handdator

Visa fullständig version : Skulderbladens position i armhävningar?


Wrista
2020-02-13, 10:48
Jag är så vann att tänka att skulderbladen ska ihop som i bänkpress. Men i armhävningar så har jag hört tvärtom, att skulderbladen ska vara "utåt". Elle åtminstone inte ihop. Vad är korrekt utförande med tanke på skulderbladen?

ceejay
2020-02-13, 10:49
Enligt min åsikt skall skulderbladen glida fritt på ryggen när man kör armhävningar. Så det brukar räcka med att inte ens tänka hur de ligger, bara köra på.

svenbanan
2020-02-13, 13:00
Om något så ska väl skulderbladen vara "utåt" i möjligaste mån (men speciellt i toppläget med utlåsta armar). Man lär definitivt inte behöva anstränga sig för att dra ihop skulderbladen, snarare tvärtom.

baggard
2020-02-13, 15:41
håller med svenbanan, försöker nog aktivt hålla skulderbladen lite än att låta de klämmas ihop av sig själva, försöker även se till så inte axlarna hamnar i öronen utan försöker ha dom "depressed" under rörelsen så gott d går

Scratch89
2020-02-13, 16:22
Försök hålla dem i neutralposition.

d1anny2
2020-02-13, 21:53
Ser man på till exempel calistenic movement på Youtube så förespråkar de (om jag minns rätt) att man tar bak dem på väg ner och kör dem framåt i topp.
Kör för övrigt så själv.

Illustrerade mannen
2020-02-14, 06:51
Gör måååånga armhävningar och har gjort det i över 40 år. Har aldrig tänkt på skulderbladens läge... Kanske borde jag vara skadad. 🥶🥶🥶

d1anny2
2020-02-14, 07:31
Gör måååånga armhävningar och har gjort det i över 40 år. Har aldrig tänkt på skulderbladens läge... Kanske borde jag vara skadad. [emoji3063][emoji3063][emoji3063]Njaa. Jag andas sen snart förti år och är inte heller skadad. På det sättet.
Har heller intet emot att höra om andra sätt att andas på än mitt. Sägs kunna uppnå saker.

It is like a cow that, every day in 10 years, sees the train cross in front at the same time, if you ask the cow, 'what time is the train going to come', it is not going to know the right answer. Pochettino

Orelaterat till dina armhävningar vill jag tillägga. [emoji16]

panzerpig
2020-02-14, 11:09
Om jag fattat allt rätt så handlar det mer om att använda hela rörelsebanan, inte skador. (låser du skulderbladen så får du en betydligt kortare rörelsebana).
Kan ha fel. är +40 och kört många armhävningar :)
IODxDxX7oi4

d1anny2
2020-02-14, 19:15
Om jag fattat allt rätt så handlar det mer om att använda hela rörelsebanan, inte skador. (låser du skulderbladen så får du en betydligt kortare rörelsebana).
Kan ha fel. är +40 och kört många armhävningar :)
IODxDxX7oi4Då hade jag inte 99% fel iaf :)
Han nämner ju även att skulderbladet ska hållas nere snarare än uppe om man råkar göra det.