handdator

Visa fullständig version : Bänkpress greppvidd - Smalt grepp volym, brett grepp tungt


smerk
2020-02-05, 15:36
Har alltid kört lillfingret precis innanför ringen på en SL-stång. Har senaste 2 månaderna kört med ringfingret på ringen. Är starkare med detta grepp men jag märker dock att detta ger mig lätt inflammerade axel/bröstfästen så jag funderar på att gå tillbaka till mitt tidigare grepp.

Nu till frågan, jag vill så småningom tävla i SL, om inte så åtminstone årligen mot mig själv. Jag tror att jag hade varit stark i maxgrepp, men funderar på hur jag ska lägga in träning med detta grepp. Jag kör i nuläget ett pass 3x10 på 70% och ett pass 4x4 på 85%. Tanken är att köra smala greppet under volymsträning och lägga in det breda greppet på det tunga passet. Tror ni att detta är effektivt dels för att få in färdigheten att bänka brett men även i skonande syfte mot axlar?

bighulken
2020-02-05, 19:41
Jao, variera är bäst!!.....
Men du behöver inte hålla maxbrett, på tävling!!!....Bara så att ett finger täcker glätt-ringen....

Sen har du ju en svaghet där, i axlarna, du bör träna upp detta!!!.....
Du får ta en bra PT, eller annat och rådfråga, sen träna upp axlarna. Bänken, som ju i sig, är en Axeldödare!!!....

Tips: jag brukar Alltid värma upp med rotatorcuffs, inåt/utåd/uppåt osv.....
Sen stegen då, upp på arbetsvikterna....

En bra övning, för Axlar och bänken.....
Köra i Cable crossen, flyes!!......eller med hantlar, så att du stärker upp axlarna......Men kör alla delar utav axeln....fram, sida, bak, osv.....

.mvh/.........

PS: Sen så är det ju så att, man blir stark i det man tränar.....Hepp....

bighulken
2020-02-07, 16:43
Har alltid kört lillfingret precis innanför ringen på en SL-stång. Har senaste 2 månaderna kört med ringfingret på ringen. Är starkare med detta grepp men jag märker dock att detta ger mig lätt inflammerade axel/bröstfästen så jag funderar på att gå tillbaka till mitt tidigare grepp.

Nu till frågan, jag vill så småningom tävla i SL, om inte så åtminstone årligen mot mig själv. Jag tror att jag hade varit stark i maxgrepp, men funderar på hur jag ska lägga in träning med detta grepp. Jag kör i nuläget ett pass 3x10 på 70% och ett pass 4x4 på 85%. Tanken är att köra smala greppet under volymsträning och lägga in det breda greppet på det tunga passet. Tror ni att detta är effektivt dels för att få in färdigheten att bänka brett men även i skonande syfte mot axlar?

Kanske.....Bättre köra smalt grepp, och sedan vid lättare vikt, prova lite bredare......för att, delvis träna vid det greppet, men också, för att undvika inflammation..........
mvh/..........
Sen blir du ju så mkt starkare i tricca, vid smalt grepp......Men som jag skrev tidigare, Variera är bäst!!......

Du får även kanske prova, att stretcha ut lätt, lite då och då!!......typ ett par ggr/vecka.......kanske.....

Decepticon
2020-02-08, 11:16
För axelhälsan så kör jag lite smalare grepp, då mina ambitioner är att bygga muskler och inte gå sönder. Detta kompletteras med hantelpress och Cable Cross Overs.