handdator

Visa fullständig version : Vad gör du om undgomar förnedrings-/tortyrrånar dig?


Aryt
2020-02-09, 20:49
Hej!
Se titel.
Hur förbereder ni er för att förhindra det och hur gör ni om det skulle hända?
Där inleddes misshandeln med sparkar och slag. Peter kröp ihop som en boll för att skydda sig.

– Sedan väljer person två att ta fram sitt könsorgan och bokstavligen urinerar på mig och han tar även upp sin telefon och börjar filma det. Person ett skriker öppna din mun och när jag vägrar göra det så sparkar han mig allt vad han har i bakhuvudet, så jag gör det och får lite i munnen.
Peter tvingades klä av sig naken och rånarna filmade ytterligare en sekvens.

Under hela tiden fick han höra glåpord och hot och en av rånarna sa att det inte var ”något personligt”.

– Men det var ju personligt så det skriker om det, säger Peter i förhör. De kränker ner på min ålder. De kränker ner på att jag är svensk.

Rasistiska kommentarer undanbedes.

Rikard Jansson
2020-02-09, 20:55
Röstar SD

Brofessorn
2020-02-09, 20:56
https://media.giphy.com/media/1ahuxD4CIBxFS/giphy.gif

hemlis
2020-02-09, 21:03
Undviker "särskilt utsatta områden".
Undviker grupper av människor som har ett hotfullt betendemönster.
Röstar AFS.

Vad som skulle hända om någon utsatte mig förnedring/tortyrrånar mig är svårt att svara på. Jag gör väl en snabb risk vs reward-utvärdering i den specifika situationen och agerar därefter. Antingen snabb motattack, flykt eller sväljer stoltheten. Beror på hur jag bedömer våldskapitalet jag står inför.

Armed Dingo
2020-02-09, 21:04
Vilket sorgligt liv du har.
Hej!
Se titel.
Hur förbereder ni er för att förhindra det och hur gör ni om det skulle hända?



Rasistiska kommentarer undanbedes.

Lafayette
2020-02-09, 21:07
Hur mår du egentligen Aryt

Klein
2020-02-09, 21:19
1. Bo på landet.
2. Hålla sig hemma.
3. Skaffa jaktlicens och ha ett stort och välfyllt vapenskåp.
4. Löneslava minimalt och utnyttja välfärdssystemet maximalt.

Det är patetiskt med folk som beklagar sig istället för att göra vad som krävs. Kommer nån och försöker råna mig så kommer jag att skjuta skarpt.

Lafayette
2020-02-09, 21:27
1. Bo på landet.
2. Hålla sig hemma.
3. Skaffa jaktlicens och ha ett stort och välfyllt vapenskåp.
4. Löneslava minimalt och utnyttja välfärdssystemet maximalt.

Det är patetiskt med folk som beklagar sig istället för att göra vad som krävs. Kommer nån och försöker råna mig så kommer jag att skjuta skarpt.

Tillåter gud att man skjuter?

hemlis
2020-02-09, 21:27
Kommer nån och försöker råna mig så kommer jag att skjuta skarpt.

Låter som att du byter några blåmärken och pissig andedräkt mot 10 år i fängelse. Om du åker dit förstås.

Brofessorn
2020-02-09, 21:28
Tillåter gud att man skjuter?

Deus vult.

Snubben
2020-02-09, 21:42
Blev utsatt för misshandel för ca 20 år sedan och kan säga att det är väldigt lätt att minsann tro vad man ska göra och inte göra, men när det ploppar upp 7 stycken idioter som omringar dig och börjar skrika - då är det svårt att vara den där tangentbordsryttaren som man tror att man är.

(Fö. Hade något sådant hänt igen hade jag sprungit snabbare än vad du ser på 100m på OS)

Klein
2020-02-09, 21:44
Låter som att du byter några blåmärken och pissig andedräkt mot 10 år i fängelse. Om du åker dit förstås.

Det är väl inget som säger att jag MÅSTE döda någon. Förhoppningsvis räcker med några varningsskott.

trädgårdsmöbel
2020-02-09, 22:01
Jag tackar Aryt personligen, för att hennes ideologis framfart i landet och i folks sinnen möjliggjort en sådan fantastisk utveckling.

Aryt
2020-02-09, 22:01
Vilket sorgligt liv du har.

Jag försöker inte att ta reda på potentiella offers "gameplan" så at säga om du förstår vad jag menar, utan det är en genuin fråga.

Kolo har medlemmar som har stor erfarenhet av världen - några har kanske itll och med bott i Sydamerika eller de tuffare delarna av USA och lärt sig så kllad "street smart".

Dessa rån verkar ha blivit en verklighet att behöva ta hänsyn till. Var väl många hundra bara i GÖteborg? (Inte alla med förnredringsmoment)
Blev utsatt för misshandel för ca 20 år sedan och kan säga att det är väldigt lätt att minsann tro vad man ska göra och inte göra, men när det ploppar upp 7 stycken idioter som omringar dig och börjar skrika - då är det svårt att vara den där tangentbordsryttaren som man tror att man är.

(Fö. Hade något sådant hänt igen hade jag sprungit snabbare än vad du ser på 100m på OS)

Att springa är nog typ enda rimliga när situationen hänt. Var min tanke.

Hur mår du egentligen Aryt
:(

ceejay
2020-02-09, 22:04
Nog sprungit efter hjälp. Nog för att jag är stor och dubbelt så stark som de flesta, men flera människor och någon kniv inblandad så är jag inte kaxig.
Hade kanske försökt tagit reda på vilka människor det var och hämnats.

Bob90
2020-02-09, 22:23
Beror väl på vilket "flykt- och kamprespons" man har, har inte råkat ut för det så vet inte hur jag skulle hantera det. Skulle gissningsvis initialt bli jävligt förbannad men förmodligen ganska snabbt inse att det inte finns så mycket att göra och sedan skulle ilskan övergå i ångest och rädsla :P

Beror väl också på antal personer om det är kniv eller pistol med i bilden, är mer rädd för det förstnämnda faktiskt. Är det enligt min stereotyp (typ minst 3-5 personer och minst ett par vapen) så finns det nog inte så mycket man kan göra själv om man är rädd om hälsan.

Edit: Hinner man inse vad som håller på att hända i förväg så bör man ju såklart lägga benen på ryggen snabbast möjligt :p

Diomedea exulans
2020-02-09, 23:06
I förebyggande syfte tränar jag traps, mellandeltoider, biceps, triceps och pecs så jag redan på håll ser för muskulös ut för att råna. Om rånet väl skulle ske utnyttjar jag de färdigheter jag tillskansat mig av tre års ihärdig träning i Shotokan karate. En Heian shodan med några extra höga kiai tar musten ur förövarna.

SHH
2020-02-09, 23:18
Beror helt på vilket humör jag är på. Troligast är att jag hade sprungit iväg - försökt ta reda på vilka det var, & sedan skadat vartenda en av dom.

KoloKille
2020-02-10, 08:31
Jag hade ringt polisen eller försökt hitta någon vuxen i närheten

40plus
2020-02-10, 08:36
Jag går inte omkring i sönderberikade områden ensam på kvällen. Bor i en lugn del av Sverige och har inget i någon grisig förort att göra.

I övrigt gör jag det jag kan dvs rösta SD trots att det tar emot.

Bifftek
2020-02-10, 08:55
Ungdomar har sällan något våldskapital, dessutom så bluffar de för det mesta. Jag hade slagits till döden om inte jag kan ta mig ut ur situationen.

svenbanan
2020-02-10, 09:08
Ingen aning, men en gång (några år innan millenieskiftet tror jag) så var vi ett helt gäng hemma hos en polare i Uppsala och var rejält packade. Själv var jag så dragen att jag bara minns delar av det, men jag har fått det återberättat från några av de andra. Några av oss (typ 3-4 stycken) hade gått ner till den närliggande macken frampå småtimmarna för att köpa cigg (eller godis eller nåt) och då hade där varit ett helt gäng stökiga ungdomar (typ många fler än oss) som tydligen hade tänkt råna mig då vi var på väg därifrån. Jag hade tydligen vägrat att ta dem på allvar och bara gått därifrån. De hade hade tydligen viftat med kniv och grejat, men det ska jag bara ha garvat åt och försökt bjuda på cigg istället. Så vi blev aldrig rånade, och själv minns jag bara att jag försökte ta en cykel av nån tjomme på den där macken.

Jag vet inte om detta är en strategi som funkar i längden dock. ;)

r3mpuh
2020-02-10, 09:12
Någon försökte råna mig på pengar en höstnatt i Jönköping för 8 år sedan & höll något pekandes mot mig under jackan. Jag höll inte med & svarade "Nej."
Kände därefter i fickorna & drog fram ett tuggummipaket som jag öppnade & tog ett tuggummi utav & erbjöd honom: "Du kan få ett tuggummi däremot om du vill ha?" Han svarade inte så jag återförslöt påsen & stoppade tillbaka den: "Hepp, mer åt mig." - varvid han lade benen på ryggen & lubbade därifrån. Jag återgick sedan till/fortsatte med att leta efter vad jag nu sökte efter i min bil.

Många år sedan, detaljerna känns luddiga, han kan ha sprungit därifrån i samband med tysnaden som uppstod efter mitt öppna erbjudande om gratis jordgubbs extra tuggummi, vad vet väl jag. *jorgen*

Han var säkert alkoholpåverkad. xd


EDIT@Däremot var jag & mina snaggade kompanjoner strandsatta i Upplands Väsby en sommarnatt i 9:an(?) efter ett Grönds Lund besök & han som var 1 år äldre utlyste strategisk reträtt när ett äldre/vuxna(?) invandarpåbrå gäng böjade lubba mot oss mitt i natten

Brofessorn
2020-02-10, 10:12
Gänget, ni har helt missförstått personlig säkerhet.

Se det på det här sättet: Hur hög är risken att en person i Sverige en dag blir utsatt för ett förnedrings- och tortyrrån? Väldigt låg, en på miljarden. Men om du driver omkring, förnedrings- och tortyrrånar folk och kissar dem i munnen... hur hög är risken att du stöter på någon med liknande drifter som vill angripa dig? Astronomiskt låg, en på triljonen. Anfall är bästa försvar.

40plus
2020-02-10, 10:16
Gänget, ni har helt missförstått personlig säkerhet.

Se det på det här sättet: Hur hög är risken att en person i Sverige en dag blir utsatt för ett förnedrings- och tortyrrån? Väldigt låg, en på miljarden. Men om du driver omkring, förnedrings- och tortyrrånar folk och kissar dem i munnen... hur hög är risken att du stöter på någon med liknande drifter som vill angripa dig? Astronomiskt låg, en på triljonen. Anfall är bästa försvar.

Så för att skydda oss från munkiss så måste vi bli dom som munkissar andra. Hmmmm, du är något på spåret här...

MackeJuve
2020-02-10, 11:05
Well, det hade ju varit en jävla mardröm så klart. Jag hade högst troligen varit alkoholpåverkad när detta i sådant fall skulle ske i.o.m. att det inte är något som lär ske mitt på dagen och jag sällan är ute väldigt sent om jag inte är ute och dricker öl. Således hade jag nog reagerat ganska trögt och garanterat inte börjat springa bara för att jag mötte ett lite suspekt gäng. Det hade även varit troligt att jag hade haft musik i öronen och blivit totalt överrumplad när det väl hade skett. I.o.m. att jag hade varit full så hade nog risken för att jag skulle göra motstånd ökat lavinartat även om det för den sakens skull inte hade betytt att jag hade slagits till döden, det är mer att risken är sjukt låg om jag är nykter.

Så jag hade nog hamnat i deras våld, satsat på att slå/slita mig loss och sedan kuta utav helvete. Hade jag lyckats med detta hade oddsen för att komma undan varit någorlunda goda i.o.m. att jag inte är långsam samt har bra kondition. Om jag inte hade kommit loss så gissar jag att jag hade gjort vad som krävdes för att överleva eller komma undan hyfsat oskadd. Efteråt hade jag gjort allt i min makt för att de skulle åka dit. Hade varit otroligt rädd för att de skulle ingå i något organiserat gäng och att detta skulle förfölja mig en längre tid. Slutligen, om vi utgår från att jag är full när det sker så hade det varit riktigt jobbigt då jag har otroligt svårt för att komma ihåg ansikten i det tillståndet. Så risken för att gänget kommer undan hade tyvärr varit rätt hög. Det är kontentan av min långa utläggning :D

Jag har sedan jag började festa typ 2007 aldrig hamnat i regelrätt bråk/slagsmål med någon. Sedan 2012 har jag väldigt regelbundet gått hem ensam från krogen sent på natten/tidigt på morgonen utan att något har skett. Jag har egentligen inte ens sett något skit hända. Därav bedömer risken för att det i frågeställningen ska ske som låg. Är motsatsen till någon som ofta har en tendens att hamna i bråk/dispyter. Ska otroligt mycket till för att jag ska bli provocerad.

svenbanan
2020-02-10, 11:15
Har du testat att springa då du är packad Macke? Jag fick en gång för mig att jag skulle springa runt en friidrottsbana på fyllan. Det var så sjukt jobbigt. Nånting händer med konditionen då man krökar. Så man ska inte vara säker på att kunna hålla undan från munkissarna. :D

MackeJuve
2020-02-10, 11:18
Har du testat att springa då du är packad Macke? Jag fick en gång för mig att jag skulle springa runt en friidrottsbana på fyllan. Det var så sjukt jobbigt. Nånting händer med konditionen då man krökar. Så man ska inte vara säker på att kunna hålla undan från munkissarna. :D

Japp, flåset blir som du skriver sämre. Känns extremt bra i början men sedan blir det snabbt jobbigt :D Men om känslan är att det antingen är att det är det eller bli misshandlad så tror jag att jag skulle kunna kubba på rätt bra och rätt länge. Satsar dock på att aldrig behöva ta reda på detta!

blåvitt
2020-02-10, 11:34
Har flera gånger blivit konfronterad av stora gäng på stan och i förorter. Landar det alltid i ett trevligt samtal och god ton, artigt hejdå. Kan vara så att jag är för karismatisk för att bli tortyrkissad på

Klein
2020-02-10, 11:40
Har flera gånger blivit konfronterad av stora gäng på stan och i förorter. Landar det alltid i ett trevligt samtal och god ton, artigt hejdå. Kan vara så att jag är för karismatisk för att bli tortyrkissad på

Visst det är alltid bra att ta det lugnt och varken visa rädsla eller aggression men frågan är ju hur relevanta dina erfarenheter är då den här typen av företeelser har blivit en fluga ganska nyligen.

Läskeblask
2020-02-10, 11:41
Troligtvis fått stryk efter ha slått tillbaka. Om de bär vapen får man fundera ett par ggr. Svårt när man inte befinnwr sig på såna platser. Tror kanske endå att man sprungit

MackeJuve
2020-02-10, 11:48
Funderar ibland på hur extremt tryggt det måste vara att kunna slåss på riktigt. Om man förenklar lite så borde t.ex. Jon Jones kunna ha känslan av att det inte finns en enda person på hela klotet som kan spöa honom, vilken jävla grej :D

Karate-Jan är och förblir förebilden:

"Han övernattade i Östersund inför en fjällvandring. När han sent i onsdagskväll gick ut på gatan kom tre huvklädda ynglingar fram. Enligt Erikson var de i 16-17-årsåldern.

De hotade honom med ett basebollträ och krävde pengar.

– Glöm det sa jag, säger Jan Eriksson till Länstidningen.

När han inte ville ge dem några pengar försökte de slå honom med ett basebollträ – men det fick rånarna snabbt ångra.

För flera år sedan, när Jan Eriksson bodde i Örnsköldsvik, tog han svart bälte i karate. Karate-Jan må vara snart 70 år – men kunskaperna sitter i.

Den första smällen parerade han med sin högra arm. Den andra med vänster arm. Sedan slog han ner dem allihop.

– Jag är nästan 70 år. Men jag sparkar fortfarande rätt bra. Så förmodligen (blev) tre-fyra revben knäckta på den här första jag tog. Sedan slog jag mitt i pannan på en annan så han stöp, säger Karate-Jan till Länstidningen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPwOdL/karate-jan-69-stoppade-ranarna

Gregow
2020-02-10, 12:35
Har flera gånger blivit konfronterad av stora gäng på stan och i förorter. Landar det alltid i ett trevligt samtal och god ton, artigt hejdå. Kan vara så att jag är för karismatisk för att bli tortyrkissad på
Måste varit så att 18-åringen blev kissad i munnen för att han var en oskön snubbe.

Rikard Jansson
2020-02-10, 13:02
Rätt svar är ju att försöka ta sig därifrån oskadd snarast. Sen blir det som blir.

King Grub
2020-02-10, 13:07
Jag får förlita mig på min förmåga att springa ifrån 99 % av befolkningen. Min erfarenhet av street fighting sträcker sig till att ha varvat Double Dragon 1988.

Simon
2020-02-10, 13:13
Springa snabbt, eller ha en eller två stora hundar är nog det rimligaste.
En rottweiler brukar avskräcka de flesta med huva att närma sig

delta_mats
2020-02-10, 14:02
Skulle först och främst såklart försöka prata mig ur en hotsam situation, är ganska bra på att ta folk som är fulla och vill slåss. Men i det här fallet verkar pissgänget bestämt sig redan så vi säger att det inte funkar att prata.
Hade jag då varit helt själv skulle jag förmodligen försökt springa iväg, men är inte trygg i att vara såpass snabb att inte någon hinner ifatt mig, så risken finns att någon i gänget är kvickare och jag tvingas stanna för att slåss.

Har en hel del kampsportsträning i bagaget så är trygg i att spöa i princip alla som inte själv tränat någonting seriöst.
Med flera motståndare och eventuella vapen är oddsen såklart riktigt dåliga för mig. Men hade i alla fall gett det ett försök. I det här fallet och nästan alla andra fall är anfall det bästa försvaret. Lyckas man sänka en eller två av de mest påflugna i gänget är chansen stor att resterande inte vågar gå på en, då har man chansen att springa.

delta_mats
2020-02-10, 14:07
Springa snabbt, eller ha en eller två stora hundar är nog det rimligaste.
En rottweiler brukar avskräcka de flesta med huva att närma sig

Appropå hundar. Mitt ex hade varit på hundpromenad med sin systers hundar. Parkerat lite avsides bredvid ett elljusspår på kvällen. När hon närmade sig bilen på väg tillbaka från promenaden stod en bil intill hennes och några killar stod alldeles vid hennes bil. Hon blev såklart lite rädd och nervös, vilket hundarna verkar ha känt av. För de anslöt sig till henne och gick henne sista biten (var okopplade) till bilen. Och killarna skingrade sig ganska snabbt. 3 schäferhundar varav 2 av dem var tämligen skarpa gjorde susen.

Klein
2020-02-10, 14:09
Vilken kampsport/kampsporter är bäst då för att klara sig mot flera motståndare samtidigt i en verklig fight? Vad jag har förstått det så är det som är bäst i 1on1 - brottning/grappling - synnerligen värdelöst mot flera motståndare eftersom de övriga då kan attackera dig fritt.

Baskagge
2020-02-10, 14:10
Lättast att hålla sig undan sådana situationer, särskilt med tanke på förekomsten av knivar och pistoler nu för tiden. Inte riktigt värt att bli knivhuggen för en ynka mobiltelefon.

Men något förnedringsrån hade jag inte gått med på. I så fall bättre att gå på stor-veven. En fördel med alla år av kampsportsträning är att man både blir bra på att dela ut box, men också att man hanterar att få stryk på ett bättre sätt, dvs. inte lägger sig i en hög på marken.

Var rätt många år sedan sist jag var i en sådan situation. Då var det ett gäng på 12 pers som sprang emot mig med järnrör och hemmagjorda vapen i form av kedjor. Tur man kan springa fort. :naughty:

delta_mats
2020-02-10, 14:14
Vilken kampsport/kampsporter är bäst då för att klara sig mot flera motståndare samtidigt i en verklig fight? Vad jag har förstått det så är det som är bäst i 1on1 - brottning/grappling - synnerligen värdelöst mot flera motståndare eftersom de övriga då kan attackera dig fritt.

MMA med fokus på stående fighting. Eller boxning, en boxare kommer alltid vara bäst med händerna. Thaiboxare kan sparka sönder benen på motståndare.
Finns ju självförsvar, men största problemet med dem är att man sällan tränar/tävlar fullkontakt vilket är en förutsättning för att veta hur det känns att få stryk.

Klein
2020-02-10, 14:50
MMA med fokus på stående fighting. Eller boxning, en boxare kommer alltid vara bäst med händerna. Thaiboxare kan sparka sönder benen på motståndare.
Finns ju självförsvar, men största problemet med dem är att man sällan tränar/tävlar fullkontakt vilket är en förutsättning för att veta hur det känns att få stryk.

Ok. Vad tror du om Kali då?

Gregow
2020-02-10, 14:57
Själv hade jag satsat på judo och BJJ med lite inslag av thai eller liknande.

Langster
2020-02-10, 15:08
Vilken kampsport/kampsporter är bäst då för att klara sig mot flera motståndare samtidigt i en verklig fight? Vad jag har förstått det så är det som är bäst i 1on1 - brottning/grappling - synnerligen värdelöst mot flera motståndare eftersom de övriga då kan attackera dig fritt.

Jag tror ninja är bäst i alla lägen!:cool:

Alternativt kan man ju kanske lära sig att älska piss.

Langster
2020-02-10, 15:11
Själv hade jag satsat på judo och BJJ med lite inslag av thai eller liknande.

Fast alltså att börja kräla runt och brottas med en person verkar ju inte så smart när övriga bruschor sparkar en i huvudet och sticker knivar i ryggen på en.

Ska man slåss så är det bara en sak som gäller, slå först och slå hårdast. Boxning och eventuellt en och annan lowkick. Allt annat är bara vansinne.

G.W
2020-02-10, 15:15
https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/276/749/286.jpg

Det hade inte varit så mycket kvar av angriparna, om jag säger så.

Rikard Jansson
2020-02-10, 15:16
Tror definitivt boxning. Eller ja, defendo osv finns ju att träna också och det går ju ut på exakt såna här scenarion.

PureWhey
2020-02-10, 15:21
Muay thai eller boxning.

BJJ? Du får ner en snubbe på marken enkelt och börjar strypa personen, samtidigt får du sparkar i huvudet från femtioelva olika håll. Helt värdelöst.

KoloKille
2020-02-10, 15:21
Detta är en sann historia.

Jag var ute med en dambekant som hade en okristligt kort kjol och djup urringning. När vi efter några glas champagne i godan ro gick hem längst trottoaren observerade vi ett ett gäng på 8-10 ungdomar som stod i ett gathörn och såg allmänt tvivelaktiga ut.

När vi närmade oss vederbörande ropade en av ungdomarna "Ey, vad kostar horan? 2000 kr?" varpå jag med raska steg gick fram till ynglingen för att försvara damens heder. Jag frågade vad han ville med skarp röst och spände min kalla isblå psykopatblick i hans ögon. Den sturske unge mannen trodde att han hade överläget, men tji fick han. Han måttade ett slag mot mitt ansikte som jag lätt väjde tack vare min omfattande träning inom den uråldriga kampsportsstilen Muay Thai.

Den sturske unge mannen tappade balansen på grund av det missade slaget, och jag tog då tillfället i akt att dra upp min tårgasflaska ur fickan. Jag tömde den på hela gruppen ungdomar och höll in avtryckaren tills burken var slut. Den unge sturske mannen hade ändå inte fått nog, och försökte mellan de kippande andetagen attackera mig igen.

Jag skrek då att jag innehade en kniv i min ficka och att jag skulle hugga dem alla. De tog då till flykten. Vad de inte visste var att jag inte innehade någon kniv, och att det endast var en bluff. Jag jagade sedan gänget ett tjugotal meter med handen på min falska kniv i fickan skrikandes att jag skulle hugga dem. Jag slutade när de rundade ett gathörn.

Sensmoralen är att man alltid ska vara redo för alla situationer som kan tänkas uppkomma och att man kan bluffa om man har kyla nog.

Langster
2020-02-10, 15:22
Krav Maga går ju ut på att försvara sig i sådana situationer. Osäker på hur realistisk träningen verkligen är dock. Boxning och thaiboxning har ju fördelen att det är ”på riktigt” även i träningen, med hård sparring och träning som går ut på att just kunna slå och sparka så hårt som möjligt och inte minst att träffa rätt. Är ju värdelöst om man börjar veva och bara missar - något som faktiskt inte är så lätt som man kan tro.

PureWhey
2020-02-10, 15:24
Sedan kom Cro Cop gående på andra sidan gatan, KoloKille gick över gatan och sänkte honom med en rak höger.

Detta är en sann historia.

Langster
2020-02-10, 15:25
Detta är en sann historia.

Jag var ute med en dambekant som hade en okristligt kort kjol och djup urringning. När vi efter några glas champagne i godan ro gick hem längst trottoaren observerade vi ett ett gäng på 8-10 ungdomar som stod i ett gathörn och såg allmänt tvivelaktiga ut.

När vi närmade oss vederbörande ropade en av ungdomarna "Ey, vad kostar horan? 2000 kr?" varpå jag med raska steg gick fram till ynglingen för att försvara damens heder. Jag frågade vad han ville med skarp röst och spände min kalla isblå psykopatblick i hans ögon. Den sturske unge mannen trodde att han hade överläget, men tji fick han. Han måttade ett slag mot mitt ansikte som jag lätt väjde tack vare min omfattande träning inom den uråldriga kampsportsstilen Muay Thai.

Den sturske unge mannen tappade balansen på grund av det missade slaget, och jag tog då tillfället i akt att dra upp min tårgasflaska ur fickan. Jag tömde den på hela gruppen ungdomar och höll in avtryckaren tills burken var slut. Den unge sturske mannen hade ändå inte fått nog, och försökte mellan de kippande andetagen attackera mig igen.

Jag skrek då att jag innehade en kniv i min ficka och att jag skulle hugga dem alla. De tog då till flykten. Vad de inte visste var att jag inte innehade någon kniv, och att det endast var en bluff. Jag jagade sedan gänget ett tjugotal meter med handen på min falska kniv i fickan skrikandes att jag skulle hugga dem. Jag slutade när de rundade ett gathörn.

Sensmoralen är att man alltid ska vara redo för alla situationer som kan tänkas uppkomma och att man kan bluffa om man har kyla nog.

lol ja du är ju typ förnedringspissaren själv då, jaga barn med tårgas och kniv... tufft.

Du måste ha varit långt hemifrån då också förresten, för såna ungar finns ju inte på Lidingö, eller hur?

KoloKille
2020-02-10, 15:27
Krav Maga går ju ut på att försvara sig i sådana situationer. Osäker på hur realistisk träningen verkligen är dock. Boxning och thaiboxning har ju fördelen att det är ”på riktigt” även i träningen, med hård sparring och träning som går ut på att just kunna slå och sparka så hårt som möjligt och inte minst att träffa rätt. Är ju värdelöst om man börjar veva och bara missar - något som faktiskt inte är så lätt som man kan tro.

Thaiboxning är bäst, helt klart. Man använder ju "8 lemmar", d.v.s ben, knän, armbågar och knytnävar x2. Man använder även stående brottning och svepningar. Ingen n00b kan försvara sig när en thaiboxare tar tag om deras bakhuvud, trycker armarna mot halsen på dem så att blodet till huvudet stryps, trycker in armbågarna i övre bröstkorgen och nyckelbenen och slänger runt dem som en vante, följt av ett knä i magen.

Men en mot en förlorar man direkt mot en pyjamasbrottare.

Rikard Jansson
2020-02-10, 15:27
Detta är en sann historia.

:laugh::laugh::laugh:

KoloKille
2020-02-10, 15:28
lol ja du är ju typ förnedringspissaren själv då, jaga barn med tårgas och kniv... tufft.

Du måste ha varit långt hemifrån då också förresten, för såna ungar finns ju inte på Lidingö, eller hur?

Faktum är att det skedde i city, och det var efter att en icke-skidåkande människa försökt slå mig i ansiktet uppbackad av ett gäng på 8-10 personer (jag hann inte räkna) efter att ha skrikit hora till min vänninna. Men aaa såatte

G.W
2020-02-10, 15:32
Faktum är att det skedde i city, och det var efter att en icke-skidåkande människa försökt slå mig i ansiktet uppbackad av ett gäng på 8-10 personer (jag hann inte räkna) efter att ha skrikit hora till min vänninna. Men aaa såatte

Fick du "ligga" sen? :naughty:

KoloKille
2020-02-10, 15:32
Att ni inte tror mig tar jag som en hedersbetygelse. I mina yngre år var jag en slagskämpe av rang.

Rikard Jansson
2020-02-10, 15:32
Detta är en sann historia.

Blev runt 1998 kidnappad av en kille som av någon anledning hade sjukt mycket solkräm hela tiden???

Han knöt iaf fast mig i en sån där Iron Maiden för att tömma mig på blod men min flickvän släppte lös mig. Blev såklart fett lack och rundsparkade iväg en spruta i huvudet på honom så han exploderade. Some motherfuckers always try to skate uphill.

Ingen direkt poäng med historien förutom att jag är en riktigt kall en.

KoloKille
2020-02-10, 15:32
Fick du "ligga" sen? :naughty:

Nej, faktiskt inte. Men det är en annan historia.

Baskagge
2020-02-10, 15:35
Svårt att rekommendera något som täcker in alla situationer. Olika kampsporter har olika fördelar. I regel är det flera angripare på gatan och då går BJJ bort eftersom man inte vill rulla runt på marken.
Jag tränade Krav maga ett tag innan jag över till MMA och thaiboxning. Det finns en del bra saker med Krav maga, men också en del svagheter.
Skulle jag rekommendera något för gatan så blir det tre pass thaiboxning och 2 pass boxning i veckan + alla tillfällen för sparring och tävling.

Gregow
2020-02-10, 15:36
Fast alltså att börja kräla runt och brottas med en person verkar ju inte så smart när övriga bruschor sparkar en i huvudet och sticker knivar i ryggen på en.

Ska man slåss så är det bara en sak som gäller, slå först och slå hårdast. Boxning och eventuellt en och annan lowkick. Allt annat är bara vansinne.
Förutom att det inte är så det går till... Sen nämnde jag även judo. Att kunna kasta/fälla folk så de drar i backen är mycket enklare än att sänka någon med en käftsmäll. Och det gör ont att dra i backen.

KoloKille
2020-02-10, 15:37
Förutom att det inte är så det går till... Sen nämnde jag även judo. Att kunna kasta/fälla folk så de drar i backen är mycket enklare än att sänka någon med en käftsmäll. Och det gör ont att dra i backen.

Det kan man göra med thaiboxning också. Det är lite av sportens paradgren. Svepningar då.

delta_mats
2020-02-10, 15:45
Krav Maga går ju ut på att försvara sig i sådana situationer. Osäker på hur realistisk träningen verkligen är dock. Boxning och thaiboxning har ju fördelen att det är ”på riktigt” även i träningen, med hård sparring och träning som går ut på att just kunna slå och sparka så hårt som möjligt och inte minst att träffa rätt. Är ju värdelöst om man börjar veva och bara missar - något som faktiskt inte är så lätt som man kan tro.

Boxning ger en väldigt mycket. Minns att jag sparrade med ett antal "ungtuppar" som var gröna och ville visa vad dom gick för. Men det är verkligen enkelt att plocka isär en person som inte tränat tidigare. Det är inte bara att man själv kan ta en smäll och dela ut en. Man har en avatåndsbedömning som är överlägsen, man ser på långa vägar när och hur de ska slå, dom är totalt öppna för att bli kontrade osv.

Med det sagt så är ett slagsmål på gatan något helt annat än att tävla eller träna under kontrollerade former.

Jag tror en duktig brottare skulle kunna försvara sig bra också, bodyslam i asfalten.

delta_mats
2020-02-10, 15:47
Förutom att det inte är så det går till... Sen nämnde jag även judo. Att kunna kasta/fälla folk så de drar i backen är mycket enklare än att sänka någon med en käftsmäll. Och det gör ont att dra i backen.

BJJ är i princip en total markkamp. Man tränar inte särskilt mycket på nedtagningar ens. Judo i princip tvärtom.

KoloKille
2020-02-10, 15:49
Boxning ger en väldigt mycket. Minns att jag sparrade med ett antal "ungtuppar" som var gröna och ville visa vad dom gick för. Men det är verkligen enkelt att plocka isär en person som inte tränat tidigare. Det är inte bara att man själv kan ta en smäll och dela ut en. Man har en avatåndsbedömning som är överlägsen, man ser på långa vägar när och hur de ska slå, dom är totalt öppna för att bli kontrade osv.

Med det sagt så är ett slagsmål på gatan något helt annat än att tävla eller träna under kontrollerade former.

Jag tror en duktig brottare skulle kunna försvara sig bra också, bodyslam i asfalten.

En annan sak är att man lär sig att ta smällar. Har fått både benet under ögat (vet inte vad det heter) och övre sidan av näsan mosade samt blivit skallad på näsan utan att tappa fattningen tack vare träningen.

Lafayette
2020-02-10, 15:51
Mycket coola stories här inne broes.

Baskagge
2020-02-10, 15:51
Verkliga situationer är rätt grötiga så det är inte så lätt att gå in och köra stående brottning mot folk som vevar tillbaka. Mycket sparring och bra avståndsbedömning så att man kan kontra i rätt ögonblick samt hålla avståndet med sparkar hade jag föredragit.

https://twitter.com/i/status/1226575161111011331

Bonusfilm: https://www.youtube.com/watch?v=-04Y0QakX48&feature=youtu.be&t=155

KoloKille
2020-02-10, 15:56
Verkliga situationer är rätt grötiga så det är inte så lätt att gå in och köra stående brottning mot folk som vevar tillbaka. Mycket sparring och bra avståndsbedömning så att man kan kontra i rätt ögonblick samt hålla avståndet med sparkar hade jag föredragit.

https://twitter.com/i/status/1226575161111011331

Bonusfilm: https://www.youtube.com/watch?v=-04Y0QakX48&feature=youtu.be&t=155

Det är svårt att sparka i kostymbyxor/uddabyxor och oxfords på grusigt underlag utan att tappa balansen, i alla fall om man sparkar över midjehöjd. Speciellt om man har några öl innanför västen. Man kör inte teeps och roundhouse när det kommer någon berusad bonde löpandes mot en.

Nästan alla slagsmål jag varit i har slutat i något slags kramkalas, vilket gör stående brottning perfekt.

Diomedea exulans
2020-02-10, 16:00
Det är väl "allmänt känt" bland "alla riktiga kampsportare" att höga sparkar överlag är rätt värdelösa i "riktiga" slagsmål. Nu blev det många citattecken här.

Snubben
2020-02-10, 16:03
Det är väl "allmänt känt" bland "alla riktiga kampsportare" att höga sparkar överlag är rätt värdelösa i "riktiga" slagsmål. Nu blev det många citattecken här.

Trodde att "sparkar" generellt var sett som "värdelösa" i "riktiga" slags"mål"




*kissass*

PureWhey
2020-02-10, 16:05
Edit: Whatever, ork.

Gregow
2020-02-10, 16:08
BJJ är i princip en total markkamp. Man tränar inte särskilt mycket på nedtagningar ens. Judo i princip tvärtom.
Jo, alltså - jag har viss erfarenhet av båda.

delta_mats
2020-02-10, 16:09
Jo, alltså - jag har viss erfarenhet av båda.

Hur tycker du BJJ passar i ett slagsmål där du har fler än en motståndare?

Rikard Jansson
2020-02-10, 16:11
Hur tycker du BJJ passar i ett slagsmål där du har fler än en motståndare?

Man får väl såklart knyta ihop dem med varann? KoloKille kan förklara hur.

Ladugårdsdörr
2020-02-10, 16:13
Som vanligt i dessa diskussioner underskattas brottning och judo. Det finns få kampsportare som är så duktiga att hålla sig på fötterna och dessutom dominera clinch - och en match på gatan man mot man mellan två jämnstarka slutar alltid i clinch, dvs. innanför en boxares komfortzon och ytterst sällan i läge där thaitekniker fungerar. Judons tekniker att använda dräkten/kläder ska heller inte underskattas.
Mot en stor grupp ändå: boxning. Boxare är vana att ta stryk och om man hamnar i trångmål snabbt kunna klippa den förste och sedan utnyttja de sekunder av förvirring som uppstår och springa för allt vad tygen håller är nog en vettig taktik.

On topic: Vet inte. Har aldrig varit i den situationen. Bläddrar vi i historieböckerna: När jag blivit provocerat/blivit attackerad av ett ensamt fyllo har jag oftast nypt till direkt (aldrig "ligga efter" i upptrappningen och få den första smällen), mot en två-tre enligt ovan. Pang och springa.

svenbanan
2020-02-10, 16:15
Man får väl såklart knyta ihop dem med varann? KoloKille kan förklara hur.

Jajemän. Det är inga problem för en riktig man med kristna värderingar som alltid är förbedd på det värsta. Man plockar bara fram nåt lämpligt verktyg ur sin EDC. Kanske en ansiktsmask som man kan använda på nåt MacGyver aktigt sätt. Svårt för mig att riktigt veta hur ett universalgeni som Kollokillen löser detta.

baggard
2020-02-10, 16:21
Alla som vet något vet att när du blir attackerad med kniv så kommer du bli skuren oavsett om du går därifrån segrande eller inte.

Här visar Tim Kennedy, en världsklass MMA-utövare med många års erfarenhet i militären med close combat training hur man kan skydda sig
kJ57yDFaEmg

Se hur svårt det är för honom liksom.. och det är en kille.. inte 5-6 brushor

Ha ögonen öppna och springa fort är bästa alternativet..

Alternativt en riktigt megastark pepparspray i ena fickan som snabbt dras upp och därefter en teleskopsbatong. Spruta och banka tills blodet sprutar bara.

Misslyckas man med det och blir övermannad så är man nog väldigt, väldigt körd.

Gregow
2020-02-10, 16:24
Hur tycker du BJJ passar i ett slagsmål där du har fler än en motståndare?
Beror på. Första instinkten bör inte vara att lägga sig på rygg för att brottas. Däremot blir det lätt grötigt och grottigt. Då är det utmärkt att kunna slåss från marken, där man ändå lär hamna. Har du därutöver redan lyckats dänga ett par i backen och fått in ett par träffar så... Ja, du lär förlora i vilket fall, men ändå.

delta_mats
2020-02-10, 16:25
Som vanligt i dessa diskussioner underskattas brottning och judo. Det finns få kampsportare som är så duktiga att hålla sig på fötterna och dessutom dominera clinch - och en match på gatan man mot man mellan två jämnstarka slutar alltid i clinch, dvs. innanför en boxares komfortzon och ytterst sällan i läge där thaitekniker fungerar. Judons tekniker att använda dräkten/kläder ska heller inte underskattas.
Mot en stor grupp ändå: boxning. Boxare är vana att ta stryk och om man hamnar i trångmål snabbt kunna klippa den förste och sedan utnyttja de sekunder av förvirring som uppstår och springa för allt vad tygen håller är nog en vettig taktik.

On topic: Vet inte. Har aldrig varit i den situationen. Bläddrar vi i historieböckerna: När jag blivit provocerat/blivit attackerad av ett ensamt fyllo har jag oftast nypt till direkt (aldrig "ligga efter" i upptrappningen och få den första smällen), mot en två-tre enligt ovan. Pang och springa.


Vet att jag är bias för boxning, men clinch är inget ovant för boxare, man står ofta och grötar inpå varandra. En kort krok eller uppercut just när utrymme finns kan vara allt som krävs.
Håller dock med om både judo och brottning. Där smackas man snabbt i marken om man hamnar inpå. Dom brukar dessutom vara riktigt fysade så ingen som gasar efter 1 minut heller.

Diomedea exulans
2020-02-10, 16:26
Min storebror, som fick allt testosteron i familjen (det tog slut sen när det var min tur) har varit i slagsmål med gäng några gånger förut, och han gav mig en gång följande tips:

1) Börja med att spela orolig och be dem sluta.
2) Explodera och sänk en av dem, förslagsvis den närmaste.
3) Fråga "vad det någon mer som ville något?" De flesta är såna fegisar att de blir bortskrämda i det här läget. Tydligen var det bättre att gå direkt från feg --> slåss, snarare än att sakta verka argare (det blir större överraskningseffekt).

delta_mats
2020-02-10, 16:28
Beror på. Första instinkten bör inte vara att lägga sig på rygg för att brottas. Däremot blir det lätt grötigt och grottigt. Då är det utmärkt att kunna slåss från marken, där man ändå lär hamna. Har du därutöver redan lyckats dänga ett par i backen och fått in ett par träffar så... Ja, du lär förlora i vilket fall, men ändå.

Min egen erfarenhet från BJJ, tränat mest boxning men lite BJJ också är att det knappt läggs någon fokus på nedtagningar. All träning sker ju från marken i princip.

baggard
2020-02-10, 16:28
Beror på. Första instinkten bör inte vara att lägga sig på rygg för att brottas. Däremot blir det lätt grötigt och grottigt. Då är det utmärkt att kunna slåss från marken, där man ändå lär hamna. Har du därutöver redan lyckats dänga ett par i backen och fått in ett par träffar så... Ja, du lär förlora i vilket fall, men ändå.


Sluta nu, hamnar du på backen och har flera motståndare emot dig så får du huvudet stampat in i asfalten. Inget mer med det.

Visst du har dina get-ups och trips från ryggen du kan köra men det står som sagt folk och sparkar dig i huvudet hela tiden..

Gregow
2020-02-10, 16:38
Sluta nu, hamnar du på backen och har flera motståndare emot dig så får du huvudet stampat in i asfalten. Inget mer med det.

Visst du har dina get-ups och trips från ryggen du kan köra men det står som sagt folk och sparkar dig i huvudet hela tiden..
Förutom att det inte är så lätt som du tror att sparka någon i huvudet som ligger och brottas med någon annan. Det tenderar mer bli kroppen som får stryk.

Gregow
2020-02-10, 16:46
Min egen erfarenhet från BJJ, tränat mest boxning men lite BJJ också är att det knappt läggs någon fokus på nedtagningar. All träning sker ju från marken i princip.
Enkla fällningar och kasst är min erfarenhet, men såklart mest fokus på markkamp. Därför jag slängde in judo i mixen.

delta_mats
2020-02-10, 16:48
Enkla fällningar och kasst är min erfarenhet, men såklart mest fokus på markkamp. Därför jag slängde in judo i mixen.

Ja men judo är något helt annat.

KoloKille
2020-02-10, 16:50
Som vanligt i dessa diskussioner underskattas brottning och judo. Det finns få kampsportare som är så duktiga att hålla sig på fötterna och dessutom dominera clinch - och en match på gatan man mot man mellan två jämnstarka slutar alltid i clinch, dvs. innanför en boxares komfortzon och ytterst sällan i läge där thaitekniker fungerar. Judons tekniker att använda dräkten/kläder ska heller inte underskattas.
Mot en stor grupp ändå: boxning. Boxare är vana att ta stryk och om man hamnar i trångmål snabbt kunna klippa den förste och sedan utnyttja de sekunder av förvirring som uppstår och springa för allt vad tygen håller är nog en vettig taktik.

On topic: Vet inte. Har aldrig varit i den situationen. Bläddrar vi i historieböckerna: När jag blivit provocerat/blivit attackerad av ett ensamt fyllo har jag oftast nypt till direkt (aldrig "ligga efter" i upptrappningen och få den första smällen), mot en två-tre enligt ovan. Pang och springa.

Vet du vad muay thai är? 50% av träningen går ut på att clincha och svepa motståndaren, alternativt använda armbågar m.m. Sånt här: LeeiG_NSJ3A

Gregow
2020-02-10, 16:55
Ja men judo är något helt annat.
Så vad är det vi diskuterar?

stridis
2020-02-10, 17:01
Även om jag har tränat kampsport i mina dagar så är mina tankar om det att undvika dåliga ställen på dåliga tider samt att vara alert så man kan avvika.

Plus rösta och vara medlem i AfS samt medlem i Det fria Sverige.

Lafayette
2020-02-10, 17:02
Även om jag har tränat kampsport i mina dagar så är mina tankar om det att undvika dåliga ställen på dåliga tider samt att vara alert så man kan avvika.

Plus rösta och vara medlem i AfS samt medlem i Det fria Sverige.

:(

delta_mats
2020-02-10, 17:02
Så vad är det vi diskuterar?

Att BJJ är tämligen värdelöst om man slåss mot flera samtidigt. Eftersom kampsporten i sig fokuserar på markstrid.
1 mot 1 mot någon som inte tränat grappling torde det dock vara en ren fröjd.

stridis
2020-02-10, 17:15
:(

Varför så ledsen?

Har du något att tillföra i tråden?

Baskagge
2020-02-10, 17:18
Att BJJ är tämligen värdelöst om man slåss mot flera samtidigt. Eftersom kampsporten i sig fokuserar på markstrid.
1 mot 1 mot någon som inte tränat grappling torde det dock vara en ren fröjd.

Blir väl något sånt här. Å andra sidan hade han ju med lätthet kunnat dra därifrån eftersom pundaren inte direkt utgjorde något hot.

https://www.youtube.com/watch?v=nTbBjtdvTc4&feature=youtu.be&t=72

Gregow
2020-02-10, 17:18
Att BJJ är tämligen värdelöst om man slåss mot flera samtidigt. Eftersom kampsporten i sig fokuserar på markstrid.
1 mot 1 mot någon som inte tränat grappling torde det dock vara en ren fröjd.
Fast jag har liksom aldrig pratat om att endast förlita sig på BJJ, så det verkar som du försöker sparka in öppna dörrar här.

Lafayette
2020-02-10, 17:21
Varför så ledsen?

Har du något att tillföra i tråden?

En smiley säger mer än tusen ord.

baggard
2020-02-10, 17:40
Även om jag har tränat kampsport i mina dagar så är mina tankar om det att undvika dåliga ställen på dåliga tider samt att vara alert så man kan avvika.

Plus rösta och vara medlem i AfS samt medlem i Det fria Sverige.



Jobbiga är när de dåliga ställena är centrala knutpunkter i stan och dåliga tider är när det är mörkt ute.

derko
2020-02-10, 17:45
Skaffa er en respektingivande hund om ni är oroliga för er säkerhet.

baggard
2020-02-10, 17:50
Skaffa er en respektingivande hund om ni är oroliga för er säkerhet.

Läste för ett tag sedan om en polis med polishund som hade fått problem med ett gäng på 8-10 personer som inte verkade alls rädda för hunden. (stod uttryckligen i artikeln att polismannen hade sagt att de inte visade någon rädsla för hunden)

Men ja, det hjälper ju helt klart.

KoloKille
2020-02-10, 17:54
Skaffa er en respektingivande hund om ni är oroliga för er säkerhet.

https://cdn.ebaumsworld.com/2007/07/dog01.jpg

Typ en sån?

derko
2020-02-10, 17:55
Läste för ett tag sedan om en polis med polishund som hade fått problem med ett gäng på 8-10 personer som inte verkade alls rädda för hunden. (stod uttryckligen i artikeln att polismannen hade sagt att de inte visade någon rädsla för hunden)

Men ja, det hjälper ju helt klart.

Den dagen hunden biter en av dem kommer de inte vara lika tuffa längre. Är man oerfaren med hundar förstår man inte hur sjukt starka stora hundar kan vara.

derko
2020-02-10, 17:58
https://cdn.ebaumsworld.com/2007/07/dog01.jpg

Typ en sån?

En whippet? inte första valet kanske. :d

KoloKille
2020-02-10, 17:59
En whippet? inte första valet kanske. :d

men han är grov mannen

skyffelmördarn
2020-02-10, 18:17
Köpt snabba skor.

Bättre fly än illa fäkta.

blåvitt
2020-02-10, 18:40
Varför diskuteras inte Krav Maga i den här tråden?

Langster
2020-02-10, 18:44
Varför diskuteras inte Krav Maga i den här tråden?

Krav Maga går ju ut på att försvara sig i sådana situationer. Osäker på hur realistisk träningen verkligen är dock. Boxning och thaiboxning har ju fördelen att det är ”på riktigt” även i träningen, med hård sparring och träning som går ut på att just kunna slå och sparka så hårt som möjligt och inte minst att träffa rätt. Är ju värdelöst om man börjar veva och bara missar - något som faktiskt inte är så lätt som man kan tro.

Där.

stridis
2020-02-10, 18:54
för övrigt så propagerar jag för möjligheten att skaffa licens för skjutvapen för självförsvar.

Länk till namninsamling på Skrivunder.com (https://www.skrivunder.com/forum/157682)

skyffelmördarn
2020-02-10, 19:01
5xDANla3L24

stridis
2020-02-10, 19:03
Krav Maga går ju ut på att försvara sig i sådana situationer. Osäker på hur realistisk träningen verkligen är dock. Boxning och thaiboxning har ju fördelen att det är ”på riktigt” även i träningen, med hård sparring och träning som går ut på att just kunna slå och sparka så hårt som möjligt och inte minst att träffa rätt. Är ju värdelöst om man börjar veva och bara missar - något som faktiskt inte är så lätt som man kan tro.


Håller med dig.

Krav Maga är väl scenarie-träning? Så ifall det smäller i en annan typ av situation än den övade så tror jag det är bättre att falla tillbaka på generell beprövad träning.

Man behöver ha smällt på en annan på träning någon gång så att man inte vet vems blod som är på en efteråt(antagligen både ens egna och den andres).

Langster
2020-02-10, 19:06
Förutom att det inte är så det går till... Sen nämnde jag även judo. Att kunna kasta/fälla folk så de drar i backen är mycket enklare än att sänka någon med en käftsmäll. Och det gör ont att dra i backen.

Jag förstår att du pratar utifrån en enorm erfarenhet av gatuslagsmål.

Jag påstår inte att jag har någon större erfarenhet av gatuslagsmål, men jag tränade trots allt diverse kampsporter i typ 10 år. Och en slutsats som jag kan dra är att det är VÄLDIGT svårt att kasta någon som inte vill bli kastad utan att själv hamna på marken speciellt om man har kläder på sig. Och kastmöjligheter inträffar först vid klinch, något jag själv skulle försöka undvika speciellt om jag ställdes mot mer än 1 motståndare, och ännu mer så om någon skulle ha kniv. En möjlighet är att ta tag i någon slagrädd som vänder sig bort från slag och bara lyfta upp och drämma ned denne i backen, men det behöver man knappast vara judomästare för.

Nej en snabb chock-knock är bästa sättet att klara sig ur en situation helskinnad.

Klein
2020-02-10, 19:07
för övrigt så propagerar jag för möjligheten att skaffa licens för skjutvapen för självförsvar.

Länk till namninsamling på Skrivunder.com (https://www.skrivunder.com/forum/157682)

Bra initiativ! Dock skeptisk till att det kommer att ta sig igenom riksdagen inom överskådlig framtid. Den svarta marknaden lär dock se bra tillväxt de närmaste åren.

luderlasse
2020-02-10, 19:28
Min storebror, som fick allt testosteron i familjen (det tog slut sen när det var min tur) har varit i slagsmål med gäng några gånger förut, och han gav mig en gång följande tips:

1) Börja med att spela orolig och be dem sluta.
2) Explodera och sänk en av dem, förslagsvis den närmaste.
3) Fråga "vad det någon mer som ville något?" De flesta är såna fegisar att de blir bortskrämda i det här läget. Tydligen var det bättre att gå direkt från feg --> slåss, snarare än att sakta verka argare (det blir större överraskningseffekt).

Tror att det finns en enorm poäng i att etablera dominans och ha pondus, men det kräver även övning inom ämnet, tror de flesta fryser till om de hamnar i en sådan situation tyvärr...

Det bästa försvaret är väl att vara rik nog att ta taxi om risk för rån verkar överhängande...

Klein
2020-02-10, 19:37
Det bästa försvaret är väl att vara rik nog att ta taxi om risk för rån verkar överhängande...

Det kan vara ur askan i elden. Om man är kvinna iaf.

Gregow
2020-02-10, 19:48
Jag förstår att du pratar utifrån en enorm erfarenhet av gatuslagsmål.

Jag påstår inte att jag har någon större erfarenhet av gatuslagsmål, men jag tränade trots allt diverse kampsporter i typ 10 år. Och en slutsats som jag kan dra är att det är VÄLDIGT svårt att kasta någon som inte vill bli kastad utan att själv hamna på marken speciellt om man har kläder på sig. Och kastmöjligheter inträffar först vid klinch, något jag själv skulle försöka undvika speciellt om jag ställdes mot mer än 1 motståndare, och ännu mer så om någon skulle ha kniv. En möjlighet är att ta tag i någon slagrädd som vänder sig bort från slag och bara lyfta upp och drämma ned denne i backen, men det behöver man knappast vara judomästare för.

Nej en snabb chock-knock är bästa sättet att klara sig ur en situation helskinnad.
Haha, snyggt försök till härskarteknik där. Fin touch där med att först spela lite ödmjuk och sen ta upp din erfarenhet.

Jag har kastat en del personer i backen och sett ännu fler bli kastade. Det kan mycket väl vara så att man följer med ner, beroende på kast och om motståndaren får bra grepp i en, men är man någorlunda atletisk är man snabbt på benen igen. Kastmöjligheterna inträffar för övrigt på slagavstånd, och clinch kan vara ett rätt bra ställe att vara på.

Din taktik funkar jättebra om du får in en bra träff utan att ha sönder handen.

Langster
2020-02-10, 20:03
Haha, snyggt försök till härskarteknik där. Fin touch där med att först spela lite ödmjuk och sen ta upp din erfarenhet.

Jag har kastat en del personer i backen och sett ännu fler bli kastade. Det kan mycket väl vara så att man följer med ner, beroende på kast och om motståndaren får bra grepp i en, men är man någorlunda atletisk är man snabbt på benen igen. Kastmöjligheterna inträffar för övrigt på slagavstånd, och clinch kan vara ett rätt bra ställe att vara på.

Din taktik funkar jättebra om du får in en bra träff utan att ha sönder handen.

Jag försöker inte härska jag vill bara vara lite dryg.

Men nej det funkar inte som i ett tv spel att man liksom glider fram en meter och får in en o goshi och när man är klar ligger motståndaren ner och du står. Detta händer endast i tv spel och på teknik-träning i kampsport. Enda möjligheten till ett rent, snabbt och skadande kast - som möjligtvis skulle funka med mer än en motståndare är som jag skrev bakifrån.
Eller allt är relativt, får man tag i någon som väger typ 60 kg så kan man i princip använda denna som en mänsklig sköld och ruska runt hur man vill, men det var inte det scenariot jag tänkte mig.

Langster
2020-02-10, 20:07
OK en double leg skulle också potentiellt funka, men jag ser det som mycket mer riskfyllt än en snabb knock (vilket man för övrigt med fördel utdelar med handflatan, om man i situationen känner att man absolut inte får fucka upp sina vackra händer).

rooz
2020-02-10, 20:11
Flyttar till ett område utan tortyrrån.

stridis
2020-02-10, 20:31
Flyttar till ett område utan tortyrrån.

Grindsamhälle?

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fs-media-cache-ak0.pinimg.com%2F736x%2F33%2F90%2F67%2F339067b1174 edbf2995a10f74a985870.jpg&f=1&nofb=1

KoloKille
2020-02-10, 21:08
Man måste vara redo att ta till alla medel. En gång blev jag nedputtad på marken (var väldigt full) och snubben ställde sig över mig och skulle börja mata slag i ansiktet. Då bet jag honom i smalbenet så hårt jag kunde. Han gav upp.

tjabon
2020-02-10, 21:17
Bor på landet och rör mej inte i skumma områden till fots.
Annars har jag en expanderbatong i innerfickan som jag vet hur man använder.

KoloKille
2020-02-10, 21:20
Bor på landet och rör mej inte i skumma områden till fots.
Annars har jag en expanderbatong i innerfickan som jag vet hur man använder.

En gång slog jag en knarkare i nacken med en teleskopbatong utan att han påverkades. Visserligen hade han dunjacka med luva, men ändå. Det slutade med att han och två andra spöade mig från Östermalmstorg till T-centralen och stal min ryggsäck med sprit.

tjabon
2020-02-10, 21:30
En gång slog jag en knarkare i nacken med en teleskopbatong utan att han påverkades. Visserligen hade han dunjacka med luva, men ändå. Det slutade med att han och två andra spöade mig från Östermalmstorg till T-centralen och stal min ryggsäck med sprit.

Aj! Vilken otur....:(

Har tränat in en teknik att sparka, skrika och slå mot kroppen.
Att verka maximalt avskräckande och ett "svårt byte". Self Defence 101.
Bara tränat på tu man hand och hoppas aldrig behöva använda detta i praktiken.

Aryt
2020-02-10, 22:18
Hoppla!
Polisens visselblåsare för dessa avskyvärda brott (och kvinnan, se https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7402185 ) ska nu kölhalas i Kvällspressen.

Hennes brott? Kvittostrul och oklara ekonimska rutiner..
Sammanlagt handlar det om runt 6 000 kronor. För det bör hon varnas, menar polismyndigheten.
https://www.expressen.se/nyheter/polischefen-riskerar-straff-systematiskt-felaktigt/

Baskagge
2020-02-11, 01:24
Legenden Ramon Dekkers visar var skåpet ska stå. Tyvärr blev han inte så gammal.


20xdqiM7dHQ

Gregow
2020-02-11, 03:24
Jag försöker inte härska jag vill bara vara lite dryg.

Men nej det funkar inte som i ett tv spel att man liksom glider fram en meter och får in en o goshi och när man är klar ligger motståndaren ner och du står. Detta händer endast i tv spel och på teknik-träning i kampsport. Enda möjligheten till ett rent, snabbt och skadande kast - som möjligtvis skulle funka med mer än en motståndare är som jag skrev bakifrån.
Eller allt är relativt, får man tag i någon som väger typ 60 kg så kan man i princip använda denna som en mänsklig sköld och ruska runt hur man vill, men det var inte det scenariot jag tänkte mig.
Nej precis, det funkar inte som i TV-spel där man liksom trycker på en knapp och knockar motståndaren. Erkänn, du har inte lyckats knocka någon annan än dig själv.

https://youtu.be/0WjN8iuRk3o
https://youtu.be/2YY6oqLhefo
https://youtu.be/ibl6SHbq8sY

Langster
2020-02-11, 07:26
Nej precis, det funkar inte som i TV-spel där man liksom trycker på en knapp och knockar motståndaren. Erkänn, du har inte lyckats knocka någon annan än dig själv.

https://youtu.be/0WjN8iuRk3o
https://youtu.be/2YY6oqLhefo
https://youtu.be/ibl6SHbq8sY

Klipp 1 där visar exakt vad jag menar, i princip alla kast slutar med att båda ligger på marken, något jag skulle undvika om jag var omringad. Tänk även på att det är en enorm skillnad på att kasta sig själv ner på en trottoarkant och på en träningsmatta.

Jag har inte knockat någon i gatuslagsmål, jag skulle helst undvika att slåss på gatan, riskerna är för stora, å andra sidan har jag aldrig ställts inför att bli påhoppad av tortyrrånare heller, trots då att bodde och rörde mig i Stockholm inkl. de förorter som anses ”farliga” i åldern 15-25 typ.

Gregow
2020-02-11, 07:34
Klipp 1 där visar exakt vad jag menar, i princip alla kast slutar med att båda ligger på marken, något jag skulle undvika om jag var omringad. Tänk även på att det är en enorm skillnad på att kasta sig själv ner på en trottoarkant och på en träningsmatta.

Jag har inte knockat någon i gatuslagsmål, jag skulle helst undvika att slåss på gatan, riskerna är för stora, å andra sidan har jag aldrig ställts inför att bli påhoppad av tortyrrånare heller, trots då att bodde och rörde mig i Stockholm inkl. de förorter som anses ”farliga” i åldern 15-25 typ.
Det är no-gi och de vill ner på marken för att brottas. Dessutom visar klippet även fällningar som funkar ännu bättre när det finns kläder att dra i för att bryta balansen.

Jag har blivit påhoppad av tortyrrånare utan att bli kissad i munnen.

KoloKille
2020-02-11, 07:35
Klipp 1 där visar exakt vad jag menar, i princip alla kast slutar med att båda ligger på marken, något jag skulle undvika om jag var omringad. Tänk även på att det är en enorm skillnad på att kasta sig själv ner på en trottoarkant och på en träningsmatta.

Jag har inte knockat någon i gatuslagsmål, jag skulle helst undvika att slåss på gatan, riskerna är för stora, å andra sidan har jag aldrig ställts inför att bli påhoppad av tortyrrånare heller, trots då att bodde och rörde mig i Stockholm inkl. de förorter som anses ”farliga” i åldern 15-25 typ.

Jag kan upplysa herrn om att unga män från icke skidåkande nationer inte drar sig för att dra runt i gäng och attackera oskyldiga flanörer. Måhända har herrn haft tur, ty för mig har det hänt minst 5 gånger.

KoloKille
2020-02-11, 07:44
3uO1UUh5C-U

Såhär går det när man kaxar med en true boxer på gatan

Kaalle
2020-02-11, 07:45
Legenden Ramon Dekkers visar var skåpet ska stå. Tyvärr blev han inte så gammal.


20xdqiM7dHQ

Precis, inte många thais som lyckades pissa honom i munnen mig veterligen.

Gluffgluff
2020-02-11, 07:52
När såna här pojkar som vart med om hemska grejer söker upp mig på nätterna så sätter jag mig helt sonika i lotusställning och öppnar den nionde chakraporten. Kort därefter utdelar jag reptilsnabba judoslag till höger och vänster tills dess att alla motståndare ligger på marken. Jag väljer inte våldet, våldet väljer mig.

Langster
2020-02-11, 08:06
Det är no-gi och de vill ner på marken för att brottas. Dessutom visar klippet även fällningar som funkar ännu bättre när det finns kläder att dra i för att bryta balansen.

Jag har blivit påhoppad av tortyrrånare utan att bli kissad i munnen.

Då kanske vi helt enkelt får dra slutsatsen att du har ett utseende som lockar till sig tortyrrånare. Eftersom du vet att de just är tortyrrånare så får vi också dra slutsatsen att de helt enkelt inte var kissnödiga vid tillfället.

Langster
2020-02-11, 08:08
Jag kan upplysa herrn om att unga män från icke skidåkande nationer inte drar sig för att dra runt i gäng och attackera oskyldiga flanörer. Måhända har herrn haft tur, ty för mig har det hänt minst 5 gånger.

Eller så har jag en uppsyn som inte lockar till sig tortyrrånare.
Likt rovdjur drar de sig självklart till de sjukliga och svaga bytena.

Läskeblask
2020-02-11, 08:22
Mycket möjligt. Finns även dom som tänker att "han har mukkler, vi visar vart skåpet ska stå".

Gregow
2020-02-11, 08:40
Då kanske vi helt enkelt får dra slutsatsen att du har ett utseende som lockar till sig tortyrrånare. Eftersom du vet att de just är tortyrrånare så får vi också dra slutsatsen att de helt enkelt inte var kissnödiga vid tillfället.
Ja, jag ser svensk ut. Tortyrrånanare brukar uppträda klart kissnödigt, vill jag mena.

Sasquatch
2020-02-11, 08:50
Utan att ha den ringaste erfarenhet av gatuslagsmål, från vad jag har sett av folk som framgångsrikt försvarat sig mot flera anfallare samtidigt verkar det viktigaste vara att slå ut en person så snabbt som möjligt samtidigt som man håller sitt avstånd från de andra och inte öppnar upp sig för motangrepp.

Då tror jag boxning är bäst eftersom det går ut på att slå till snabbt, hårt och träffsäkert, vara kvick på fötterna och aldrig sänka garden.

Akerhage
2020-02-11, 09:26
En gång slog jag en knarkare i nacken med en teleskopbatong utan att han påverkades. Visserligen hade han dunjacka med luva, men ändå. Det slutade med att han och två andra spöade mig från Östermalmstorg till T-centralen och stal min ryggsäck med sprit.

Så du kör med tårgasspray och teleskopbatong i fickan?

KoloKille
2020-02-11, 09:38
Så du kör med tårgasspray och teleskopbatong i fickan?

Först använde jag batong men eftersom den var typ 20 cm i ihopfällt tillstånd bytte jag till tårgas. Det är dessutom lättare att använda och man riskerar inte att slå ihjäl någon. Men nu för tiden är jag en skötsam mönstermedborgare.

Batongen har en liten "hållare" så man kan sätta fast den i byxlinningen så att den inte syns alls:

https://quickbutik.imgix.net/3242O/products/5b22c70649369.jpeg

PureWhey
2020-02-11, 09:41
Finns fjäderbatonger som är mindre och fortfarande gör väldigt ont.

Langster
2020-02-11, 09:43
Först använde jag batong men eftersom den var typ 20 cm i ihopfällt tillstånd bytte jag till tårgas. Det är dessutom lättare att använda och man riskerar inte att slå ihjäl någon. Men nu för tiden är jag en skötsam mönstermedborgare.

Batongen har en liten "hållare" så man kan sätta fast den i byxlinningen så att den inte syns alls:

https://quickbutik.imgix.net/3242O/products/5b22c70649369.jpeg

Du inser att du är precis lika idiotisk som tortyrpissar-rånarna?

KoloKille
2020-02-11, 09:45
Du inser att du är precis lika idiotisk som tortyrpissar-rånarna?

Jag har aldrig slagit första slaget min vän. Hur är det idiotiskt att försvara sig? Eller ska jag ringa polisen och vänta i 30 minuter samtidigt som 10 personer hoppar på mitt huvud? Verkade ju funka bra för killen som blev tortyrrånad.

40plus
2020-02-11, 10:00
Först använde jag batong men eftersom den var typ 20 cm i ihopfällt tillstånd bytte jag till tårgas. Det är dessutom lättare att använda och man riskerar inte att slå ihjäl någon. Men nu för tiden är jag en skötsam mönstermedborgare.

Batongen har en liten "hållare" så man kan sätta fast den i byxlinningen så att den inte syns alls:

https://quickbutik.imgix.net/3242O/products/5b22c70649369.jpeg

Aja baja, i Sverige får du inte försöka skydda dig från att bli kulturberikad, denna saken går under knivlagen och är olaglig att bära på allmän plats.

Detta är däremot lagligt, och uppmuntras: :kinky: det är alltså du/vi som är mottagaren i detta...

KoloKille
2020-02-11, 10:06
Aja baja, i Sverige får du inte försöka skydda dig från att bli kulturberikad, denna saken går under knivlagen och är olaglig att bära på allmän plats.

Detta är däremot lagligt, och uppmuntras: :kinky: det är alltså du/vi som är mottagaren i detta...

Jo tack, jag vet... Det är dumt att i alla fall tårgas inte är lagligt. Det är helt ofarligt om man inte får en astmaattack eller något och skulle förmodligen kunna förhindra en hel del brott. Jag har själv använt det när jag blev helt oprovocerat slagen i ansiktet för att jag gick mellan i ett bråk (5 mot 1) och fick en del av benet under ögat mosat. Killen som slog mig började gråta. Men hade jag stannat kvar på platsen hade jag åkt dit på misshandel och ringa vapenbrott.

Och argumentet "men då skulle de kriminella också ha!!!" Jag har vänner som blivit hotade med pistol och blivit "pistol whipped" pga tjafs på krogen. Hur går det till om det är OLAGLIGT? Och man kan ju faktiskt ringa POLISEN!!!!! som tar 30 minuter på sig att komma om de ens bemödar sig att dyka upp. Killen med pistol blev för övrigt friad för att det inte fanns bevis. Pistolen kan ju ha varit en replika men det går ju inte att se och var och varannan icke-skidåkare springer ju runt med pistol nu för tiden.

Macroman
2020-02-11, 10:52
Jag går inte omkring i sönderberikade områden ensam på kvällen. Bor i en lugn del av Sverige och har inget i någon grisig förort att göra.

I övrigt gör jag det jag kan dvs rösta SD trots att det tar emot.

Grejen är ju att detta inte sker i ghettona utan att adidasriddarna nu tar sig till bättre områden för att genomföra detta. Exemplet i OP var ju från Björkhagen/Kärrtorp som är ett medelklassområde strax söder om Stockholm (15 min med t-bana från citty) med låga lägenhetshus byggda på 50-talet.

MO är ju också alltid densamma dvs ett rejält numerärt överläge (fega som de ju alltid är...).

Har själv faktiskt råkat ut för ett sådant här överfall för över 30 år sen. Samma typ av förövare även då förstås. Detta var i hörnet av Sergels Torg nära nedgången från Hamngatan kl 2 på natten. Inget rån utan bara misshandel för att de tyckte det var roligt. 10-15 st mot min kompis och mig...

Bästa försvaret är helt klart blixtsnabb löpning från platsen.

40plus
2020-02-11, 10:59
Grejen är ju att detta inte sker i ghettona utan att adidasriddarna nu tar sig till bättre områden för att genomföra detta. Exemplet i OP var ju från Björkhagen/Kärrtorp som är ett medelklassområde strax söder om Stockholm (15 min med t-bana från citty) med låga lägenhetshus byggda på 50-talet.

MO är ju också alltid densamma dvs ett rejält numerärt överläge (fega som de ju alltid är...).

Har själv faktiskt råkat ut för ett sådant här överfall för över 30 år sen. Samma typ av förövare även då förstås. Detta var i hörnet av Sergels Torg nära nedgången från Hamngatan kl 2 på natten. Inget rån utan bara misshandel för att de tyckte det var roligt. 10-15 st mot min kompis och mig...

Bästa försvaret är helt klart blixtsnabb löpning från platsen.

Det tar lite emot att säga det men det gläder mig att problemen börjar dyka upp i "finare" områden för annars sitter familjen vänsterkultursson och tittar på Betner´, lyssnar på P3 och svär sig hesa över SD´s tillväxt då dom minsann inte har några problem.

Dessa människor behöver berikas så att utvecklingen kan bromsas och kanske därefter vändas.

men så länge buset håller sig till förorter och city så förändras inget.

Macroman
2020-02-11, 11:03
MMA med fokus på stående fighting. Eller boxning, en boxare kommer alltid vara bäst med händerna. Thaiboxare kan sparka sönder benen på motståndare.
Finns ju självförsvar, men största problemet med dem är att man sällan tränar/tävlar fullkontakt vilket är en förutsättning för att veta hur det känns att få stryk.

En f.d världsmästare i kickboxning förordade att man skulle sparka så lite som möjligt eftersom det oavsett hur bra man är markant ökar risken för att tappa balansen. Han rekommenderade att lära sig basic boxing skills typ.

Macroman
2020-02-11, 11:04
Det tar lite emot att säga det men det gläder mig att problemen börjar dyka upp i "finare" områden för annars sitter familjen vänsterkultursson och tittar på Betner´, lyssnar på P3 och svär sig hesa över SD´s tillväxt då dom minsann inte har några problem.

Dessa människor behöver berikas så att utvecklingen kan bromsas och kanske därefter vändas.

men så länge buset håller sig till förorter och city så förändras inget.

Det är ju verkligen illa att det ska behöva gå så långt ja.

delta_mats
2020-02-11, 11:43
En f.d världsmästare i kickboxning förordade att man skulle sparka så lite som möjligt eftersom det oavsett hur bra man är markant ökar risken för att tappa balansen. Han rekommenderade att lära sig basic boxing skills typ.

Jag tror inte det råder någon konsensus gällande självförsvar på gatan. Dyker det upp ett tillfälle där man kan sparka bort benen på en motståndare så tar man väl den. Förutsatt att man är kapabel att dela ut en bra spark.
Basic boxing skills eller basic av något annat slag ger inget annat än falsk säkerhet, man behöver vara vassare än så.

Gregow
2020-02-11, 11:59
Jag tror inte det råder någon konsensus gällande självförsvar på gatan. Dyker det upp ett tillfälle där man kan sparka bort benen på en motståndare så tar man väl den. Förutsatt att man är kapabel att dela ut en bra spark.
Basic boxing skills eller basic av något annat slag ger inget annat än falsk säkerhet, man behöver vara vassare än så.
Beror lite på. Avskummet tenderar att vara både fega och rätt dåliga på att slåss - mer aggressivitet och attityd än något annat. Det kan räcka med att vara orädd och ge tillbaka lite.

Sen kan det förstås vara så att det inte räcker utan du har 10-15 pers på dig som verkligen vill spöa dig. Då är det tveksamt om ens en Karelin eller Tyson i sina glansdagar tar sig ur det.

delta_mats
2020-02-11, 12:10
Här kan vi se prov på både en effektiv benspark och en takedown som resulterar i KO.

DLVWQR5_KjU

Gregow
2020-02-11, 12:17
Här kan vi se prov på både en effektiv benspark och en takedown som resulterar i KO.

[.YT]DLVWQR5_KjU[/YT]
Rätt bra exempel på hur ont det kan göra att bli kastad i backen. Även ett bra exempel på mycket attityd och lite färdighet.

Langster
2020-02-11, 12:23
Aja baja, i Sverige får du inte försöka skydda dig från att bli kulturberikad, denna saken går under knivlagen och är olaglig att bära på allmän plats.

Detta är däremot lagligt, och uppmuntras: :kinky: det är alltså du/vi som är mottagaren i detta...

Det är så roligt/gulligt att se rädda svenskar diskutera hur man ska försvara sig och hur farliga invandrarna är... Inte konstigt att ni blir rövknullade och pissade i munnen, finns ju ingen pondus alls, inget självförtroende, det hela handlar bara om att man måste beväpna sig för att överleva. Skrattretande.

Gregow
2020-02-11, 12:25
Det är så roligt/gulligt att se rädda svenskar diskutera hur man ska försvara sig och hur farliga invandrarna är... Inte konstigt att ni blir rövknullade och pissade i munnen, finns ju ingen pondus alls, inget självförtroende, det hela handlar bara om att man måste beväpna sig för att överleva. Skrattretande.
Du kommer ändra uppfattning den dagen du blir berikad.

stridis
2020-02-11, 12:27
Rätt bra exempel på hur ont det kan göra att bli kastad i backen. Även ett bra exempel på mycket attityd och lite färdighet.

Min fetning.

Tror du det gjorde ont? Han ser rätt borta ut. alla smällar gör inte ont även om de tar bra.

stridis
2020-02-11, 12:29
Det är så roligt/gulligt att se rädda svenskar diskutera hur man ska försvara sig och hur farliga invandrarna är... Inte konstigt att ni blir rövknullade och pissade i munnen, finns ju ingen pondus alls, inget självförtroende, det hela handlar bara om att man måste beväpna sig för att överleva. Skrattretande.

Varför ens jiddra med avskrapet om man i en annan politisk verklighet hade kunnat ha en polare som drar fram glocken ifall de börjar bli fysiska med en.

Gregow
2020-02-11, 12:30
Min fetning.

Tror du det gjorde ont? Han ser rätt borta ut. alla smällar gör inte ont även om de tar bra.
Leker vi ordmärkeri nu? Oavsett så lär uppvaknandet föra en del smärta med sig.

stridis
2020-02-11, 12:37
Leker vi ordmärkeri nu? Oavsett så lär uppvaknandet föra en del smärta med sig.

Jag är en legitimerad münchkin, halvtroll och halvman.

I just den situationen lär han få huvudvärk jo. Men jag har blivit uträknad efter huvudträffar som inte gjort ont. Mild huvudvärk efteråt som knappt gills.

Melker2
2020-02-11, 12:38
Det är så roligt/gulligt att se rädda svenskar diskutera hur man ska försvara sig och hur farliga invandrarna är... Inte konstigt att ni blir rövknullade och pissade i munnen, finns ju ingen pondus alls, inget självförtroende, det hela handlar bara om att man måste beväpna sig för att överleva. Skrattretande.

Om det ”bara” handlade om lite stryk vore det en sak att ta för sig i försvarssituationer. Nu är det dock både pistoler och knivar i skarp användning varje vecka där jag bor och gränserna för människolivets värde verkar närma sig en dyr jacka eller ett snett ögonkast...

KoloKille
2020-02-11, 12:46
Det är så roligt/gulligt att se rädda svenskar diskutera hur man ska försvara sig och hur farliga invandrarna är... Inte konstigt att ni blir rövknullade och pissade i munnen, finns ju ingen pondus alls, inget självförtroende, det hela handlar bara om att man måste beväpna sig för att överleva. Skrattretande.

Kan du inte berätta hur många gånger du blivit påhoppad för att du försökt rädda en ensam stackare som blev påhoppad av 5 andra och fått ett ben i ansiktet krossat som tack?

Berätta hur många gånger du blivit påhoppad av tre Adidasriddare som försökte stjäla din ryggräck och smällde till dig och skallade sönder din näsa utan anledning kl 17 på en torsdagseftermiddag på tunnelbanan mitt i stan.

Berätta hur många gånger du blivit attackerad av ett gäng på 8-10 personer för att du sa emot för att de skrek att ditt sällskap såg ut som en hora när du var på väg hem från krogen mitt i stan.

Berätta hur många du känner som fått ett djupt jack i pannan för att en Adidasriddare slog honom med en pistol.

Berätta om när en påtänd Adidasriddare stod och stirrade på dig på tunnelbanan i 5 minuter tills du frågade vad han ville, varpå en landsman till honom gick på tåget och allierade sig med pundaren och försökte spöa dig framför dina 2 tjejkompisar och flickvän.

Kan du inte berätta om när en Adidasriddare oprovocerat smällde till dig på näsan i kön på McDonalds för att han tyckte att du råkade stöta till hans flickvän som stod bakom dig?

Kan du inte berätta om när en Adidasriddare smällde till dig på käften för att han helt utan grund påstod att du hade tafsat på hans flickvän på en nattklubb?

Detta är bara några av alla historier. Allt ovanstående hände oprovocerat i centrala Stockholm. Jag har aldrig någonsin slagit någon först.

Lever du i en gated community? Detta är vardagen för många. Återkom när du råkat ut för ovanstående och var spydig igen, pajas. Tills du börjar leva i verkligheten kan du hålla käft.

Och nej, jag är inte ett "lätt offer". Jag är över 190 cm och väger 100 relativt vältränade kilon, och idioterna som gav sig på mig fick betalt med samma mynt förutom när det var tre mot en på tunnelbanan.

Langster
2020-02-11, 12:59
Kan du inte berätta hur många gånger du blivit påhoppad för att du försökt rädda en ensam stackare som blev påhoppad av 5 andra och fått ett ben i ansiktet krossat som tack?

Berätta hur många gånger du blivit påhoppad av tre Adidasriddare som försökte stjäla din ryggräck och smällde till dig och skallade sönder din näsa utan anledning kl 17 på en torsdagseftermiddag på tunnelbanan mitt i stan.

Berätta hur många gånger du blivit attackerad av ett gäng på 8-10 personer för att du sa emot för att de skrek att ditt sällskap såg ut som en hora när du var på väg hem från krogen mitt i stan.

Berätta hur många du känner som fått ett djupt jack i pannan för att en Adidasriddare slog honom med en pistol.

Berätta om när en påtänd Adidasriddare stod och stirrade på dig på tunnelbanan i 5 minuter tills du frågade vad han ville, varpå en landsman till honom gick på tåget och allierade sig med pundaren och försökte spöa dig framför dina 2 tjejkompisar och flickvän.

Kan du inte berätta om när en Adidasriddare oprovocerat smällde till dig på näsan i kön på McDonalds för att han tyckte att du råkade stöta till hans flickvän som stod bakom dig?

Kan du inte berätta om när en Adidasriddare smällde till dig på käften för att han helt utan grund påstod att du hade tafsat på hans flickvän på en nattklubb?

Detta är bara några av alla historier. Allt ovanstående hände oprovocerat i centrala Stockholm. Jag har aldrig någonsin slagit någon först.

Lever du i en gated community? Detta är vardagen för många. Återkom när du råkat ut för ovanstående och var spydig igen, pajas. Tills du börjar leva i verkligheten kan du hålla käft.

Och nej, jag är inte ett "lätt offer". Jag är över 190 cm och väger 100 relativt vältränade kilon, och idioterna som gav sig på mig fick betalt med samma mynt förutom när det var tre mot en på tunnelbanan.

Ja du, av någon anledning så händer det där aldrig mig. Jag känner folk som ofta hamnat i slagsmål... och vad ska man säga, det finns ju en anledning till att det är samma personer som alltid hamnar i bråk.

Langster
2020-02-11, 13:00
Om det ”bara” handlade om lite stryk vore det en sak att ta för sig i försvarssituationer. Nu är det dock både pistoler och knivar i skarp användning varje vecka där jag bor och gränserna för människolivets värde verkar närma sig en dyr jacka eller ett snett ögonkast...

Hur ofta har du själv utsatts för kniv och pistol?

KoloKille
2020-02-11, 13:00
Ja du, av någon anledning så händer det där aldrig mig. Jag känner folk som ofta hamnat i slagsmål... och vad ska man säga, det finns ju en anledning till att det är samma personer som alltid hamnar i bråk.

Nä, du ser säkert för häftig ut för att någon ska våga bråka med dig. Rena stålmannen.

KoloKille
2020-02-11, 13:06
Ja du, av någon anledning så händer det där aldrig mig. Jag känner folk som ofta hamnat i slagsmål... och vad ska man säga, det finns ju en anledning till att det är samma personer som alltid hamnar i bråk.

Är det mitt fel att det kom några påtända typer och försökte stjäla min ryggsäck för att sedan smälla till mig sekunden efter? Är det mitt fel att jag blev slagen för att någon trodde att jag hade tafsat på hans flickvän? Han gick fram och slog mig utan någon som helst förvarning. Samma på McDonalds. Jag hann vända mig om och fick en millisekund senare hans knytnäve i ansiktet. Hur hade jag kunnat förhindra det? Hur hade du gjort?

Langster
2020-02-11, 13:08
Nä, du ser säkert för häftig ut för att någon ska våga bråka med dig. Rena stålmannen.

Jag menar inte att det har med utseendet att göra, snarare attityden. Vissa söker sig till konflikter, och konflikter söker sig till dem. Sådana personer har alltid funnits, även innan kulturberikningen.

40plus
2020-02-11, 13:08
Ja du, av någon anledning så händer det där aldrig mig. Jag känner folk som ofta hamnat i slagsmål... och vad ska man säga, det finns ju en anledning till att det är samma personer som alltid hamnar i bråk.

Precis, "det händer bara andra" "dom har sig själv att skylla" osv.

Har du samma tänk när det gäller överfallsvåldtäkter? Hade du haft samma tänk om din 13-årige son kommer hem blodig utan mobiltelefon, och 3 månader senare hör du att dom som rånade honom även förnedrade honom genom att pissa på honom medan dom skriker svennehora?

DU är en del av problemet vi har idag, en av orsakerna. Du vägrar se problemen som finns och därmed vägrar fundera på lösningar. "Det händer bara andra" - en sann egoist har talat.

Jag är inte ett dugg rädd och har aldrig gått beväpnad då jag har bosatt mig i en trevlig del av landet. Här finns en hel del invandrare som alla är välintegrerade och även dom svär över sådana som dig, som vill se eländet fortsätta och helst även eskalera genom att förneka att den nakna kejsaren är naken.

Langster
2020-02-11, 13:10
Är det mitt fel att det kom några påtända typer och försökte stjäla min ryggsäck för att sedan smälla till mig sekunden efter? Är det mitt fel att jag blev slagen för att någon trodde att jag hade tafsat på hans flickvän? Han gick fram och slog mig utan någon som helst förvarning. Samma på McDonalds. Jag hann vända mig om och fick en millisekund senare hans knytnäve i ansiktet. Hur hade jag kunnat förhindra det? Hur hade du gjort?

Jag var inte där så jag vet inte, men som sagt en del råkar ALLTID ut för sånt, medans andra som befinner sig på samma platser och i samma situationer aldrig råkar ut för något.

KoloKille
2020-02-11, 13:12
Jag menar inte att det har med utseendet att göra, snarare attityden. Vissa söker sig till konflikter, och konflikter söker sig till dem. Sådana personer har alltid funnits, även innan kulturberikningen.

Är detta att söka sig till en konflikt?

Jag var på en krog. En kille kom fram och sa "Du har tafsat på min flickvän!" Jag har aldrig i mitt liv tafsat på någon. Millisekunden senare smällde han till mig.

Jag stod på McDonalds och pratade med en kompis. Det var fullpackat med folk. En kille drog tag i min axel och jag vände mig om och fick en smäll rakt på näsan. Han blev gripen direkt men frikänd "i brist på bevis".

Hur hade herr konfliktundvikare gjort?

Langster
2020-02-11, 13:14
Precis, "det händer bara andra" "dom har sig själv att skylla" osv.

Har du samma tänk när det gäller överfallsvåldtäkter? Hade du haft samma tänk om din 13-årige son kommer hem blodig utan mobiltelefon, och 3 månader senare hör du att dom som rånade honom även förnedrade honom genom att pissa på honom medan dom skriker svennehora?

DU är en del av problemet vi har idag, en av orsakerna. Du vägrar se problemen som finns och därmed vägrar fundera på lösningar. "Det händer bara andra" - en sann egoist har talat.

Jag är inte ett dugg rädd och har aldrig gått beväpnad då jag har bosatt mig i en trevlig del av landet. Här finns en hel del invandrare som alla är välintegrerade och även dom svär över sådana som dig, som vill se eländet fortsätta och helst även eskalera genom att förneka att den nakna kejsaren är naken.

Men kära lilla du, du verkar lite upprörd. *hug*

Langster
2020-02-11, 13:15
Är detta att söka sig till en konflikt?

Jag var på en krog. En kille kom fram och sa "Du har tafsat på min flickvän!" Jag har aldrig i mitt liv tafsat på någon. Millisekunden senare smällde han till mig.

Jag stod på McDonalds och pratade med en kompis. Det var fullpackat med folk. En kille drog tag i min axel och jag vände mig om och fick en smäll rakt på näsan. Han blev gripen direkt men frikänd "i brist på bevis".

Hur hade herr konfliktundvikare gjort?

Pissat dem i munnen?

KoloKille
2020-02-11, 13:15
Men kära lilla du, du verkar lite upprörd. *hug*

För att du är en pajas.

KoloKille
2020-02-11, 13:16
Pissat dem i munnen?

Du hade säkert låtit dem pissa dig i munnen för att inte vara rasistisk.

Langster
2020-02-11, 13:23
Du hade säkert låtit dem pissa dig i munnen för att inte vara rasistisk.

lol jag är inte rädd att verka vare sig rasistisk eller inte. Jag tycker inte att det är rasistiskt om man är rädd och beväpnar sig, då är man bara ynklig - det är inte riktigt samma sak.

Ynkliga människor låter främlingarna ta över deras land. Inte tvärtom.
Ynkliga människor smyger runt och är rädda och klagar över att andra människor är problemet. ”Det är andras fel att jag är rädd”.

KoloKille
2020-02-11, 13:26
lol jag är inte rädd att verka vare sig rasistisk eller inte. Jag tycker inte att det är rasistiskt om man är rädd och beväpnar sig, då är man bara ynklig - det är inte riktigt samma sak.

Ynkliga människor låter främlingarna ta över deras land. Inte tvärtom.
Ynkliga människor smyger runt och är rädda och klagar över att andra människor är problemet. ”Det är andras fel att jag är rädd”.

Vem är rädd? Att inte beväpna sig om man har varit med om otaliga oprovocerade överfall är bara en försäkring. Varför tror du att poliser har tjänstevapen? För att de är rädda eller för att de ska ha övertaget i alla tänkbara situationer?

trädgårdsmöbel
2020-02-11, 13:27
Pissat dem i munnen?

Tror inte det går under nödvärn. Du riskerar flera år i fängelse om du gör så, även om det kanske är en form av självförsvar.

Macroman
2020-02-11, 13:35
Fast alltså att börja kräla runt och brottas med en person verkar ju inte så smart när övriga bruschor sparkar en i huvudet och sticker knivar i ryggen på en.

Ska man slåss så är det bara en sak som gäller, slå först och slå hårdast. Boxning och eventuellt en och annan lowkick. Allt annat är bara vansinne.


Exakt!

Langster
2020-02-11, 13:39
Tror inte det går under nödvärn. Du riskerar flera år i fängelse om du gör så, även om det kanske är en form av självförsvar.

Fan också, jag trodde jag skulle komma undan med det!!!

Macroman
2020-02-11, 13:42
lol ja du är ju typ förnedringspissaren själv då, jaga barn med tårgas och kniv... tufft.

Du måste ha varit långt hemifrån då också förresten, för såna ungar finns ju inte på Lidingö, eller hur?

Av de 47.000 som bor på Lidingö är det faktiskt så att för 10.000 är båda föräldrarna av utländsk härkomst. Blev chockad när jag såg det...

trädgårdsmöbel
2020-02-11, 13:46
Fan också, jag trodde jag skulle komma undan med det!!!

Det finns ett fall (som måste ha 20 år på nacken) där "rånförsöksoffret" hävdade att han agerade självförsvar efter att ha knivhuggit ena rånaren och kidnappat och våldtagit den andre. Men han sitter nog fortfarande på rättspsyk, trots att han på sätt och vis var offret.

Macroman
2020-02-11, 13:56
Läste för ett tag sedan om en polis med polishund som hade fått problem med ett gäng på 8-10 personer som inte verkade alls rädda för hunden. (stod uttryckligen i artikeln att polismannen hade sagt att de inte visade någon rädsla för hunden)

Men ja, det hjälper ju helt klart.

Var inte det en kvinnlig polis?

Läskeblask
2020-02-11, 13:59
Såklart man kan åka på däng utan orsak. Jag vet också många som rätt ofta hamnar i slagsmål och även om de inte alltid startat det så har de bidragit till slutresultatet. Om man bor i nån härsken förort och är ute och ränner på nätterna så är ju risken bra mycket störrre än om man bor i en byhåla och går och lägger sig kl 21. Som dörrvakt så kan jag tyvärr säga att de som kommit från österns länder är betydligt svårare att hantera än andra. Snabbare att ta till nävarna. Det komiska är att jag har blivit anmäld 2 ggr och i båda situatiinerna har jag i proncip dragit ut personer som först käbblat i 20 min och vägrat gå och sedan snubblat ytterom krogen.

Klein
2020-02-11, 14:06
Det är så roligt/gulligt att se rädda svenskar diskutera hur man ska försvara sig och hur farliga invandrarna är... Inte konstigt att ni blir rövknullade och pissade i munnen, finns ju ingen pondus alls, inget självförtroende, det hela handlar bara om att man måste beväpna sig för att överleva. Skrattretande.

Har du något emot att svenskar beväpnar sig?

Macroman
2020-02-11, 14:07
Jag tror inte det råder någon konsensus gällande självförsvar på gatan. Dyker det upp ett tillfälle där man kan sparka bort benen på en motståndare så tar man väl den. Förutsatt att man är kapabel att dela ut en bra spark.
Basic boxing skills eller basic av något annat slag ger inget annat än falsk säkerhet, man behöver vara vassare än så.

Prio 1 var elitsnabb sprinterlöpning enligt hans rekommendation bör förstås tilläggas...

Macroman
2020-02-11, 14:10
Här kan vi se prov på både en effektiv benspark och en takedown som resulterar i KO.

DLVWQR5_KjU

Den filmen är bra. Man ser att han har tränat länge och mycket.

svenbanan
2020-02-11, 14:10
Har du något emot att svenskar beväpnar sig?

Nej, det är väl optimalt om alla går runt med samurajsvärd under överrocken. Samt fingret på avtryckaren på en osäkrad kpist 24/7. Det måste vara det allra bästa ur alla tänkbara synvinklar.

Klein
2020-02-11, 14:16
Tack vare mitt savantlångtidsminne så minns jag tydligt och klart hur Langster i en tråd för några år sedan prisade den finaste och snällaste killen någonsin som jobbade på samma ställe som Langster. Orden kunde lika gärna ha kommit ur en batikhäxas mun.

Gregow
2020-02-11, 14:16
Skön attityd av att förminska och skuldbelägga offren. Verkligen.

Macroman
2020-02-11, 14:17
Nej, det är väl optimalt om alla går runt med samurajsvärd under överrocken. Samt fingret på avtryckaren på en osäkrad kpist 24/7. Det måste vara det allra bästa ur alla tänkbara synvinklar.

Svenska politiker verkar ju iofs tycka det är optimalt eftersom det är vad deras politik på sikt förmodligen kommer leda till i någon form.

svenbanan
2020-02-11, 14:19
Svenska politiker verkar ju iofs tycka det är optimalt eftersom det är vad deras politik på sikt förmodligen kommer leda till i någon form.

Jaha?

Klein
2020-02-11, 14:20
Nej, det är väl optimalt om alla går runt med samurajsvärd under överrocken. Samt fingret på avtryckaren på en osäkrad kpist 24/7. Det måste vara det allra bästa ur alla tänkbara synvinklar.

Nej, det är så klart bättre att bli kissad i munnen, stampad i huvudet, huggen i ryggen och se sin flickvän våldtagen framför sina ögon.

Baskagge
2020-02-11, 14:21
En kniv innanför rocken är aldrig fel.

https://youtu.be/O1yFVdDqU88?t=180

r3mpuh
2020-02-11, 14:21
När jag tränade Wushu fick jag lära mig att frontalsparkar var det som hade längst range, vardann detta tal om boxning för att hålla avstånd?

svenbanan
2020-02-11, 14:22
Nej, det är så klart bättre att bli kissad i munnen, stampad i huvudet, huggen i ryggen och se sin flickvän våldtagen framför sina ögon.

Nej, det är bättre att lösa problemen så inte folk får för sig att det är vettigt att gå runt på stan med pistol i fickan.

KoloKille
2020-02-11, 14:26
Nej, det är bättre att lösa problemen så inte folk får för sig att det är vettigt att gå runt på stan med pistol i fickan.

Jag tycker att vi ska bygga fler ungdomsgårdar

Klein
2020-02-11, 14:26
Nej, det är bättre att lösa problemen så inte folk får för sig att det är vettigt att gå runt på stan med pistol i fickan.

Vad tänkte du på för lösning då?

Gregow
2020-02-11, 14:27
Prio 1 var elitsnabb sprinterlöpning enligt hans rekommendation bör förstås tilläggas...
Man ska dock tänka på att Adidas-riddarna är byggda som vinthundar.

Bäst vore alltså skjutvapen och stand-your-ground lag.

Langster
2020-02-11, 14:31
Tack vare mitt savantlångtidsminne så minns jag tydligt och klart hur Langster i en tråd för några år sedan prisade den finaste och snällaste killen någonsin som jobbade på samma ställe som Langster. Orden kunde lika gärna ha kommit ur en batikhäxas mun.

lol vad bra för dig. Ja han jobbar fortfarande kvar och är lika skötsam som alltid.
Jag kan ju glädja dig med att han tillhör den kristna folkgruppen från Syrien. Och visst, man märker ju att man har mer gemensamt med dem än med muslimer. Jag har aldrig propagerat för att vi ska välkomna muslimer eller att vi ska ta emot fler flyktingar, det räckte för ca 30 år sedan.

Jag går dock inte runt och är rädd för dem.

Brofessorn
2020-02-11, 14:32
Den enda lösningen är ett anarkokapitalistiskt samhälle där INGA företag med våldsmonopol tar sig friheten att begränsa männniskors rätt till självförsvar. Vapen av alla slag ska vara tillgängliga till alla, och så slipper vuxna män sitta och gräla på internet om vilken typ av spark är effektivast när de blir kissvåldtäktsrånade av en grupp invandrare.

stridis
2020-02-11, 14:35
Nej, det är bättre att lösa problemen så inte folk får för sig att det är vettigt att gå runt på stan med pistol i fickan.

Det ena utesluter inte det andra. Friheten att vara rådig över sig själv, även späda kvinnor kan vara jämlika med ett helt gäng bus med rätt verktyg.

Nu är jag inte direkt en Paul Harell-typ som bara sådär plockar ut en pistol ur fickan, ett ordentligt hölster är att föredra.

Macroman
2020-02-11, 14:36
Man ska dock tänka på att Adidas-riddarna är byggda som vinthundar.

Bäst vore alltså skjutvapen och stand-your-ground lag.

Folk från Mellanöstern är ju inte bra på ngn sport och de från Afrikas horn har ju bara 100 % långsamma muskelfibrer... ;)

Gregow
2020-02-11, 14:36
Den enda lösningen är ett anarkokapitalistiskt samhälle där INGA företag med våldsmonopol tar sig friheten att begränsa männniskors rätt till självförsvar. Vapen av alla slag ska vara tillgängliga till alla, och så slipper vuxna män sitta och gräla på internet om vilken typ av spark är effektivast när de blir kissvåldtäktsrånade av en grupp invandrare.
Då kommer det grälas om 9mm mot .45 ACP istället.

svenbanan
2020-02-11, 14:37
Vad tänkte du på för lösning då?

Jag har inte påstått att jag sitter inne på nån lösning.

Men rimligtvis handlar det väl iaf delvis om bättre rustad polis, iaf på kort sikt.

Dock tror jag (som vanligt) problemet högst troligt är betydligt mindre allvarligt än vad personer som KolloTrollet försöker påskina. Säkert är det något som några råkar ut för, men inget som de flesta märker av. Så lösningen att alla skulle behöva beväpna sig "för säkerhets skull" ligger väl kanske på ungefär samma nivå som att "2 miljarder kommer vara smittade inom några veckor, och miljoner kommer dö, så det är bäst om alla går iklädda skyddsdräkt och bunkrar upp på torrvaror så man klarar sig ett halvår".

På lite längre sikt är det väl rimligtvis så att vettigare lösningar på integration av invandrare, och öht vettigare migrationspolitik, och den typen av åtgärder är nåt som behövs också.

Gregow
2020-02-11, 14:39
Folk från Mellanöstern är ju inte bra på ngn sport och de från Afrikas horn har ju bara 100 % långsamma muskelfibrer... ;)
Att dra iväg på 100m sprint när man har en jävel efter sig med löv på fötterna som kan springa i två dygn i sträck är inte bra.

Skjutvapen säger jag.

Brofessorn
2020-02-11, 14:40
Då kommer det grälas om 9mm mot .45 ACP istället.

Något som åtminstone får Abdullah att tänka efter lite extra innan han ger sig ut för att dränka en främlings ansikte i piss.

KoloKille
2020-02-11, 14:41
Jag har inte påstått att jag sitter inne på nån lösning.

Men rimligtvis handlar det väl iaf delvis om bättre rustad polis, iaf på kort sikt.

Dock tror jag (som vanligt) problemet högst troligt är betydligt mindre allvarligt än vad personer som KolloTrollet försöker påskina. Säkert är det något som några råkar ut för, men inget som de flesta märker av. Så lösningen att alla skulle behöva beväpna sig "för säkerhets skull" ligger väl kanske på ungefär samma nivå som att "2 miljarder kommer vara smittade inom några veckor, och miljoner kommer dö, så det är bäst om alla går iklädda skyddsdräkt och bunkrar upp på torrvaror så man klarar sig ett halvår".

På lite längre sikt är det väl rimligtvis så att vettigare lösningar på integration av invandrare, och öht vettigare migrationspolitik, och den typen av åtgärder är nåt som behövs också.

Berätta hur bättre rustad polis räddar dig när du får en kniv i nacken eller ett gäng omringar dig och vill ha dina ägodelar. Utryckningstid för polisen är 10-30 minuter.

Man drar däremot en pistol ur dolt hölster på ca 1,5s och tömmer ett magasin på 3-5s om man tränar lite.

svenbanan
2020-02-11, 14:47
Det ena utesluter inte det andra. Friheten att vara rådig över sig själv, även späda kvinnor kan vara jämlika med ett helt gäng bus med rätt verktyg.


Så hur många busar är det rimligt att varje individ ska kunna vara jämlik med?

Jag antar att du menar att en snubbe med pistol inte ska behöva vara rädd för att gå i klinch med fem busar med kniv och knytnävar.

Men ifall snubben istället har en AK så kanske han kan ta sig an ett helt fotbollslag med ostyriga ungdomar?

Finns det nån gräns för hur mycket "våldskapital" man ska få ha i innerfickan? Kanske en liten sprejflaska med coronavirus ifall man behöver ta sig an hela kina?

Sen kommer ju alltid problematiken med att ifall även Svensson går runt med pistol så kommer ju busarna inse att det inte längre räcker med kniv för att rånmörda folk, så då kommer ju de också gå runt med kulsprutor. Såvitt jag kan se så är det endast vapentillverkare som rimligen kan tjäna nåt på en sådan utveckling. Inte fan lär det bli säkrare på gatorna för gemena man i alla fall.

Gregow
2020-02-11, 14:48
Jag har inte påstått att jag sitter inne på nån lösning.

Men rimligtvis handlar det väl iaf delvis om bättre rustad polis, iaf på kort sikt.

Dock tror jag (som vanligt) problemet högst troligt är betydligt mindre allvarligt än vad personer som KolloTrollet försöker påskina. Säkert är det något som några råkar ut för, men inget som de flesta märker av. Så lösningen att alla skulle behöva beväpna sig "för säkerhets skull" ligger väl kanske på ungefär samma nivå som att "2 miljarder kommer vara smittade inom några veckor, och miljoner kommer dö, så det är bäst om alla går iklädda skyddsdräkt och bunkrar upp på torrvaror så man klarar sig ett halvår".

På lite längre sikt är det väl rimligtvis så att vettigare lösningar på integration av invandrare, och öht vettigare migrationspolitik, och den typen av åtgärder är nåt som behövs också.
Det går inte att bygga upp polisen tillräckligt på kort sikt. Räkna med 10-15 år för att få den polisstyrka som faktiskt behövs. De har tappat för mycket, har svårt att rekrytera och det tar tid att bygga upp kompetens.

svenbanan
2020-02-11, 14:49
Berätta hur bättre rustad polis räddar dig när du får en kniv i nacken eller ett gäng omringar dig och vill ha dina ägodelar. Utryckningstid för polisen är 10-30 minuter.

Man drar däremot en pistol ur dolt hölster på ca 1,5s och tömmer ett magasin på 3-5s om man tränar lite.

Jag tycker du ska ta och dra nåt gammalt över dig och berätta några fler ammsagor om dina kompisar på WHO.

svenbanan
2020-02-11, 14:51
Det går inte att bygga upp polisen tillräckligt på kort sikt. Räkna med 10-15 år för att få den polisstyrka som faktiskt behövs. De har tappat för mycket, har svårt att rekrytera och det tar tid att bygga upp kompetens.

Det vet jag inget om. Men att släppa tyglarna fria för vilka idioter som helst (läs KoloTrollet) att få gå runt med skjutvapen och en licens att skjuta först och fråga sen, det är iaf en riktig återvändsgränd som inte komemr lösa några problem alls.

Klein
2020-02-11, 14:52
lol vad bra för dig. Ja han jobbar fortfarande kvar och är lika skötsam som alltid.
Jag kan ju glädja dig med att han tillhör den kristna folkgruppen från Syrien. Och visst, man märker ju att man har mer gemensamt med dem än med muslimer. Jag har aldrig propagerat för att vi ska välkomna muslimer eller att vi ska ta emot fler flyktingar, det räckte för ca 30 år sedan.

Det är av underordnad betydelse vad slags nominell religion folkgruppen tillhör. Det finns endast EN faktor som spelar roll vid invandring och det är dess kvantitet.

Jag går dock inte runt och är rädd för dem.

Det är inte rädsla. Det är ilska som får folk att ta till vapen. Och den riktar sig i huvudsak mot landets förrädiska ledning, dess korrupta institutioner, och de medlöpare som skapat situationen vi befinner oss i. Gatuteater mot ungdomsgäng är ingen prioritet. Man ska ha väldigt klart för sig att fiende nummer 1 är den som försöker sätta dig i fängelse för att du inte låter dig bli kissad i munnen.

stridis
2020-02-11, 14:53
Sen kommer ju alltid problematiken med att ifall även Svensson går runt med pistol så kommer ju busarna inse att det inte längre räcker med kniv för att rånmörda folk, så då kommer ju de också gå runt med kulsprutor. Såvitt jag kan se så är det endast vapentillverkare som rimligen kan tjäna nåt på en sådan utveckling. Inte fan lär det bli säkrare på gatorna för gemena man i alla fall.

Tanken är ju förstås att det finns polis som försöker upprätthålla lag, så om buset går runt med pistol så blir de arresterade och får sitta lång tid, samt blir utvisade på livstid i tillämpliga fall.

Ta till kulsprutor och "Bope" avrättar dig i en gränd i "favelan".

Det skall vara jobbigt att vara kriminell.

KoloKille
2020-02-11, 14:53
Så hur många busar är det rimligt att varje individ ska kunna vara jämlik med?

Jag antar att du menar att en snubbe med pistol inte ska behöva vara rädd för att gå i klinch med fem busar med kniv och knytnävar.

Men ifall snubben istället har en AK så kanske han kan ta sig an ett helt fotbollslag med ostyriga ungdomar?

Finns det nån gräns för hur mycket "våldskapital" man ska få ha i innerfickan? Kanske en liten sprejflaska med coronavirus ifall man behöver ta sig an hela kina?

Sen kommer ju alltid problematiken med att ifall även Svensson går runt med pistol så kommer ju busarna inse att det inte längre räcker med kniv för att rånmörda folk, så då kommer ju de också gå runt med kulsprutor. Såvitt jag kan se så är det endast vapentillverkare som rimligen kan tjäna nåt på en sådan utveckling. Inte fan lär det bli säkrare på gatorna för gemena man i alla fall.

Om du kollar på statistik från USA som inte kommer från Aftonbladet så ser du att det är falskt. Det är mest ghettosolbrända människor som skjuter varandra. Vanliga skidåkande människor med legala vapen är mycket laglydiga, och vapen räddar fler liv än de tar i USA. Vapenvåldet som förekommer är i mycket stor majoritet riktat från icke skidåkande människor mot sådana som åker skidor.

Sedan kommer kriminella alltid ha vapen, vilket vi kan se i Sverige. Legala vapenägare är däremot en av de mest laglydiga grupperna i samhället, både här och i USA. Mycket av statistiken kring masskjutningar man läser om är genomförda av solbrända människor som har illegala vapen.

Så antingen är det bara kriminella som har skjutvapen eller så låter man laglydiga medborgare ha det också. Jag vet vad jag väljer.

KoloKille
2020-02-11, 14:55
Det vet jag inget om. Men att släppa tyglarna fria för vilka idioter som helst (läs KoloTrollet) att få gå runt med skjutvapen och en licens att skjuta först och fråga sen, det är iaf en riktig återvändsgränd som inte komemr lösa några problem alls.

Jag innehar redan licens för klass 1 med ljuddämpare, halvautomatisk klass 4 samt hagelbock kaliber 12 :cool:

Klein
2020-02-11, 14:57
Det går inte att bygga upp polisen tillräckligt på kort sikt. Räkna med 10-15 år för att få den polisstyrka som faktiskt behövs. De har tappat för mycket, har svårt att rekrytera och det tar tid att bygga upp kompetens.

Inga problem. Vi sänker antagningskraven och kvoterar in mångfald i kåren så är saken biff. För övrigt så är polisens jobb att städa upp efter brott. Inte att förebygga brott. Det enda som förebygger brott är inställningen hos dem som befinner sig inom landets gränser.

Akerhage
2020-02-11, 15:10
Fan också, jag trodde jag skulle komma undan med det!!!

kisse-"nöden har ingen lag" borde gälla :)

Hemi
2020-02-11, 15:19
Jag försöker inte att ta reda på potentiella offers "gameplan" så at säga om du förstår vad jag menar, utan det är en genuin fråga.

Kolo har medlemmar som har stor erfarenhet av världen - några har kanske itll och med bott i Sydamerika eller de tuffare delarna av USA och lärt sig så kllad "street smart".

Dessa rån verkar ha blivit en verklighet att behöva ta hänsyn till. Var väl många hundra bara i GÖteborg? (Inte alla med förnredringsmoment)


Att springa är nog typ enda rimliga när situationen hänt. Var min tanke.


:(

Det är en stor del av mitt liv, tuffa områden runt om i Amiericas. Börjar jag skriva så blir det svårt att avsluta, man lär sig bäst på plats, på gatan, har man ingen erfarenhet är det svårt att lära sig i text.

Om att springa, ja om man kan men ibland är det lättare att springa i kapp än att fly. Spring mot ljus och människor och ropa vad som händer. Män som attackerar kvinnor och våldtäkter brukar de fysiskt försöka dominera dem så man bör lära sig mer om det är självförsvar man vill lära sig.

Vapen av olika slag och 15 års kampsportserfarenhet kan hjälpa men man kan få det emot sig likaså. Det är externa grejer och är inte grunden äv självförsvar. Även de har nytta av att lära sig annat på kort tid.

Klein
2020-02-11, 15:24
Det vet jag inget om. Men att släppa tyglarna fria för vilka idioter som helst (läs KoloTrollet) att få gå runt med skjutvapen och en licens att skjuta först och fråga sen, det är iaf en riktig återvändsgränd som inte komemr lösa några problem alls.

Nonsens. Rätten att ta angripare av daga är överordnad alla andra rättigheter. Utan den är övriga rättigheter en ynnest som kan tas ifrån dig när som helst av vem som helst som själv tar sig rätten. Och det är väldigt tydligt och klart att det är så våra myndigheter resonerar. Att demokrati och yttrandefrihet är en lekstuga som de kan stänga igen när helst de känner för det.

Hemi
2020-02-11, 15:25
Har flera gånger blivit konfronterad av stora gäng på stan och i förorter. Landar det alltid i ett trevligt samtal och god ton, artigt hejdå. Kan vara så att jag är för karismatisk för att bli tortyrkissad på

Nu pratar du nog om någonting annat, gäng, schmäng, finns överallt men det Aryt var ute efter var nog mer överraskning, rån, våldtäkter etc.

De första och största myterna man bör avliva är att det är offrets fel, de har gjort fel val men jag, jag är smart så det händer inte mig.
I själva verket händer det alla, båda könen, alla åldrar.

trädgårdsmöbel
2020-02-11, 15:36
Kanske är det så att flera av de här bögkissrånarna kanske behöver kliva ur garderoben? Det är ju tydligt homosexuella saker de utsätter offren för, under förespegling att offret skall förnedras "Det är inte gay jag svär det handlar om dominans". Med ett kliv ur garderoben kan de ju utöva sin sexualitet med villiga partners istället.

Macroman
2020-02-11, 15:50
Att dra iväg på 100m sprint när man har en jävel efter sig med löv på fötterna som kan springa i två dygn i sträck är inte bra.

Skjutvapen säger jag.

Haha, du får det att låta som att konstant majarökande adidasriddare från ej skidåkande nationer är riktiga konditionsfenomen. Dina 100 meter med elitsnabbhet räcker nog gott och väl...

Gregow
2020-02-11, 16:23
Haha, du får det att låta som att konstant majarökande adidasriddare från ej skidåkande nationer är riktiga konditionsfenomen. Dina 100 meter med elitsnabbhet räcker nog gott och väl...
Jag går bara värdigt men bestämt. Mina 100 meter sker med dubbelt grekiskt tempo.