handdator

Visa fullständig version : Viktigaste komplement övningar?


ozzian
2020-02-09, 15:19
Knäböj:
Kan det vara utfall och raka marklyft?

Marklyft:
Gissar på chins och stångrodd?

Bänkpress:
Antar handelsresa eller pecdec?

Militärpress:
Bakvänd Pec dec?

Tips på övning 2,3 i varje grupp

Målet är att må bättre, 52 år/5-6 pass i veckan men orkar inte 90 min längre....

Diomedea exulans
2020-02-09, 15:30
Borde väl bero på vad du har för svagheter?

Illustrerade mannen
2020-02-09, 15:35
Kanske dum fråga, men varför ska du träna ”komplement”-övningar? Tycker du du behöver det?

Jag tränar tre olika pass som rullar 5-6 pass i veckan.

1. Bänk och (bak)böj
2. Pullups, stångrodd och Stångcurl
3. Mark, raka mark och rotatorcuffar

Har hyfsat jämn fysik, där inget är sämre än något annat...

DiktatorN
2020-02-09, 15:43
Knäböj:
Kan det vara utfall och raka marklyft?

Marklyft:
Gissar på chins och stångrodd?

Bänkpress:
Antar handelsresa eller pecdec?

Militärpress:
Bakvänd Pec dec?

Tips på övning 2,3 i varje grupp

Målet är att må bättre, 52 år/5-6 pass i veckan men orkar inte 90 min längre....

Carries och good mornings.

Carries/Farmers walk, good mornings, rodd, reverse hyper.

Övre rygg, baksida axlar, tricep och bicep.

Bänkpress, snedbänk och tricep.

svenbanan
2020-02-09, 15:55
Jag håller med Dio att det beror på vad det är som begränsar dig i huvudövningen i fråga. I alla fall du med komplementövningar menar övningar du kan behöva lägga till för att klara att lyfta tyngre i huvudövningen ifråga.

Ifall du menar att knäböj är en övning för att träna benen, och du med komplementövning menar övningar du kan behöva lägga till för att få fullständig träning för benen, så kanske svaret blir ett annat. Men den tolkningen tycker jag verkar lite knasig.

ozzian
2020-02-09, 17:03
Hej sorry
jag kör typ
leg,pull,push

ben så ex körde jag nu
7 set böj
3 set raka mark
3 set utfallsgång m kettlebells
4 set rövresningar(pressar upp stång på höften från liggandes.
vader händer inget så jag promeberar med viktväst

pull
7 set mark
5 set chins
4 baksida axlar
3 bicepscurl

push
7 set bänk
3 pec dec/ crosslines
5 militärpress
3 shrugs
3 triceps

men jag är alltså helt tom efter varje pass, skulle vilja banta ner 10-20%, obs kör bara 70% av vikterba som jag körde för 1 år sedan, så måste komma igång ordentligt

jo
Tack för synpunkter o råd.

ceejay
2020-02-09, 17:07
Beror helt på vad du vill få ut av det. Om det är att må bättre spelar det ingen större roll, välj något komplement du tycker är kul.

Diomedea exulans
2020-02-09, 17:19
Med risk för att vara tjatig så beror det på. Men så här skulle jag bantat bort det:

Dag 1 – bort med utfallsgång och rövresningar (raka mark tar fint på de musklerna).

Dag 2 – bort med baksida axlar (de får stryk i chinsen).

Dag 3 – bort med pec dec (brösten får bra träning i bänkpressen) och bort med shrugsen (trapsen får bra träning i marklyft och militärpress).

Eller så kan du behålla alla övningar men minska ett set på varje övning.

Man kan mixtra lite men det här var en snabbvariant.

ozzian
2020-02-09, 17:24
Med risk för att vara tjatig så beror det på. Men så här skulle jag bantat bort det:

Dag 1 – bort med utfallsgång och rövresningar (raka mark tar fint på de musklerna).

Dag 2 – bort med baksida axlar (de får stryk i chinsen).

Dag 3 – bort med pec dec (brösten får bra träning i bänkpressen) och bort med shrugsen (trapsen får bra träning i marklyft och militärpress).

Eller så kan du behålla alla övningar men minska ett set på varje övning.

Man kan mixtra lite men det här var en snabbvariant.

Tack
köper allt, bara en fråga om baksida axlar, har inte nästan alla framåtroterade axlar,, det är väl den övningen jag är rädd att ta bort.

Diomedea exulans
2020-02-09, 17:44
Tack
köper allt, bara en fråga om baksida axlar, har inte nästan alla framåtroterade axlar,, det är väl den övningen jag är rädd att ta bort.

Vet faktiskt inte, men du kan ju behålla den om du är orolig.

DiktatorN
2020-02-09, 18:40
Tack
köper allt, bara en fråga om baksida axlar, har inte nästan alla framåtroterade axlar,, det är väl den övningen jag är rädd att ta bort.

Om målet är "att må bra" så är nog baksida axlar den sista övningen du ska ta bort.

ozzian
2020-02-09, 19:32
Tack alla
face pull eller hantlar framåtlutad för att komma åt baksidan bäst?
nu varierar jag.

Laksen
2020-02-10, 07:29
Beror på vad dina svagheter är. Tycker inte en enda av övningarna du listat (förutom raka mark) direkt stärker huvudövningen alls. Om målet bara är lite pump är t.ex. inte pec-deck alls bättre än t.ex. flyes, det spelar helt enkelt ingen roll. För mig som är svag i starten i alla tre rörelser är följande bra komplement (kanske inte bäst men vem fan vet vad som är "bäst"):

Low-Bar Böj - Pausböj 3ct
Bänk med tävlingsutförande - Spoto Press eller Dead Stop Bench
Mark - Frontböj till box

Dessutom lönar det sig självklart att göra övningar för muskelbalansen. Såna övningar kunde vara jus face-pulls, rodd och olika bålövningar. Kanske lite biceps.