handdator

Visa fullständig version : Fasta när man är förkyld?


Nuggets
2020-02-16, 12:26
Tänkte ge mig på en 72 h fasta, men har en mindre förkylning i kroppen. Inte så att jag är toksjuk på något sätt, känner mig mest lite småsträv i halsen och lätt snorig.

Finns det några nackdelar med en sån fasta i det läget? Kommer det förlänga sjukdomstiden?

Bob90
2020-02-16, 14:25
Kan förlänga eller förvärra möjligtvis. Kroppen behöver ju näring för att fungera och processerna kring immunförsvaret är nog inte undantaget från detta.

d1anny2
2020-02-16, 15:01
Tror inte det är någon fara. Man har väl energireserver för två dygn. Tror jag kört två dygn under förkylning med par frukter och kaffe totalt. Gick fint. Lila bra att utnyttja träningsfri tid :)
Ska tilläggas att detta är maximal nivå av anekdotiskt.

Nuggets
2020-02-16, 16:14
Kan förlänga eller förvärra möjligtvis. Kroppen behöver ju näring för att fungera och processerna kring immunförsvaret är nog inte undantaget från detta.

Hittade faktiskt en artikel om en studie på möss som visar på att huruvida mat eller fasta (eller rättare sagt pratar dom om ketos) är att föredra under sjukdom beror på om det är virus eller bakterier man dragit på sig (https://illvet.se/medicin/sjukdomar/ska-du-ata-eller-fasta-nar-du-ar-sjuk). Men sen hur överförbara resultaten är till människor är ju en annan fråga.

Tror inte det är någon fara. Man har väl energireserver för två dygn. Tror jag kört två dygn under förkylning med par frukter och kaffe totalt. Gick fint. Lila bra att utnyttja träningsfri tid :)
Ska tilläggas att detta är maximal nivå av anekdotiskt.

Det är just det där med att utnyttja träningsfri tid som tilltalar mig, kan jag ändå inte träna så är det ju trevligt om man åtminstone kan använda tiden till att kanske förbättra allmänhälsan och bränna av sig några hekto fläsk istället. Samtidigt vill jag ju inte förlänga sjukdomstiden i onödan då jag ska besöka min flickvän på onsdag och gärna vill kunna "anstränga" mig fysiskt då vi inte setts på två veckor *cupid*

r3mpuh
2020-02-16, 17:22
Hittade faktiskt en artikel om en studie på möss som visar på att huruvida mat eller fasta (eller rättare sagt pratar dom om ketos) är att föredra under sjukdom beror på om det är virus eller bakterier man dragit på sig (https://illvet.se/medicin/sjukdomar/ska-du-ata-eller-fasta-nar-du-ar-sjuk). Men sen hur överförbara resultaten är till människor är ju en annan fråga.



Det är just det där med att utnyttja träningsfri tid som tilltalar mig, kan jag ändå inte träna så är det ju trevligt om man åtminstone kan använda tiden till att kanske förbättra allmänhälsan och bränna av sig några hekto fläsk istället. Samtidigt vill jag ju inte förlänga sjukdomstiden i onödan då jag ska besöka min flickvän på onsdag och gärna vill kunna "anstränga" mig fysiskt då vi inte setts på två veckor *cupid*Är du inte van vid att fasta/extremt väl förberedd är sannolikheten stor att du dukar under kroppens matbehov innan dess att 72h har gått ändå så... Just go 4 it! Är det döende-dåligt så säger nog kroppen säkert till & förstör/övervinner din fasta-moral skall du se. :Virro

Förövrigt så gillar vi även här på brädan att korttidsförstärka immunförsvaret/behandla förkylningssymptom med 1-5 gram askorbinsyra(C-vitamin) _varje_ timme tills det att förkylningen har gått över.

C-vitamin är likt(/likväl) B-vitaminer vattenlösliga & kan säkert utan problem godtyckligt upprätthålla immunförsvar under din korta fasta utan att bryta den(energilöst?). Kombinera med svart kaffe för att riktigt sätta fart på kistan!

/Killgissarn

Nuggets
2020-02-16, 17:29
Är du inte van vid att fasta/extremt väl förberedd är sannolikheten stor att du dukar under kroppens matbehov innan dess att 72h har gått ändå så... Just go 4 it! Är det döende-dåligt så säger nog kroppen säkert till & förstör/övervinner din fasta-moral skall du se. :Virro

Förövrigt så gillar vi även här på brädan att korttidsförstärka immunförsvaret/behandla förkylningssymptom med 1-5 gram askorbinsyra(C-vitamin) _varje_ timme tills det att förkylningen har gått över.

C-vitamin är likt(/likväl) B-vitaminer vattenlösliga & kan säkert utan problem godtyckligt upprätthålla immunförsvar under din korta fasta utan att bryta den(energilöst?). Kombinera med svart kaffe för att riktigt sätta fart på kistan!

/Killgissarn

Har kört 48 h tidigare utan problem, att palla med 72 h vet jag att jag klarar om jag så vill.

Det där med C-vitamin, finns det någon forskning kring det? Såg någon studie för några år sen som Grub postade om att 8 g C-vitamin om dagen potentiellt kunde förkorta längden på förkylningar, men då krävdes det att man påbörjade kuren vid första känningarna, innan förkylningen hunnit bryta ut. Har det kommit några mer studier sen dess? Skulle ju vara guld om det verkligen fanns konkreta åtgärder man kunde göra för att snabba på tillfrisknandet mer än bara "näring och vila" :)

Spelar det någon roll förresten om man kör askorbinsyra eller C-vitamin brus?

r3mpuh
2020-02-16, 18:07
Har kört 48 h tidigare utan problem, att palla med 72 h vet jag att jag klarar om jag så vill.

Det där med C-vitamin, finns det någon forskning kring det? Såg någon studie för några år sen som Grub postade om att 8 g C-vitamin om dagen potentiellt kunde förkorta längden på förkylningar, men då krävdes det att man påbörjade kuren vid första känningarna, innan förkylningen hunnit bryta ut. Har det kommit några mer studier sen dess? Skulle ju vara guld om det verkligen fanns konkreta åtgärder man kunde göra för att snabba på tillfrisknandet mer än bara "näring och vila" :)

Spelar det någon roll förresten om man kör askorbinsyra eller C-vitamin brus?Askorbinsyra är energifritt, C-vitamin brus är i regel inte det. Spar ditt c-vitamin brus rör till måltider du istället. Skulle du vilja inta c-vitamin under fasta så kör på rent askorbinsyra pulver.

Jompi
2020-02-17, 22:37
Tror inte det är någon fara. Man har väl energireserver för två dygn. Tror jag kört två dygn under förkylning med par frukter och kaffe totalt. Gick fint. Lila bra att utnyttja träningsfri tid :)
Ska tilläggas att detta är maximal nivå av anekdotiskt.

Glykogen i Knappa 2 dygn beroende på aktivitet men fettreserver för 30 dagar +.

d1anny2
2020-02-18, 08:18
Glykogen i Knappa 2 dygn beroende på aktivitet men fettreserver för 30 dagar +.Oj. Vi har lite att gå på alltså [emoji1360][emoji1548][emoji1531][emoji1377]

geoff
2020-02-18, 08:34
Det där med C-vitamin, finns det någon forskning kring det? Såg någon studie för några år sen som Grub postade om att 8 g C-vitamin om dagen potentiellt kunde förkorta längden på förkylningar, men då krävdes det att man påbörjade kuren vid första känningarna, innan förkylningen hunnit bryta ut. Har det kommit några mer studier sen dess? Skulle ju vara guld om det verkligen fanns konkreta åtgärder man kunde göra för att snabba på tillfrisknandet mer än bara "näring och vila" :)
Det står lite mer om C-vitaminläget i tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=8104425)du startade för två dagar sedan.

d1anny2
2020-02-18, 10:15
Men Moseley snackade ju om extra zink i ett av BBC horizon-avsnitten. Så fort man får känningar. Jag kör det emellanåt och trivs med det.