Visa fullständig version : Energiprocent
Jag har som många kanske vet, tänkt köra en smidig övergång från deffdiet till muskeluppbyggande diet och har tänkt ligga cirka 250 kcal över mitt energibehov, men skall gå upp mot det, sakta men säkert. Nu är det såhär att jag också tänkt pröva mig fram med lite olika energiprocenter och under deffen har jag kört 40/40/20, men tänkte nu testa om man får nå bra tryck på 55/35/15. Vad brukar ni ligga på under uppbyggnadsfasen? Det får gärna vara svar med argumenterade skäl till varför du just äter si och så mycket kolhydrater osv. Här vet jag att det enda som gäller för mig är att hitta vad som passar just min kropp, men det kan alltid vara bra med lite "förhandstips".
:thumbup:
King Grub
2004-05-16, 09:55
Jag behöver 2.5 - 3 gram protein per kilo kroppsvikt för att se muskeltillväxt, och minst 1 gram fett per kilo för att må bra. Gärna mer, så länge det kommer från bra källor. Resten av energiintaget utgörs av kolhydrater, och det är min aktivitets- och träningsmängd och intensitet som avgör hur stort det blir.
Originally posted by King Grub
Jag behöver 2.5 - 3 gram protein per kilo kroppsvikt för att se muskeltillväxt, och minst 1 gram fett per kilo för att må bra. Gärna mer, så länge det kommer från bra källor. Resten av energiintaget utgörs av kolhydrater, och det är min aktivitets- och träningsmängd och intensitet som avgör hur stort det blir.
Tack för svaret! Precis ett sådant jag sökte!
Fett är en energikälla som jag kan vara mycket sparsam med under lång tid utan att känna avsaknad till så jag lär hålla det intaget till cirka 0,5 g per kilo kroppsvikt. Proteinintaget gillar jag att hålla väldigt högt och på slutet har jag käkat 4 g per kilo kroppsvikt, men jag skall sänka det där till den gräns att jag känner att jag har bra tryck och ändå får i mig bra med protein.
ivandrago
2004-05-16, 18:25
Deffar just nu på runt k/p/f 55/35/15 och det funkar fint iaf.
Proteinintaget är runt 2.5-3g per kg kroppsvikt, så jag vettefan hur jag ska göra när jag ska öka kcal-intaget igen. Känns onödigt att klämma i sig mycket mer protein än så, även när man bygger, så energifördelningen kommer nog bli mer kolistung.
Chrasher
2004-10-24, 16:48
protein intaget är på 3g per kilo här . nån som andvänder soj protein ? är det nåt bra ?
userfriendly
2004-10-25, 18:01
protein intaget är på 3g per kilo här . nån som andvänder soj protein ? är det nåt bra ?
sojaprotein funkar bra. tas upp på ett annat sätt så man får se över mängden dock... men allt e positivt förutom vällingsmaken
Har inte du tidigare nämnt att det räcker med så lite som 1,7g/kg???
Själv brukar det bli runt 2,5-3g protein/kg under bulk
så mycket kolhydrater jag orkar få i mig
minst 1g/kg fett Ofta 1,5g..
Under deff vet jag inte ännu ;)
Att räkna i procent är bara onödigt tycker jag... Ser ingen mening i det?
King Grub
2004-10-25, 18:44
Räcker för vad? Jag har sagt att det räcker med 0.8 gram per kilo för att må bra och ha hälsan. Ju mer kolhydrat man äter, desto mindre protein behövs det. Och det procentuella proteinbehovet minskar vid träning (även om det ökar i gram, i takt med att energibehovet ökar).
Räcker för vad? Jag har sagt att det räcker med 0.8 gram per kilo för att må bra och ha hälsan. Ju mer kolhydrat man äter, desto mindre protein behövs det. Och det procentuella proteinbehovet minskar vid träning (även om det ökar i gram, i takt med att energibehovet ökar).
Räcker för att bygga muskler. Men kanske inte? Eller var det bara individuellt, i just ditt fall som det behövdes ungefär 2,5g+ för att bygga muskler? Ursäkta min missuppfattning om det var så... :em:
Finns det något matematiskt samband med hur proteinbehov och kolhydratintag är relaterade till varandra?
King Grub
2004-10-25, 19:07
Du kan läsa:
J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79.
Nutr Clin Care. 2002 Jul-Aug;5(4):191-6.
Can J Appl Physiol. 2001;26 Suppl:S130-40.
Int J Sport Nutr. 1998 Dec;8(4):426-47.
Int J Sport Nutr. 1991 Jun;1(2):127-45.
Du kan läsa J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79.
Jag har inte en aning om vad det är för tidning (?) och har inte heller tillgång till den.. Och om det är nummer 65-79 så låter 14 nummer lite väl mastigt :(
Finns det ingen bra sammanfattning någonstans att läsa eller är det alltför komplext?
King Grub
2004-10-25, 19:13
Det där är sammanfattningarna. Bara att kolla upp dem på PubMed. Det är fullängdsstudierna du antingen får betala eller behöver forskarbehörighet för att läsa.
Det där är sammanfattningarna. Bara att kolla upp dem på PubMed. Det är fullängdsstudierna du antingen får betala eller behöver forskarbehörighet för att läsa.
Tack förstod nu. Använder inte Pubmed så det var därför jag inte förstod :em: Nu vet jag, tack!
EDIT: Fast jag hittar inget på Pubmed... Söker jag på exakt det du skrev, t.ex "Int J Sport Nutr. 1991 Jun;1(2):127-45." så hittar den inget.. Vad ska jag söka på??
King Grub
2004-10-25, 19:30
Om du Googlar det slipper du lära dig PubMeds bedrövliga sökfunktion. :)
käkar 3g protte / kg.. nog mest för att d e så gott me kött iofs :eating:
Här kan man hitta fullängdsstudier publicerade på nätet. Vet inte om just de som Grub nämnde finns med. Bara att klicka på search i menyn högst upp
http://www.sciencedirect.com/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.