handdator

Visa fullständig version : Tråden om "Special Books by Special Kids"


ceejay
2020-02-03, 21:53
Fascinerande kanal där en kille vid namn Chris intervjuar människor med lättare eller svårare handikapp, både fysiska och psykiska.
Ganska deprimerande klipp men intressant om en kille med psykiska besvär. Första sekunderna sätter stämningen.
GU8VmJsX6-s

Ett mer lättsamt klipp med en tjej som har Williams syndrome.
pxZ7aZMFHPE

Diskutera i grupp vad ni gillar med denna kanal.

svenbanan
2020-02-03, 22:10
Har bara kollat fem minuter på första videon, men gillar den redan. Ska kika igenom mer nogrannt senare.

Men anlednignen till att jag gillade den videon såpass direkt är för att snubben som intervjuar är såpass kapabel att berätta om sina olika symptom och diagnoser. Det kanske också beror på intervjuaren. Men hur som helst tycker jag sådana intervjuer ofta brukar bli mest rappakalja som är svårt att sätta sig in i om man inte redan vet vad de pratar om.

Bra grejer. Ska kolla mer sen när jag har tid.

KoloKille
2020-02-04, 10:44
Har bara kollat fem minuter på första videon, men gillar den redan. Ska kika igenom mer nogrannt senare.

Men anlednignen till att jag gillade den videon såpass direkt är för att snubben som intervjuar är såpass kapabel att berätta om sina olika symptom och diagnoser. Det kanske också beror på intervjuaren. Men hur som helst tycker jag sådana intervjuer ofta brukar bli mest rappakalja som är svårt att sätta sig in i om man inte redan vet vad de pratar om.

Bra grejer. Ska kolla mer sen när jag har tid.

Kan du inte berätta om hur det gick till när du blev intervjuad?

svenbanan
2020-02-04, 11:09
Kan du inte berätta om hur det gick till när du blev intervjuad?

Blev du ledsen för att jag inte gått på dina trötta trollningar och försök till skrämselpropaganda? Du får dock ta i med grövre kaliber än sådär ifall du har tänkt dig att jag ska börja lipa.

trädgårdsmöbel
2020-02-04, 11:24
Brittany Venti, har verkligen totalsågat honom i en video. Kan tyvärr inte länka den just nu, men den är väldigt intressant.

Lennix
2020-02-04, 11:50
Brittany Venti, har verkligen totalsågat honom i en video. Kan tyvärr inte länka den just nu, men den är väldigt intressant.

Blev oerhört intresserad av att läsa mer om vad denna forskaren eller kunniga personen om olika funktionshinder hade att säga..

Sen kom jag in på någon twitch kanal med en ung tjej som sitter och klagar på honom xD

Brofessorn
2020-02-04, 11:51
Brittany Venti, har verkligen totalsågat honom i en video. Kan tyvärr inte länka den just nu, men den är väldigt intressant.

Trollar du? Har svårt att avgöra.

trädgårdsmöbel
2020-02-04, 13:30
Trollar du? Har svårt att avgöra.

Vill inte kalla det att trolla, det gör hon, inte jag. Men det är ett roligt (på ett elakt sätt) perspektiv.

Aryt
2020-02-04, 19:01
Finns det någon med ECT-offer? Antagligen för hjärteskärande och hemskt för att det ska kunna visas.


Lite klyuven, känns som en varm, försiktig ton, men gränsen mot exploatering är svår.
Kanske hade det varit lättare med en mindre priviligierad värd?

ceejay
2020-02-04, 19:52
Ect?

Ett Orm
2020-02-04, 19:54
Blev väldigt rörd av williams-tjejen vilket jag nästan aldrig blir av just någonting. Kom en liten tår medans jag log.
Sköna och lättsamma intervjuer utan "chockerade" fakta eller nått som bara är med för att göra det mer uppseendeväckande.

Diomedea exulans
2020-02-04, 20:01
Ect?

Såna där elchocker som psykiskt sjuka får i Sverige m fl länder.

PixelMiner
2020-02-05, 23:33
Killen bakom kanalen gjorde en presentation hos Google där han berättade lite mer om bakgrunden till kanalen och om sig själv:
7spqWnCBgRE

ceejay
2020-02-06, 06:22
Ju mer jag har kikat på hans videos desto mer tycker jag att han faktiskt är sympatisk. Men han är lite udda helt klart.

trädgårdsmöbel
2020-02-06, 14:00
Att värden är priviligierad som Aryt uttryckte det är om jag får spekulera något positivt. Ju längre ifrån personen står från det denne "brinner" för ju mer empatisk är personen.

Som med Karen Straughan och antifeminism (hon ser ut som en tokfeminist).

ceejay
2020-02-06, 22:23
k4o30y96kv8

Jag menar, visst, man kan gilla varandra och intellekt spelar stor roll. Men ärligt, han är inte vacker, kan inte röra på sig typ alls och pratar konstigt. Hon däremot ser faktiskt väldigt bra ut.
Jag har svårt att wrap my head around it.

Gregow
2020-02-06, 22:34
[.ythd]k4o30y96kv8[/ythd]

Jag menar, visst, man kan gilla varandra och intellekt spelar stor roll. Men ärligt, han är inte vacker, kan inte röra på sig typ alls och pratar konstigt. Hon däremot ser faktiskt väldigt bra ut.
Jag har svårt att wrap my head around it.
Jag tror ju helt cyniskt att det handlar om att hon vill känna sig som en "god" människa. Snubben är säkert jättefin men rent krasst lär det inte rinna genom trosorna på särskilt många kvinnor.

ceejay
2020-02-06, 22:45
Jag menar, skulle hon fråga ut mig på dejt skulle jag nog säga ja bara för att se liksom. Nog om det, jag gillar den här kanalen som fan.
SkcakBySs18

Snubben
2020-02-06, 22:53
k4o30y96kv8

Jag menar, visst, man kan gilla varandra och intellekt spelar stor roll. Men ärligt, han är inte vacker, kan inte röra på sig typ alls och pratar konstigt. Hon däremot ser faktiskt väldigt bra ut.
Jag har svårt att wrap my head around it.

Jag gissar på fetish kombinerat med känslan av makt.

Brofessorn
2020-02-07, 10:36
k4o30y96kv8

Jag menar, visst, man kan gilla varandra och intellekt spelar stor roll. Men ärligt, han är inte vacker, kan inte röra på sig typ alls och pratar konstigt. Hon däremot ser faktiskt väldigt bra ut.
Jag har svårt att wrap my head around it.

Hon ser ju creepy ut. Munnen ler men ögonen är helt tomma. Garanterat att hon går igång på att ta hand om någon och att Youtuba om sin dygdighet. Men någon gång kommer hon lämna stackaren och tala ut om hur jobbigt det var för henne. Hon fick faktiskt tvätta hans smutsiga kalsonger.

trädgårdsmöbel
2020-02-07, 10:53
Hon ser ju creepy ut. Munnen ler men ögonen är helt tomma. Garanterat att hon går igång på att ta hand om någon och att Youtuba om sin dygdighet. Men någon gång kommer hon lämna stackaren och tala ut om hur jobbigt det var för henne. Hon fick faktiskt tvätta hans smutsiga kalsonger.

Du har fel och rätt på samma gång. Hon ser creepy ut, men på ett bra sätt. Den seriemördarblicken och hajleendet blir en cool kontrast mot det söta utseendet. Blir en helt annan effekt än om tex. jag skulle ha det leendet och den blicken.

Snubben
2020-02-07, 10:55
Du har fel och rätt på samma gång. Hon ser creepy ut, men på ett bra sätt. Den seriemördarblicken och hajleendet blir en cool kontrast mot det söta utseendet. Blir en helt annan effekt än om tex. jag skulle ha det leendet och den blicken.

Åh fy fan.



:d

svenbanan
2020-02-07, 10:58
Du har fel och rätt på samma gång. Hon ser creepy ut, men på ett bra sätt. Den seriemördarblicken och hajleendet blir en cool kontrast mot det söta utseendet. Blir en helt annan effekt än om tex. jag skulle ha det leendet och den blicken.

Bildbevis? :D

Brofessorn
2020-02-07, 11:00
Du har fel och rätt på samma gång. Hon ser creepy ut, men på ett bra sätt. Den seriemördarblicken och hajleendet blir en cool kontrast mot det söta utseendet. Blir en helt annan effekt än om tex. jag skulle ha det leendet och den blicken.

Jo, det var ganska sexigt på henne. Men jag tänker mig dig som en stor nallebjörn baserat på dina lyftarvideos, så hade blivit ganska cool kontrast där också.

Diomedea exulans
2020-02-07, 12:55
Brittany Venti, har verkligen totalsågat honom i en video. Kan tyvärr inte länka den just nu, men den är väldigt intressant.

Har sett att ganska många på internet tycker att killen verkar skitläskig.

I just don't see it. Tycker han ger ett totalgenuint intryck.

PureWhey
2020-02-07, 13:11
Hon ser ju creepy ut. Munnen ler men ögonen är helt tomma. Garanterat att hon går igång på att ta hand om någon och att Youtuba om sin dygdighet. Men någon gång kommer hon lämna stackaren och tala ut om hur jobbigt det var för henne. Hon fick faktiskt tvätta hans smutsiga kalsonger.

Någon slags fetish är det garanterat.

Snubben
2020-02-07, 13:44
Sett några avsnitt, intressant kanal och givande med att få ett annat perspektiv på alla diagnoser etc.

Lafayette
2020-02-07, 14:07
Någon slags fetish är det garanterat.

Jag gissar på att hon väldigt gärna vill vara youtuber. Folk är extremt desperata efter ett få vara kända på youtube.

Lennix
2020-02-07, 14:30
Har faktiskt inget emot den här youtube-kanalen, jag brukar hata när man slår mynt på folks funktionsnedsättningar (typ melodifestivalen visar individer med downs i publiken som älskar mello) Men här pratar han mer om hur det är att leva med dessa funktionshinder och personen bakom och det känns okej på ett annat sätt.

Snubben som driver det verkar vara muppig men genuin. Känns inte som han stänger av kameran, åker hem till sig och gnuggar händerna och garvar åt hur lätt det är att tjäna pengar.

Aryt
2020-02-07, 18:43
Såna där elchocker som psykiskt sjuka får i Sverige m fl länder.

Det är ett instrument för att skada kvinnor*
Läs till exempel om överlevaren

14 years ago, 21 electric shocks were passed through my brain. I can’t use the word therapy because it caused life changing brain damage.

Tonight, you decide- An inherently dangerous treatment or institutionalised negligence and cover up?

Memory loss is brain damage.

Brain damage causes a reduction in a person’s ability to function. Its full impact can only be assessed by looking at how it changes lives. I used to be a doctor, I can no longer practice. I have lost much of my independence.

I have got expert at managing my brain injury. How to mask my disability and maximise my functioning. Believe it or not there are days when my brain fails me and I struggle to hold a conversation or cook a meal.

The most traumatising aspect is the ongoing denial that I, and thousands of other ECT victims have suffered brain damage. We are denied the support that we desperately need to help us adapt to living with our brain injury. Our risk factors for depression and hence suicide are increased, as we now have a lifelong disability; many suffer job loss, financial ruin and some lose homes and families.


What they cannot dispute is their own data. Data published by the Royal College of Psychiatrists ECT accreditation service. Results taken from their own 2014 patient survey. This study identifies that 63% of their respondents suffered memory loss to some degree. And 18% suffered severe/ permanent memory loss. This is more than likely an underestimate; but it means that a minimum of 1 in 5 ECT patients were left with severe permanent brain damage. The same survey identified that to reduce the suicidal thoughts in 1 person 12 people suffered severe permanent brain damage.
https://www.madintheuk.com/2018/10/the-57th-maudsley-debate-interview-with-professor-john-read-and-doctor-sue-cunliffe/

It is sickening and dehumanising to have my life devalued by psychiatrists. They appear so detached from reality; 1 in 5 patients suffering life changing brain damage appears to be totally inconsequential. They demonstrate no remorse or concern.

If psychiatrists failed to recognise and report my devastating brain damage how many others have been missed and not reported? I believe that if every incident had been reported ECT would not be in use today.

Should we also be concerned that it is these same doctors that are producing research to say that ECT is safe?

Aryt
2020-02-07, 18:56
Jag menar, skulle hon fråga ut mig på dejt skulle jag nog säga ja bara för att se liksom. Nog om det, jag gillar den här kanalen som fan.


Du, det där med ålder. SNälla.

ceejay
2020-02-07, 19:07
Du, det där med ålder. SNälla.

Wow, blir jag ageshamead? Hon är väl lätt över 20?

Lafayette
2020-02-07, 19:14
Wow, blir jag ageshamead? Hon är väl lätt över 20?

Och hur gammal är du då göbbe?

ceejay
2020-02-07, 19:19
im mah 20's biatch.

svenbanan
2020-02-07, 23:06
Wow, blir jag ageshamead? Hon är väl lätt över 20?

Jag skulle ha gissat på typ 12. Såg ut som att hon var en tvärhand hög och gick i mellanstadiet. :confused:

trädgårdsmöbel
2020-02-09, 09:54
Men "in a day with ruby" menar ni väl ändå morsan där och inte ungen? Ungen ser ju att vara runt 8 bast, men morsan är rätt het.

Diomedea exulans
2020-02-09, 11:39
im mah 20's biatch.

Oh fan, är du så jävla ung? Känns som att du har vägt 120 kg och tagit 700 i totalen i evigheter.

ceejay
2020-02-09, 16:24
väger 125-130 och min total är över 800+ :P

svenbanan
2020-02-13, 22:46
bdPMUX8_8Ms

Intressant

ceejay
2020-02-14, 05:51
Yea såg den. Man blir lite illa till mods. Iaf jag.

svenbanan
2020-02-14, 11:20
Yea såg den. Man blir lite illa till mods. Iaf jag.

Ja, lite faktiskt. Men det är nog en del i vad som gör det så intressant.

Jag antar man får den känslan för att det är såpass svårt att sätta sig in i hur en sådan person fungerar.

Diomedea exulans
2020-02-14, 11:24
Jag tycker att han inte är helt osympatisk. Blir nästan sugen på att bli kompis med honom. Det är något skönt med att han är så ärlig med sina avsikter. Verkar smart och lugn också.

xan
2020-02-14, 13:43
Väldigt spännande klipp, och obehagligt på samma gång. Jag undrar vad hans verkliga motivation är till att öppna upp sig på detta sätt? Vill han gifta sig och skaffa barn i framtiden så är ju detta klipp ett direkt hinder för honom.

Anmärkningsvärt att han sa "I feel like I'm putting out too much chaos in the world and logically that's not a good thing". Efteråt sade han att "In the end it actually hurts me", så kanske är han intelligent nog att förstå att hans personlighet endast tjänar honom på kort sikt, inte på lång sikt. Så även där är det "self-serving" som han säger, dvs en logisk kalkyl av vad han själv vinner mest på. Jag skulle tro att många "sociopater" inte har självinsikten och analysförmågan att kunna se så lång som denna man.