handdator

Visa fullständig version : Det negativa med träning?


Tiga
2020-02-12, 18:06
De flesta här behöver knappast några argument för alla positiva aspekter av träningen. Många av oss är frälsta sedan länge och kommer vara det i långt tid framöver!

Men vad finns det som är negativt med att träna?

En del säger att man sliter ut leder och annat efter 20-30 års belastning? Finns det några belägg för det eller är det skitsnack?

Tänker ni någonsin på att man i framtiden kanske kommer ångra att man la så mycket tid på det här?

Diomedea exulans
2020-02-12, 18:48
Det kostar pengar, tar tid, är tråkigt, förstör lederna samt försämrar självförtroendet när man inte får några framsteg eller hela tiden får höra att man inte anstränger sig ordentligt.

CalleP
2020-02-12, 19:03
det kostar pengar, tar tid, är tråkigt, förstör lederna samt försämrar självförtroendet när man inte får några framsteg eller hela tiden får höra att man inte anstränger sig ordentligt.

:d

Diomedea exulans
2020-02-12, 19:14
Jag glömde: man blir tröttare i vardagen också. Vilket visserligen är en fördel när man ska sova.

bighulken
2020-02-12, 19:40
De flesta här behöver knappast några argument för alla positiva aspekter av träningen. Många av oss är frälsta sedan länge och kommer vara det i långt tid framöver!

Men vad finns det som är negativt med att träna?

En del säger att man sliter ut leder och annat efter 20-30 års belastning? Finns det några belägg för det eller är det skitsnack?

Tänker ni någonsin på att man i framtiden kanske kommer ångra att man la så mycket tid på det här?

njaa, inga leder som blivit utslitna, efter mer än 35 års styrketränande, i alla fall......för mig.....Samt idrottande, sedan 7-8 års ålder....

Negativt, är väl att det tar tid, samt är rätt så tråkigt!!....Själva tränandet, menar jag. Går ju på rutin, liksom......Man får hitta på en massa saker, såsom, olika program, upplägg, och annat.....Ibland tävla, och annat....

Inte som å spela nåt, typ tennis, badminton, pingis eller annat.....
Det tycker jag är roligare motion. Men, själva syftet, spelar också roll där, att få en bra kropp, som man trivs med, kostar på..... kanske.....

Trapz
2020-02-12, 21:28
Att behöva trängas bland massa folk.
Att man måste duscha efteråt.
Att man måste äta mer, inte alltid jobbigt men ibland orkar jag bara inte.
Att man aldrig kommer bli nöjd med hur man ser ut.
Att man måste tvätta kläder varje dag.
Att det tar så mycket tid.
Att ett dåligt pass får en att må piss, oftast.

Allt det positiva överväger ändå allt detta med råge.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

trädgårdsmöbel
2020-02-12, 22:01
Jämför med ledproblemen du får om du inte tränar ;) Nu är säkerligen "träna lagom" bäst, men jag vågar nog påstå att för mycket är bättre än inget.

mallow
2020-02-12, 22:25
En del säger att man sliter ut leder och annat efter 20-30 års belastning? Finns det några belägg för det eller är det skitsnack?

Kanske beror på hur man tränat? Det borde vara lägre skaderisk för en som alltid tränat submax och jagat pump med höga reps framför en som jagat PRs i för hastig progression, kan man tycka.

King Grub
2020-02-12, 22:52
Korrekt styrketräning ger friska leder och möjliggör ett rörligt liv när man blir gammal.

MaxTheMarketer
2020-02-12, 22:55
De flesta här behöver knappast några argument för alla positiva aspekter av träningen. Många av oss är frälsta sedan länge och kommer vara det i långt tid framöver!

Men vad finns det som är negativt med att träna?

En del säger att man sliter ut leder och annat efter 20-30 års belastning? Finns det några belägg för det eller är det skitsnack?

Tänker ni någonsin på att man i framtiden kanske kommer ångra att man la så mycket tid på det här?

Om jag minns rätt så hörde jag från någon skeptisk neurolog (därav även läkare) att den fysiska hälsan du bygger upp fram till du blir 40 eller något kommer att fungera som en "buffert" i takt med att kroppen naturligt bryts ned när du börjar bli "biologiskt gammal".

Mao, kan inte se något negativt utan enbart potentiella risker som att få permanenta nerv- eller muskelskador eller värst av allt: bli paralyserad på grund av plötslig träningsolycka. Lyssna på din rygg och nacke!!!

Det enda objektivt "negativa" med träning är att tiden du lägger på träning kan du därmed inte lägga på något annat som du kanske tycker är "mer skoj".

ARMSTARK
2020-02-12, 23:38
Man blir medveten om sin kropp , både på insidan och utsidan. Låter bra men begränsar livet.

MackeJuve
2020-02-13, 08:07
Har helt ärligt svårt att komma på något då jag är en man med få intressen och således är inte träningen någon tidsödslare. Det enda jag kommer på är väl när det blir lite väl maniskt. Har man inte styrketränat på en vecka så känns det som att man har tappat allt och ser ut som random blekfet svensk. Jag kan ha söndagar där jag i princip vet att jag inte kommer att träna men ändå tänker att jag ska/borde träna och således ligger man i soffan och tänker "om en timme ger jag mig av" och håller på så hela dagen, istället för att ba "det är söndag, det är okej att inte göra någonting". Så ska jag svara något så svarar jag utseendefixeringen och den maniska sidan av träningen.

Sen finns det maniska delar som jag gillar :D När vi(grabbgäng) årligen åker till Öland så brukar jag springa varje förmiddag och ibland även träna på utegym. Det generella syftet med resan är att dricka öl och vara lat. Då kan man fråga sig hur mycket några bakis-armhävningar faktiskt ger MEN jag gillar känslan i kroppen av att ha gjort något varje dag. Så jag gör det fastän jag förstår att träningseffekten är rätt försumbar.

StarkaUlf
2020-02-13, 08:17
Det är jobbigt...

PureWhey
2020-02-13, 08:36
Det tar tid
Det är jobbigt
Kläder passar inte
Får inte plats/får det väldigt trång på säten i t.ex. buss och flyg
Kostar pengar, tänker på kläder, mat och träning.
Känslan av att alltid vara liten även fast man kanske inte är det
Prioritera kost och träning över nöje ibland
Folk skall alltid påpeka något med din kropp
Omöjligt att bli nöjd

sladdbarn
2020-02-13, 11:47
Jag tränar gratis så det ända negativa för mig är att det tar tid.

kimone
2020-02-13, 11:49
Ökar min hunger mer än vad det ökar min ämnesomsättning

VoDaresVins
2020-02-13, 12:24
Tiden -> gör livet ganska inrutat. Lämnar inte mycket tid över på träningsdagar utöver vardagssysslorna.

Situationen
2020-02-13, 13:03
*dyrt med all mat
*skador, alltid ont någonstans
*ständigt trött och grinig
*svårare att hitta kläder som sitter bra
*aldrig nöjd,för svag och för liten

HenrikJ
2020-02-13, 15:57
Blir tröttare och det inverkar negativt på min prestation på jobbet pga detta. Men det är väl det enda. Och att det är ganska tråkigt då.

trädgårdsmöbel
2020-02-13, 16:02
Ni som tycker det är tråkigt men tränar ändå har min fulla beundran. Den disciplinen och dedikationen när man gör det ändå är imponerande. Det hade INTE jag klarat. Jag älskar att lyfta, så det krävs faktiskt ingen disciplin eller motivation.

Diomedea exulans
2020-02-13, 16:50
Ni som tycker det är tråkigt men tränar ändå har min fulla beundran. Den disciplinen och dedikationen när man gör det ändå är imponerande. Det hade INTE jag klarat. Jag älskar att lyfta, så det krävs faktiskt ingen disciplin eller motivation.

Tack! På det här forumet brukar man få skit om man ogillar träning, men det logiska är ju att ha din ståndpunkt. Disciplin skall beundras.

geoff
2020-02-14, 08:39
Tidsåtgången, och tvärtemot vad som ofta påstås så inbillar jag mig att jag blir tröttare, inte piggare, av att träna (fast det kanske bara gäller konditionsträning?). Och då kör jag ändå bara 3 halvtunga pass i veckan. Eller så är det bara är den stigande åldern som är orsaken.

Fördelarna vinner dock.

Mats J
2020-02-14, 10:54
Som många redan varit inne på, men gäller väl i första hand om man är väldigt seriös i träningen och även fokus på styrketräningen/byggning där kost/vila och mer hängivenhet är mer viktig om det ska bli några resultat. Men det jag känner är nedanstående, nu när man börjar närma sig 50 så spelar det mindre roll, tycker uppoffringen var betydligt större mellan 16-30 när mycket av "ungdomstiden" gick till vara nitisk i träningen istället var att slappna av lite och tillåta och ge tid annat också (fester, tjejer, kompisar, karriär etc)

* Ökad trötthet
* Inrutat och enformigt liv
* Stor planering kring maten och få in träningen i vardagen
* Försaka nöjen etc. pga träningen går före
* Ej ork/intresse att satsa på karriär, träningen går före
* Massor med skador, konstant värk i kroppen
* Bitterhet över att det inte blev bättre trots den enorma insatsen
* Tappar kontakt med vänner då man anses sjukt tråkig
* Jobbigt och rätt tråkigt
* Osocialt
* Osunda ideal
* Ej speciellt hälsosamt

Diomedea exulans
2020-02-15, 16:23
Korrekt styrketräning ger friska leder och möjliggör ett rörligt liv när man blir gammal.

Vad är korrekt styrketräning, att hålla sig fyrtio reps från fail?

DerImperator
2020-02-16, 11:46
Det värsta för mig är att hitta passande kläder... Kunde förut ha small på rockar, kavajer m.m. Blir för trångt i axel- och bröstpartiet nu... och växlar jag upp till medium är det för långa ärmar och då måste ja gå till skräddaren och spendera 600kr per plagg :/

Navi
2020-02-16, 11:52
Det tar tid
Det är jobbigt
Kläder passar inte
Får inte plats/får det väldigt trång på säten i t.ex. buss och flyg
Kostar pengar, tänker på kläder, mat och träning.
Känslan av att alltid vara liten även fast man kanske inte är det
Prioritera kost och träning över nöje ibland
Folk skall alltid påpeka något med din kropp
Omöjligt att bli nöjd

Det fetstilta känner jag verkligen igen, och tycker att det är så fräckt av många människor. Deras vetskap om att jag tränar får dem att tro att alla typer av kommenterar om min kropp är socialt acceptabla. Kommentarer, som de aldrig skulle ställa till en annan normalviktig person, än mindre en överviktig, om kroppsdelar och förändrad kroppsform, blir plötsligt helt okej att säga till mig för att jag styrketränar.

Diomedea exulans
2020-02-16, 12:10
Deras vetskap om att jag tränar får dem att tro att alla typer av kommenterar om min kropp är socialt acceptabla.

En annan rolig grej är att folk tror att man ska förvandlas till Hafthor Schwarzenegger så fort man köpt gymkort. Jag har fått höra allt från klagomål på att mina muskler inte är större till att jag inte är stark nog för att klara att dra ur korken ur en flaska.

Navi
2020-02-16, 12:12
En annan rolig grej är att folk tror att man ska förvandlas till Hafthor Schwarzenegger så fort man köpt gymkort. Jag har fått höra allt från klagomål på att mina muskler inte är större till att jag inte är stark nog för att klara att dra ur korken ur en flaska.

Haha, precis. Det är som att säga till en matlagningsintresserad person "jag trodde din mat skulle vara godare, så mycket som du lagar".

Diomedea exulans
2020-02-16, 12:15
Haha, precis. Det är som att säga till en matlagningsintresserad person "jag trodde din mat skulle vara godare, så mycket som du lagar".

Det hade ju varit en sak om jag gick runt och skröt om att jag tränade, då hade jag förtjänat dissarna. Men jag gör snarare motsatsen, går runt och säger "jag tränar visserligen men har inte fått så imponerande resultat". Varpå folk säger "höhö, sluta vara falskt blygsam nu", och sen väljer de ändå att tro att jag är skitstark, och cirkeln börjar igen.

Anders The Peak
2020-02-16, 12:17
På gymmet försöker jag hålla låg profil för att få att slippa kommentarer om hur vältränad eller vilken jäkla form jag är i... Hur tränar du etc. Det tar för mycket tid och kraft.

På jobbet frågas det ofta om mina armars storlek, fettfria form och kosthållning samt om det verkligen kan stämma att jag är så gammal som det sägs att jag är..

Tror att det är första mötet som folk kan bli lite förirrade av mig då det finns en rätt klar bild av hur min yrkeskår ser ut men det gå över för det mesta relativt fort.

Jag har inget negativt att säga om träning. Jag tränar i en omfattning som fungerar för mig och min omgivning... Hinner med andra aktiviteter som jag gillar att göra

Stoltz
2020-02-16, 12:32
Ni som tycker det är tråkigt men tränar ändå har min fulla beundran. Den disciplinen och dedikationen när man gör det ändå är imponerande. Det hade INTE jag klarat. Jag älskar att lyfta, så det krävs faktiskt ingen disciplin eller motivation.

Det här håller jag helt med om. Det är för mig riktigt imponerande när någon har den disciplinen.
Det mest provocerande som finns i träning är när någon gnäller om uteblivna träningsresultat men sen inte tränar för att de tycker det är tråkigt.

Edit: Det mest negativa med träningen för mig är att den träning jag tycker mest om är nog inte den som är bäst för mig. Det blir lite att jag hamnar i den situationen som vi pratar om ovanför - Träningen blir tråkigare. Men sen å andra sidan så gör jag den träningen jag tycker är tråkig för att jag ska kunna göra den träningen jag tycker är rolig. Det blir lite som att skaka hand med djävulen.