handdator

Visa fullständig version : Hur mycket sötningsmedel trycker du i snitt?


PKtarzan
2020-02-21, 16:05
Fan när jag tänker på det själv blir det fan sjuka mängder sötningsmedel jag intar. All jävla ligth-läsk, tuggumi, sötströ och inte på tal om proteinpulvret som givetvis är sötat med sötningsmedel. Ser inget större problem med det rent kroppsligt (förutom att man bajsar på sig då och då) men ganska intressant vad ni andra "fitnessnördar" intar per dag? och i vilken form primärt? Vissa personer tycks inte har några problem alls med kistan vad kommer till sötningsmedel medans andra verkligen inte klarar av det! Reflektera gärna över er konsumption och skriv nedan hur mycket det kan tänkas bli?:D
MVH! Trevlig helg på er!

Broutrost
2020-02-22, 11:18
Intog väldigt stora mängder sötningsmedel tidigare. Proteinpulver, Propud, Propud shake samt proteinbars var basen i min diet,

När jag läste en studie (https://www.mdpi.com/1420-3049/23/10/2454/htm) som visade att sötningsmedel verkar vara toxiskt för tarmfloran så slutade jag helt med sötningsmedel.

Nu äter jag mycket keso, nötter, frön, fisk, frukt och baljväxter. Samt proteinpulver utan sötningsmedel. Tyvärr alldeles för lite grönsaker.

sumialic
2020-02-22, 11:21
I princip ingenting. Stevia i proteinpulvret om det räknas. Ibland lite läsk på helgen. Har valt att ta det säkra före det osäkra då jag ändå klarar mig bra utan.

Jeneric
2020-02-22, 12:10
4-6 liter Pepsi Max om dagen, lite vassle, kanske kvarg och fun light om jag haft lågt proteinintag under dagen.

exevision
2020-02-22, 12:17
4-6 liter Pepsi Max om dagen


*tappar hakan*

CalleP
2020-02-22, 13:26
Kanske någon burk lightläsk per vecka och lite proteinpulver då och då!

agazza
2020-02-22, 13:54
Beror på hur mycket det är i eaa, men typ 1 dos eaa per dag ibland

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

rbn
2020-02-22, 14:21
1-2 proteinshakes om dagen ala 30 gram. På det 1.5l Pepsi max i veckan. Inte mycket med andra ord.

Undviker sukralos, cyklamat och sackarin (vet inte om de två sistnämnda ens finns kvar?).

Dreas
2020-02-22, 17:33
Intog väldigt stora mängder sötningsmedel tidigare. Proteinpulver, Propud, Propud shake samt proteinbars var basen i min diet,

När jag läste en studie (https://www.mdpi.com/1420-3049/23/10/2454/htm) som visade att sötningsmedel verkar vara toxiskt för tarmfloran så slutade jag helt med sötningsmedel.

Nu äter jag mycket keso, nötter, frön, fisk, frukt och baljväxter. Samt proteinpulver utan sötningsmedel. Tyvärr alldeles för lite grönsaker.Nu ska man ju inte dra i för stora växlar av studier på tarmfloran än.... Det är alldeles för luddigt.

skyffelmördarn
2020-02-22, 18:17
Hur mycket är det i 30g vasslepulver? Beror på märke såklart men ungefär.

MaxTheMarketer
2020-02-22, 19:16
Brukade dricka mycket pepsi max men på något vis lyckades jag lägga av med det.

Kör osmakat proteinpulver, smakar typ tråkigare variant av mjölk i princip när det blandas med vatten. Ibland kan jag lyxa till det och hälla i 3-4 dl brämhult hallon eller blåbär.

Samma sak gör jag med Ica basic kvarg jag ibland käkar. Skulle jag råka få i mig sötningsmedel någon gång pga. köpt bakelse eller skräpmat, ja, inte allt i världen då.

Magnus N
2020-02-22, 19:19
Princip enbart det som finns i proteinpulvret

Helgehorse
2020-02-22, 22:22
Intog väldigt stora mängder sötningsmedel tidigare. Proteinpulver, Propud, Propud shake samt proteinbars var basen i min diet,

När jag läste en studie (https://www.mdpi.com/1420-3049/23/10/2454/htm) som visade att sötningsmedel verkar vara toxiskt för tarmfloran så slutade jag helt med sötningsmedel.

Nu äter jag mycket keso, nötter, frön, fisk, frukt och baljväxter. Samt proteinpulver utan sötningsmedel. Tyvärr alldeles för lite grönsaker.

Så det verkade vara toxiskt för tarmfloran? Hur pass pålitlig är den studien? Inget som nämns inom de större forumen vad jag sett?

Dreas
2020-02-22, 22:59
Så det verkade vara toxiskt för tarmfloran? Hur pass pålitlig är den studien? Inget som nämns inom de större forumen vad jag sett?Det är för att allt påverkar tarmfloran. Men ingen vet effekten av att det påverkar tarmfloran. Ingen vet vad för livsmedel som ger liknande effekter och vad det faktiskt innebär. Men hey, det är inne nu.

Hemi
2020-02-22, 23:58
När jag växte upp var 1 liters och uppåt flaskor med läskedryck ovanligt eller ickeexisterande beroende på var man bodde och protteshakes fanns nästan inte så jag har aldrig haft problemet och förstår det inte heller då jag inte ändrat livsstil. Undviker sötningsmedel och dricker jag en vanlig Cola så är det väl bara så och helst riktig juice och det blir en glasflaska på 33cl läsk, kanske en gång per 5 år eller vad det är. Inget socker i kaffe eller till nåt annat heller. Aldrig haft. Jag tror många i min generation säger samma sak. Jag vet knappt vad sötningsmedel är annat än vad jag läst om det i typ studier.

Fast, jag såg en förändring hos lillbrorsan och hans polare som satt och gned C64, de kunde gå igenom ett par petflsskor på en kväll och när de tränade BB hade shakes och byggarmedel slagit igenom, det var väl tidigt 80 tal.

Om läsk så dricker jag i så fall gamla traditionella märken som verkar vara nära frukterna, fast kasnke inte är det. Har svårt för sådana energizers och chargers med nya loggor. Loranga skall det vara typ, lol, eller nåt annat märke som försvann för 20 år sedan utan att jag fattat det. Pommac kaske lol.

skyffelmördarn
2020-02-23, 00:00
Så det verkade vara toxiskt för tarmfloran? Hur pass pålitlig är den studien? Inget som nämns inom de större forumen vad jag sett?

Bara för att man inte vet om det är farligt eller inte nu så behöver det ju inte betyda att det är helt ofarligt.

Ansågs ju vara ganska okej att röka när det var nytt för att man inte visste bättre.

Dreas
2020-02-23, 07:34
Bara för att man inte vet om det är farligt eller inte nu så behöver det ju inte betyda att det är helt ofarligt.

Ansågs ju vara ganska okej att röka när det var nytt för att man inte visste bättre.Det där tröttsamma argumentet.... Vad ska det påverka med aspartam? Det finns massa studier på både hälsomarkörer och vikt. Om det nu är toxiskt för tarmfloran, vad gör det?

Plasttiger
2020-02-23, 08:46
Det där tröttsamma argumentet.... Vad ska det påverka med aspartam? Det finns massa studier på både hälsomarkörer och vikt. Om det nu är toxiskt för tarmfloran, vad gör det?

Hej!
Tarmfloran är kopplad till många sjukdomstillstånd https://en.wikipedia.org/wiki/Human_gastrointestinal_microbiota#Role_in_disease

Kanske till och med att den gör oss tjock! (OBS jag är inte tjock! haha.)
There is also evidence that microbiota influence eating behaviours based on the preferences of the microbiota, which can lead to the host consuming more food eventually resulting in obesity. It has generally been observed that with higher gut microbiome diversity, the microbiota will spend energy and resources on competing with other microbiota and less on manipulating the host. The opposite is seen with lower gut microbiome diversity, and these microbiotas may work together to create host food cravings.[39]

Plasttiger

skyffelmördarn
2020-02-23, 09:16
Det där tröttsamma argumentet.... Vad ska det påverka med aspartam? Det finns massa studier på både hälsomarkörer och vikt. Om det nu är toxiskt för tarmfloran, vad gör det?

Tänk efter alla andra saker som vi har trott stenhårt på genom åren här inne som sen senare visat sig vara helt fel men som då var rätt.

Jag menade inte just tarmflora specifikt, kan ju vara andra saker som på lång sikt visar sig.

exevision
2020-02-23, 09:56
Så det verkade vara toxiskt för tarmfloran? Hur pass pålitlig är den studien? Inget som nämns inom de större forumen vad jag sett?

Det enda forumet du behöver är Kolozzeum!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237799
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=236784

Broutrost
2020-02-23, 13:00
Nu ska man ju inte dra i för stora växlar av studier på tarmfloran än.... Det är alldeles för luddigt.

Det är för att allt påverkar tarmfloran. Men ingen vet effekten av att det påverkar tarmfloran. Ingen vet vad för livsmedel som ger liknande effekter och vad det faktiskt innebär. Men hey, det är inne nu.

Ja, du har helt rätt. Man kan inte dra starka slutsatser från en enskild in vitro studie. Tarmfloran är oerhört komplex, och i nuläget vet vi väldigt lite om den.

Tecken på att det möjligtvis kan vara negativt är tillräckligt för att motivera mig till att lägga om min kost, då det är en liten kostnad för mig.

Så det verkade vara toxiskt för tarmfloran? Hur pass pålitlig är den studien? Inget som nämns inom de större forumen vad jag sett?

Finns lite intressanta diskussioner här (https://www.reddit.com/r/HumanMicrobiome/comments/b2p7sd/study_artificial_sweeteners_have_toxic_effects_on/) (Får man länka till andra forum?)

Broutrost
2020-02-23, 13:03
Hej!
Tarmfloran är kopplad till många sjukdomstillstånd https://en.wikipedia.org/wiki/Human_gastrointestinal_microbiota#Role_in_disease

Kanske till och med att den gör oss tjock! (OBS jag är inte tjock! haha.)


Plasttiger

Jag finner denna (https://www.nature.com/articles/s41598-019-46193-w) studie intressant.

Dissecting the role of the gut microbiota and diet on visceral fat mass accumulation
Both gut microbiota and diet have been shown to impact visceral fat mass (VFM), a major risk factor for cardiometabolic disease, but their relative contribution has not been well characterised. We aimed to estimate and separate the effect of gut microbiota composition from that of nutrient intake on VFM in 1760 older female twins. Through pairwise association analyses, we identified 93 operational taxonomic units (OTUs) and 10 nutrients independently linked to VFM (FDR < 5%). Conditional analyses revealed that the majority (87%) of the 93 VFM-associated OTUs remained significantly associated with VFM irrespective of nutrient intake correction. In contrast, we observed that the effect of fibre, magnesium, biotin and vitamin E on VFM was partially mediated by OTUs. Moreover, we estimated that OTUs were more accurate predictors of VFM than nutrients and accounted for a larger percentage of its variance. Our results suggest that while the role of certain nutrients on VFM appears to depend on gut microbiota composition, specific gut microbes may affect host adiposity regardless of dietary intake. The findings imply that the gut microbiota may have a greater contribution towards shaping host VFM than diet alone. Thus, microbial-based therapy should be prioritised for VFM reduction in overweight and obese subjects.

Kev88
2020-02-23, 13:22
Runt 40 g vassle, lite Hermesetas lättströ i gröten och kaffet samt fun light till kvargen, vissa dagar blir det även runt 1-½ liter Pepsi Max eller Fanta zero rasperry.

Helgehorse
2020-02-23, 14:09
Det enda forumet du behöver är Kolozzeum!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=237799
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=236784

Hur skall man tolka att det är "toxiskt för tarmfloran" då?

Grub t ex själv, Dricker ju pepsi max varje dag har jag för mig?

Aspartam är garanterat att vara säkert i princip, Då det är ett av de mest forskande ämnena brukar man ju höra ibland med? Forskats otroligt mycket på det som jag förstått, Och allting med positiva besked(ofarligt för oss människor)

exevision
2020-02-23, 14:14
Hur skall man tolka att det är "toxiskt för tarmfloran" då?

Grub t ex själv, Dricker ju pepsi max varje dag har jag för mig?

Aspartam är garanterat att vara säkert i princip, Då det är ett av de mest forskande ämnena brukar man ju höra ibland med? Forskats otroligt mycket på det som jag förstått, Och allting med positiva besked(ofarligt för oss människor)

Personligen äter jag hellre sötningsmedel än socker.
Men visst, man behöver ju inte överdriva intaget av sötningsmedel. Helst riktig, tillagad föda framför halvfabrikat.

Rikard Jansson
2020-02-23, 14:17
Försöker undvika sötningsmedel. Har inga belägg för det mer än maginstinkt.

Xead
2020-02-23, 17:35
Alldeles för mycket.

Proteinpulver, suketter i teet, lättströ/canderel/erytritol till bl.a. gröt.

Dricker varken lightläsk eller funlight och tur är väl det, hade blivit ytterligare en grej att addera på listan... :rolleyes:

King Grub
2020-02-23, 18:05
Hur skall man tolka att det är "toxiskt för tarmfloran" då?

Grub t ex själv, Dricker ju pepsi max varje dag har jag för mig?

Bara för att jag kanske gjorde något under en begränsad tid för 15 år sedan betyder det inte att jag gör det idag.

Baskagge
2020-02-23, 18:51
Ligger ganska nära 0 på sötningsmedel. Naturellt vassleprotein och som törstsläckare blir det vatten. Kanske blir 1 liter aspartamsötad läsk per år.

skyffelmördarn
2020-02-23, 19:48
Hur skall man tolka att det är "toxiskt för tarmfloran" då?

Grub t ex själv, Dricker ju pepsi max varje dag har jag för mig?

Aspartam är garanterat att vara säkert i princip, Då det är ett av de mest forskande ämnena brukar man ju höra ibland med? Forskats otroligt mycket på det som jag förstått, Och allting med positiva besked(ofarligt för oss människor)

Det finns en anledning till varför han sällan svarar på vad just han gör, och det är väl för att inte folk som du ska kunna säga flera år efteråt "Men han gör ju det"

Gå tillbaka 10 år och skumma igenom trådar här på forumet som handlar om hur mycket protein man bör äta, hur mycket man kan ta upp per måltid, vad man ska köra för träningsfrekvens och du kommer bli blåst av stolen hur mycket konstiga saker som har sagts som idag är totalt annorlunda.

Livsmedelsverket ändrar ju saker hela tiden, alldeles nyligen om koffein för gravida: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/mat-och-naring/uppdaterade-rad-om-koffein

Diomedea exulans
2020-02-23, 20:41
Drar ett halvt kilo smaksatt kvar om dagen. Dricker nån liter lightläsk i veckan.

skyffelmördarn
2020-02-23, 20:43
Jag slutade med lightläsk för att jag blev törstigare av det när jag drack det vilket blev ganska jobbigt, tar man ett glas så fortsätter man ju så tills hela butiken har slut i lager.

Blir aldrig så med vatten.

Dreas
2020-02-23, 21:57
Hej!
Tarmfloran är kopplad till många sjukdomstillstånd https://en.wikipedia.org/wiki/Human_gastrointestinal_microbiota#Role_in_disease

Kanske till och med att den gör oss tjock! (OBS jag är inte tjock! haha.)

PlasttigerFör tidigt skede för att dra några slutsater(pekar på Gudiol).

Tänk efter alla andra saker som vi har trott stenhårt på genom åren här inne som sen senare visat sig vara helt fel men som då var rätt.

Jag menade inte just tarmflora specifikt, kan ju vara andra saker som på lång sikt visar sig.Du känner att aspartam saknar forskning och mätmetoder på korrekt sätt?

Ja, du har helt rätt. Man kan inte dra starka slutsatser från en enskild in vitro studie. Tarmfloran är oerhört komplex, och i nuläget vet vi väldigt lite om den.

Tecken på att det möjligtvis kan vara negativt är tillräckligt för att motivera mig till att lägga om min kost, då det är en liten kostnad för mig.
För den samlade evidens över aspartams påverkan i verkligheten räcker inte utan något som kanske eventuellt kan påverka i ett oklart kontext är bättre att tro på...

Melker2
2020-02-23, 22:54
Använder inte sötningsmedel alls, tycker ni verkligen att det blir gott av det?

Baskagge
2020-02-24, 00:51
Vad gäller Aspartam så har det väl inte rapporterats om några tydliga biverkningar som kan härledas till tarmfloran hos människa. Däremot så finns det andra sötningsmedel som har visat sig påverka tarmfloran och maghälsan kraftigt negativt.
För några år sedan pratades det en del om Sorbitol och tuggummi. Så det är ju inte otänkbart att det ligger något i hypotesen att Aspartam är dåligt för tarmfloran. Nu för tiden vet vi också att det är obra att döda munhålsbakterierna med munskölj. Man ska inte mucka med bakterierna.


https://www.svd.se/lakarvarning-for-sorbitol
https://dinamediciner.se/nyheter/tuggummi-och-munskoljare-kan-stora-magen/

Helgehorse
2020-02-24, 08:01
Bara för att jag kanske gjorde något under en begränsad tid för 15 år sedan betyder det inte att jag gör det idag.

Har ju bara vetat om vem du är i 2 år kanske, Och fått uppfattningen på denna tid att du dricker sötningsmedel varje dag :P

Men ialf, Är du försiktig med ditt intag av sötningsmedel då? Ser du några risker med sötningsmedel? Din personliga åsikt bara.

King Grub
2020-02-24, 08:09
Då har du läst gammalt skit. Eller så kan jag ha skämtat/utövat ironi/fört dig bakom ljuset.

Jag skriver väldigt sällan personliga åsikter på det sättet, om det inte handlar om tv-spel eller liknande. Folk använder det på fel sätt och hotar mig om om något jag skrev 2003 visar sig vara inkorrekt 15 år senare. De har gjort så i ett årtionde och trott att jag gjort detsamma, fast jag kanske gjorde det i en vecka. Varför vad jag gör nu har någon koppling till deras liv. "Men jag har ju gjort så i 15 år och slösat bort min tid och det är ditt fel *grr27* blablabla".

Lafayette
2020-02-24, 10:33
Vill minnas att jag gjorde allt som Grub gjorde för några år sedan. Dricka rikliga mängder Pepsi ”det svarta guldet” Max varje dag bland annat. Grubs ord var lag.:em:

Diomedea exulans
2020-02-24, 10:42
Vill minnas att jag gjorde allt som Grub gjorde för några år sedan. Dricka rikliga mängder Pepsi ”det svarta guldet” Max varje dag bland annat. Grubs ord var lag.:em:

Sov du fem timmar per natt och tränade 3-4 timmar per dag också?

Lafayette
2020-02-24, 12:44
Sov du fem timmar per natt och tränade 3-4 timmar per dag också?

:d

Önskar jag kunde. Men har inte gener, kunskap och talang för det.:(

Helgehorse
2020-02-24, 13:42
Då har du läst gammalt skit. Eller så kan jag ha skämtat/utövat ironi/fört dig bakom ljuset.

Jag skriver väldigt sällan personliga åsikter på det sättet, om det inte handlar om tv-spel eller liknande. Folk använder det på fel sätt och hotar mig om om något jag skrev 2003 visar sig vara inkorrekt 15 år senare. De har gjort så i ett årtionde och trott att jag gjort detsamma, fast jag kanske gjorde det i en vecka. Varför vad jag gör nu har någon koppling till deras liv. "Men jag har ju gjort så i 15 år och slösat bort min tid och det är ditt fel *grr27* blablabla".

Okej, Skrev bara jag hade för mig du gjorde det :P

Förstår det fullständigt, Mest nyfiken på vad du hade sagt i dagsläget om det, Inte någon rekommendation eller så, Utan bara vad du själv tycker om det, Om du tänker lite "äh aspartam helt ofarligt, bara o dra i sig" eller om du faktiskt undviker det till högsta mån.



Känns som pepsi max/cola zero är betydligt bättre oavsett jämfört med sockersötade versionerna på hälsan.

Väldigt svårt att inte få i sig något av det.


Vilket sötningsmedel skulle du helst undvika om du fick välja ett?

Tack för svar iallafall!

Helgehorse
2020-02-24, 13:44
Det brukas ju även nämnas att aspartam är såpass väl forskat och säkert i dagens läge.

Alla E-ämnen går igenom strika kontroller och liknande för att få användas och därmed skall det vara säkert att konsumera.

LunaSpice
2020-02-24, 14:35
Nu ska man ju inte dra i för stora växlar av studier på tarmfloran än.... Det är alldeles för luddigt.

I see what you did there...*rolleyes*

skyffelmördarn
2020-02-24, 18:08
Sov du fem timmar per natt och tränade 3-4 timmar per dag också?

Det enda folk inte gör som KG gör; 6 timmar crosstrainer.

Där drar alla sin gräns.

Också komiskt nog kanske det som folk borde göra av allt han gör.

Diomedea exulans
2020-02-24, 18:16
Det enda folk inte gör som KG gör; 6 timmar crosstrainer.

Där drar alla sin gräns.

Också komiskt nog kanske det som folk borde göra av allt han gör.

6 timmar kör han väl inte?

Lafayette
2020-02-24, 18:29
På en vecka då eller? Han vilar väl på söndagar så det låter rimligt. Fast tror han konditionerar sig lite mer än så.

Helgehorse
2020-02-24, 19:04
Är det samma sak att äta kyckling t ex, Och få i sig aspartam?

Eftersom aminosyrorna finns i livsmedel vi vanligtvis äter också.

King Grub
2020-02-24, 19:15
Nej, aminosyror i maten är inte aspartam.

Armed Dingo
2020-02-24, 19:20
Jag dricker naturellt proteinpulver då jag vill undvika regelbundet intag av sötningsmedel. Men jag tillåter mig att göra undantag när tillfälle ges. Kanske oftare än jag borde, får framtiden visa. Efter att ha upptäckt att Fanta Zero är lika god som vanlig Fanta har det t. ex. uppstått problem med avhållsamheten.

Mvh snart en liter inom 30 minuter.

Helgehorse
2020-02-24, 19:24
Nej, aminosyror i maten är inte aspartam.

Men man får i sig de två delarna som aspartam innehåller? Blir det sådan skillnad endå?

King Grub
2020-02-24, 20:20
Nivåerna av fenylalanin i blodet ökar lika mycket efter ett stort intag av aspartam som efter en proteinrik måltid. Skillnden är att den proteinrika måltiden sänker ration mellan fenylalanin och LNAA (långkedjiga neutrala aminosyror) i hjärnan, medan aspartam ökar den. Det ökar nivåerna av fenylalanin i hjärnan på ett sätt som protein från kosten inte gör.

Helgehorse
2020-02-24, 21:23
Nivåerna av fenylalanin i blodet ökar lika mycket efter ett stort intag av aspartam som efter en proteinrik måltid. Skillnden är att den proteinrika måltiden sänker ration mellan fenylalanin och LNAA (långkedjiga neutrala aminosyror) i hjärnan, medan aspartam ökar den. Det ökar nivåerna av fenylalanin i hjärnan på ett sätt som protein från kosten inte gör.

Märkligt, Vet man varför? Tack för svar!

Armed Dingo
2020-02-24, 21:29
Nivåerna av fenylalanin i blodet ökar lika mycket efter ett stort intag av aspartam som efter en proteinrik måltid. Skillnden är att den proteinrika måltiden sänker ration mellan fenylalanin och LNAA (långkedjiga neutrala aminosyror) i hjärnan, medan aspartam ökar den. Det ökar nivåerna av fenylalanin i hjärnan på ett sätt som protein från kosten inte gör.

Kan man känna av detta? Jag är helt säker på att jag känner av när jag dricker lightläsk, framförallt på tom mage. Det är svårt att sätta fingret på hur det känns men jag skulle säga någon form av stimmad. Det är ingen värk utan känns bara som "aktivitet". Skulle rentav säga att jag blir lite pigg av det. Nu pratar jag om koffeinfri läsk.

Dreas
2020-02-26, 06:44
Någon av tarmflora-förespråkarna här inne som ställt frågan till Gudiol? Där får ni svar iaf.

För att nyansera det så kan man ju säga att det skadar aldrig att vara försiktig. Men det vissa här inne använder som anledning till försiktighet är värdelöst ur bevissynpunkt. Mig veterligen är mängden av xxx som passerar hjärtblodbarriären(stavningen?namnet?) det som på sikt kan visa sig dåligt.

LunaSpice
2020-02-26, 07:58
Någon av tarmflora-förespråkarna här inne som ställt frågan till Gudiol? Där får ni svar iaf.

För att nyansera det så kan man ju säga att det skadar aldrig att vara försiktig. Men det vissa här inne använder som anledning till försiktighet är värdelöst ur bevissynpunkt. Mig veterligen är mängden av xxx som passerar hjärtblodbarriären(stavningen?namnet?) det som på sikt kan visa sig dåligt.

Blodhjärnbarriären är det nog du tänker på.

Det här vad det Grub pratade om:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2013754

Dreas
2020-02-26, 09:21
Blodhjärnbarriären är det nog du tänker på.

Det här vad det Grub pratade om:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2013754
Ja, autocorrect fixade visst till ett hjärta istället.

För att förtydliga så fick Gudiol en fråga på just detta ämne idag rörande aspartam och tarmflora.

King Grub
2020-02-26, 10:06
Fast han vet inte heller svaret på sådana frågor. Det finns idag inte bevis för det ena eller det andra.

Dreas
2020-02-26, 10:42
Fast han vet inte heller svaret på sådana frågor. Det finns idag inte bevis för det ena eller det andra.Nej det gör han inte. Det jag försöker förmedla är att ser man till de större sakerna som påstås kunna visas genom att undersöka tarmfloran så ser man inte den effekten när man undersökt personer och följer dom - Alltså vikten påverkas inte negativt när du intar aspartamsötad läsk. Hade glukoskänsligheten påverkats negativt borde man se att folk går upp i vikt som exempel. Inte sagt att det inte kan vara dåligt, det finns ändå några saker som kan vara bra att ta med sig. Effekten man ser på tarmfloran kan man utifrån vad jag förstår idag inte dra några slutsatser av. Något händer i tarmfloran, man har sett att det påverkar xxxx. Tittar man däremot på yyyy som bör ha en direkt påverkan när vi påverkar xxxx så ser vi inte det. Det saknas pusselbitar - bitar som såklart kan visa att aspartam är dåligt för oss.

Eller så har jag helt fel.

Edit: Det blir så konstigt att dra i stora växlar på effekter på tarmfloran när vi inte vad effekterna innebär i ett större perspektiv - Menar jag.

King Grub
2020-02-26, 10:59
Sukralos verkar kunna ha den effekten.

https://www.hindawi.com/journals/jir/2019/6105059/

https://academic.oup.com/ajcn/article/108/3/485/5095505

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0899900718302557?via%3Dihub

Dreas
2020-02-26, 11:27
Sukralos verkar kunna ha den effekten.

https://www.hindawi.com/journals/jir/2019/6105059/

https://academic.oup.com/ajcn/article/108/3/485/5095505

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0899900718302557?via%3DihubJa och då är det klokt att minska intaget på sukralos tänker jag. Men att dra in aspartam i samma tanke för att båda är sötningsmedel blir fel.

Min uppfattning är att aspartam är såpass välundersökt medans tarmfloran är det inte att bevisen i undersökningar av tarmfloran inte bör vara beslutsgrundande i dagsläget.