handdator

Visa fullständig version : Setvila German volume training


Rasmus321
2020-02-10, 15:15
Jag tänkte mig påbörja styrkelabbets variant av german volume training som finns i deras app. Det står inga rekommendationer för setvila, men jag har sett att de allmänt rekommenderar minst 2 minuter för maximal muskeltillväxt.

Har tidigare kört på 1 minut när jag kört en annan variant av detta program. Bör jag satsa på 2 minuter istället? Någon med koll? Tack på förhand! /Rasmus

Diomedea exulans
2020-02-10, 16:14
Verkar som att den ska vara 60 eller 90 sekunder, beroende på övning: https://www.menshealth.com/fitness/a24563798/german-volume-training/

Baskagge
2020-02-10, 17:12
Man känner av det själv. Vissa muskelgrupper klarar sig hyfsat på 1 minut, medan andra inte är i närheten av återhämtade och då blir utförandet lidande så att det inte blir 10 reps eller så får man sänka vikten rejält. Förmodligen bättre att då köra 2 minuter vila och kunna göra 10x10 med någorlunda vikt och utförande.

Rent allmänt säger väl studierna på setvila att längre vila ger bättre muskeltillväxt?

svartakronan
2020-02-10, 22:21
Rent allmänt säger väl studierna på setvila att längre vila ger bättre muskeltillväxt?

Stämmer, längre setvila genererar i fler utförda repetitioner och därmed högre total träningsvolym.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

PureWhey
2020-02-11, 08:15
Å andra sidan kan kortare setvila ge dig utrymme att utföra mer volym under X tid. Jag skulle även tro att det har andra fördelar inne i muskeln för att ge hypertrofi.

Rasmus321
2020-02-11, 16:39
Tack för alla tips! Tänker att jag satsar på 90 sekunder till en början och ser hur det känns.

PT Europaeus
2020-02-11, 17:38
Tack för alla tips! Tänker att jag satsar på 90 sekunder till en början och ser hur det känns.

Längre setvila= Du orkar lyfta tyngre och med fler reps. 2-3 minuter setvila. Du hinner då återvinna/fylla på mer energi i muskeln. Det tar en viss tid cofffee. Rekommenderar kreatin!

Många som kör 1 RM vilar 5 minuter mellan set:en

Lycka till!

DiktatorN
2020-02-11, 18:55
När du volymtränar (läs namnet på träningsprogrammet) så är det viktigaste att göra volymen du ska göra. Då ska du vila så långt du behöver för att klara det. Sista repsen kan få vara lite svåra men inte sjukt svåra. Du ska ju klara hela programmet och inte bara ett pass.

Don H
2020-02-11, 20:04
Jag skulle vilja drista mig till att säga att det viktiga är att hålla de angivna vilotiderna (60/90) och anpassa vikten så att man kan göra detta. DVS: anpassa vikten efter volymen, inte vilan.

Diomedea exulans
2020-02-11, 20:05
Jag skulle vilja drista mig till att säga att det viktiga är att hålla de angivna vilotiderna (60/90) och anpassa vikten så att man kan göra detta. DVS: anpassa vikten efter volymen, inte vilan.

+1, man kan laborera om man vill men då blir det inte German Volume Training.

Don H
2020-02-11, 20:14
+1, man kan laborera om man vill men då blir det inte german volume training.

+2

PureWhey
2020-02-11, 20:38
+2

+3

Baskagge
2020-02-11, 22:09
Ja GVT ska ju vara kort vila. Å andra sidan tycker i alla fall inte jag att det lämpar sig för alla övningar, typ baslyft. Så att köra det för alla övningar är kanske inte så lyckat. Jag körde det i benpressmaskin idag; 10x10 1 min vila, 25 ton på omkring 12 minuter, så det ger ju en rätt massiv volym på kort tid.

Nu gällde ju frågan Styrkelabbets variant och den har jag ingen koll på - man får väl helt enkelt välja vilotid efter övning och syfte.


To2NIrc9QAM

Rikard Jansson
2020-02-11, 22:24
Själva poängen med GVT är ju att köra basövningar med kort vila. Om ni får ont i äggstockarna av det så är det ju så men sluta säga att man "ska"/"kör"/"kan inte"/whatever om ett schema som är till för att skapa enorm metabolisk stress. Kan man inte göra övningarna utan att skada sig för att vilan är kort så utför man dem fel, eller så är det för tungt, eller så är man för stel eller har dålig kontroll.