handdator

Visa fullständig version : Helt vansinnig NEAT?


Navi
2020-02-08, 17:56
Mitt bulkprojekt, att gå långsamt upp från 73 kilo (man, 187 cm), verkar hindras av min helt vansinniga NEAT (spontanaktivitet). Jag räknar inte kalorier, men testade att räkna ett par gånger och hamnade på minst 3500 kcal om dagen. Och då räknade jag garanterat i underkant. Visst, jag är semi-aktiv och styrketränar varje dag och konditionstränar, men jag sitter skönt på stjärten hela dagarna i övrigt. Min lediga tid är jag dock, sen bulkstarten, en duracellkanin. De dagar jag ätit på rejält märker jag exempelvis hur jag städar hela huset i febrilt tempo dagen efter, och tränar monsterpass a la Grub.

Har någon mer än jag märkt av att spontanaktiviteten ökar dramatiskt vid överskott? Har läst lite om NEAT men trodde inte det skulle göra så stor skillnad, och jag har inte gått upp mycket alls sen bulkstart. Hade varit intressant med andra anekdoter och erfarenheter.

agazza
2020-02-08, 18:16
Jag är lite mer aktiv än dom flesta.

Jag fick se till att jag tillgodosåg protein behovet och fiberbehovet.

Därefter fyllde jag på med goda enkla kalorier.

Oboy, mer smör på mackorna, mer olja när du steker ägg. Cashewnötter som alltid står framme.

Men skynda långsamt.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Navi
2020-02-08, 19:12
Jag är lite mer aktiv än dom flesta.

Jag fick se till att jag tillgodosåg protein behovet och fiberbehovet.

Därefter fyllde jag på med goda enkla kalorier.

Oboy, mer smör på mackorna, mer olja när du steker ägg. Cashewnötter som alltid står framme.

Men skynda långsamt.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Alltså... Frågan var ju "Har någon mer än jag märkt av att spontanaktiviteten ökar dramatiskt vid överskott?". Att skynda långsamt och få tips på kaloririk mat var inte det jag syftade att starta diskussion kring.

exevision
2020-02-08, 19:45
"Har någon mer än jag märkt av att spontanaktiviteten ökar dramatiskt vid överskott?".

Ja!
Speciellt jämfört med underskott. Men då visar man disciplin och rör sig ändå.

Klein
2020-02-08, 19:47
Hur gammal är du och hur ser kosten ut mer specifikt? Att du rör dig mer när du äter mer är ju bra för det ökar chansen att du lägger på dig muskler istället för fett.

Navi
2020-02-08, 19:54
Hur gammal är du och hur ser kosten ut mer specifikt? Att du rör dig mer när du äter mer är ju bra för det ökar chansen att du lägger på dig muskler istället för fett.

Jag är 26 år. Jag räknar inte kalorier, utan försöker i möjligaste mån äta efter mättnad och hunger. Blev inspirerad av den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=239414) tråden och försöker äta så mycket "bra mat" som möjligt. Jag käkar dock en hel del kvarg och proteinpulver. Ibland är jag väldigt hungrig, och då ser jag till att äta på rejält.

Klein
2020-02-08, 20:44
Jag är 26 år. Jag räknar inte kalorier, utan försöker i möjligaste mån äta efter mättnad och hunger. Blev inspirerad av den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=239414) tråden och försöker äta så mycket "bra mat" som möjligt. Jag käkar dock en hel del kvarg och proteinpulver. Ibland är jag väldigt hungrig, och då ser jag till att äta på rejält.

Kvarg och proteinpulver är ju deffmat. Om du verkligen vill gå upp i vikt så kan du ju börja med att äta vanlig mat.

TomasB
2020-02-08, 22:37
Jag är 26 år. Jag räknar inte kalorier, utan försöker i möjligaste mån äta efter mättnad och hunger. Blev inspirerad av den här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=239414) tråden och försöker äta så mycket "bra mat" som möjligt. Jag käkar dock en hel del kvarg och proteinpulver. Ibland är jag väldigt hungrig, och då ser jag till att äta på rejält.

Vad är ”bra mat” för dig?

Navi
2020-02-09, 05:03
Kvarg och proteinpulver är ju deffmat. Om du verkligen vill gå upp i vikt så kan du ju börja med att äta vanlig mat.

I första inlägget skriver jag att jag äter lite kvarg och mejeriprodukter. Basen i min kost är helt vanlig mat.

Sen var det ju inte viktråd jag eftersökte, utan en diskussion kring NEAT.

Vad är ”bra mat” för dig?

Att rabbla livsmedel känns lite överflödigt, men råvaror istället för matvaror är väl en sammanfattning god som någon.

Återigen så var syftet med trådstarten att diskutera NEAT.

Navi
2020-02-09, 06:58
I första inlägget skriver jag att jag äter lite kvarg och mejeriprodukter. Basen i min kost är helt vanlig mat.

Sen var det ju inte viktråd jag eftersökte, utan en diskussion kring NEAT.



Att rabbla livsmedel känns lite överflödigt, men råvaror istället för matvaror är väl en sammanfattning god som någon.

Återigen så var syftet med trådstarten att diskutera NEAT.

*edit

Såg att jag skrev en ”hel del” kvarg och proteinpulver. Det var fel av mig, det är inte mer än 1-2 shakes och ett par dl kvarg om dagen.

Men, en diskussion kring NEAT är som sagt syftet med tråden.

Rikard Jansson
2020-02-09, 10:04
Ja. Eller vad mer vill du diskutera :D Så är det för mig med.

Navi
2020-02-09, 10:13
Ja. Eller vad mer vill du diskutera :D Så är det för mig med.

Haha! Jag funderar på hur långt "NEAT" egentligen kan gå (höhö). Alltså, vid någon punkt måste ju överskottet bli så stort att spontanaktiviteten inte längre är tillräcklig.

Jag vill minnas någon studie, som jag hörde i en podd av Tyngre eller Styrkelabbet, där dom pratade om att studiedeltagarna fått ett överskott om ungefär 800 kcal. Vissa i studien brände bort allt i NEAT, medan andra inte ökade NEAT ett dyft. Kommer inte ihåg avsnittet eller studien i detalj dock.

Diomedea exulans
2020-02-09, 11:58
Har faktiskt aldrig tänkt på om min NEAT ändras, varken under deff, viktuppgång eller balans.

En fråga: Har du vägt mer än din nuvarande vikt förut, eller är du "rekord-tung"? Större delen av mitt vuxenliv innan 30 vägde jag 80+, men de senaste åren har jag vägt under 75. En broscienceteori jag har är att min NEAT kanske skulle öka om jag försökte slå PB i kroppsvikt, men att den kommer hålla sig låg sålänge jag ligger under min rekordvikt.

Navi
2020-02-09, 12:07
Jag har alltid varit väldigt smal, förutom när jag som 15-åring sammanstrålade med en kompis och vi bestämde oss för att grisbulka under ett halvår. Var uppe på 80+ då. Men när jag slutade med vansinniga beteendet var jag snabbt nere på 70 kilo igen utan att ens veta vad ordet deff betydde. Åt skolmat efter hunger, typ. Tror att jag som lägst varit nere på 64 kilo på 187 cm vid 22 års ålder.

Jag äter protein upp över öronen numera, strax under 3g/kg kroppsvikt. Det kanske påverkar NEAT?

Diomedea exulans
2020-02-09, 12:10
Jag äter protein upp över öronen numera, strax under 3g/kg kroppsvikt. Det kanske påverkar NEAT?

Vet ej, men det påverkar kanske mättnaden, och det är troligen onödigt att äta så mycket under bulk. Det räcker nog med 2 g/kg kv.

Ribcage
2020-02-09, 13:37
Så borde det vara för alla? Därför folk inte går upp i vikt så snabbt trots hur vi äter. Men 1 kg per år över tio år skapar övervikt ändå.

Navi
2020-02-09, 16:00
Relaterad fråga kring NEAT: Tror ni att det blir skillnad på spontanaktivitet om överskottet kommer från vissa livsmedel eller makronutrienter? Rör man sig mer om man äter ett överskott bestående wienerbröd jämfört med om överskottet kommer från potatis Eller om överskottet kommer från maltodextrin jämfört med baconfett.

Diomedea exulans
2020-02-09, 17:20
Relaterad fråga kring NEAT: Tror ni att det blir skillnad på spontanaktivitet om överskottet kommer från vissa livsmedel eller makronutrienter? Rör man sig mer om man äter ett överskott bestående wienerbröd jämfört med om överskottet kommer från potatis Eller om överskottet kommer från maltodextrin jämfört med baconfett.

Vet inte det här heller, men gissar vilt att man rör sig mer på överskott av kolhydrater, det är ju mer lättillgänglig energi.

Navi
2020-02-09, 18:50
Vet inte det här heller, men gissar vilt att man rör sig mer på överskott av kolhydrater, det är ju mer lättillgänglig energi.

Ja, man är ju inte direkt fit for fight efter en måltid på 1000 kcal av bacon... Undrar hur det är med protein, det verkar ju kroppen i princip inte kunna lagra som fett. Det slog mig just att det kanske kostar mycket energi för kroppen att omvandla protein till fett också, det måsta väl bli kolhydrater först? Får lite vibbar från aftonbladetsnacket om selleri, som påstods ha "negativa" kalorier för att kostade kroppen mer energi att bryta ner sellerin än vad sellerin innehöll:d

Bossebäver
2020-02-09, 19:16
Ja, man är ju inte direkt fit for fight efter en måltid på 1000 kcal av bacon... Undrar hur det är med protein, det verkar ju kroppen i princip inte kunna lagra som fett. Det slog mig just att det kanske kostar mycket energi för kroppen att omvandla protein till fett också, det måsta väl bli kolhydrater först? Får lite vibbar från aftonbladetsnacket om selleri, som påstods ha "negativa" kalorier för att kostade kroppen mer energi att bryta ner sellerin än vad sellerin innehöll:d

Protein blir i normalfall i princip aldrig fett, inte ens vid överätning.

Navi
2020-02-09, 19:48
Protein blir i normalfall i princip aldrig fett, inte ens vid överätning.

Om man äter 3000 kcal för kaloribalans, och lägger till 600 kcal i form av protein, låt säga 4 dl proteinpulver (a 150 kcal per dl för enkelhetens skull), vad skulle teorin och praktiken hända då med fettmassan? Det måste väl bli ett överskott -> fett-och fettfri massa, eller?

Termy
2020-02-09, 20:03
Om man äter 3000 kcal för kaloribalans, och lägger till 600 kcal i form av protein, låt säga 4 dl proteinpulver (a 150 kcal per dl för enkelhetens skull), vad skulle teorin och praktiken hända då med fettmassan? Det måste väl bli ett överskott -> fett-och fettfri massa, eller?

Det beror väl på hur den totala fördelningen av makronutrienterna ser ut. Det har forskats så väldigt lite på riktigt höga proteinintag, men drar upp denna (https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11-19) studie igen som visade att flera hundra kcal överskott under 8 veckor inte gav någon ökning av fettmassa när proteinintaget var riktigt högt (ca 300g/dag).

Navi
2020-02-09, 20:07
Det beror väl på hur den totala fördelningen av makronutrienterna ser ut. Det har forskats så väldigt lite på riktigt höga proteinintag, men drar upp denna (https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11-19) studie igen som visade att flera hundra kcal överskott under 8 veckor inte gav någon ökning av fettmassa när proteinintaget var riktigt högt (ca 300g/dag).

Intressant att vissa ökade en hel del i fettfri massa. Ett skyhögt proteinintag under bulk kanske är en strategi för att lägga på sig så lite fettfri massa som möjligt.

Kanske ska justera om bulken och satsa på över 3,5 g/kg kv och dag. Protein är ju gott, kan äta mängder av kvarg och kaseinprotein.

Termy
2020-02-09, 20:11
Intressant att vissa ökade en hel del i fettfri massa. Ett skyhögt proteinintag under bulk kanske är en strategi för att lägga på sig så lite fettfri massa som möjligt.

Kanske ska justera om bulken och satsa på över 3,5 g/kg kv och dag. Protein är ju gott, kan äta mängder av kvarg och kaseinprotein.

Själv har jag legat på närmare 300g/dag på typ 4-4500 kcal/dag i flera år och tycker inte det är några problem att hålla en rippad form året runt och ändå öka bra i styrka. Sedan var ett megahögt proteinintag har för andra för- och nackdelar är ju en annan fråga. Grub postade ju något om att överskott som inte går till muskler går till organuppbyggnad bl.a. Säger mig ingenting om det är bra eller dåligt dock. Man kanske sitter där med hängbuk om 30 år?

Navi
2020-02-09, 20:19
Själv har jag legat på närmare 300g/dag på typ 4-4500 kcal/dag i flera år och tycker inte det är några problem att hålla en rippad form året runt och ändå öka bra i styrka. Sedan var ett megahögt proteinintag har för andra för- och nackdelar är ju en annan fråga. Grub postade ju något om att överskott som inte går till muskler går till organuppbyggnad bl.a. Säger mig ingenting om det är bra eller dåligt dock. Man kanske sitter där med hängbuk om 30 år?

Om jag håller formen hela livet kommer jag nog ändå ha mindre isterbuk än gemene radhusysslande man som levt på kinarestaurangen och "byggt tak över nöjesfältet" i 25 år utan att sätta foten på ett gym.


Protein mättar ju enormt, kanske kan bli en begränsning för mig. Men jag ska testa upplägget som följer:

Måltid 1: Proteinshake, 40 gram protein

Måltid 2: Kycklinggryta med potatis och grönsaker, 60 gram protein

Måltid 3: Proteinshake, 40 gram protein

Måltid 4: Kvarg, grynblandning, proteinpulver, ägg och grönsaker, 120 gram protein :cool:

Borde bli kring 3,5 gram per kilo kroppsvikt.

Termy
2020-02-09, 20:25
Om jag håller formen hela livet kommer jag nog ändå ha mindre isterbuk än gemene radhusysslande man som levt på kinarestaurangen och "byggt tak över nöjesfältet" i 25 år utan att sätta foten på ett gym.



Skadar ej att testa :) Själv käkar jag bl.a. egengjorda chokladbollar och diverse overnight-oats varianter som en del i kvällsmålet och med alla smaker som finns på vassleprotein nu för tiden kan man ju välja och vraka på allt möjligt. Den ökade mättnadskänslan vänjer man sig vid.

Navi
2020-02-09, 20:29
Skadar ej att testa :) Själv käkar jag bl.a. egengjorda chokladbollar och diverse overnight-oats varianter som en del i kvällsmålet och med alla smaker som finns på vassleprotein nu för tiden kan man ju välja och vraka på allt möjligt. Den ökade mättnadskänslan vänjer man sig vid.

Såg ditt/dina inlägg i "vad har du ätit idag"-tråden. Hur mycket landar ett kvällsmål på i proteinintag? Måste nästan vara 200 gram protein i dina kvällsladdningar?

Termy
2020-02-09, 20:35
Såg ditt/dina inlägg i "vad har du ätit idag"-tråden. Hur mycket landar ett kvällsmål på i proteinintag? Måste nästan vara 200 gram protein i dina kvällsladdningar?

Mjo nånting sånt. Var länge sedan jag räknade exakt på det, kör mest på rutin / väl beprövade kombinationer. Käkar väl också typ 2-3 timmar innan jag lägger mig. Då sover man gött sen. Inte heller några problem att träna 3+ timmar cardio/styrka på morgonen efter utan att tappa energi.

Navi
2020-02-10, 19:54
Mjo nånting sånt. Var länge sedan jag räknade exakt på det, kör mest på rutin / väl beprövade kombinationer. Käkar väl också typ 2-3 timmar innan jag lägger mig. Då sover man gött sen. Inte heller några problem att träna 3+ timmar cardio/styrka på morgonen efter utan att tappa energi.

Kvällsmaten idag:

100 gram matvete
3 dl kasein pepparkakssmak
2-3 dl kvarg
1 ägg
En massa grönsaker.

Så här mycket protein har jag nog aldrig käkat i en sittning. Men det var riktigt gött:cool: Blev en fin gröt av matvetet och kaseinet.

Termy
2020-02-10, 20:13
Kvällsmaten idag:

100 gram matvete
3 dl kasein pepparkakssmak
2-3 dl kvarg
1 ägg
En massa grönsaker.

Så här mycket protein har jag nog aldrig käkat i en sittning. Men det var riktigt gött:cool: Blev en fin gröt av matvetet och kaseinet.

:eating:

Navi
2020-02-20, 20:59
Proteinexperimentet fortsätter. Äter kaseinpudding så det sprutar ur öronen. 4g protein per kg kroppsvikt, typ.

Hamnar på nästan 4000(!) kcal tror jag, men vikten verkar vara stabil runt 74-75. Styrkan fortsätter öka successivt. Är inte fetare, snarare mer fyllig i kroppen. Men jag undrar hur det här går till egentligen. Visst, jag gör cardio dagligen och styrketränar, men jag lökar framför skrivbordet resten av dagen. Mitt kaloriintag om 3500-4000 känns väldigt högt. Kanske räknar kalorier fel, då jag inte väger varenda sak jag pular i mig. Ska testa att väga maten med tysk precision någon dag och se vad det blir.

Blir spännande att se hur formen och styrkan är om en månad.