handdator

Visa fullständig version : Midjemåttet avgörande mått på hälsan


King Grub
2020-02-11, 12:56
Despite decades of unequivocal evidence that waist circumference provides both independent and additive information to BMI for predicting morbidity and risk of death, this measurement is not routinely obtained in clinical practice. This Consensus Statement proposes that measurements of waist circumference afford practitioners with an important opportunity to improve the management and health of patients. We argue that BMI alone is not sufficient to properly assess or manage the cardiometabolic risk associated with increased adiposity in adults and provide a thorough review of the evidence that will empower health practitioners and professional societies to routinely include waist circumference in the evaluation and management of patients with overweight or obesity. We recommend that decreases in waist circumference are a critically important treatment target for reducing adverse health risks for both men and women. Moreover, we describe evidence that clinically relevant reductions in waist circumference can be achieved by routine, moderate-intensity exercise and/or dietary interventions. We identify gaps in the knowledge, including the refinement of waist circumference threshold values for a given BMI category, to optimize obesity risk stratification across age, sex and ethnicity. We recommend that health professionals are trained to properly perform this simple measurement and consider it as an important ‘vital sign’ in clinical practice.

Waist circumference as a vital sign in clinical practice: a Consensus Statement from the IAS and ICCR Working Group on Visceral Obesity. Nature Reviews Endocrinology (2020).

https://www.nature.com/articles/s41574-019-0310-7

svenbanan
2020-02-11, 13:40
Jag vet att jag läst någonstans (för flera år sedan) att det fanns studier som visade på att ifall kvoten mellan midjemått och längd var större än 0,5 så var det en betydligt ökad risk (tror det var 20% högre risk) för att man skulle dö i förtid av hjärt/kärl sjukdomar än om man hade en kvot under 0,5.

Jansson_84
2020-02-11, 13:48
Sen så spelar ju längden på personen in.
Som jag förstått så är ett bra sätt att ta sin längd dela det med 2.

T.ex. man på 180cm /2 = 90 cm.
Då ska midjemåttet helst vara maximalt 90 cm för att ha bra förutsättningar för god hälsa.

@ Kanske blir samma sak som du skrev svenbanan.

svenbanan
2020-02-11, 13:56
Sen så spelar ju längden på personen in.
Som jag förstått så är ett bra sätt att ta sin längd dela det med 2.

T.ex. man på 180cm /2 = 90 cm.
Då ska midjemåttet helst vara maximalt 90 cm för att ha bra förutsättningar för god hälsa.

@ Kanske blir samma sak som du skrev svenbanan.

Ja, det borde bli precis samma sak.

Armed Dingo
2020-02-11, 17:54
Jag vet att jag läst någonstans (för flera år sedan) att det fanns studier som visade på att ifall kvoten mellan midjemått och längd var större än 0,5 så var det en betydligt ökad risk (tror det var 20% högre risk) för att man skulle dö i förtid av hjärt/kärl sjukdomar än om man hade en kvot under 0,5.

0,5 lät ganska lågt räknat. Det lär ju 70% av svenska vuxna män komma över, och 90% av amerikaner.

Det kan givetvis stämma men då blir jag ännu mer trött på allt acceptans-tjat kring tjockisars kroppar. Varför ska det va OK och fint att va ohälsosam och fet?

En modell behöver inte vara anorektisk längre för att kallas trådsmal. Räcker med att vara i god hälsosam form för att få kallas freak. Det är som att den spelade toleransen mot allt o alla gör att den verkliga avundsjukan lyser igenom så fort tillfälle ges.

ceejay
2020-02-11, 18:33
ska jag ned i under 100 midjemått kommer jag vara rätt hård i kroppen. Spelar fettmassa någon roll?

smerk
2020-02-12, 07:37
Skulle gissa på att allmänna formler som dessa inte är lika applicerbara på bjässar som du

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Läskeblask
2020-02-12, 07:57
ska jag ned i under 100 midjemått kommer jag vara rätt hård i kroppen. Spelar fettmassa någon roll?

Fett är alltid fett men ur hälsoperspektiv är väl all "övervikt" dålig

svenbanan
2020-02-12, 08:06
ska jag ned i under 100 midjemått kommer jag vara rätt hård i kroppen. Spelar fettmassa någon roll?

Jag vet inte om den totala fetmassan spelar så stor roll. Men däremot är ju just bukfett särskilt dåligt då det tenderar att hamna kring diverse inre organ och fucka upp saker och ting. Så har man 5kg rumpfett så är det inte lika illa som 5kg magfett.

Men midjemåttet i sig är ju inte det som är negativt, utan det är ju just att det finns ett samband mellan midjemått och hur mycket bukfett man har.

Precis som BMI ju inte funkar så bra på folk med väldigt mycket muskler så lär ju inte sådana här samband heller funka på folk med enorma magmuskler.

Diomedea exulans
2020-02-12, 08:14
ska jag ned i under 100 midjemått kommer jag vara rätt hård i kroppen. Spelar fettmassa någon roll?

Jag gissar att man inte räknar med ökat midjemått pga ökad muskelmassa. Dina muskler gör väl att din midja har 10 cm större diameter än en genomsnittsperson av din längd och fetthalt.

PureWhey
2020-02-12, 08:50
Det kan givetvis stämma men då blir jag ännu mer trött på allt acceptans-tjat kring tjockisars kroppar. Varför ska det va OK och fint att va ohälsosam och fet?



Det är det inte. Det är tjockisar med ätstörningar som tycker det. Dem kan man inte lyssna på.

Armed Dingo
2020-02-12, 10:24
Det är det inte. Det är tjockisar med ätstörningar som tycker det. Dem kan man inte lyssna på.

Det är detta budskap som behöver nå massorna.

stridis
2020-02-12, 11:10
Vi behöver en midjemått-poll som systertråd till denna.

King Grub
2020-02-12, 11:39
Allt över 75 = tvångskorsett.

Helgehorse
2020-02-12, 11:46
[QUOTE=Armed Dingo;8101982]0,5 lät ganska lågt räknat. Det lär ju 70% av svenska vuxna män komma över, och 90% av amerikaner.

Det kan givetvis stämma men då blir jag ännu mer trött på allt acceptans-tjat kring tjockisars kroppar. Varför ska det va OK och fint att va ohälsosam och fet?



Det där undrar jag så mycket om också, Sambon kollade på en youtube som är överviktig och menar på att hon "trivs/älskar" sin kropp och alla skall få se ut som man vill, Givetvis.

Men att hon sedan uppmuntrade överviktiga till att sluta bry sig så mycket, Och bara leva livet och sluta tänka på vikten, Drog igång mig lite. Kommenterade och började ifrågasätta lite, Och fick världens shitstorm emot mig.


Har inget emot grovt överviktiga, Verkligen inte. Men däremot tycker jag verkligen man skall försöka undvika och faktiskt tänka på sin hälsa, Även om det är så "accepterat" att vara fet i dagens samhälle. Lättare sagt än gjort kanske, Men inget man bara skall ignorera enligt mig.

Diomedea exulans
2020-02-12, 11:49
Förresten, är det detta som ska mätas? "Bukomfång", 2 cm under naveln? https://www.mabra.com/michael-mosley-sa-ser-du-om-ditt-midjematt-ar-for-stort/

Var man mäter spelar ju jättestor roll, jag är allt från utom fara till på-gränsen-till-död beroende på om jag mäter på det smalaste eller tjockaste stället.

CalleP
2020-02-12, 12:09
Förresten, är det detta som ska mätas? "Bukomfång", 2 cm under naveln? https://www.mabra.com/michael-mosley-sa-ser-du-om-ditt-midjematt-ar-for-stort/

Var man mäter spelar ju jättestor roll, jag är allt från utom fara till på-gränsen-till-död beroende på om jag mäter på det smalaste eller tjockaste stället.

Åhfan trodde man alltid matte midjan vid det tjockaste stället.

King Grub
2020-02-12, 12:14
I nivå med höftbenskammen.

PureWhey
2020-02-12, 12:36
Det där undrar jag så mycket om också, Sambon kollade på en youtube som är överviktig och menar på att hon "trivs/älskar" sin kropp och alla skall få se ut som man vill, Givetvis.

Men att hon sedan uppmuntrade överviktiga till att sluta bry sig så mycket, Och bara leva livet och sluta tänka på vikten, Drog igång mig lite. Kommenterade och började ifrågasätta lite, Och fick världens shitstorm emot mig.


Har inget emot grovt överviktiga, Verkligen inte. Men däremot tycker jag verkligen man skall försöka undvika och faktiskt tänka på sin hälsa, Även om det är så "accepterat" att vara fet i dagens samhälle. Lättare sagt än gjort kanske, Men inget man bara skall ignorera enligt mig.

Det är inte en kulle värd att dö på. Låt tjockisar var tjocka. Vi 'normala' vet att de inte alls mår bra egentligen utan det är försvarsmekanismer som deras svaga psyke byggt upp.

spoon
2020-02-12, 12:41
Förresten, är det detta som ska mätas? "Bukomfång", 2 cm under naveln? https://www.mabra.com/michael-mosley-sa-ser-du-om-ditt-midjematt-ar-for-stort/

Var man mäter spelar ju jättestor roll, jag är allt från utom fara till på-gränsen-till-död beroende på om jag mäter på det smalaste eller tjockaste stället.Det kan du väl omöjligt vara? Du väger ju ingenting. Vad har du för midjemått och längd?

Själv så är jag lite småtjock med 88 cm i midjemått. 182 cm. Så jag överlever. Du borde ju ha mycket bättre ratio om man utgår ifrån dina bilder.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Armed Dingo
2020-02-12, 12:42
Det är inte en kulle värd att dö på. Låt tjockisar var tjocka. Vi 'normala' vet att de inte alls mår bra egentligen utan det är försvarsmekanismer som deras svaga psyke byggt upp.

Jag håller med i att man inte bör ta striden själv, där har vi exempel på att slåss med väderkvarnar... :d

Men uppifrån bör hälsosamma ideal råda. Tänk på de barn och ungdomar som inte är feta ännu och inte vet om komplikationerna av att bli fet. Ska de inte få den kunskap från skola och myndigheter som behövs, för att slippa bli fet? Om man tror att det bara är lite mysigt fett och inte inser hur jävla jobbigt det är att bli av med, är det lättare att trilla dit.

PureWhey
2020-02-12, 12:46
Jag håller med i att man inte bör ta striden själv, där har vi exempel på att slåss med väderkvarnar... :d

Men uppifrån bör hälsosamma ideal råda. Tänk på de barn och ungdomar som inte är feta ännu och inte vet om komplikationerna av att bli fet. Ska de inte få den kunskap från skola och myndigheter som behövs, för att slippa bli fet? Om man tror att det bara är lite mysigt fett och inte inser hur jävla jobbigt det är att bli av med, är det lättare att trilla dit.

Alla vet att det är ohälsosamt att vara fet. Det är några fanatiker på Twitter som ingen vettig människa bryr sig om som försöker motsätta sig det. Tror inte skola, livsmedelsverket osv kommer vika sig och gå med på att det är cool att vara fet :D

Diomedea exulans
2020-02-12, 12:54
Det kan du väl omöjligt vara? Du väger ju ingenting. Vad har du för midjemått och längd?

Själv så är jag lite småtjock med 88 cm i midjemått. 182 cm. Så jag överlever. Du borde ju ha mycket bättre ratio om man utgår ifrån dina bilder.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Ska kolla sen när jag kommer hem, men jag är en sån där som har putmage när jag slappnar av, även om jag har magrutor.

svenbanan
2020-02-12, 13:08
I nivå med höftbenskammen.

Såvitt jag vet brukar man väl mäta midjan på kvinnor på smalaste stället och på män i höjd med naveln. Jag vet inte på rak arm var jag läst detta, men troligen från någon fettprocentsformel (typ YMCA eller liknande) eller just där det stod om midja/längd ration.

svenbanan
2020-02-12, 13:13
Alla vet att det är ohälsosamt att vara fet. Det är några fanatiker på Twitter som ingen vettig människa bryr sig om som försöker motsätta sig det. Tror inte skola, livsmedelsverket osv kommer vika sig och gå med på att det är cool att vara fet :D

Jag håller i princip med. Det är samma sak som gäller en massa liknande fenomen nu för tiden, typ att man ska hålla sig "PK".

Dock är jag inte helt säker på att all de ärthjärnor som rapar upp de politiskt korrekta slagorden är medvetna om att de faktiskt pratar i nattmössan.

Men jag följer ockå det rådet att ignorera allt det där "PK bruset" i media och från de som verkar tro på det.

svenbanan
2020-02-12, 13:26
WC was measured at the end of normal expiration using a nonelastic tape measure (Seca, Hamburg, Germany) at the midpoint between the lower costal border and the iliac crest [11].
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4276350/

Jag vet inte om det var just denna studien jag läste om förut. Men det var iaf inte denna beskrivningen iaf. Jag vet inte exakt var "lower costal border" är. Är det nederkanten av revbenen möjligen? Om det är det så så blir det väl ungefär navelhöjd kanske...

svenbanan
2020-02-12, 13:42
Jag hittar inget som stödjer det jag tidigare påstod om att

På wikipedia hittade jag detta om midja/längd, där stod inget om var man skulle mäta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Waist-to-height_ratio

Däremot hittade jag detta om midja/höft ration:

Practically, however, the waist is more conveniently measured simply at the smallest circumference of the natural waist, usually just above the belly button, and the hip circumference may likewise be measured at its widest part of the buttocks or hip.[3] Also, in case the waist is convex rather than concave, such as is the case in pregnancy, different body types, and obesity, the waist may be measured at a horizontal level 1 inch above the navel.[4]
https://en.wikipedia.org/wiki/Waist%E2%80%93hip_ratio

Melker2
2020-02-12, 14:56
Hm, vi måste ju vara säkra på var vi mäter midjan...
Skiljer flera cm på mig om jag mäter vid naveln eller vid höftbesnkammen 3-4 cm lägre än naveln).

svenbanan
2020-02-12, 15:23
Hm, vi måste ju vara säkra på var vi mäter midjan...
Skiljer flera cm på mig om jag mäter vid naveln eller vid höftbesnkammen 3-4 cm lägre än naveln).

Höftbenskammen lär inte många använda som midjemått.

I princip allt man hittar om man söker på nätet är lite olika formuleringar som alla går ut på ungefär samma sak. Dvs att man antingen ska ta den smalaste delen (om man har en avsmalning) eller typ 1 cm ovanför naveln (om man har en konvexmage och inte har en avsmalning alls). Eventuellt tar man alltid och mäter 1cm lvanför naveln.

Melker2
2020-02-12, 15:43
Höftbenskammen lär inte många använda som midjemått.

I princip allt man hittar om man söker på nätet är lite olika formuleringar som alla går ut på ungefär samma sak. Dvs att man antingen ska ta den smalaste delen (om man har en avsmalning) eller typ 1 cm ovanför naveln (om man har en konvexmage och inte har en avsmalning alls). Eventuellt tar man alltid och mäter 1cm lvanför naveln.
Ja, mitt för naveln har jag hört tidigare men Grub skrev höftbenskammen och han brukar ha skaplig koll...

svenbanan
2020-02-12, 15:56
Jag klippte detta ur artikeln KG länkade i början. Jag har fetat lite där det verkade intressant. Men kortfattat kan man kanske säga att det kvittar hur du mäter... Längst ner finns lite länkar till instruktionsvideos. Fast det verkar inte vara nån video, bara ett dokument???

Measurement of waist circumference
The emergence of waist circumference as a strong independent marker of morbidity and mortality is striking given that there is no consensus regarding the optimal protocol for measurement of waist circumference. Moreover, the waist circumference protocols recommended by leading health authorities have no scientific rationale. In 2008, a panel of experts performed a systematic review of 120 studies to determine whether measurement protocol influenced the relationship between waist circumference, morbidity and mortality, and observed similar patterns of association between the outcomes and all waist circumference protocols across sample size, sex, age and ethnicity97. Upon careful review of the various protocols described within the literature, the panel recommended that the waist circumference protocol described by the WHO guidelines98 (the midpoint between the lower border of the rib cage and the iliac crest) and the NIH guidelines99 (the superior border of the iliac crest) are probably more reliable and feasible measures for both the practitioner and the general public. This conclusion was made as both waist circumference measurement protocols use bony landmarks to identify the proper waist circumference measurement location.

The expert panel recognized that differences might exist in absolute waist circumference measures due to the difference in protocols between the WHO and NIH methods. However, few studies have compared measures at the sites recommended by the WHO and NIH. Jack Wang and colleagues reported no difference between the iliac crest and midpoint protocols for men and an absolute difference of 1.8 cm for women100. These observations were confirmed by Caitlin Mason and Peter Katzmarzyk, who reported no difference between the iliac crest (NIH) and midpoint (WHO) protocols for men and an absolute difference of ~2 cm for women101. More importantly, Mason and Katzmarzyk reported that the prevalence estimates of abdominal obesity (here defined as waist circumference >88 cm for women and >102 cm for men) identified using the iliac crest and midpoint protocols were about 32% for both protocols in men and 47% and 41% for the iliac crest and midpoint protocols, respectively, in women101. Consequently, although adopting a standard approach to waist circumference measurement would add to the utility of waist circumference measures for obesity-related risk stratification, the prevalence estimates of abdominal obesity in predominantly white populations using the iliac crest or midpoint protocols do not seem to be materially different.

Of note, the observation that the NIH and WHO protocols do not substantially differ is not consistent with those made by Yumi Matsushita and colleagues, who sampled 940 Japanese adults and reported that the mean difference between the iliac crest and midpoint protocols for men was ~2 cm, whereas for women the difference was ~9 cm (refs102,103). However, the waist circumference measurements assessed at the two sites had a similar ability to screen for the metabolic syndrome, as defined by National Cholesterol Education Program, in a cohort of 1,140 Japanese adults102.

Several investigations have evaluated the relationship between self-measured and technician-measured waist circumference104,105,106,107,108. Instructions for self-measurement of waist circumference are often provided in point form through simple surveys108. Good agreement between self-measured and technician-measured waist circumference is observed, with strong correlation coefficients ranging between 0.8 and 0.9 for both men and women. However, both men and women tend to underestimate their waist circumference measures compared with the technician-measured values, with differences ranging between about 1 cm and 3 cm. Moreover, high BMI and large baseline waist circumference are associated with a larger degree of under-reporting105,107. Overall these observations are encouraging and suggest that self-measures of waist circumference can be obtained in a straightforward manner and are in good agreement with technician-measured values.

Instructional videos that provide a detailed illustration of the step-by-step procedures for both technician-measurement and self-measurement of waist circumference can be freely accessed at myhealthywaist (http://www.myhealthywaist.org/evaluating-cmr/clinical-tools/waist-circumference-measurement-guidelines/index.html).

Conclusions and recommendations — measurement of waist circumference
Currently, no consensus exists on the optimal protocol for measurement of waist circumference and little scientific rationale is provided for any of the waist circumference protocols recommended by leading health authorities.

The waist circumference measurement protocol has no substantial influence on the association between waist circumference, all-cause mortality and CVD-related mortality, CVD and T2DM.

Absolute differences in waist circumference obtained by the two most often used protocols, iliac crest (NIH) and midpoint between the last rib and iliac crest (WHO), are generally small for adult men but are much larger for women.

The classification of abdominal obesity might differ depending on the waist circumference protocol.

We recommend that waist circumference measurements are obtained at the level of the iliac crest or the midpoint between the last rib and iliac crest. The protocol selected to measure waist circumference should be used consistently.

Self-measures of waist circumference can be obtained in a straightforward manner and are in good agreement with technician-measured values.


http://www.myhealthywaist.org/evaluating-cmr/clinical-tools/waist-circumference-measurement-guidelines/index.html

ARMSTARK
2020-02-12, 23:50
Sen så spelar ju längden på personen in.
Som jag förstått så är ett bra sätt att ta sin längd dela det med 2.

T.ex. man på 180cm /2 = 90 cm.
Då ska midjemåttet helst vara maximalt 90 cm för att ha bra förutsättningar för god hälsa.

@ Kanske blir samma sak som du skrev svenbanan.

Ska man lägga in kroppslängd i ekvationen ska man även tänka på att korta personer lever upp till 15 år längre än långa, hur relevant det är med midjemått kan diskuteras men hälsa brukar betäcknas med lång livslängd.

sladdbarn
2020-02-13, 11:44
Ska man lägga in kroppslängd i ekvationen ska man även tänka på att korta personer lever upp till 15 år längre än långa, hur relevant det är med midjemått kan diskuteras men hälsa brukar betäcknas med lång livslängd.

Det hade varit intressant att läsa mer om.

King Grub
2020-02-13, 11:48
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0024320502025031

När det gäller cancer har längre personer signifikant mycket högre risk att drabbas. De har helt enkelt fler celler som något förr eller senare kan gå snett i.

Diomedea exulans
2020-02-13, 16:54
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0024320502025031

När det gäller cancer har längre personer signifikant mycket högre risk att drabbas. De har helt enkelt fler celler som något förr eller senare kan gå snett i.

Off topic, men: The relation between height and health has become more important in recent years because rapid developments in genetic engineering will offer parents the opportunity to increase the heights of their children in the near future.

Vad fan, kommer folk göra det?

Lafayette
2020-02-13, 18:29
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0024320502025031

När det gäller cancer har längre personer signifikant mycket högre risk att drabbas. De har helt enkelt fler celler som något förr eller senare kan gå snett i.

Som 199 lång blir jag alltid deprimerad när detta postas.:(

Armed Dingo
2020-02-13, 18:40
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0024320502025031

När det gäller cancer har längre personer signifikant mycket högre risk att drabbas. De har helt enkelt fler celler som något förr eller senare kan gå snett i.

Kan cancer starta i alla celler? Jag tänker fettceller t.ex.

Bandid0
2020-02-13, 19:03
Off topic, men:

Vad fan, kommer folk göra det?

Ja, det tror jag.

Optimalt längd på en man är väl kring 185 medan en kvinna är som bäst vid max 160 cm. Klart man vill ge sina barn bra förutsättningar.

svenbanan
2020-02-13, 19:43
Ja, det tror jag.

Optimalt längd på en man är väl kring 185 medan en kvinna är som bäst vid max 160 cm. Klart man vill ge sina barn bra förutsättningar.

På vilket sätt är det optimalt med en viss längd?

Helgehorse
2020-02-14, 08:44
Som 199 lång blir jag alltid deprimerad när detta postas.:(

Håller med...

KoloKille
2020-02-14, 09:29
Betyder det att dvärgar är i stort sett odödliga?

PureWhey
2020-02-14, 09:34
Ja, det tror jag.

Optimalt längd på en man är väl kring 185 medan en kvinna är som bäst vid max 160 cm. Klart man vill ge sina barn bra förutsättningar.

Jag är optimal med andra ord. Nice.

Diomedea exulans
2020-02-14, 09:36
Ja, det tror jag.

Optimalt längd på en man är väl kring 185 medan en kvinna är som bäst vid max 160 cm. Klart man vill ge sina barn bra förutsättningar.
Kan jag engineera mina barn till att få Henry Cavills kropp och Dalai Lamas hjärna?
Betyder det att dvärgar är i stort sett odödliga?

https://www.discovermagazine.com/health/rare-form-of-dwarfism-protects-against-cancer

KoloKille
2020-02-14, 09:41
Kan jag engineera mina barn till att få Henry Cavills kropp och Dalai Lamas hjärna?


https://www.discovermagazine.com/health/rare-form-of-dwarfism-protects-against-cancer

Tufft. Då kan man känna sig mäktig när man är dubbelt så lång som frugan också. Win-win.

King Grub
2020-02-14, 09:44
Kan cancer starta i alla celler? Jag tänker fettceller t.ex.

Ja, det kallas liposarkom. Man kan få cancer i allt, från cellerna i nervernas stödjevävnad till broskceller.

Lafayette
2020-02-14, 09:47
Men jag vill inte ha cancer.:(

King Grub
2020-02-14, 09:58
Många av riskerna utom de genetiska kan vi påverka, vissa ordentligt.

KoloKille
2020-02-14, 10:00
Många av riskerna utom de genetiska kan vi påverka, vissa ordentligt.

Hur kommer det sig att så många ändå får cancer när i stort sett varje cancersort förutom typ prostatacancer har promillerisk?

King Grub
2020-02-14, 10:07
Det är inte någon promillerisk sett över hela livet.

https://i.imgur.com/I8RQXa2.jpg

Lifetime risk estimates calculated by the Statistical Information Team at Cancer Research UK. Based on cancer incidence and mortality data provided by the Office for National Statistics (ONS), ISD Scotland, the Welsh Cancer Intelligence and Surveillance Unit and the Northern Ireland Cancer Registry, on request, October 2016 to October 2017, and ONS 2016-based Life expectancies and population projections. Accessed December 2017.

Trapz
2020-02-14, 10:09
Många av riskerna utom de genetiska kan vi påverka, vissa ordentligt.



Har du några konkreta exempel på vad vi kan påverka? Då både min mamma och morfar gått bort i cancer så skulle det vara trevligt att motverka så gott det går.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2020-02-14, 10:13
Har du några konkreta exempel på vad vi kan påverka? Då både min mamma och morfar gått bort i cancer så skulle det vara trevligt att motverka så gott det går.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

R*nka. Det hjälper mot prostatacancer.

KoloKille
2020-02-14, 10:15
Har du några konkreta exempel på vad vi kan påverka? Då både min mamma och morfar gått bort i cancer så skulle det vara trevligt att motverka så gott det går.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gör ingenting roligt helt enkelt.

Sola inte. Drick inte. Rök inte. Ät inte processad mat. Ät inte rött kött. Bort med mjölkprodukter. Ät massor med äckliga grönsaker - ju äckligare desto bättre. Ligg på ett konstant kaloriunderskott eller precis på balans. Träna varken för hårt eller för lätt.

King Grub
2020-02-14, 10:16
Träna, både kondition och styrketräning. Inte lågvolym.

Var smal. Väg lite.

Begränsa alkoholintaget.

Undvik tobak.

Är bra. “Eat
minimally processed, bioactive rich foods (fruit, nuts, seeds,
beans, vegetables, whole grains, plant oils, yogurt, fish) and
avoid ultra-processed foods rich in refined starch, sugars, and
industrial additives such as trans fatty acids and sodium" är rekommendationerna (BMJ 2018;360:k822) för kardiovaskulär hälsa och passar säkert bra för cancer också. Begränsa mängden rött kött, uteslut chark.

Lafayette
2020-02-14, 10:18
Undvik strålning från mobil, skärmar och internet.

Ett Orm
2020-02-14, 21:44
Undvik strålning från mobil, skärmar och internet.

Snarare undvik att sitta stilla pga av mobil, skärmar och internet.

Lafayette
2020-02-14, 22:11
Snarare undvik att sitta stilla pga av mobil, skärmar och internet.

Och ständigt vara uppkopplade med all strålning från Wi-Fi och telefon kan knappast vara hälsosamt

KoloKille
2020-02-15, 08:07
Och ständigt vara uppkopplade med all strålning från Wi-Fi och telefon kan knappast vara hälsosamt

Man kan isolera vitala delar av kroppen med en faradaybur gjord av aluminiumfolie, tex huvudet, skrevet och runt torson. Mobiltelefon kan man använda headset (med sladd!) till.

Finns väl viss forskning som stöder att hjärnan inte mår bra av att prata i telefon hela dagarna. Samma sak med pungkulorna och telefonen i fickan. Det är ju konstant strålning från dessa föremål. Strålningen avtar dock i kvadrat med avståndet så om man är några meter bort, t.ex. från en WiFi-router, torde det inte vara så stor fara. Det är ju om man har telefonen i fickan eller vid huvudet många timmar om dagen som det kan bli knepigt.

Har för mig att det är dåligt att ha laptopen i knät också p.g.a. värmen, men det var nog förr när datorerna blev riktigt varma. Men det sista har inte så mycket med cancer att göra utan om fertilitet, om jag minns rätt.

KoloKille
2020-02-15, 08:10
Det är inte någon promillerisk sett över hela livet.

https://i.imgur.com/I8RQXa2.jpg

Lifetime risk estimates calculated by the Statistical Information Team at Cancer Research UK. Based on cancer incidence and mortality data provided by the Office for National Statistics (ONS), ISD Scotland, the Welsh Cancer Intelligence and Surveillance Unit and the Northern Ireland Cancer Registry, on request, October 2016 to October 2017, and ONS 2016-based Life expectancies and population projections. Accessed December 2017.

Tar man bort prostatacancer som man ofta inte hinner dö av eller ens märka av i nämnvärd omfattning innan man dör "naturligt" samt lungcancer som man sällan får om man inte röker eller arbetar med något som är skadligt för lungorna eller bor på Hornsgatan i Sthlm så är risken ändå rätt låg.

Aryt
2020-02-15, 10:12
Tar man bort prostatacancer som man ofta inte hinner dö av eller ens märka av i nämnvärd omfattning innan man dör "naturligt" samt lungcancer som man sällan får om man inte röker eller arbetar med något som är skadligt för lungorna eller bor på Hornsgatan i Sthlm så är risken ändå rätt låg.

Nej, tisken är inte låg. Kolla bilden.
Globalt är 1 av 6 dödsfall cancer (högre i Sverige).

Och visst dör man av prostatacancer.

KoloKille
2020-02-15, 10:20
Nej, tisken är inte låg. Kolla bilden.
Globalt är 1 av 6 dödsfall cancer (högre i Sverige).

Och visst dör man av prostatacancer.

Rätt låg, inte låg. Och det är väl mest gamlingar som ändå hade dött inom något/några år som dör av prostatacancer. Runt 20% är lågt med tanke på att i stort sett alla resterande dör pga fetmarelaterade sjukdomar.

Trapz
2020-02-15, 12:58
Träna, både kondition och styrketräning. Inte lågvolym.

Var smal. Väg lite.

Begränsa alkoholintaget.

Undvik tobak.

Är bra. “Eat
minimally processed, bioactive rich foods (fruit, nuts, seeds,
beans, vegetables, whole grains, plant oils, yogurt, fish) and
avoid ultra-processed foods rich in refined starch, sugars, and
industrial additives such as trans fatty acids and sodium" är rekommendationerna (BMJ 2018;360:k822) för kardiovaskulär hälsa och passar säkert bra för cancer också. Begränsa mängden rött kött, uteslut chark.



Lyckas ändå pricka in 4/5.

Styrka och konditionsträning i stort sett dagligen, dock stillasittande jobb nuförtiden.

Har varit småtjock som barn/tonåring. Gick ner till 70kg/190cm och har varit ganska smal sedan dess. Får alltid höra att jag är smal. Väger nog dock ca 85kg nu.

Dricker alkohol ca 3-5 gånger per år ungefär, och då i väldigt måttliga mängder. Min pappa var alkoholist och gick bort pga leversjukdom så inte direkt någon alkohol romantiker.

Äter nog ändå väldigt bra om man jämför med gemene man, hyfsat mycket grönsaker och frukt och aldrig halvfabrikat. Äter dock endel skräp som godis, glass och fika emellanåt.

Det är bara snuset jag måste sluta med. Dock har läkarn sagt att pga mitt jättelåga blodtryck så är det åtminstone bra för det, men ska lägga av när jag får barn är tanken. Kostar alldeles för mycket och är ju i slutändan inte värt det.

Ibland känns det dock som cancer är ett jävla lotteri. Min mamma levde inte direkt ett dekadent liv och var alltid ute och promenerade och rörde på sig, åt normal mat, ändå drabbades hon.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2020-02-15, 13:04
Ibland känns det dock som cancer är ett jävla lotteri.

Det säger väl sig självt? Skulle vara konstigt om det var 100 % livsstilsrelaterat.

Trapz
2020-02-15, 14:36
Det säger väl sig självt? Skulle vara konstigt om det var 100 % livsstilsrelaterat.



Fast är det verkligen det? Det är väl ändå märkligt att vissa lever hur hälsosamt som helst och ändå drabbas medan vissa både röker, dricker och tränar inte men lever ändå vidare som ingenting tills de är gamla och grå. Enligt tidigare inlägg så finns det ju faktiskt bevisat att livsstil påverkar sannolikheten för att drabbas.

Men det jag menar är väl mer att livet är jävligt orättvist, och att många som drabbas av det borde inte göra det. Nu kanske jag är partisk som har erfarenhet av det, men jag tycker nog att om man inte uppskattar livet och lever som skit så kanske de ska drabbas istället.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

TheDoctor
2020-02-15, 16:28
Fast är det verkligen det? Det är väl ändå märkligt att vissa lever hur hälsosamt som helst och ändå drabbas medan vissa både röker, dricker och tränar inte men lever ändå vidare som ingenting tills de är gamla och grå. Enligt tidigare inlägg så finns det ju faktiskt bevisat att livsstil påverkar sannolikheten för att drabbas.

Men det jag menar är väl mer att livet är jävligt orättvist, och att många som drabbas av det borde inte göra det. Nu kanske jag är partisk som har erfarenhet av det, men jag tycker nog att om man inte uppskattar livet och lever som skit så kanske de ska drabbas istället.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Livet är orättvist. Naturen skiter fullständigt i våra "mänskliga" problem. De flesta andra djuren är rätt nöjda om dem får leva en dag till skulle jag tro. Jag tror inte på att man ska leva för att leva länge om man inte trivs med det. Jag gör hellre något jag tycker om och dör tidigt än äter grönkål för att kanske leva lite längre. (Jag gillar inte grönkål) Men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag tränar för att mår bra psykiskt, och den utdelningen får jag direkt. Och jag tycker det är kul. Hade jag inte tyckt om det så hade jag aldrig gjort det. Försöker att bara göra saker jag vill göra. Inget annat är viktigt.

broman
2020-02-15, 20:31
Livet är orättvist. Naturen skiter fullständigt i våra "mänskliga" problem. De flesta andra djuren är rätt nöjda om dem får leva en dag till skulle jag tro. Jag tror inte på att man ska leva för att leva länge om man inte trivs med det. Jag gör hellre något jag tycker om och dör tidigt än äter grönkål för att kanske leva lite längre. (Jag gillar inte grönkål) Men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag tränar för att mår bra psykiskt, och den utdelningen får jag direkt. Och jag tycker det är kul. Hade jag inte tyckt om det så hade jag aldrig gjort det. Försöker att bara göra saker jag vill göra. Inget annat är viktigt.

Vilket nihilistiskt / hedonistiskt synsätt, sprid inte det.

Helgehorse
2020-02-17, 11:57
Hur är det med ökning av cancer? Känns som allt fler och fler får cancer, Stämmer det?

Helgehorse
2020-02-17, 11:58
Träna, både kondition och styrketräning. Inte lågvolym.

Var smal. Väg lite.

Begränsa alkoholintaget.

Undvik tobak.

Är bra. “Eat
minimally processed, bioactive rich foods (fruit, nuts, seeds,
beans, vegetables, whole grains, plant oils, yogurt, fish) and
avoid ultra-processed foods rich in refined starch, sugars, and
industrial additives such as trans fatty acids and sodium" är rekommendationerna (BMJ 2018;360:k822) för kardiovaskulär hälsa och passar säkert bra för cancer också. Begränsa mängden rött kött, uteslut chark.

Många säger ju att styrketräning skulle öka risken för cancer, Då cellerna går sönder och större risk för cancer med det i längden, Något liknande typ. Endast bullshit eller?

sladdbarn
2020-02-17, 12:15
Hur är det med ökning av cancer? Känns som allt fler och fler får cancer, Stämmer det?

Ja.

"– Att cancerfallen ökar beror på att vi blir fler och äldre. Vården blir också allt bättre på att upptäcka cancer till exempel genom effektiva screeningprogram. En annan viktig faktor bakom ökningen har vi faktiskt möjlighet att påverka nämligen vår livsstil – vi vet att en tredjedel av all cancer går att förebygga, säger Jan Zedenius, chefsläkare och medicinskt sakkunnig på Cancerfonden."

Melker2
2020-02-17, 14:18
Nja, ökar inte bara för att vi lever längre.
Cancer dyker upp på många barn och unga också så det är nog fler yttre parametrar som påverkar.

mallow
2020-02-17, 15:46
Många säger ju att styrketräning skulle öka risken för cancer, Då cellerna går sönder och större risk för cancer med det i längden, Något liknande typ. Endast bullshit eller?



https://www.styrkelabbet.se/styrketraning-minskar-risken-for-cancer-och-fortida-dod/

Melker2
2020-02-17, 16:05
Nja, ökar inte bara för att vi lever längre.
Cancer dyker upp på många barn och unga också så det är nog fler yttre parametrar som påverkar.
Kollade på svensk statistik på Socialstyrelsens hemsida och barncancerförekomstensåg ut att vara ganska stabil.
Minns inte var jag läste att det ökade?

ARMSTARK
2020-02-22, 01:15
På senare tid har man hört att det är farligare att vara smal och otränad än tjock och vältränad, skulle vara intressant att se en studie som räknar in alla variablerna. Det är inte svårt att tänka sig att de flesta tjocka även är otränade tex.

Ett Orm
2020-02-23, 17:48
Ja.

"– Att cancerfallen ökar beror på att vi blir fler och äldre. Vården blir också allt bättre på att upptäcka cancer till exempel genom effektiva screeningprogram. En annan viktig faktor bakom ökningen har vi faktiskt möjlighet att påverka nämligen vår livsstil – vi vet att en tredjedel av all cancer går att förebygga, säger Jan Zedenius, chefsläkare och medicinskt sakkunnig på Cancerfonden."
I absoluta tal eller procentuellt?