handdator

Visa fullständig version : Är det lättare för kvinnor att komma undan med dopning?


-squat-
2020-02-03, 22:25
https://www.svt.se/sport/brottning/fransson-nagon-maste-gjort-detta-mot-mig

svenbanan
2020-02-03, 22:46
https://www.svt.se/sport/brottning/fransson-nagon-maste-gjort-detta-mot-mig

Det tror jag inte.

Jag vet inte hurpass vanligt det är att någon häller doping i någon annans vattenflaska eller nåt liknande. Men det är ju något man hört ganska många gånger tidigare. Av både män och kvinnor som försöker smita undan sitt ansvar. Säkert har det väl varit sant någon gång, men det får väl någon slags utrdning visa.

TranceII
2020-02-03, 22:54
Det tror jag inte.

Jag vet inte hurpass vanligt det är att någon häller doping i någon annans vattenflaska eller nåt liknande. Men det är ju något man hört ganska många gånger tidigare. Av både män och kvinnor som försöker smita undan sitt ansvar. Säkert har det väl varit sant någon gång, men det får väl någon slags utrdning visa.

Det finns en video i slutet i artikeln där de berättar varför de tror det.

Jag kan anta att det är rimligt då de kanske kan bli testade och ha lite högre värden utan att man börjar testa efter spårämnen då det kanske är dyrare? Jag vet inte om det gör någon praktiskt skillnad dock.

Snubben
2020-02-03, 23:22
– Min tanke är att någon som varit i lokalen när jag har tränat har gjort det här mot mig. Det är det enda som jag kan tänka mig. Jag förstår inte hur jag skulle ha fått in det i min mun annars

Mer troligt att någon norpade din flaska när du inte såg, öppnade, slängde ner lite anabol,a skruvade ihop och ställde tillbaka din flaska utan att du märkte det. Absolut.

svenbanan
2020-02-03, 23:37
Det finns en video i slutet i artikeln där de berättar varför de tror det.

Jag kan anta att det är rimligt då de kanske kan bli testade och ha lite högre värden utan att man börjar testa efter spårämnen då det kanske är dyrare? Jag vet inte om det gör någon praktiskt skillnad dock.

Aha. Jag såg inte den.

I skenet av denna blir ju kanske frågeställningen lite mer intressant.

svenbanan
2020-02-03, 23:40
Mer troligt att någon norpade din flaska när du inte såg, öppnade, slängde ner lite anabol,a skruvade ihop och ställde tillbaka din flaska utan att du märkte det. Absolut.

Om hon nu inte dopat sig så är ju såklart allting mer troligt än att hon dopat sig, eftersom hon ju vet med säkerhet att hon inte dopat sig.

Ifall hon dopat sig så hävdar hon ju såklart att hon inte gjort det, och är såklart tvungen att hävda att det kanske är så att någon smusslat med vattenflaskan.

Vad var det Ben Johnson påstod 1988? Att någon injecerat enabola i en apelsin han åt. Eller minns jag fel?

TheDoctor
2020-02-04, 05:35
Jag skulle nog vilja säga att aas är mer vanligt än ovanligt i elitidrottare. Men jag kan också var rätt cynisk. Med det sagt så är jag pro doping.

Det är mer underhållande än rena atleter. Inte minst när dem åker fast.

Rikard Jansson
2020-02-04, 08:22
Svar på trådtiteln: Ja. Det säger iallafall de som testar. Kommer dock inte ihåg vart jag läste det men var av typ wada men inte wada. Vad heter svenska antidopingtjosan?

MackeJuve
2020-02-04, 08:27
Möjligtvis liiite, främst är det nog så att det är lättare för svenskar/norrmän att komma undan med doping. I Sverige alltså. Vi sitter på rätt höga hästar och doping tillhör östblocket och de andra, inte oss, vi spelar fair. Därför tenderar vi att vilja tro på att det var sabotage eller misstag som ledde till de förbjudna intagen. Kanske framförallt om det handlar om någon som har en helylle-framtoning.

Med detta sagt så är ju SOK-bossens utspel helt jävla absurt. Tyckte denna reportern sammanfattade det rätt bra:

https://www.expressen.se/sport/kronikorer/anna-friberg/uttalandet-ar-det-mest-absurda-i-dopingstoryn/

Rickard
2020-02-04, 08:49
Skulle det inte kunna vara så att kvinnor får större utväxling av en lägre dos och därmed har lättare att klara en kontroll för att det går snabbare för dom att bli rena då?

Rickard
2020-02-04, 08:52
Och att det bara är länder i öst som dopar sig förefaller väl rätt orimligt?
För om då övriga länder, till och med små länder som Norge och Sverige, kan hävda sig internationellt mot dessa länder. Länder som har större urvalspool, mer uppbackning av staten för idrottare, som vi dessutom vet är dopade.
För i så fall måste ju doping vara helt värdelöst?

MackeJuve
2020-02-04, 08:54
Och att det bara är länder i öst som dopar sig förefaller väl rätt orimligt?
För om då övriga länder, till och med små länder som Norge och Sverige, kan hävda sig internationellt mot dessa länder. Länder som har större urvalspool, mer uppbackning av staten för idrottare, som vi dessutom vet är dopade.
För i så fall måste ju doping vara helt värdelöst?

Givetvis, det var just detta jag syftade på.

Langster
2020-02-04, 10:35
Och att det bara är länder i öst som dopar sig förefaller väl rätt orimligt?
För om då övriga länder, till och med små länder som Norge och Sverige, kan hävda sig internationellt mot dessa länder. Länder som har större urvalspool, mer uppbackning av staten för idrottare, som vi dessutom vet är dopade.
För i så fall måste ju doping vara helt värdelöst?

Nej nej nej, det är förstås för att vi är uppvuxna med mellanmjölk och smultron och svenska värderingar som vi kan lyckas slå tokdopade elitidrottsmän och kvinnor.

xan
2020-02-04, 10:37
Det tror jag inte.

Jag vet inte hurpass vanligt det är att någon häller doping i någon annans vattenflaska eller nåt liknande. Men det är ju något man hört ganska många gånger tidigare. Av både män och kvinnor som försöker smita undan sitt ansvar. Säkert har det väl varit sant någon gång, men det får väl någon slags utrdning visa.

En ny trend inom kampsport är "contaminated supplements". Dvs att du tagit ett tillåtet tillskott som blivit kontaminerat med spårämnen av doping. Det hade varit en betydligt bättre ursäkt än sabotage.

Men brottning är en av världens mest krävande sporter fysiskt, så att en brottare åker fast för doping är föga förvånande. Vi får se vad Jennys b-prov visar.

EDIT: Läste detta

– Nej, och det är det som är en frustration hos Jenny också. Hon har inget att peka på. Hon äter inga kosttillskott, så man kan inte peka på ett fabrikat som skulle kunna vara kontaminerat eller innehålla spår av ämnet. Det är det hon tycker är jobbigast, säger Tallroth.

Langster
2020-02-04, 10:47
En ny trend inom kampsport är "contaminated supplements". Dvs att du tagit ett tillåtet tillskott som blivit kontaminerat med spårämnen av doping. Det hade varit en betydligt bättre ursäkt än sabotage.

Men brottning är en av världens mest krävande sporter fysiskt, så att en brottare åker fast för doping är föga förvånande. Vi får se vad Jennys b-prov visar.

Vet inte om det är en bättre ursäkt eller om det är en särskilt ny trend.
Det finns kosttillskott som är kontrollerade, och om man ska bli dopingtestad och hänger upp sin karriär på att inte åka dit för doping är man jävligt dum om man beställer t.ex ”Jungle Warfare” från någon suspekt sida på nätet - istället för att endast hålla sig till det som är kontrollerat.
Jungle Warfare innehöll väl förresten just metyltestosteron?

Hursomhelst, just att välja suspekta kosttillskott tyder ju på att man letar efter en extern ”edge” som ingen annan har upptäckt eller har tillgång till... alltså en mentalitet som är väldigt lik mentaliteten som leder till doping.

xan
2020-02-04, 11:58
Vet inte om det är en bättre ursäkt eller om det är en särskilt ny trend.
Det finns kosttillskott som är kontrollerade, och om man ska bli dopingtestad och hänger upp sin karriär på att inte åka dit för doping är man jävligt dum om man beställer t.ex ”Jungle Warfare” från någon suspekt sida på nätet - istället för att endast hålla sig till det som är kontrollerat.
Jungle Warfare innehöll väl förresten just metyltestosteron?

Hursomhelst, just att välja suspekta kosttillskott tyder ju på att man letar efter en extern ”edge” som ingen annan har upptäckt eller har tillgång till... alltså en mentalitet som är väldigt lik mentaliteten som leder till doping.

Även "vanliga" tillskott har visat sig vara kontaminerade. Finns ett fall där USADA stängde av Yoel Romero (fd olympisk brottare, nu MMA) för doping men sedan blev han friad när han skickade in sina tillskott till labbet och ett av dem var kontaminerat. Yoel har även skickat in en stämningsansökan på mångmiljonsbelopp mot företaget. :MrT:

Sedan finns det ju fallet med Johaug. Vem hade kunnat tro att ett LÄPPBALSAM ger utslag på dopingtest? Om det nu var sant att det kom därifrån.

R0B
2020-02-04, 12:07
Även "vanliga" tillskott har visat sig vara kontaminerade. Finns ett fall där USADA stängde av Yoel Romero (fd olympisk brottare, nu MMA) för doping men sedan blev han friad när han skickade in sina tillskott till labbet och ett av dem var kontaminerat. Yoel har även skickat in en stämningsansökan på mångmiljonsbelopp mot företaget. :MrT:

Sedan finns det ju fallet med Johaug. Vem hade kunnat tro att ett LÄPPBALSAM ger utslag på dopingtest? Om det nu var sant att det kom därifrån.

Hur vet man att Yoel inte kontaminerade sin tillskott när han skickade in det för kontroll? eller gick dom ut och köpte en random burk av det märket som visade sig vara kontaminerad?

ChuckTesta
2020-02-04, 12:25
mEn BoLt Är ReN!!!11

Wain
2020-02-04, 13:25
Sedan finns det ju fallet med Johaug. Vem hade kunnat tro att ett LÄPPBALSAM ger utslag på dopingtest? Om det nu var sant att det kom därifrån.

Det var inget läppbalsam, det var en läkekräm med stor uppmärkt text om att det var doping. Sedan var krämen troligtvis bara en ursäkt för det egentliga missbruket.

PureWhey
2020-02-04, 13:51
https://www.svt.se/sport/brottning/vattenflaskan-kan-avgora-franssons-dopningsfall

– Det rör sig om en väldigt liten (mängd), det är på nano-nivå. Det är väldigt små mängder vilket gör att man kan inse att hon har fått i sig substansen ganska tätt innan testet gjordes, ett par dagar innan. Vilket gör också att man kan börja fokusera mer på att hon sannolikt fått i sig det inom den ramen. Då börjar man titta på vad som har hänt under de dagarna, säger Tallroth till SVT Sport.


Ehh... Hahahaha. Ibland bör man låta tystnaden tala för en.

Hemi
2020-02-04, 13:53
Även "vanliga" tillskott har visat sig vara kontaminerade. Finns ett fall där USADA stängde av Yoel Romero (fd olympisk brottare, nu MMA) för doping men sedan blev han friad när han skickade in sina tillskott till labbet och ett av dem var kontaminerat. Yoel har även skickat in en stämningsansökan på mångmiljonsbelopp mot företaget. :MrT:



Väst om Atlanten så, ja det var väl en typ hemlig sanning bland en del tillskott för redan ganska länge sedan.

Rivaliserande idrottare har gjort mycket skit mot varandra så att någon har gett henne en Mickey är väl inte omöjligt. Alla som är gamla nog att minns OS i Lillehammer vet väl om historien om Nancy Kerrigan och Tonya Harding, en del hatar sig fram med armbågarna och gör vad som helst.

milax
2020-02-04, 14:06
– Det rör sig om en väldigt liten (mängd), det är på nano-nivå. Det är väldigt små mängder vilket gör att man kan inse att hon har fått i sig substansen ganska tätt innan testet gjordes, ett par dagar innan. Vilket gör också att man kan börja fokusera mer på att hon sannolikt fått i sig det inom den ramen. Då börjar man titta på vad som har hänt under de dagarna, säger Tallroth till SVT Sport.

Ehh... Hahahaha. Ibland bör man låta tystnaden tala för en.

Det där reagerade jag också på, det är ju helt ologiskt???

PureWhey
2020-02-04, 14:45
Det där reagerade jag också på, det är ju helt ologiskt???

Japp.

wintersnowdrift
2020-02-04, 15:04
Angående innehållet i filmen (att kvinnliga hormonnivåer varierar jättemycket under mens samt graviditet vilket gör doping svårare att upptäcka) så är ju det mest en känga till hela idrotts- samt idrottsforskningscommunityn. Fråga vilken kvinna som helst om hon känner skillnad på fysisk prestation, mående etc under menscykeln och/eller under graviditet. Däremot har ju forskningsområdet varit extremt eftersatt för att.... ptja.... det handlar om kvinnor?, så att man först NU uppmärksammar och försöker ta höjd för detta in antidopingarbetet är egentligen bara pinsamt.

Får man mer kunskap om hur kvinnors hormonella system fungerar så blir det även enklare att upptäcka doping (och som bieffekt: vi kvinnor skulle förmodligen kunna optimera träningen bättre, om det fanns mer kunskap kring hur hormonsystemen påverkar prestation och träningseffekt. Det är ju t.ex. smart att köra tyngre styrketräning när man är som mest anabol, och att kanske inte förlägga de hårdaste passen när man är som mest katabol).

PureWhey
2020-02-04, 15:19
Såvitt jag förstått det spelar det ingen roll då man kan se skillnad på huruvida X ämne i kroppen är 'naturligt' eller ej. Alltså bör inte naturliga cykler spela någon roll. Det är till exempel skillnad på naturligt testo och icke naturligt framställt testo såvida man inte utvunnit det från exempelvis djur.

Kan ha fel.

Hemi
2020-02-04, 15:24
https://www.svt.se/sport/brottning/vattenflaskan-kan-avgora-franssons-dopningsfall




Ehh... Hahahaha. Ibland bör man låta tystnaden tala för en.

Ja, det är bättre att hålla käft och vänta lite med kommentarer, jag menar om någon gjort det mot henne men jag kan tänka mig att hon fick panik och började snacka, om det är så.

Jag har aldrig hört talas om henne förrän i går och har liksom inga sympatier eller annat för den hon är eller svenska idrottare överhuvudtaget men det har hänt förut att det fulas mot varandra i USA med olika grejer, det skulle inte förvåna mig alls. Jag skulle vara paranoid om jag var på nåt läger eller bland andra idrottare om jag var elit och känd.

xan
2020-02-04, 16:35
Det var inget läppbalsam, det var en läkekräm med stor uppmärkt text om att det var doping. Sedan var krämen troligtvis bara en ursäkt för det egentliga missbruket.

I så fall borde Johaug nomineras till en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Möjligheten att hon hade läppkrämen redo i fall hon skulle åka fast finns ju, men jag är inte övertygad om att så var fallet.

Hur vet man att Yoel inte kontaminerade sin tillskott när han skickade in det för kontroll? eller gick dom ut och köpte en random burk av det märket som visade sig vara kontaminerad?

Vet inte exakt hur det gick till, men USADA är världsledande inom anti-doping och undersöker saker ytterst noggrant. Deras slutsats var att tillskotten var kontaminerat när Yoel köpte det. Jag antar att de testade flera burkar i samma batch. Sedan kollar de oftast halten av preparatet i blodet och jämför med tillskottet för att se om förklaringen om kontaminering är rimlig.

Wain
2020-02-04, 20:19
I så fall borde Johaug nomineras till en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Möjligheten att hon hade läppkrämen redo i fall hon skulle åka fast finns ju, men jag är inte övertygad om att så var fallet.


De langade fram krämen som ursäkt efter att Johaug blivit testad och visste att hon skulle åka dit. Läkaren fick agera målvakt mot betalning och fortsatt nära sammarbete med norska landslaget.

Langster
2020-02-04, 21:38
Även "vanliga" tillskott har visat sig vara kontaminerade. Finns ett fall där USADA stängde av Yoel Romero (fd olympisk brottare, nu MMA) för doping men sedan blev han friad när han skickade in sina tillskott till labbet och ett av dem var kontaminerat. Yoel har även skickat in en stämningsansökan på mångmiljonsbelopp mot företaget. :MrT:

Sedan finns det ju fallet med Johaug. Vem hade kunnat tro att ett LÄPPBALSAM ger utslag på dopingtest? Om det nu var sant att det kom därifrån.

Jo det har hänt att vanliga tillskott varit kontaminerade. Minns att jag läst om någon multivitamin som innehöll verksamma mängder av ”superdrol” - vilket är en extremt stark steroid som dessutom är ordentligt levertoxisk.

Detta är ju lite intressant i sammanhanget:
https://www.rf.se/Arbetsrum/SvenskAntidoping/utbildningfakta/Kosttillskott
Jag trodde faktiskt att det fanns ”godkända” kosttillskott. Intressant också att ett par pwo:er innehållit nån form av steroid de senaste åren. Fucked up t.ex, var inte den svensk?
Man bör nog vara extremt vaksam över vad man stoppar i sig om man blir testad.

Brofessorn
2020-02-04, 21:49
Jo det har hänt att vanliga tillskott varit kontaminerade. Minns att jag läst om någon multivitamin som innehöll verksamma mängder av ”superdrol” - vilket är en extremt stark steroid som dessutom är ordentligt levertoxisk.

Länk?? *drool*

Langster
2020-02-04, 22:14
Länk?? *drool*

Ja faktiskt http://rhinoden.rangerup.com/vitamin-b-supplement-really-contains-vitamin-s/
Tror inte det var därifrån jag fick informationen men det borde vara samma fall.

Ett Orm
2020-02-04, 22:37
Ja faktiskt http://rhinoden.rangerup.com/vitamin-b-supplement-really-contains-vitamin-s/
Tror inte det var därifrån jag fick informationen men det borde vara samma fall.

Var kan man köpa den?
Så man inte råkar köpa av misstag alltså. Frågar åt en kompis.

trädgårdsmöbel
2020-02-05, 12:00
Jag tror kvinnor har det lite lättare ja. Rent generellt har inte kvinnor samma ansvar för sina handlingar som (vita) män.

Det är åtminstone delvis någon annans fel oavsett vad de nu kan ha gjort. Dopat sig, misshandlat sin pojkvän, slagit en annan kvinna på käften, smugglat kokain, mördat Helge Fossmos fru osv. aldrig helt deras eget fel. När skulden sprids ut är det lättare att komma undan, eller straffas lindrigare.

xan
2020-02-06, 21:40
De langade fram krämen som ursäkt efter att Johaug blivit testad och visste att hon skulle åka dit. Läkaren fick agera målvakt mot betalning och fortsatt nära sammarbete med norska landslaget.

Och Johaug litar på att den läkaren håller sin käft stängd resten av hans liv? Det vore modigt, minst sagt. Media hade begravt Johaug levandes i fall något sådant skulle läcka ut.

Något jag observerat från andra sporter är att om en person åker fast för doping och erkänner direkt och säger "Jag ber om ursäkt. Det var ett idiotiskt beslut, ska aldrig upprepas" så brukar det tas emot förvånansvärt bra av fans. Mycket bättre än när uppenbara fuskare som Marion Jones (fd olympisk sprinter) i stället skyller på att hennes tränare lurat henne genom att ge henne "flax seed pills".

Wain
2020-02-07, 10:02
Och Johaug litar på att den läkaren håller sin käft stängd resten av hans liv? Det vore modigt, minst sagt. Media hade begravt Johaug levandes i fall något sådant skulle läcka ut.

Något jag observerat från andra sporter är att om en person åker fast för doping och erkänner direkt och säger "Jag ber om ursäkt. Det var ett idiotiskt beslut, ska aldrig upprepas" så brukar det tas emot förvånansvärt bra av fans. Mycket bättre än när uppenbara fuskare som Marion Jones (fd olympisk sprinter) i stället skyller på att hennes tränare lurat henne genom att ge henne "flax seed pills".

*rolleyes*

1. Läkarna är anställda för att sköta dopingen och ta skiten om/när det smäller.

2. Det bästa är nästan alltid att blåneka.

svenbanan
2020-02-07, 11:16
Det var ju väldigt mycket som inte riktigt gick ihop i fallet om Johaug. Nu minns jag inte alla detaljerna längre. Men har för mig att inget av de möjliga alternativen egentligen verkade särskilt rimligt.

Det som rätten verkar ha gått efter var väl att det var nån slags jätteklantighet av både Johaug och doktorn. Jag känner mig rätt skeptiskt till att det faktiskt skulle ha gått till på det sättet (misslyckats att se varningsettiketten och allt sådant).

Men jag vet inte om jag tycker det verkar som att det scenario som Wain målar upp verkar så mycket troligare, med i princip hela norska landslaget i något slags konspiration för att dölja ett väldigt avancerat systematiskt dopingprogram där man visste på förhand när testerna skulle ske. En massa sådana konstigheter som skulle till för att kunna förklara hela faderutten om jag minns rätt nu i efterhand.

I mina ögon är det troligare att Johaug faktiskt klantat sig, fast inte på det sättet som det beskrivits. Men kanske att hon tänkte att hon kunde chansa på att ta den där krämen för att bli av med munsåret (eftersom den kanske var överlägset bäst på detta). Hon kanske hade använt den salvan tidigare och visste att den skulle gå ur kroppen på några dagar. Nåt i den stilen kan jag tänka mig. Så hon och doktorn kokade ihop sin historia och hoppades att de skulle tro på detta. Hade hon berättat sanningen så hade hon troligen blivit avstängd mycket längre.

Läskeblask
2020-02-07, 11:48
Fast det har tycker jag ingen betydelse. Om nlodvärdena visar att du har nåt som inte bör vara i kroppen så har du. Jag förstår inte hur man kan göra misstag egentligen. Varningsklockorna borde ju ringa om man börja kasta i sig suspekt? Inte beställer jag specialtillskott från USA och inte kastar jag i mig piller med polsk text. Nu vet jag ju inte aölt men jag köper inga misstagsteorier

Wain
2020-02-07, 11:56
Men jag vet inte om jag tycker det verkar som att det scenario som Wain målar upp verkar så mycket troligare, med i princip hela norska landslaget i något slags konspiration för att dölja ett väldigt avancerat systematiskt dopingprogram där man visste på förhand när testerna skulle ske.


Om man inte tror på att det sker systematisk doping inom elitidrott när man nog lite väl naiv.

Jag har inte påstått att de visste att testerna skulle ske. Om man inte är helt mentalt retarderad så har man alltid en "nödlösning" till hands om det skiter sig.

svenbanan
2020-02-07, 12:20
Om man inte tror på att det sker systematisk doping inom elitidrott när man nog lite väl naiv.

Jag har inte påstått att de visste att testerna skulle ske. Om man inte är helt mentalt retarderad så har man alltid en "nödlösning" till hands om det skiter sig.

Jag har inte påstått att det inte existerar systematisk doping inom elitidrott så den halmgubben kan du elda upp direkt. Jag tror inte det rör sig om det i detta fallet. Eller rättare sagt så trodde jag inte det då det begav sig. Just nu har jag inte så mycket av detaljerna i minnet.

Såvitt jag minns det så gick det inte att få ihop teorin om att det skulle röra sig om en helt vanlig dopning utan att hon (eller hennes dopingadministratörer) skulle ha koll på testschemat. Som sagt så minns jag inte många detaljer nu flera år efteråt. Men jag minns att det var en av sakerna jag hakade upp mig på då.

Cooks
2020-02-07, 13:45
Även "vanliga" tillskott har visat sig vara kontaminerade. Finns ett fall där USADA stängde av Yoel Romero (fd olympisk brottare, nu MMA) för doping men sedan blev han friad när han skickade in sina tillskott till labbet och ett av dem var kontaminerat. Yoel har även skickat in en stämningsansökan på mångmiljonsbelopp mot företaget. :MrT:

Sedan finns det ju fallet med Johaug. Vem hade kunnat tro att ett LÄPPBALSAM ger utslag på dopingtest? Om det nu var sant att det kom därifrån.

Var inte Yoel delägare i det företaget dessutom? :laugh:

Läskeblask
2020-02-07, 14:22
Säkert har det skett misstag men det är idrottaren som bär ansvaret. Nu är Johaug fallet så gammalt att jag ej minns men nån slags varningstext var där ju och om vi talar om läppar så finns det väl 4789 olika alternativ och så tar man ett som inte är ok. I nordamerika så har det väl hänt att tillskott innehållt t.ex pro-hormoner men kanske man borde fundera vad man stoppar i sig, tror knappast det varit nån whey80.

Wain
2020-02-07, 14:28
Såvitt jag minns det så gick det inte att få ihop teorin om att det skulle röra sig om en helt vanlig dopning utan att hon (eller hennes dopingadministratörer) skulle ha koll på testschemat. Som sagt så minns jag inte många detaljer nu flera år efteråt. Men jag minns att det var en av sakerna jag hakade upp mig på då.

Hade de haft koll på testschemat så hade de inte åkt dit öht.
;)

Aryt
2020-02-07, 18:53
Det var ju väldigt mycket som inte riktigt gick ihop i fallet om Johaug. Nu minns jag inte alla detaljerna längre. Men har för mig att inget av de möjliga alternativen egentligen verkade särskilt rimligt.

Det som rätten verkar ha gått efter var väl att det var nån slags jätteklantighet av både Johaug och doktorn. Jag känner mig rätt skeptiskt till att det faktiskt skulle ha gått till på det sättet (misslyckats att se varningsettiketten och allt sådant).

Men jag vet inte om jag tycker det verkar som att det scenario som Wain målar upp verkar så mycket troligare, med i princip hela norska landslaget i något slags konspiration för att dölja ett väldigt avancerat systematiskt dopingprogram där man visste på förhand när testerna skulle ske. En massa sådana konstigheter som skulle till för att kunna förklara hela faderutten om jag minns rätt nu i efterhand.

I mina ögon är det troligare att Johaug faktiskt klantat sig, fast inte på det sättet som det beskrivits. Men kanske att hon tänkte att hon kunde chansa på att ta den där krämen för att bli av med munsåret (eftersom den kanske var överlägset bäst på detta). Hon kanske hade använt den salvan tidigare och visste att den skulle gå ur kroppen på några dagar. Nåt i den stilen kan jag tänka mig. Så hon och doktorn kokade ihop sin historia och hoppades att de skulle tro på detta. Hade hon berättat sanningen så hade hon troligen blivit avstängd mycket längre.

Säkert har det skett misstag men det är idrottaren som bär ansvaret. Nu är Johaug fallet så gammalt att jag ej minns men nån slags varningstext var där ju och om vi talar om läppar så finns det väl 4789 olika alternativ och så tar man ett som inte är ok. I nordamerika så har det väl hänt att tillskott innehållt t.ex pro-hormoner men kanske man borde fundera vad man stoppar i sig, tror knappast det varit nån whey80.
https://gfx.omni.se/images/6fb0ebb5-ffb2-4b12-8217-9e8ab5b17220?w=640

Jag tycker att ikonen ser mer ut so men förbudsskylt än en varningsskylt

Jag menar vad betyder den här bilden?
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51hiIgFsQZL._AC_SX355_.jpg

= innehåller inte vapen?

Agitator
2020-02-07, 22:37
Det logiska med den förpackningen hade varit att skriva DOPING utanför förbudsskylten. Men man kan ju förstå att elitidrottare och läkare inte kan förstå 1+1. Står ordet doping samt en förbudsskylt på paktet på produkten man tänker ta så kanske man bör lösa innehållsförteckningen.

Fan jag tittar på innehållsförteckningen på vanliga livsmedel rätt ofta när det kommer till godis. Vill ju inte att det står socker som första ingredients. Ska stå glukossirap!

svenbanan
2020-02-07, 22:45
Hade de haft koll på testschemat så hade de inte åkt dit öht.
;)

Ja, det stämmer ju såklart.

Många saker med Johaugfallet som är så jävla orimliga, i princip oberoende av vad man än väljer att tro på i just det fallet.

svenbanan
2020-02-07, 22:51
https://gfx.omni.se/images/6fb0ebb5-ffb2-4b12-8217-9e8ab5b17220?w=640

Jag tycker att ikonen ser mer ut so men förbudsskylt än en varningsskylt

Jag menar vad betyder den här bilden?
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51hiIgFsQZL._AC_SX355_.jpg

= innehåller inte vapen?

Fast jag tror inte Johaug hävdade att hon sett "förbudsskylten" och missförstått den. Jag tror hon hävdade att hon aldrig ens såg den.

Jag kan hålla med om att varningen är aningens konstig och kanske tvetydig. Men hur som helst borde hennes ögon ha lyckats plocka upp den och hennes hjärna borde då rimligtvis ha registrerat att man kanske borde kolla upp innehållet i salvan lite nogrannare eftersom det stod nåt om "DOPING" i en "förbudsskylt". Gör man inte den kopplingen är man riktigt jävla tokpantad.

Langster
2020-02-08, 16:17
Fast jag tror inte Johaug hävdade att hon sett "förbudsskylten" och missförstått den. Jag tror hon hävdade att hon aldrig ens såg den.

Jag kan hålla med om att varningen är aningens konstig och kanske tvetydig. Men hur som helst borde hennes ögon ha lyckats plocka upp den och hennes hjärna borde då rimligtvis ha registrerat att man kanske borde kolla upp innehållet i salvan lite nogrannare eftersom det stod nåt om "DOPING" i en "förbudsskylt". Gör man inte den kopplingen är man riktigt jävla tokpantad.

Varför inte en varningstriangel med ”Doping” i eller under istället? Vore ju lättare att förstå än det där. Man är tokpantad om man inte gör någon koppling, men den som designade varningen måste ju ha varit hjärndöd.

Oavsett så är jag övertygad om att både Johaug och Fransson dopat sig medvetet.

Hur ofta får man i sig Anabola av misstag? Det är ju inte som att det yr runt som pollen i luften precis... av misstag kan möjligen en gymmare som vet med sig att den inte blir testad få i sig något från ett suspekt kosttillskott. Men att en testad proffsidrottare råkar få i sig något ser jag som otroligt osannolikt.

Läskeblask
2020-02-08, 16:38
Man får inte i sig doping i misstag om man inte är hjärndöd. Hurdana tillskott tar en skidare/fri-idrottare? Vitaminer, proteinpulver och kanske nåt annat basic? Enda som jag skulle kunna tänka mig är nån testobooster eller pwo köpt av nån skum tillverkare. På ett sätt kan jag föŕstå om man är i toppen att man testar allt som borde vara lagligt och sedan med maximal otur får i sig nåt men även det är långsökt.

Edit: Om jag fattat rätt så hade hon ju når problem med läpparna och använde nån smörja som råkade innehålla nåt. Ärcdet vanlugt att läppsmörjorna innehåller just det ämnet eller "råkade" den som gav henne det välja fel produkt av 100 andra felfria alternativ?

Langster
2020-02-08, 16:55
Man får inte i sig doping i misstag om man inte är hjärndöd. Hurdana tillskott tar en skidare/fri-idrottare? Vitaminer, proteinpulver och kanske nåt annat basic? Enda som jag skulle kunna tänka mig är nån testobooster eller pwo köpt av nån skum tillverkare. På ett sätt kan jag föŕstå om man är i toppen att man testar allt som borde vara lagligt och sedan med maximal otur får i sig nåt men även det är långsökt.

Edit: Om jag fattat rätt så hade hon ju når problem med läpparna och använde nån smörja som råkade innehålla nåt. Ärcdet vanlugt att läppsmörjorna innehåller just det ämnet eller "råkade" den som gav henne det välja fel produkt av 100 andra felfria alternativ?

Det var väl landslagets läkare som ”gav henne salvan” - eller tog smällen. Att han missade varningen och inte kollade innehållet, trots att det är hans arbetsuppgift verkar otroligt långsökt. Då är han antingen världens sämsta läkare eller bara helt enkelt norrman.

rosto
2020-02-08, 16:59
Det var väl landslagets läkare som ”gav henne salvan” - eller tog smällen. Att han missade varningen och inte kollade innehållet, trots att det är hans arbetsuppgift verkar otroligt långsökt. Då är han antingen världens sämsta läkare eller bara helt enkelt norrman.

Inget försvar och själv tror jag att Johaug har fuskat men den där salvan kanske är helt outstanding mot munsår. Någon som vet?

Langster
2020-02-08, 17:03
På ett sätt kan jag föŕstå om man är i toppen att man testar allt som borde vara lagligt och sedan med maximal otur får i sig nåt men även det är långsökt.
Fast det är just det, har man den inställningen att man testar ALLT som borde vara lagligt för att man söker efter något som ger en ett övertag, så är steget till att ta något olagligt väldigt väldigt litet.

Langster
2020-02-08, 17:08
Inget försvar och själv tror jag att Johaug har fuskat men den där salvan kanske är helt outstanding mot munsår. Någon som vet?

Så är det säkert, men om läkaren visste om att den var outstanding så visste han även om varför, alltså vad den innehöll, kombinerat med en dopingvarning på förpackningen... nä då ska han vara hjärndöd, blind och fått läkarexamen i ett cornflakes paket.

Läskeblask
2020-02-08, 18:24
Fast det är just det, har man den inställningen att man testar ALLT som borde vara lagligt för att man söker efter något som ger en ett övertag, så är steget till att ta något olagligt väldigt väldigt litet.

Kanske fast säkert finns det dom gör allt för att optimera utan att ta nåt olagligt. Johaug skötte sig väl bra med sitt gråtande, dom flesta tror det var ett misstag. Iofs så om jag har en läkare så skulle jag tro honom och varför skulle han riskera sitt rykte genom att smygdopa henne? Ja man kan ju disskutera hur stort steget är. Jag har full förståelse. Du har hela ditt liv tränat och gett allt. Jag tror inte nån som är typ 10-15 bäst i världen drar in alltför mycket pengar så steget kan vara litet

trädgårdsmöbel
2020-02-08, 19:16
Inget försvar och själv tror jag att Johaug har fuskat men den där salvan kanske är helt outstanding mot munsår. Någon som vet?

Well, anabola steroider var förr poppis vid olika svåra brännskador (Inte längre av någon anledning) så jag gissar att anabola mot små munsår är väldigt effektivt. Påskyndad regeneration osv. Kanske lite overkill dock.

Hemi
2020-02-09, 02:00
Det har hänt att Idrottare som åkt till USA och köpt kosttillskott eller någon dryck som det finns doping eller andra ämnen i i men samma märke/dryck inte innehåller det hemlandet. Detta har hänt, och jag tror att det hänt någon jamaican. Det är ju skitkul att åka till USA allt är spännande och sådär men man måste passa sig i alla fall, inte köpa vad som helst. Det är så pass försiktig man måste vara.

Klart att många dopar sig men inte alla, det är lätt att säga men det händer annat likaså.

Diomedea exulans
2020-02-09, 12:00
En vild gissning är att det är lättare för kvinnor att undkomma doping eftersom det 1) lever kvar en bild av att kvinnor är oskyldiga, väna små varelser som inte ansvarar för sina handlingar (fuck patriarkatet) samt 2) finns en bild av att inget kvinnor gör är deras eget fel, allt beror på att de är förtryckta av män (fuck feminismen).

svenbanan
2020-02-09, 12:16
Varför inte en varningstriangel med ”Doping” i eller under istället? Vore ju lättare att förstå än det där. Man är tokpantad om man inte gör någon koppling, men den som designade varningen måste ju ha varit hjärndöd.

Oavsett så är jag övertygad om att både Johaug och Fransson dopat sig medvetet.

Hur ofta får man i sig Anabola av misstag? Det är ju inte som att det yr runt som pollen i luften precis... av misstag kan möjligen en gymmare som vet med sig att den inte blir testad få i sig något från ett suspekt kosttillskott. Men att en testad proffsidrottare råkar få i sig något ser jag som otroligt osannolikt.

Fransson har jag noll koll på. Men jag tror inte Johaug medvetet dopat sig för att förbättra sin skidåkning. Jag tror hon tog salvan för att hon inte blev kvitt läppproblemen och sket i att det fanns en möjlighet att hon skulle åka dit i ett dopingtest. Troligen frågade hon läkaren och han sade nåt i stil med att det är så låga halter i den tuben att det kommer åka ur systemet inom en vecka (eller att han kanske tom trode att det inte ens skulle synas på ett test) och inte har nån prestationshöjande effekt att tala om. Då tänkte hon att det var värt en chansning eftersom sannolikheten att de skulle testa henne precis då var så liten. Ifall hon skulle erkänt detta skulle hon fått strängare straff än nu.

Nåt i den vägen tror jag på. Det är rätt korkat, men inte riktig fuskdoping ändå. Så jag är inte jätteupprörd över att hon inte är bannad på livstid.

xan
2020-02-09, 17:00
*rolleyes*

1. Läkarna är anställda för att sköta dopingen och ta skiten om/när det smäller.

2. Det bästa är nästan alltid att blåneka.

Som om att du har insikten att kunna uttala dig så kategoriskt.

I vilka andra kända fall har läkare tagit på sig smällen? Franssons b-prov var positivt också, så enligt din expertis kommer hennes läkare säga "Det var mitt fel." i en exklusiv intervju snart.

Jag är inte alls övertygad om att alla sporter har systematisk doping som i Stasi-dokumenten. Men det är ju alltid lätt att påstå att "alla dopar sig".

Wain
2020-02-10, 08:06
Som om att du har insikten att kunna uttala dig så kategoriskt.

I vilka andra kända fall har läkare tagit på sig smällen? Franssons b-prov var positivt också, så enligt din expertis kommer hennes läkare säga "Det var mitt fel." i en exklusiv intervju snart.

Jag är inte alls övertygad om att alla sporter har systematisk doping som i Stasi-dokumenten. Men det är ju alltid lätt att påstå att "alla dopar sig".

Du får gärna bo i en rosa bubbla om du vill. Finns massa fall om du är intresserad, i Sverige har vi tex Björn Waldebäck, internationellt tex Vitali Trypolski och Walter Giorgione.

Tror inte Fransson drar in hundratals miljoner och har råd med att betala någon för att ta på sig skulden.

lördagsgrogg
2020-02-10, 17:46
Som om att du har insikten att kunna uttala dig så kategoriskt.

I vilka andra kända fall har läkare tagit på sig smällen? Franssons b-prov var positivt också, så enligt din expertis kommer hennes läkare säga "Det var mitt fel." i en exklusiv intervju snart.

Jag är inte alls övertygad om att alla sporter har systematisk doping som i Stasi-dokumenten. Men det är ju alltid lätt att påstå att "alla dopar sig".

Jag tror inte heller att alla sporter har systematisk doping. Men Norge med sina astma-burar är ju helt klart märkligt. Dom har väl själva sagt att dom bara låter det vara "tillgängligt "för skidlöpare. DVS att gå in där och ta tiotusengånger dosen för astma eller vad det nu var. Men så dom säger, det är idrottarens eget val.

Personligen tycker jag att om man vill ha en dopingfri idrott, något som jag tror även norges förbund skriver under på. Så ska man kanske inte trycka i sina idrottare grymma doser astmamedicin - även om dom inte har astma.

Jag är medveten om att jag har fel på vissa fakta men överdriver lite för effekt. Rätta mig gärna för det är så mycket som är fel i vad dom gör och det är bra om endast fakta överlever ett inlägg.

Sverker
2020-02-10, 17:54
Det är idrottarens ansvar att veta vad den får i sig. Egentligen inte så svårt eftersom idrottare på den absoluta elitnivån lever i en bubbla av att träna, äta och återhämta sig. Enbart avbrutet av tävlingar.


Självklart ska idrotten döma alla fuskande idrottare likvärdigt. Vad trollen på nätet dömer är något annat.

Vilka exempel finns det där svensk idrott dömt män och kvinnor olika vid fusk ?

lördagsgrogg
2020-02-10, 18:13
Det är idrottarens ansvar att veta vad den får i sig. Egentligen inte så svårt eftersom idrottare på den absoluta elitnivån lever i en bubbla av att träna, äta och återhämta sig. Enbart avbrutet av tävlingar.


Självklart ska idrotten döma alla fuskande idrottare likvärdigt. Vad trollen på nätet dömer är något annat.

Vilka exempel finns det där svensk idrott dömt män och kvinnor olika vid fusk ?

Jag kan inte finna något sådant exempel. Sen kan jag tycka att media är lite snällare mot Linda Haglund och Ludmilla än vad dom är mot utländska kvinnor.

Svenska män kommer jag inte på så många tyvärr, kanske han brottaren Thomas Johansson. Men media var rätt snälla mot honom också. Men han pudlade ju så oerhört så det var svårt att vara elak mot honom.

Jag tror att nationell media i alla länder hellre är snälla än elaka om omständigheterna är oklara. Men om någon ljuger går drevet hårt och jag ser inga problem med det.

Om någon kan lista lista lite fler svenska dopingsfall vore jag glad, jag kan inte påminna mig så många och kanske skulle jag tänka annorlunda då.

Vad beträffar den här aktuella brotterskan så är det som jag förstår det en väldigt obskyr produkt hon testat positivt för. Och hennes enda försvar är att någon gett henne det i en dryckesflaska eller dylikt.

Så jag vill för det första veta om det är möjligt att få det oralt och testa positivt? Det finns säkert kunskap här.

För det andra undrar jag om det är en agent som är vanlig bland vanliga steroidbrukare? Utifrån vad jag förstått det är det inte så men jag kan ha fel.

För det tredje menar jag att om svaret på mina första två frågor är negativt så måste svaret bli att hon dopat sig. Visst kan man alltid försvara sig med öststatagenter. Jag gillar sådana konspirationer och tror nog att det finns en del som är sanna. Dock inte för någon svensk brotterska 2020.

Läskeblask
2020-02-10, 18:36
Grejen är ju den att man har minst 2 alternativ:

1. Man gråter och skyller på andra och är ovetande

2. Man erkänner och är ångerfull

Nästan alla väljer alternativ 1 och ibland blir det komik på hög nivå när orsakerna varför man fått i sig nåt radas upp. Varför inte livstids bann eller rejält förhöjda straff? 1 års tävlingsförbud är iofs mycket sett från idrottaren karriärperspektiv men som redan sagts så man får inte i sig nåt i misstag

trädgårdsmöbel
2020-02-10, 21:56
Om du skulle döma själv, vem skulle du lättast se mellan fingrarna för doping för: En toksnygg blond norsk skidåkerska, eller en argfet superful steroidsvullen hårig Grek som tävlar i tungvikten i mma?

Tänker man på det och bara går till sig själv, så blir det lätt att se att damer har lättare att komma undan.

PureWhey
2020-02-11, 08:19
Det är idrottarens ansvar att veta vad den får i sig. Egentligen inte så svårt eftersom idrottare på den absoluta elitnivån lever i en bubbla av att träna, äta och återhämta sig. Enbart avbrutet av tävlingar.



Nja. Kolla på elitboxare precis efter matcher, e.g. Andy Ruiz, Mayorga etc. Hockeyspelare på off-säsonger som festar mycket, detsamma med fotbollsspelare osv. Har själv träffat elitatleter som har 0 koll på kost.

svenbanan
2020-02-11, 14:17
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/EW9pR2/robel-fsiha-fornekar-att-han-dopat-sig

stridis
2020-02-11, 15:12
Om du skulle döma själv, vem skulle du lättast se mellan fingrarna för doping för: En toksnygg blond norsk skidåkerska, eller en argfet superful steroidsvullen hårig Grek som tävlar i tungvikten i mma?

Tänker man på det och bara går till sig själv, så blir det lätt att se att damer har lättare att komma undan.

Det hjälper inte ifall det handlar om Baba Yaga, ukrainsk argfet superful steroidsvullen hårig kulstöter(ska).

Där ses det inte mellan några fingrar.

40plus
2020-02-11, 15:16
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/EW9pR2/robel-fsiha-fornekar-att-han-dopat-sig

Nämen oj han bara råkade få i sig efedrin från utländsk förkylningmedicin (i sverige är dessa förbjudna).

Brottarkvinnan med venusberg som John Holmes, om någon ser steroidstinn ut är det hon. Enda främmande makten jag kan se som skulle kunna gå så långt till att sätta dit hot mot deras egna är skurkstaten Ryssland. Annars så tyvärr, hon torskade.

trädgårdsmöbel
2020-02-11, 15:20
Det hjälper inte ifall det handlar om Baba Yaga, ukrainsk argfet superful steroidsvullen hårig kulstöter(ska).

Där ses det inte mellan några fingrar.

Förvisso. Men för en man blir det MINDRE chans att jag mfl. ser mellan fingrarna om han är snygg. Ju snyggare ju hellre skulle jag vilja sabba för honom. Så det är ju ytterligare en faktor. Omvänt mot hur jag skulle döma ut kvinnor.

Sverker
2020-02-11, 19:21
Nja. Kolla på elitboxare precis efter matcher, e.g. Andy Ruiz, Mayorga etc. Hockeyspelare på off-säsonger som festar mycket, detsamma med fotbollsspelare osv. Har själv träffat elitatleter som har 0 koll på kost.


Låter som att klubbarna bör ta krafttag mot de idrottare som inte kan sköta sig. Med idrottsliga framgångar kommer också ett ansvar att uppträda korrekt eftersom de är föredömen för barn och ungdomar.

Anders The Peak
2020-02-15, 17:25
Fast jag tror inte Johaug hävdade att hon sett "förbudsskylten" och missförstått den. Jag tror hon hävdade att hon aldrig ens såg den.

Jag kan hålla med om att varningen är aningens konstig och kanske tvetydig. Men hur som helst borde hennes ögon ha lyckats plocka upp den och hennes hjärna borde då rimligtvis ha registrerat att man kanske borde kolla upp innehållet i salvan lite nogrannare eftersom det stod nåt om "DOPING" i en "förbudsskylt". Gör man inte den kopplingen är man riktigt jävla tokpantad.
Samtidigt är det lite löjeväckande i och med att preparatet indikerar doping pga. känsligheten i mätutrustningen samtidigt som den inte
har någon prestationshöjande effekt för individen.

svenbanan
2020-02-15, 18:07
Samtidigt är det lite löjeväckande i och med att preparatet indikerar doping pga. känsligheten i mätutrustningen samtidigt som den inte
har någon prestationshöjande effekt för individen.

Man får komma på två olika varningsettiketter.

En som indikerar "Varning, detta preparat är prestationshöjande och du kommer åka fast i dopingtest"

Och en annan som indikerar "Varning, detta preparat är inte prestationshöjande men du kommer ändå åka fast i dopingtest"

;)

Wain
2020-02-15, 19:55
Samtidigt är det lite löjeväckande i och med att preparatet indikerar doping pga. känsligheten i mätutrustningen samtidigt som den inte
har någon prestationshöjande effekt för individen.

Påstår du att Clostebol inte har prestationshöjande effekt?

Langster
2020-02-15, 20:23
Påstår du att Clostebol inte har prestationshöjande effekt?

Han menar i de mängder man får i sig genom en läppsalva. Jag menar att det spelar ingen roll, för någonstans måste man dra gränsen. Annars skulle man kunna smörja in hela kroppen med den där salvan varje dag och faktiskt få ut något. Var går gränsen? 1 mg om dagen är det prestationshöjande eller går gränsen vid 3 mg om dagen innan det börjar ge något? Nej, 0 mg om dagen är nivån man ska hålla sig till, så enkelt är det.

Langster
2020-02-15, 20:37
Var tvungen att kolla lite.
Om 500 mg/100g på asken av den där salvan gäller att det är 500 mg clostebol per 100g så innehåller en tub alltså 150 mg clostebol... skulle tro att det lätt går att få ut något av ett par sådana tuber...

Wain
2020-02-15, 21:35
Du kan ju omöjligt bevisa att det är genom läppsalva.

Sverker
2020-02-16, 07:08
Det är därför vi har en dopningslista. Vilka preparat som inte får finnas med i kroppen vid en analys. Enkelt och inga undantag.

Elitidrottare lever i en bubbla och har höga krav på sig själv. Egna eller andras.
Går aldrig att ta bort det egna ansvaret.

wintersnowdrift
2020-02-16, 09:35
Jag lyssnade på en pod om Lance Armstrong när jag sprang intervaller imorse. Efter att ha blivit påmind om den historien känns det spontana svaret på om kvinnor har det enklare som "njaaa".

trädgårdsmöbel
2020-02-16, 11:17
Nu när fler och fler sporter tillåter män att identifiera sig som och tävla med kvinnor så tycker jag nog att det är helt ok att se mellan fingrarna för damer som dopar sig.

stridis
2020-02-16, 11:38
Nu när fler och fler sporter tillåter män att identifiera sig som och tävla med kvinnor så tycker jag nog att det är helt ok att se mellan fingrarna för damer som dopar sig.

Men då skall man fixa problemet istället för symtomen.

Langster
2020-02-16, 14:04
Jag lyssnade på en pod om Lance Armstrong när jag sprang intervaller imorse. Efter att ha blivit påmind om den historien känns det spontana svaret på om kvinnor har det enklare som "njaaa".

Jag tror inte att det är lättare för kvinnor att komma undan överlag. Det kanske finns något slags kryphål om man lyckas tajma in med menscykeln, men vad kan det röra sig om? Ett par dagar i månaden per gång? Ingen som blir världsmästare av det skulle jag tro. Och då ska det ju vara naturligt testo, inte de exotiska ämnen som damerna som diskuteras i tråden tryckt i sig.

wintersnowdrift
2020-02-16, 14:13
Jag tror inte att det är lättare för kvinnor att komma undan överlag. Det kanske finns något slags kryphål om man lyckas tajma in med menscykeln, men vad kan det röra sig om? Ett par dagar i månaden per gång? Ingen som blir världsmästare av det skulle jag tro. Och då ska det ju vara naturligt testo, inte de exotiska ämnen som damerna som diskuteras i tråden tryckt i sig.

Jamen typ så. Dessutom är hormonernas effekter på idrottsprestation under en menscykel inte särskilt välstuderad så det är rätt osannolikt att särskilt många har kunskap nog att laborera med en sådan grej.

Fallet Lance är fan helt sjukt när man tänker på det. Kunde han verkligen komma undan så många dopingtester utan att något enda visade positivt? Man får också komma ihåg att fixstjärnor är otroligt viktiga för sporten generellt, så det fanns många som tjänade på framgångarna som dopingen gav honom. Kanske är det snarare så att ju mer framgångsrik och populär någon är, desto lättare är det att komma undan med doping.

bigtraps
2020-02-16, 15:56
Man kan väl inte säga att Ludmila kom lindrigt undan

-squat-
2020-02-16, 19:24
Man kan väl inte säga att Ludmila kom lindrigt undan

Nej.

MasterChief
2020-02-16, 19:47
Jag lyssnade på en pod om Lance Armstrong när jag sprang intervaller imorse. Efter att ha blivit påmind om den historien känns det spontana svaret på om kvinnor har det enklare som "njaaa".

Vad snackar du om? Armstrong är oskyldig och har inte dopat sig, han är bara utsatt för utpressning.

wintersnowdrift
2020-02-16, 20:16
Vad snackar du om? Armstrong är oskyldig och har inte dopat sig, han är bara utsatt för utpressning.

Ehum.