handdator

Visa fullständig version : Bil på verkstad och slutsumma på reparation


fabiansthlm
2020-02-02, 21:15
Behöver lite synpunkter på vad som är god sed eller praxis om man så vill.

Fick problem med bilen, in på verkstad och felet, läckage av kylarvätska hittades på en slang bakom motorn.
Svåråtkomligt och trixigt men lagades utan nya delar.
Kostnad x tusenlappar pga många arbetstimmar. (dock var detta ej läckaget visade det sig senare).

Hämtade bilen och upptäcker att det fortfarande läcker och kommer överens om att den måste in igen.
Ny felsökning och ett läckande rör hittade efter mycket om och men.
Del från utlandet beställdes (tydligen ovanligt fel) och krångligt att byta men bilen till slut lagad.
Jag skulle få tillgodo på första besökets fakturan sa meken inför byte av röret.

Nu ny faktura på Y antal tusenlappar.

1. Jag vill ju ha bilen lagad vilket den nu till slut är.
2. Bilmeken är extremt trevlig och schysst på alla sätt
3. Jag vill ju dock inte betala en slutsumma som är alldeles för hög för att ursprungliga felet inte hittades eller lagades. Även om det var svårt.

Jag förstår ju självklart att Bilmeken vill ha betalt för alla timmar de lagt ned, rätt många är det.

Men det känns lite som att jag får betala extra för att de inte lyckats finna och åtgärda felet direkt utan antog att det var en trasig slang först.

Lite som att betala en rörmokare 12 timmar för att denne är lite mindre kunnig eller jobbet är för svårt för denne jämfört med en annan som kanske gjort samma arbete på 6 timmar.


Totalt hamnar summan på 10k ca och hade man gått på riktiga felet direkt hade nog slutsumman landat på ca 6k.

Inga avtal eller överenskommelser innan rep och som sagt jag har full förståelse för att felet var lite svårdiagnostiserat men en bättre mek hade kanske hittat felet direkt vilket gett mig en lägre kostnad.

Frågan är, hur skulle ni gjort i denna situation?

Snubben
2020-02-02, 21:19
Problemet är att du vet inte om de hade hittat felet direkt eller inte beroende på att mekanikerna var duktig eller inte. Absolut kan du diskutera priset med dom men det är nog svårt att driva det något längre då detta endast handlar om din åsikt om priset och mekanikerns kunskaper..

fabiansthlm
2020-02-02, 21:25
Problemet är att du vet inte om de hade hittat felet direkt eller inte beroende på att mekanikerna var duktig eller inte. Absolut kan du diskutera priset med dom men det är nog svårt att driva det något längre då detta endast handlar om din åsikt om priset och mekanikerns kunskaper..

Sant, jag vill absolut inte driva ngn process och har inget agg mot dem. Som sagt supertrevliga men tänkte mer på ev praxis som jag kan argumentera för.
Inte betalat sista fakturan än, vi ska höras imorgon och prata om priset så kanske finns lite att deala om.

Jag kanske helt enkel ska betala och vara nöjd och glad. :)

svenbanan
2020-02-02, 22:06
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra-produkter/bil-och-andra-fordon/bilverkstad/

Kanske står det nåt där som applicerbart för dig.

Simonser
2020-02-03, 05:57
Min förra bil fick problem som liknade ditt. Varningslampa lyste på kontrollpanelen så tog in den till verkstad för åtgärd. De felsökte och åtgärdade problemet, jag betalade och var nöjd i ca 1 vecka för då började samma varningslampa lysa igen!
Jag tog in bilen till samma verkstad och de felsökte igen, nu bytte de en annan del och tog betalt. Efter detta andra besöket tog det ca 3 dagar innan varningslampan återigen lyste. Jag hörde av mig till verkstaden igen och efter lite funderande av två bilmekaniker så sa de att felet kan bero på många olika saker...

Firman gav ett gott intryck men den meningen gjorde mig återigen påmind om att bilmekaniker är ekonomiska gudar och tjänar pengar hur de än gör.

Jag sålde bilen kort därefter.

Läskeblask
2020-02-03, 08:26
Vi har samma problem på jobbet fast inom annan bransch. Lätta saker blir ofta svåra pga många saker och kunden förstår inte alltid vad som krävs. Själv tycker jag att firman borde komma emot på nåt sätt men tyvärr är det väl lite så att shit happens. Vi tar betalt även för det s.k onödiga arbetet men kunden får ofta rabatt.

WhiteJellyBerry
2020-02-03, 11:45
Bara betala och byt bilmek om du inte var nöjd med dem/misstänker fuffens. Bra bilmek är som att hitta en bra läkare, frisör, massör, ögonfransfixare...

Baldr
2020-02-03, 14:19
Firman gav ett gott intryck men den meningen gjorde mig återigen påmind om att bilmekaniker är ekonomiska gudar och tjänar pengar hur de än gör.

Snarare regel än undantag att företag gör förlust på den här sortens arbete. Det är enorma omkostnader idag med byråkrati, mjukvara och utrustning som krävs. Jobben måste rulla på för att gå runt. Att då lägga timmar på felsökning som kunden inte vill betala är upplagt för både ekonomisk förlust och en missnöjd kund.