tror inte många skulle höja på ögonbrynen ifall man hade en kniv med sig på en campingplats i sverige heller. Fast vad man har för nytta av en stor jävla machete kan ju inte jag se.

Ifall man har som arbete att röja sly så använder man ju såklart lämligt redskap även i sverige. Jag skulle ju hellre använda nåt slags röjsåg så man slipper böja sig ner till marken, som jag antar man behöver om man använder en machete. Men man får ju såklart inte gå ut och hugga en gata i skogen om man inte äger den, så man kommer ju inte vara på allmän mark rimligtvis.

Ifall jag inte vill använda gräsklipparen till att klippa gräsmattan så står det mig fritt att använda machete. Men en lie är ju bra mycket enklare om man vill slippa ryggskott.

Jag tror problemet uppstår ifall man har macheten vid höften då man går in på ICA för att handla mat. Jag tror man får lika många sneda blickar på sig i USA som i Sverige om man gör detta. Nu vet jag inte exakt hur knivlagarna ser ut i USA förutom att jag vet att de är olika för olika delstater. Men jag kan tänka mig att det är rätt stor chans att det är olagligt att ha machete med sig inne på stan. Dessutom tror jag det är större chans att folk inte bryr sig så mycket om man är i nån byhåla där det faktiskt är vanligt att folk använder machete dagligen. Skillnad på nåt backwater camp i Florida och Manhattan. I sverige tror jag inte folk har så jättestor nytta av just machete på det viset, så folk kanske höjer på ögonbrynen även i småbyarna i lappland. Men det finns garanterat ställen i sverige där ingen bryr sig om man har en kniv dinglande i bältet då man går in på bensinstationen för att handla snus.

Hemi
2020-02-25, 13:59
Ja det beror på var man är, ju närmare ekvatorn, desto vanligare. Man använder den till allt, istället för röjsåg t ex. Nej det går inte snabbare men det måste det inte göra heller.

I Sverige, lie. Skär av gräset, hugg inte. Nu har vi ingen bensin heller eftersom det är katastrof.

Inom några veckor kommer folk att följa lagar såsom vapenlicens, körkort och knivlagar men efter det bryr sig ingen längre.

Plundring börjar, tyvärr.

Brofessorn
2020-02-25, 14:02
Inom några veckor kommer folk att följa lagar såsom vapenlicens, körkort och knivlagar men efter det bryr sig ingen längre.

Plundring börjar, tyvärr.

Det som hände(r) i Venezuela, Sydamerikas tidigare rikaste nation, för er som tror att det är totalt orimligt. Själv skulle jag inte vilja bo i en större stad när samhället börjar förfalla.

PureWhey
2020-02-25, 14:02
Inget jag bryr mig särskilt mycket om, men program och dokumentärer om folk som till exempel bor och lever på naturen i Alaska tycker jag är helt underbart.

Favoriten är Dick Proenneke. The last Alaskans på Discovery är också rätt schyst. Tips på något liknande?

skyffelmördarn
2020-02-25, 20:49
Inget jag bryr mig särskilt mycket om, men program och dokumentärer om folk som till exempel bor och lever på naturen i Alaska tycker jag är helt underbart.

Favoriten är Dick Proenneke. The last Alaskans på Discovery är också rätt schyst. Tips på något liknande?

Den här har du säkert sett ,

https://www.oppetarkiv.se/video/1146717/gubben-i-stugan

Om inte så är den underbar.

Klein
2020-02-25, 21:04
Inget jag bryr mig särskilt mycket om, men program och dokumentärer om folk som till exempel bor och lever på naturen i Alaska tycker jag är helt underbart.

Favoriten är Dick Proenneke. The last Alaskans på Discovery är också rätt schyst. Tips på något liknande?

Boken Pälsjägarliv av Helge Ingstad äger alla dokumentärer.

Hemi
2020-02-26, 04:02
Inget jag bryr mig särskilt mycket om, men program och dokumentärer om folk som till exempel bor och lever på naturen i Alaska tycker jag är helt underbart.

Favoriten är Dick Proenneke. The last Alaskans på Discovery är också rätt schyst. Tips på något liknande?

Proenneke var ju speciell på det sättet att han filmade sig med riktig filmkamera som var ovanligt på den tiden. Orsaken var att han ville underhålla och underrätta familjen, där hemma i civilisationen. Han efterlämnade sig en stor bunt dagböcker likaså.

Jag minns att de marknadsförde det där på DVD år 2005 och det va på en rätt stor kanal, CNN kanske. Ja det finns ju många men orsaken att de är ute i bushen är ju delvis för att hålla sig undan så vi vet inte om dem.


När jag var liten i Sverige fanns en gubbe djupt inne i skogen som bodde på en ö i en sjö. Där fiskade han och sålde till den närliggande staden för att kunna köpa lite förnödenheter. Han bodde i något slags camp av trä, ingen riktig stuga.

Hemi
2020-02-26, 04:05
Boken Pälsjägarliv av Helge Ingstad äger alla dokumentärer.

Ja den boken ja, han påverkade ett par generationer efter at den kom ut, den måste jag läsa igen.

På tal om honom, jag skall nog bege mig till vikingarnas västra landningsplats framöver, han var väl med och jobbade med det.

Hemi
2020-02-26, 04:11
Det finns en hel del som lever under de punkter Klein radade upp tidigare. De finns i västra Canada ute på öar i hus byggda av driftwood. Somliga flydde dit för att slippa värvas till Vietnam och lever på konst, hantverk etc. Jag skulle själv ut på ett sånt ställe en gång men barnen skullle behöva ta 2 färjor varje morgon så det blev trailer med hel glasvägg i stället. Inget fel med det, trailers är sköna på det sättet att man aldrig känner sig riktigt inomhus.

Hemi
2020-02-26, 04:13
Hur ser ni på hygien i kallt klimat? SJälv är jag lite inspirerad av romerska bad samt inutier. Typ ömsomt kallt och varmt vatten, skrapning, ångbad etc.

Hemi
2020-02-26, 04:58
Det som hände(r) i Venezuela, Sydamerikas tidigare rikaste nation, för er som tror att det är totalt orimligt. Själv skulle jag inte vilja bo i en större stad när samhället börjar förfalla.

Ja jag har sett det på nära håll flera gånger efter katastrofer och det går inte att stoppa helt och hållet. Faktum är att det händer bara efter ett antal dagar bara pga att alla affärer håller stängt och ingenting fungerar.

Sedan blir det värre och jag misstänker att om ett samhälle slås ut totalt så dröjer det inte längre förrän varenda butikslokal är helt tom. Kan man handla gratis och skafferiet är tomt så gör man, eller nej, inte alla faktiskt, somliga som är förberedda gör det inte men många gör som man ser alla andra gör, bara för att det går.

Spontana våldsamma rån inträffar också, ganska så tidigt. Man måste betänka sådana saker, det är inte att vara paranoid eller att man har sett för mycket actionfilmer eller någonting, nej, tvärtom det är att vara mycket naiv att inte bry sig om det. Men så är det, vem trodde att man skulle leva i en skyddad verkstad hela livet liksom, det här är livet, så kan det vara. Bara att acceptera och gå ut i den nya vardagen.

Detta gäller då efter en stor jordbävning eller orkan t ex men det har ju Sverige inget av.

Det positiva är att folk förberett sig och sedan bildas kluster av folk som bor nära varandra och alla där hjälps åt. I fattigare delar blir det mycket värre men samtidigt blir inte fallet lika stort där men eftersom de oftast lever på de rikare så faller deras system. Om fattiga länder då och de är ofta mer organiserade än t ex USA som alltid få många onödiga problem efter katastrofer och de rika flyr sina ägodelar som ligger i drivor då de kanske fått ut det de behöver på försökring, hejdå.

Så förvänta er det, tyvärr, många starka männsikor som skulle kunna ha hjälpt till kommer snabbt att fly landet.

Hemi
2020-02-26, 05:31
Eller en stor ekonomisk kris som sades innan såklart, det kan ju Sverige få.

Det blev en del anarki i London under Vk2 också när samhället hade annat att tänka på och folket började få en dimmig bild om vad som var rätt och vad som var fel.

Hemi
2020-02-26, 06:38
En mer ingående förklaring till varför jag pratar om hygien och ångbad,

Innan antibiotikan började rädda liv på 50 talet så dog många barn av 'lungfeber' och öroninflammationer. Men så hade man också börjat tvätta sig mycket mer med vatten och vissa tvålade in öronen och lät barnen springa omkring våta i kyla.

Om det finns en korrelation vet jag inte men kanske finns det ett bättre metod än att hoppa i isvakar eller tvätta sig med vatten direkt på huvud och kropp.

PureWhey
2020-02-26, 08:34
Den här har du säkert sett ,

https://www.oppetarkiv.se/video/1146717/gubben-i-stugan

Om inte så är den underbar.

Började kolla precis innan jag skulle lägga mig igår. Hittills har den mest känts deprimerande, haha.

Boken Pälsjägarliv av Helge Ingstad äger alla dokumentärer.

Tackar

Proenneke var ju speciell på det sättet att han filmade sig med riktig filmkamera som var ovanligt på den tiden. Orsaken var att han ville underhålla och underrätta familjen, där hemma i civilisationen. Han efterlämnade sig en stor bunt dagböcker likaså.

Jag minns att de marknadsförde det där på DVD år 2005 och det va på en rätt stor kanal, CNN kanske. Ja det finns ju många men orsaken att de är ute i bushen är ju delvis för att hålla sig undan så vi vet inte om dem.


När jag var liten i Sverige fanns en gubbe djupt inne i skogen som bodde på en ö i en sjö. Där fiskade han och sålde till den närliggande staden för att kunna köpa lite förnödenheter. Han bodde i något slags camp av trä, ingen riktig stuga.

Om jag inte minns fel var det PBC. Kanske någon annan kanal också, det vet jag inte. Det är helt underbart. Alla som inte har sett Dick's "Alone in the wilderness" bör göra det oavsett om man tycker sånt är intressant eller inte. Hans hantverk är en klass för sig där ute i skogen.

Det finns ju även "Happy people" på Netflix där man får följa framför allt en ryss ute i ryska skogarna. Också väldigt bra, har för mig att det är Herzog.

svenbanan
2020-02-26, 19:38
Hur ser ni på hygien i kallt klimat? SJälv är jag lite inspirerad av romerska bad samt inutier. Typ ömsomt kallt och varmt vatten, skrapning, ångbad etc.

Bastu. :thumbup:

Ifall man har det riktigt primitivt kan man göra ett litet tipi tält av en pressening runt en nedbrunnen eld i vilken man haft en hel drös stora stenar. När man då sätter tältet runt dessa stenar kommer man få en liten bastu som man kan använda till att svettas ut lorten ur hudens porer.

Vi fick göra en sådan "bastu" av två eller tre stycken "knäppetält" (sådana enmans nödsituationstält man hade i det militära) under nån längre fältövning. Vi gjorde det dock inte under vintern, men det funkade bra iaf.

svenbanan
2020-02-26, 19:41
Började kolla precis innan jag skulle lägga mig igår. Hittills har den mest känts deprimerande, haha.



Tackar



Om jag inte minns fel var det PBC. Kanske någon annan kanal också, det vet jag inte. Det är helt underbart. Alla som inte har sett Dick's "Alone in the wilderness" bör göra det oavsett om man tycker sånt är intressant eller inte. Hans hantverk är en klass för sig där ute i skogen.

Det finns ju även "Happy people" på Netflix där man får följa framför allt en ryss ute i ryska skogarna. Också väldigt bra, har för mig att det är Herzog.

Om inte jag minns fel timmrade han sin stuga på bara ett par veckor. Då hade han iofs redan fällt träden året innan, men sjukt snabbt gick det. Dessutom hade han bara handverktyg.

Klein
2020-02-26, 19:55
"Reality-showen" Alone på history channel finns ju också. Ganska många säsonger där.

Klein
2020-02-26, 19:56
Ray Mears Bushcraft är ju också rätt schysst: https://www.youtube.com/watch?v=Th6EOlLK0DA&list=RDQMqQQzHFGqLWI&start_radio=1

Hemi
2020-02-28, 03:00
Bastu. :thumbup:

Ifall man har det riktigt primitivt kan man göra ett litet tipi tält av en pressening runt en nedbrunnen eld i vilken man haft en hel drös stora stenar. När man då sätter tältet runt dessa stenar kommer man få en liten bastu som man kan använda till att svettas ut lorten ur hudens porer.

Vi fick göra en sådan "bastu" av två eller tre stycken "knäppetält" (sådana enmans nödsituationstält man hade i det militära) under nån längre fältövning. Vi gjorde det dock inte under vintern, men det funkade bra iaf.

Ja just, det skulle vara ungefär en del av de steg som använts förr i tiden, typ romerska bad.

Hemi
2020-02-28, 06:00
En som kunde mycket om naturen var Jan Lindblad,
lite calisthenics vid 4:20
klNmfdcNbF8

Hemi
2020-03-14, 19:05
Ja hur går det? Allt ser ju inte lika ut längre. Toapapperskrig på snabbköpet är ju knappast prepping. Det är panik.

Jag menar att skolan skall stängas för att minska spridningen. Läkarna kommer bli smittade lättare med den öppen. Sen får man sluta vara så individuell och samarbeta i vänskapskretsen, speciellt hjälpa sjukvårdspersonal att komma till jobbet och stanna där de behövs

Då skall det sägas att vår karriär i vår familj är skolan på lite olika sätt men vi har pga en lång flytt inte någon rullande inkomst, så vi få klara oss på annat sätt. Det gör vi nog pga en rad förberedelser som bara sitter i ryggmärgen.

Jag ser mig inte som en prepper utan har bara den livsstilen eftersom jag måste det pga de samhällen jag bott i.

Så, hur går det för er andra, haft nytta av någonting speciellt än eller vad ser ni komma?

Hemi
2020-03-14, 19:10
Ja just det, skolan där jag bor har stängts och det trots att vi knappt har någon smitta här än, vad man vet. Jag tycker det är bra, tidigt agerat.

TranceII
2020-03-14, 19:31
Ja just det, skolan där jag bor har stängts och det trots att vi knappt har någon smitta här än, vad man vet. Jag tycker det är bra, tidigt agerat.

Hur länge tycker du det är rimligt att hålla skolan stängd? Låt oss säga att man kommer ha motsvarande mängd smittande eller aningen högre i 6 månader? Skall barnen vara hemma så länge?

Starke75an
2020-03-14, 19:33
Corona kommer hålla på flera månader nu.

Hemi
2020-03-14, 19:38
Hur länge tycker du det är rimligt att hålla skolan stängd? Låt oss säga att man kommer ha motsvarande mängd smittande eller aningen högre i 6 månader? Skall barnen vara hemma så länge?

Det var det som var mitt problem från början, hur länge? Jag vet inte men skulle jag vända på frågan; Skall man ändra beslutet och öppna den igen, nu? Nej det tycker jag inte. Det visar sig hur detta går och vi får ta dagarna som det går.

Måste man öppna skolan pga att hela samhället har kolapsat ihop pga av det, då får man väl öppna skolan men jag kan tänka mig att det blir för en längre tid beroende på hur det ser ut runtomkring och här.

Flera i min stad har satts i karantän förresten de de rest i Italien t ex och man har agerat på lite andra olika sätt. En del tycker det är att överreagera men jag tror inte det.

Snubben
2020-03-14, 19:47
Om folk nu ska tanka på sig saker, varför är det så få om köper t.ex. havregryn? Alla köper konserver, frysta grejjer mm. men ingen köper tex. havre, gryn, olika mjlerm fröer mm. som man kan baka med.

Hemi
2020-03-14, 19:51
Exempel på en grej som vi har gjort,
Vi hyr inte men vi har inga lån heller. Vi köpte ett hus som ingen ville köpa under åratal. Det finns inte en rak stock i hela huset pga vissa markförändringar och tyngd men då det stått i över hundra år, kommer det stå i hundra till, garanterat.

Golvet lutar så man kan gör a armhävningar i upp och nedförsbacke när man roterar kroppen 180 grader. Allt är fixat, fint och i ordning, centralt. Bilen gammal men stabil, typ karavan. Som mina tidigare bilar, stabila saker utan elektronik. Inga lån till stat och bank, men mycket samarbete vänner och släktingar emellan.

Hemi
2020-03-14, 19:54
Om folk nu ska tanka på sig saker, varför är det så få om köper t.ex. havregryn? Alla köper konserver, frysta grejjer mm. men ingen köper tex. havre, gryn, olika mjlerm fröer mm. som man kan baka med.

Ja, det gör jag i alla fall, har allt det där och bakar mycket själv. Det har blivit en vana så det tar ingen extra tid. Gör tom hemmagjorda snabbnudlar i bland.

skyffelmördarn
2020-03-14, 20:18
Om folk nu ska tanka på sig saker, varför är det så få om köper t.ex. havregryn? Alla köper konserver, frysta grejjer mm. men ingen köper tex. havre, gryn, olika mjlerm fröer mm. som man kan baka med.

Jag har 10 kg havregryn hemma typ.

Baka kan ju bli svårt om strömmen går, vanliga havregryn går ju lägga i blöt och äta som det är.

Hemi
2020-03-14, 21:03
Jag har 10 kg havregryn hemma typ.

Baka kan ju bli svårt om strömmen går, vanliga havregryn går ju lägga i blöt och äta som det är.

Nej man kan baka ute. I en lägenhet, svårt.

Jag hade en spade och tegelstenar som jag inte murade. Grävde lite och radade upp med ränna. Metod som funkat sedan Homo Erectus. Flyttas lätt.

svenbanan
2020-03-14, 21:08
Man kan baka bröd i en öppen spis eller kamin om man har en nåt slags gryta eller kastrull. Helst med lock till, men det går säkert med aluminiumfolie som lock annars.

Bor man i lägenhet får man plocka fram utegrillen, eller gräva en liten eldgrop i gräsmattan. Ifall situationen är såpass krisartad att man är tvungen till sådana åtgärder kommer ingen heller tycka detta är ett märkligt beteende.

Snubben
2020-03-14, 22:14
"Reality-showen" Alone på history channel finns ju också. Ganska många säsonger där.

.. och om inget annat riktigt bra.