fabiansthlm
2020-02-02, 21:15
Behöver lite synpunkter på vad som är god sed eller praxis om man så vill.
Fick problem med bilen, in på verkstad och felet, läckage av kylarvätska hittades på en slang bakom motorn.
Svåråtkomligt och trixigt men lagades utan nya delar.
Kostnad x tusenlappar pga många arbetstimmar. (dock var detta ej läckaget visade det sig senare).
Hämtade bilen och upptäcker att det fortfarande läcker och kommer överens om att den måste in igen.
Ny felsökning och ett läckande rör hittade efter mycket om och men.
Del från utlandet beställdes (tydligen ovanligt fel) och krångligt att byta men bilen till slut lagad.
Jag skulle få tillgodo på första besökets fakturan sa meken inför byte av röret.
Nu ny faktura på Y antal tusenlappar.
1. Jag vill ju ha bilen lagad vilket den nu till slut är.
2. Bilmeken är extremt trevlig och schysst på alla sätt
3. Jag vill ju dock inte betala en slutsumma som är alldeles för hög för att ursprungliga felet inte hittades eller lagades. Även om det var svårt.
Jag förstår ju självklart att Bilmeken vill ha betalt för alla timmar de lagt ned, rätt många är det.
Men det känns lite som att jag får betala extra för att de inte lyckats finna och åtgärda felet direkt utan antog att det var en trasig slang först.
Lite som att betala en rörmokare 12 timmar för att denne är lite mindre kunnig eller jobbet är för svårt för denne jämfört med en annan som kanske gjort samma arbete på 6 timmar.
Totalt hamnar summan på 10k ca och hade man gått på riktiga felet direkt hade nog slutsumman landat på ca 6k.
Inga avtal eller överenskommelser innan rep och som sagt jag har full förståelse för att felet var lite svårdiagnostiserat men en bättre mek hade kanske hittat felet direkt vilket gett mig en lägre kostnad.
Frågan är, hur skulle ni gjort i denna situation?
Fick problem med bilen, in på verkstad och felet, läckage av kylarvätska hittades på en slang bakom motorn.
Svåråtkomligt och trixigt men lagades utan nya delar.
Kostnad x tusenlappar pga många arbetstimmar. (dock var detta ej läckaget visade det sig senare).
Hämtade bilen och upptäcker att det fortfarande läcker och kommer överens om att den måste in igen.
Ny felsökning och ett läckande rör hittade efter mycket om och men.
Del från utlandet beställdes (tydligen ovanligt fel) och krångligt att byta men bilen till slut lagad.
Jag skulle få tillgodo på första besökets fakturan sa meken inför byte av röret.
Nu ny faktura på Y antal tusenlappar.
1. Jag vill ju ha bilen lagad vilket den nu till slut är.
2. Bilmeken är extremt trevlig och schysst på alla sätt
3. Jag vill ju dock inte betala en slutsumma som är alldeles för hög för att ursprungliga felet inte hittades eller lagades. Även om det var svårt.
Jag förstår ju självklart att Bilmeken vill ha betalt för alla timmar de lagt ned, rätt många är det.
Men det känns lite som att jag får betala extra för att de inte lyckats finna och åtgärda felet direkt utan antog att det var en trasig slang först.
Lite som att betala en rörmokare 12 timmar för att denne är lite mindre kunnig eller jobbet är för svårt för denne jämfört med en annan som kanske gjort samma arbete på 6 timmar.
Totalt hamnar summan på 10k ca och hade man gått på riktiga felet direkt hade nog slutsumman landat på ca 6k.
Inga avtal eller överenskommelser innan rep och som sagt jag har full förståelse för att felet var lite svårdiagnostiserat men en bättre mek hade kanske hittat felet direkt vilket gett mig en lägre kostnad.
Frågan är, hur skulle ni gjort i denna situation?