handdator

Visa fullständig version : Övningar för att knäcka till bröstet?


itsTWOTAP
2020-02-11, 13:35
Har fått någon låsning i bröstet, jag brukar alltid kunna knäcka till det själv genom att rotera kroppen, men nu vill det inte. Vet ni några bra övningar som man kan köra hemma?

svenbanan
2020-02-11, 13:52
Har fått någon låsning i bröstet, jag brukar alltid kunna knäcka till det själv genom att rotera kroppen, men nu vill det inte. Vet ni några bra övningar som man kan köra hemma?


Knäpp ihop händerna bakom ryggen med handflatorna mot varandra, och med armarna utsträckta rakt bakåt. Böj dig sedan framåt så du har näsan nere vid knäna och låt gravitationen hjälpa till att dra armarna mot marken. Detta brukar få det att knaka loss en del grejer kring axlarna för mig. Inte riktigt i bröstet, men det kan ju hänga ihop.

Att hänga i en stång som är lite lägre än en pullupstång brukar kunna hjälpa till att öppna upp kring bröstkorgen. Då kan man ha fötterna i marken en bit bakom stången, så överkroppen blir lite bakåtböjd.

Annars är det också en höjdare att göra lite facepulls och band pull aparts ifall bröstkorgen känns ihoptryckt. Även vanlig stretching av bröstmusklerna och latsen är bra.

VoDaresVins
2020-02-11, 14:16
Utan att jag känner av nån låsning så brukar det knäcka till när jag kör dips och maghjul.

svenbanan
2020-02-11, 14:21
Utan att jag känner av nån låsning så brukar det knäcka till när jag kör dips och maghjul.

Den där grejen jag föreslog med att knäppa händerna bakom ryggen... Det blir en rörelse som är väldigt snarlik dips för axlarna.

Vincente
2020-02-11, 14:29
Brukar släppa när jag tar djupast möjliga andetag, håller andan och böjer ryggen långsamt bakåt. Armarna går från utsträckta över huvudet i början, till att öppna upp bröstet så du ser ut som matadoren i Tjuren Ferdinand, när han fångar blombuketten och insuper publikens ovationer.

Ibland krävs ett kort ryggstöd att bända sig över.

Skickat från min GM1903 via Tapatalk

Bob90
2020-02-11, 14:32
Har fått någon låsning i bröstet, jag brukar alltid kunna knäcka till det själv genom att rotera kroppen, men nu vill det inte. Vet ni några bra övningar som man kan köra hemma?

Är det typ kring toppen av bröstbenet?

Librish
2020-02-13, 04:31
Brukar ta en plastrulle under bröstryggen och sträcka ut armarna uppåt eller åt sidorna.