handdator

Visa fullständig version : Bicepsruptur


Boxare
2020-02-18, 20:24
Lyckades slita av nedre bicepsfästet under en sparringmatch till följd av ett missande slag. Någon här med erfarenhet av distal bicepsruptur?
Är i nuläget opererad sen 2 v, men vill återgå så snabbt och säkert det går.
Är 37 år
1,90
105 kg styrketränar och boxas.

CoKEmaN
2020-02-19, 08:47
Har du fått någon remiss till en fysioterapeut/sjukgymnast? Beroende på hur operationen såg ut så kan eventuella restriktioner se annorlunda ut. Första 8-10v skulle jag följa de råd och restriktioner som finns till punkt och pricka. Ihop med fysio eller sjukgymnast kan man sedan resonera kring om man kan öka snabbare.

Är du gipsad efter operationen?
I vår region, Östergötland, så immobiliseras man första 4v för att sedan öka belastningen långsamt, full belastning efter 3 månader.

Boxare
2020-02-19, 09:10
Tack för bra svar.
Jag är också opererad i Östergötland på VIN. Är nu gipsad från Axel till handled med mitella vid behov. Gipsdemontering o allt ska vara inbokat tills sista februari.
Lider de sista veckorna nu med en oförväntad snabb muskelnedgång och ständig oro att slita upp skiten i sömnen eller av misstag 😱😱 får lite krampryck i biceps till o från, men det borde det väl hålla för tänker jag.
Har du varit med om samma resa mvh

CoKEmaN
2020-02-19, 10:29
Pm.

Scratch89
2020-03-04, 13:56
Jag tycker de flesta blir helt återställda efter en operation om det sker snabbt och smidigt. Se till att följa de råd du får och tänk på att rehabiliteringen kommer ta minst sex månader vill en totalruptur, troligen längre än så om vi tänker att gå tillbaka till (i det närmaste) full styrka.