handdator

Visa fullständig version : 40 % minskning av kroppsfettet på 10 dagar med extremt kaloriunderskott


King Grub
2020-02-10, 13:52
Utan muskelförlust. Stora mängder fysisk aktivitet bevarar muskelmassan trots ett kaloriunderskott på mer än 4000 kcal per dygn. Behövs inte ens mycket protein.

In this study, we compare the effects of isocaloric high (HIGH: 2 g. kg-1. d-1 , n = 19) and low protein diet (LOW: 1 g. kg-1. d-1 , n = 19) on changes in body composition, muscle strength, and endocrine variables in response to a 10-day military field exercise with energy deficit, followed by seven days of recovery. Body composition (DXA), one repetition maximum (1RM) bench and leg press, counter movement jump height (CMJ) and blood variables were assessed before and after the exercise. Performance and blood variables were reassessed after seven days of recovery. The 10-day exercise resulted in, severe energy deficit in both LOW and HIGH (-4373 ± 1250, -4271 ± 1075 kcal. d-1 ), and led to decreased body mass (-6.1%, -5.2%), fat mass (-40.5%, -33.4%), 1RM bench press (-9.5%, -9.7%), 1RM leg press (-7.8%, -8.3%) and CMJ (-14.7%, -14.6%), with no differences between groups. No change was seen for fat free mass. In both groups, the exercise led to a switch towards a catabolic physiological milieu, evident as reduced levels of anabolic hormones (testosterone, IGF-1) and increased levels of cortisol (more pronounced in HIGH, p<0.05). Both groups also displayed substantial increases in creatine kinase. After seven days of recovery, most variables had returned to close-to pre-exercise levels, except for CMJ, which remained at reduced levels. In conclusion, increased protein intake during 10-day of military field exercise with severe energy deficiency did not mitigate loss of body mass or impairment of physical performance.

Scand J Med Sci Sports. 2020 Feb 8. No effect of increasing protein intake during military exercise with severe energy deficit on body composition and performance.

svenbanan
2020-02-10, 14:21
Om jag fattar det rätt så kanske nåt i stil med 80kg innan militärövningen och 75kg efteråt (viktnedgång på 6%). Och eftersom viktnedgången enbart bestod av minskat kroppsfett så 12,5kg kroppsfett innan (totalt 15% av kroppsvikten) ner till 7,5kg (totalt 10%) efter övningen.

Shotdowninflames
2020-02-10, 14:22
Hur många lösnummer kan en kvällsblaska kränga om man sätter den där på löpet?

Armed Dingo
2020-02-10, 14:26
After seven days of recovery, most variables had returned to close-to pre-exercise levels
Inkluderar det även nivån av fettmassa?

King Grub
2020-02-10, 14:27
Läsaren blir nog besviken när de ser metoden. Oavbruten stridsträning från 06:00 till 24:00 varje dag, minst, hela tiden med minst 20 kilo packning. För varje dag ökades aktivitetsnivån från det utgångsläget, samtidigt som mängden sömn minskades mer och mer.

King Grub
2020-02-10, 14:27
Inkluderar det även nivån av fettmassa?

Det undersöktes inte.

Armed Dingo
2020-02-10, 14:34
Läsaren blir nog besviken när de ser metoden. Oavbruten stridsträning från 06:00 till 24:00 varje dag, minst, hela tiden med minst 20 kilo packning. För varje dag ökades aktivitetsnivån från det utgångsläget, samtidigt som mängden sömn minskades mer och mer.
Genomsnittsläsaren måhända men jag tycker det är besvärligare att dieta i veckor. Det här visar ju att man faktiskt kan ta ledigt och dra på fat camp i 10 dagar och få samma jobb gjort som 6 veckor diet á 1 kg i veckan. Om man dessutom får sova två timmar mer än dessa deltagare lär det vara rätt behagligt också.

Jag tror lätt det är en affärsidé. Tänk hur många beachhungriga själar som hade betalat 10k för att genomlida detta i maj/juni varje år. 6 kg gör stor skillnad på utseendet om det är 18%bf > 10%. Saker som Tough Viking är redan en grej, det här är bara mer extremt och coolare. Det är ju en kul grej ffs.

Det undersöktes inte.
Ok!


Det här omkullkastar gamla ~70 kcal/kg kroppsfett om dagen?

svenbanan
2020-02-10, 14:39
Låter som soldatprovet ungefär. Då fick man ju knata runt med en massa dynga i ryggan i ett par dagar och orientera sig fram i terrängen och uprätta "eldöverfall" ett par mil bort innan klockan xx. När gruppen hunnit dit och grävt ned stridsvagnsminorna i grusvägen och alla lagt sig i eldställningar så kom någon av de "gulblå" med nya order och då var det bara att göra samma sak en gång till om och om igen. Jag minns att det regnade och jag låg på rygg och somnade mitt i natten i nån talldunge med ryggsäcken på och ak5:an i handen då vi skulle ligga i våra eldställningar och stirra på nån väg där det skulle komma nåt vi skulle skjuta på. Jag tror det höll på så här i två eller tre dagar. Jag minns att våran lilla grupp (på typ 10 pers) fick en handfull potatisar och två råa sikar till middag en av dagarna. Ljushuvudet som fick iuppgift att laga till det slängde allt (utan att rensa fisken innan) i samma "kastrull" (snuskburk) och kokade det. Det var bra nära att han fick stryk därute i skogen kan jag säga, för den jävla soppan var helt oätlig. :D

PureWhey
2020-02-10, 14:46
Tror du får tänka om ifall du tror att genomsnittsläsaren skulle klara mer än ett dygn med den sortens fysiska och mentala ansträngning Dingo.

Kan tänka mig att det är liknande man fått se från Navy Seals "Hell week". Inte jämförbart med t.ex. Tough Viking eller ett maraton.

svenbanan
2020-02-10, 14:47
Genomsnittsläsaren måhända men jag tycker det är besvärligare att dieta i veckor. Det här visar ju att man faktiskt kan ta ledigt och dra på fat camp i 10 dagar och få samma jobb gjort som 6 veckor diet á 1 kg i veckan. Om man dessutom får sova två timmar mer än dessa deltagare lär det vara rätt behagligt också.

Jag tror lätt det är en affärsidé. Tänk hur många beachhungriga själar som hade betalat 10k för att genomlida detta i maj/juni varje år. 6 kg gör stor skillnad på utseendet om det är 18%bf > 10%. Saker som Tough Viking är redan en grej, det här är bara mer extremt och coolare. Det är ju en kul grej ffs.


Ok!


Det här omkullkastar gamla ~70 kcal/kg kroppsfett om dagen?

Det lär inte vara behagligt hur man än vänder på det. Första veckorna i lumpen var ju typ sådär (fast med mycket mindre fysisk aktivitet och mycket emr mat). Då var man igång fram till 22:00 på kvällen och blev uppkörd ur sängen vid 6-7 på morgonen ungefär. Då fick man äta hur mycket som helst men man var igång hela dagen. Det är sjukt jobbigt att vara igång hela dagen och inte ha tid att sitta ner och softa en timme. Ifall man dessutom inte får mat så blir det myyycket jobbigare. Och ifall man dessutom är tvungen att ägna sig åt fysisk aktivitet (och inte bara lära sig sätta upp tält, rengöra gevär och sätta på sig skyddsmask) så lär man se i kors efter tio dagar.

Armed Dingo
2020-02-10, 14:55
Tror du får tänka om ifall du tror att genomsnittsläsaren skulle klara mer än ett dygn med den sortens fysiska och mentala ansträngning Dingo.

Kan tänka mig att det är liknande man fått se från Navy Seals "Hell week". Inte jämförbart med t.ex. Tough Viking eller ett maraton.

Jag menar inte att man ska göra exakt som studien då den säkert har flera element som vanligt folk inte kan genomföra men vad gäller fettförbränning verkar det finnas att ta av helt enkelt. Sätt på folk 20 kg packning och låt dom jogga timmar i uppförsbackar tills dom stupar, så kommer det slinka av fett. Varvat med andra övningar som upplevs lättare men där man fortfarande rör sig.

Diomedea exulans
2020-02-10, 14:55
Ballt, undrar vad som hänt om de ätit tre gram protein/kg kv och sovit åtta timmar alla nätter.

Armed Dingo
2020-02-10, 14:57
Ballt, undrar vad som hänt om de ätit tre gram protein/kg kv och sovit åtta timmar alla nätter.
Porten till Narnia hade öppnats

skyffelmördarn
2020-02-10, 15:20
Ballt, undrar vad som hänt om de ätit tre gram protein/kg kv och sovit åtta timmar alla nätter.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/98/0c/55/980c557691da1a7ff431bad1bc513e70.jpg

svenbanan
2020-02-10, 15:30
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FBAYDh6pJ-ew%2Fhqdefault.jpg&f=1&nofb=1

Bifftek
2020-02-11, 12:54
Hur kan man tillämpa ett likande upplägg på sig själv?

King Grub
2020-02-11, 12:54
På med en 20 kilos ryggsäck och ut i skogen och gör kullerbyttor 18 timmar per dygn.

Lawliet
2020-02-11, 13:07
Intressant. Då man ser detta så blir jag inte förvånad att min deff nyligen från ca 14% -> 8% BF har gått exceptionellt bra. Har om något ökat muskelmassa samtidigt som vågen väldigt sakta rört sig neråt. I snitt underskott på ca 1000 kcal per dag, men samtidigt ändå ätit 2500-3000 kcal. Underskottet skapat med hjälp av ökad aktivitet i form av långa gympass samt promenader. Uppenbarligen fungerar det bättre att göra sig av med fettdepåer genom att röra på sig, istället för enbart kalorirestriktion :D

Kaalle
2020-02-12, 04:50
Intressant. Då man ser detta så blir jag inte förvånad att min deff nyligen från ca 14% -> 8% BF har gått exceptionellt bra. Har om något ökat muskelmassa samtidigt som vågen väldigt sakta rört sig neråt. I snitt underskott på ca 1000 kcal per dag, men samtidigt ändå ätit 2500-3000 kcal. Underskottet skapat med hjälp av ökad aktivitet i form av långa gympass samt promenader. Uppenbarligen fungerar det bättre att göra sig av med fettdepåer genom att röra på sig, istället för enbart kalorirestriktion :D

Om man har tid ja först och främst.
Och sen är ju frågan hur belastande träningen och aktiviteten är mentalt. Hade 18 timmar kullerbytta varit en lek så hade ju alla gjort det och blivit smala och fina.

svenbanan
2020-02-12, 06:07
Det är ju bara att åka tåg till Gällivare och bussen till Ritsem och sedan båten över till Padjelanta och Sarek. Sedan är det bara att ha en välfylld rygga och knata runt i fjällvärlden från tidig morgon till sent på kvällen utan alltför många och långa pauser. Dock vet jag inte riktigt hur man ska lyckas få ryggsäcken att väga +20kg med tanke på att man ju också är tvungen att glömma att packa större delen av veckans matransoner hemma.

ARMSTARK
2020-02-12, 23:43
Som grädde på moset förlorar man troligen 75% av styrkan i alla övningar.

Bifftek
2020-02-13, 20:56
Jag har för mig att Grub postade en annan liknande studie förut men på kvinnor (?) som åkte längdåkning (?). Någon som har länk till tråden?

ceejay
2020-02-13, 21:09
Som grädde på moset förlorar man troligen 75% av styrkan i alla övningar.

Du kanske skulle ha läst det grub länkade.

Rikard Jansson
2020-02-13, 21:28
Min pluton gick ner 300 kg under aldrig ge upp :D

King Grub
2020-02-13, 21:49
Jag har för mig att Grub postade en annan liknande studie förut men på kvinnor (?) som åkte längdåkning (?). Någon som har länk till tråden?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=236877&highlight=Antarctica