handdator

Visa fullständig version : Är basövningar verkligen svaret för gemene man?


LeBraun23
2020-02-10, 14:36
I tio års tid nu har jag hoppat av och på träningståget i alla typer av former. Jag tycker i grunden att det är kul att träna, mår bra av det men har samtidigt oerhört lätt att ramla av och hela tiden ha någon inbillad plan om när jag ska börja igen "på riktigt".

Hela denna perioden har jag köpt in mig på mantrat att basövningar någonstans ska utgöra the bread and butter av min träning. Jag har aldrig gjort några större framsteg, troligen på grund av hur jobbigt det är psykiskt med basövningarna. På gymmet sist körde jag lite cirkelträning och skrev ner och delade upp övningar i två fack - föga förvånande, då de aktiskt ÄR jobbigare, hamnade i princip alla basövningar i samma fack.

Det som jag är lite fundersam över är om de verkligen är en positiv bit av min träning eller något som hämmar den. När jag börjar närma mig mitt max i press, mark eller knäböj är 3 min absolut minimum vila och kör jag böj, press och skivstångsrodd eller chins samma pass är jag ordentligt såsig redan efter tre set av varje.

Med detta cirkelpasset, trots vikter där jag stannar några från fail är jag så otroligt mycket fräschare i kroppen och kan i princip supersetta tre övningar med kanske 2 minuters vila emellan

Benpress
Lårcurl i maskin
Sittande kabelrodd
Lutande hantelpress
Bicepscurls i hiss
Tripepspress i hiss

Efter det är klart har jag inga problem att köra flies i hiss, lite hantelrodd och lite benspark.

Man får in OTROLIGT mycket mer volym på detta sätt, frågan är dock vad det ger? Har ni erfarenheter av liknande upplägg eller är det bara tung basträning som gäller för att få igång alla hormonerna som triggar hypertrofi, när man kommit över det absoluta nybörjarstadiet?

PureWhey
2020-02-10, 14:49
Låter onödigt att köra övningar du inte tycker är roliga bara för att.

LeBraun23
2020-02-10, 14:53
Låter onödigt att köra övningar du inte tycker är roliga bara för att.

Märkligt svar? Man kan väl göra saker som är tråkiga om de ger mycket bättre resultat än roliga saker eller?

Diomedea exulans
2020-02-10, 15:03
är det bara tung basträning som gäller för att få igång alla hormonerna som triggar hypertrofi, när man kommit över det absoluta nybörjarstadiet?

Vad jag har hört/läst gör de där hormonerna inte så stor skillnad som många tror, om ens någon. Det går nog lika bra med vilka andra övningar som helst, om de tar på målmuskeln förstås.

skyffelmördarn
2020-02-10, 15:08
Märkligt svar? Man kan väl göra saker som är tråkiga om de ger mycket bättre resultat än roliga saker eller?

Beror på, hur länge ska du träna har du tänkt? 10 år? 5 år?

Många idag på gymmet gör ju saker för att få snabba resultat, man optimerar allting så hårt det bara går. Vilket är bra om man har planer på att lägga av inom en snar framtid.

Personligen har jag tänkt träna i minst 30 år till, helst längre om möjligt. Jag vill träna tills den dagen mina ben inte längre bär.

Jag anser då att jag med mina redan 10 år, + ca 30, har gott om tid och således inte behöver välja optimala övningar som ger mig raketökningar.

Så började jag resonera för många år sedan, hade jag fått bättre resultat om jag hade kört böj, mark och det där oftare? Förmodligen. Men det är ökningar jag har planer på att göra i alla fall, fast som sagt bara över en längre tid.

LeBraun23
2020-02-10, 15:15
Beror på, hur länge ska du träna har du tänkt? 10 år? 5 år?

Många idag på gymmet gör ju saker för att få snabba resultat, man optimerar allting så hårt det bara går. Vilket är bra om man har planer på att lägga av inom en snar framtid.

Personligen har jag tänkt träna i minst 30 år till, helst längre om möjligt. Jag vill träna tills den dagen mina ben inte längre bär.

Jag anser då att jag med mina redan 10 år, + ca 30, har gott om tid och således inte behöver välja optimala övningar som ger mig raketökningar.

Så började jag resonera för många år sedan, hade jag fått bättre resultat om jag hade kört böj, mark och det där oftare? Förmodligen. Men det är ökningar jag har planer på att göra i alla fall, fast som sagt bara över en längre tid.

Jo min fråga var ett ifrågasättande av originalfrågans orimlighet :) Jag har tänkt att träna resten av livet.

PureWhey
2020-02-10, 15:18
Märkligt svar? Man kan väl göra saker som är tråkiga om de ger mycket bättre resultat än roliga saker eller?

Basövningar är inte magiska. Du kan träna samma muskler med andra övningar om du tycker det är roligt.

Köttis
2020-02-10, 16:50
Märkligt svar? Man kan väl göra saker som är tråkiga om de ger mycket bättre resultat än roliga saker eller?Men du lägger ju av för att det är tråkigt så då gör du det ändå inte.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

sladdbarn
2020-02-11, 11:49
När jag börjar närma mig mitt max i press, mark eller knäböj är 3 min absolut minimum vila och kör jag böj, press och skivstångsrodd eller chins samma pass är jag ordentligt såsig redan efter tre set av varje.

Hur är det med flåset?

DiktatorN
2020-02-11, 18:59
Märkligt svar? Man kan väl göra saker som är tråkiga om de ger mycket bättre resultat än roliga saker eller?

Högst tvivelaktigt att tråkiga saker kommer att utveckla dig på lång sikt. Den bästa träningen är alltid den träningen som man faktiskt utför.

Att köra en tråkig övning när man är nybörjare är en sak. Att fortsätta köra den övningen år ut och år in när man är avancerad är inte lätt. Det kräver ett psyke av stål, som gemene man inte har.