handdator

Visa fullständig version : 45min varje dag?


Roger35
2020-02-02, 23:58
Hej, jag är ny på sidan och har aldrig tränat en endaste dag i mitt liv.

Jag skippade gympan i skolan och har avskytt allt som har med träning att göra, jag har varit lång, smal och sett hyfsad ut och inte behövt bry mig helt enkelt.

Problemet, är dock att ja de senaste åren nu när ja blivit 30.. så började det sakta komma en mage, och kanske såg man den inte själv som så farlig o ignorerade det till en början. Nu har jag insett hur fet och otränad jag är och jag mår illa av mig själv.

Jag kan inte göra en enda armhävning, varenda ”övning” ja försöker mig på går knappt pga att jag är så stel och otränad. Så jag ger upp..

Hursomhelst nu har jag investerat i en crosstrainer och gjorde ett 20min pass första dagen, idag körde jag 45min och blev riktigt svettig och andfådd och det kändes skönt. - jag brukar vara sån att om jag bestämmer mig för något vill jag göra det ”all in” och få resultat.

Min fråga är, kan jag köra 45min varje dag? Är det bra att motionera varje dag? Eller behöver kroppen återhämtning?

På detta tänkte jag börja med sitt ups och armhävningar. Mitt mål är att kunna göra 100 sitt ups varje dag samt 25 armhävningar varje dag, samma sak där är det ok att göra sitt ups och knä-armhävningar/armhävningar varje dag?

Jag kan verkligen noll.. men hur får jag snabbast upp konditionen och lite styrka i armarna? Hur ska man träna för bästa resultat?

Jag är 191cm lång, inga muskler, och kanske 20kg fett som ska bort. (Ölmage)
Vill inte bli bodybuilder, men jag vill få en slank mage och en frisk kropp och känna att jag klarar tunga lyft osv. Bli av med stelhet o smärta.

Tips på bra övningar för ryggen? Har ett litet diskbråck, ont och stel som fan.

Tacksam för lite experthälp då ja e total nybörjare på träning. Men nu ska ja förändra mitt liv. :hbang:

r3mpuh
2020-02-03, 02:30
Hej, jag är ny på sidan och har aldrig tränat en endaste dag i mitt liv.

Jag skippade gympan i skolan och har avskytt allt som har med träning att göra, jag har varit lång, smal och sett hyfsad ut och inte behövt bry mig helt enkelt.

Problemet, är dock att ja de senaste åren nu när ja blivit 30.. så började det sakta komma en mage, och kanske såg man den inte själv som så farlig o ignorerade det till en början. Nu har jag insett hur fet och otränad jag är och jag mår illa av mig själv.

Jag kan inte göra en enda armhävning, varenda ”övning” ja försöker mig på går knappt pga att jag är så stel och otränad. Så jag ger upp..

Hursomhelst nu har jag investerat i en crosstrainer och gjorde ett 20min pass första dagen, idag körde jag 45min och blev riktigt svettig och andfådd och det kändes skönt. - jag brukar vara sån att om jag bestämmer mig för något vill jag göra det ”all in” och få resultat.

Min fråga är, kan jag köra 45min varje dag? Är det bra att motionera varje dag? Eller behöver kroppen återhämtning?

På detta tänkte jag börja med sitt ups och armhävningar. Mitt mål är att kunna göra 100 sitt ups varje dag samt 25 armhävningar varje dag, samma sak där är det ok att göra sitt ups och knä-armhävningar/armhävningar varje dag?

Jag kan verkligen noll.. men hur får jag snabbast upp konditionen och lite styrka i armarna? Hur ska man träna för bästa resultat?

Jag är 191cm lång, inga muskler, och kanske 20kg fett som ska bort. (Ölmage)
Vill inte bli bodybuilder, men jag vill få en slank mage och en frisk kropp och känna att jag klarar tunga lyft osv. Bli av med stelhet o smärta.

Tips på bra övningar för ryggen? Har ett litet diskbråck, ont och stel som fan.

Tacksam för lite experthälp då ja e total nybörjare på träning. Men nu ska ja förändra mitt liv. :hbang:Du har alltså 30 års uppbyggd återhämtning att träna bort. ;) Kör hårt! Låter bra. :)

Personligen gillar jag anime & rekommenderar därav anime-serien "How Heavy Are the Dumbbells You Lift?" som i varje avsnitt, inklusive efter efter-texterna, går igenom träningslära & kostnäring på ett väldigt pedagogiskt & roligt vis. :hbang:

Man kan även improvisera gymövningar hemma med hjälp utav allehanda motstånd. Som exempel utförde jag ikeakasse-rodd med hjälp utav vedträn under tiden jag bodde i en timmerstuga inne i smålands skogar:
n-q7JfJ4T-w

Jarp
2020-02-03, 09:57
Börja lugnt. Du skriver att du idag inte kan göra en enda armhävning, så hur ska du göra 25 om dagen? Börja med det du kan, så att du kan göra t.ex. strikta (dvs utan att böja kroppen på ett konstigt sätt) armhävningar. Träna hela kroppen, gör knäböj utan extra belastning och rygglyft från golvet och andra övningar så att du rör på hela kroppen. Ganska snabbt kommer du bli stark nog att vilja ha extra belastning och då kan du söka upp ett gym.

Apropå om du kan göra det varje dag så tycker jag det är onödigt i början. Varannan dag med styrkeövningarna. Du kommer få träningsvärk i början, när du inte får det längre av att göra övningar varannan dag kan du göra det varje dag.

sladdbarn
2020-02-03, 12:31
Börja lugnt. Du skriver att du idag inte kan göra en enda armhävning, så hur ska du göra 25 om dagen? Börja med det du kan, så att du kan göra t.ex. strikta (dvs utan att böja kroppen på ett konstigt sätt) armhävningar. Träna hela kroppen, gör knäböj utan extra belastning och rygglyft från golvet och andra övningar så att du rör på hela kroppen. Ganska snabbt kommer du bli stark nog att vilja ha extra belastning och då kan du söka upp ett gym.

Apropå om du kan göra det varje dag så tycker jag det är onödigt i början. Varannan dag med styrkeövningarna. Du kommer få träningsvärk i början, när du inte får det längre av att göra övningar varannan dag kan du göra det varje dag.

Kloka ord, tänk på att din nya rutiner helst ska hålla livet ut.
Och du vill inte skada dig vilket är lätt om du är väldigt otränad.

MackeJuve
2020-02-04, 10:23
Det rekommenderas att få upp pulsen lite varje dag så någon form av konditionsträning går bra att göra dagligen. Med det sagt så kanske det inte innebär att du köttar allt du har på crosstrainern varje dag, du kanske kan variera med en kvick pw eller något? Börjar man träna för hårt så finns risken att man tröttnar.

Langster
2020-02-04, 18:15
Goda råd i tråden. 45 minuter är rätt mycket, ibland har man inte tid och då är det lätt att skita i sånt helt och hållet.

Börja med att göra 15 minuter varje dag, du kan ju öka hastigheten i första hand om det känns lätt. Börja med att göra 3x5 armhävningar och 3x10 situps varannan dag och när det känns lätt kan du fundera på vad nästa steg är.

Ta det lugnt i början.