handdator

Visa fullständig version : Högt fosforintag, good/bad :confused:


Muaytudd
2004-05-16, 09:07
hej svejs,

Jag har ätit fiberhavregrynsgröt det senaste året. Svinbra mat.

För ca en vecka sen började jag använda hälsovakten för att få mer koll på mitt kaloriintag.

Då såg jag att mitt fosforintag låg typ på 600% varje dag pga mitt intatag av fiberhavregryn.

Finns det ngt negativt med ett sånt högt itag av fosfor? Får jag inte stå för nära eld och sånt eller :confused:

Zozza
2004-05-16, 09:12
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=1353&highlight=fosfor

Zozza
2004-05-16, 09:13
Originally posted by Zozza
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=1353&highlight=fosfor

Läs Peter´s svar:

"Hos friska personer är det överhuvet taget ingen risk för överkonsumtion eftersom njurarna kan reglera mängden."

:thumbup: :thumbup:


EDIT: Nu blev det dubbelpost också :insane: :insane:

Muaytudd
2004-05-16, 09:15
jepp, ok tack.

LunaSpice
2004-05-16, 09:48
För övrigt, jag tycker Hälsovakten verkar FUBAR. Min tjej, fd. tjej. hade enligt hälsovakten ett energibehov på 1400 kcal/dygn och enligt uppladdningen 2500 kcal. Skumt...litar mer på uppladdningen faktiskt.

Callister
2004-05-16, 09:52
Hälsovakten har lite för låga siffror på den punkten, men det funkar ju bra att räkna ut andra saker..

Castro
2004-05-16, 09:52
Originally posted by LunaSpice
För övrigt, jag tycker Hälsovakten verkar FUBAR. Min tjej, fd. tjej. hade enligt hälsovakten ett energibehov på 1400 kcal/dygn och enligt uppladdningen 2500 kcal. Skumt...litar mer på uppladdningen faktiskt.

Det är just därför man inte bryr sig det minsta i hälsovaktens rekommendationer utan bara använder det för att lätt hålla koll på sin kost. Rekommendationerna fixar man åt sig själv.

Yooo
2004-05-16, 16:50
Vad används fosfor till i kroppen då?

Sverker
2004-05-16, 17:58
Finns överallt, används överallt !

-Fosfor är en del av DNA.

-Det betyder också att fosfor är en viktig del av energimolekylen ATP.

-Fosfor finns löst innut i muskeln och håller vatten där. Egentligen finns fosfor löst i kroppens alla delar.

-Fosfor utgör en del av det membran som omger alla celler i kroppen.

-Fosfor tillsammans med kalk bygger upp vårt skelett.

Vårt behov är alltså stort, mer än 600 mg per dag. Som tur är finns det rikligt med fosfor i den mesta maten vi äter så brist är sällsynt.

Veggie
2004-05-16, 18:13
Originally posted by Sverker
Som tur är finns det rikligt med fosfor i den mesta maten vi äter så brist är sällsynt.

Precis, och speciellt på detta forum då just proteinrika livsmedel som, kött, fisk, bönor, mjölkprodukter är extra rika på fosfor.