handdator

Visa fullständig version : Bra hjärtövning som inte är apjobbig? (Cykel)


sumialic
2020-01-31, 20:48
Precis fått hem min spinning cykel och undrar hur jag ska lägga upp konditionen. Välmående är målet.

Körde tidigare intervaller med maxa allt, 30 sek vila, maxa allt, 90 sek vila, repeat x5.

Ville skjuta mig själv var gång så kör gärna något upplägg som är mildare. Gör inget om det tar mycket längre tid.

Tips?

ziggekatten
2020-01-31, 21:13
Intervaller är effektivt. Varför dra ut på det? Blodsmak i munnen är gott:-)

Snobbe
2020-01-31, 22:28
Måste man köra intervaller för att träna hjärtat? Räcker det inte att köra "vanlig" kondition där man får upp pulsen till runt 70% o ligger kvar under lång tid?

sumialic
2020-01-31, 22:30
Måste man köra intervaller för att träna hjärtat? Räcker det inte att köra "vanlig" kondition där man får upp pulsen till runt 70% o ligger kvar under lång tid?

Det är lite det jag är ute efter. Eller om man kan köra mindre jobbiga intervaller.

Minns att jag läste för ett tag sedan typ 4 minuter med 1 minuters vila eller något. Vill dock även minnas att de där rekommenderade typ fullt tempo på de 4 minuterna och de orkar ju iaf inte jag som dör efter 20 sekunder.

Snobbe
2020-01-31, 23:04
De kanske menar så högt tempo du kan hålla under 4min? Känns konstigt om dom skulle rekommendera max puls i 4min, finns ingen som klarar det tror jag. Då sänker dom sitt tempo automatiskt efter ett tag?

Vad är syftet med din träning, bara att få bättre hjärthälsa eller något annat specifikt? Jag har svårt att se att maxning på något sätt är det bästa för hälsan.

Frustrator
2020-01-31, 23:16
Är du bara ute efter rena hälsovinster i form av längre liv med bättre hjärt/kärl-status så funkar det med 30-40min med puls runt 70%isch 3ggr i veckan.

Frustrator
2020-01-31, 23:17
Vill du träna hjärtat som i att du vill ha bättre vo2max så är intervaller effektivare.

d1anny2
2020-02-01, 09:57
Norska intervaller? 4min tufft tempo, 4min lugnt. Gånger fyra.

Jag körde ett kettlebell-pass för några år sedan som var jättebra. Men det slet för mkt på psyket. Hade ångest långt innan jag ens skulle göra passet.

grondahl
2020-02-01, 10:13
Du ska kunna hålla samma tempo på sista intervallen som första, så första intervallen kommer kännas lite lätt och sen blir det tyngre per repetition.

I löpning så tycker jag att olika varianter av intervall-stegar är mentalt lätta att köra, även 30/30 intervaller är mentalt lättare än ex 4x4 eller typ 6x1000 meter. 30/30 är normalt två block a 10 intervaller med typ 2 minuters vila mellan men det kan vara värt att bara börja med ett block till att börja med.

sumialic
2020-02-01, 13:19
Är du bara ute efter rena hälsovinster i form av längre liv med bättre hjärt/kärl-status så funkar det med 30-40min med puls runt 70%isch 3ggr i veckan.

Japp, endast ute efter rena hälsovinster. Inte alls insatt, men trodde dessa var synonyma med ett bättre vo2max.

70% i 30-40 minuter låter som ett trevligt upplägg så kan jag köra det låter det kanon.

Frustrator
2020-02-01, 13:53
Japp, endast ute efter rena hälsovinster. Inte alls insatt, men trodde dessa var synonyma med ett bättre vo2max.

70% i 30-40 minuter låter som ett trevligt upplägg så kan jag köra det låter det kanon.

Nä högt vo2max betyder bara att du har en bra motor, men det är inte direkt relaterat till hälsosamt.

spoon
2020-02-01, 16:43
Är du bara ute efter rena hälsovinster i form av längre liv med bättre hjärt/kärl-status så funkar det med 30-40min med puls runt 70%isch 3ggr i veckan.Intressant. Det är ju knappt joggtempo. 135-140 blir det för mig. Skulle folk träna i det tempot så hade fler personer tyckt om löpning. För det är ju ett väldigt lätt tempo.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Frustrator
2020-02-01, 18:57
Intressant. Det är ju knappt joggtempo. 135-140 blir det för mig. Skulle folk träna i det tempot så hade fler personer tyckt om löpning. För det är ju ett väldigt lätt tempo.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Folk vill inte träna där enda syftet är att leva längre. Räcker inte som motivation :)
Då hade folk slutat röka och dricka alkohol också.

sumialic
2020-02-01, 19:49
Folk vill inte träna där enda syftet är att leva längre. Räcker inte som motivation :)
Då hade folk slutat röka och dricka alkohol också.

För många hade en miljon knappt räckt :D Nu ska jag cykla!

sumialic
2020-02-01, 20:39
Är det möjligt att på något sätt uppskatta pulsen man låg på baserat på hastighet? Måste skaffa en pulsklocka.

Snittade hur som helst 40 km i timmen. Hade relativt lätt motstånd då benen är helt slut efter knäböj igår + att jag cyklade och handlade precis med tung packning.

Snobbe
2020-02-01, 21:44
Beror ju helt på hur tränad du är, men ligger du på 40km/h i 40min så har jag svårt o se att det inte är bra träning. Nu vet jag ju inte hur bra din cykel räknar hastighet.

Bigass
2020-02-01, 21:47
Ett finger på halsen i en minut

sumialic
2020-02-01, 22:28
Beror ju helt på hur tränad du är, men ligger du på 40km/h i 40min så har jag svårt o se att det inte är bra träning. Nu vet jag ju inte hur bra din cykel räknar hastighet.

Jo, det gör ju det. Får se till att fixa någon pulsmätare asap.

Konditionsmässigt borde jag inte vara jättetränad tycker jag, men kanske underskattar mig själv. Cyklar ute en del med.

grondahl
2020-02-01, 23:42
Är det möjligt att på något sätt uppskatta pulsen man låg på baserat på hastighet? Måste skaffa en pulsklocka.


Nej, speciellt inte på hittepåhastighet från en spinningcykel. Borg-skalan är nog ett bättre alternativ.

svenbanan
2020-02-02, 00:57
Är det möjligt att på något sätt uppskatta pulsen man låg på baserat på hastighet? Måste skaffa en pulsklocka.

Snittade hur som helst 40 km i timmen. Hade relativt lätt motstånd då benen är helt slut efter knäböj igår + att jag cyklade och handlade precis med tung packning.

Varför måste du ha reda på pulsen? Använd andningen till att hitta din intensitetsnivå istället.

Ifall du vill hitta den intensitetsnivån som Frustrator pratar om så behöver du definitivt ingen pulsmätare. Börja i lugnt tempo och stegra långsamt till dess du är så andfådd att du inte kan säga mer än ett par ord innan du måste ta ett par djupa andetag. Detta tempot är alltså för snabbt. Sänk tempot lite så du kan prata i fullständiga meningar utan att det känns som att du måste kippa efter andan.

Ifall du gjorde detta under ett löppass skulle du troligen landat kring 70-75% av HRmax om du gjorde så. Och det tempot skulle du kunnat hålla i ett par timmar (ifall du också hade ben till att klara av att springa så länge).

Jag skulle tro detta kanske motsvarar en liten aning lägre puls ifall du gör likadant på cykel.

sumialic
2020-02-06, 21:25
Varför måste du ha reda på pulsen? Använd andningen till att hitta din intensitetsnivå istället.

Ifall du vill hitta den intensitetsnivån som Frustrator pratar om så behöver du definitivt ingen pulsmätare. Börja i lugnt tempo och stegra långsamt till dess du är så andfådd att du inte kan säga mer än ett par ord innan du måste ta ett par djupa andetag. Detta tempot är alltså för snabbt. Sänk tempot lite så du kan prata i fullständiga meningar utan att det känns som att du måste kippa efter andan.

Ifall du gjorde detta under ett löppass skulle du troligen landat kring 70-75% av HRmax om du gjorde så. Och det tempot skulle du kunnat hålla i ett par timmar (ifall du också hade ben till att klara av att springa så länge).

Jag skulle tro detta kanske motsvarar en liten aning lägre puls ifall du gör likadant på cykel.

Jag gissar väl på att jag landar där du säger, men tycker det hela är svårt. Att komma till fasen där man blir riktigt andfådd har jag inte klarat på de två cyklingpass som jag har kört då jag inte kan ha tillräckligt med motstånd. Mina ben viker. Antagligen för att jag har cyklat två dagar efter tunga benpass var gång, men så kommer det också att bli var gång. Nu är det ju inte på andfådd stadiet jag ska ligga (uppenbarligen) så jag hamnar kanske rätt. Hade känts bra att vara säker bara. Jag blir svettigt, men så jävla jobbigt är det inte direkt.

Frustrator
2020-02-07, 10:31
Jag gissar väl på att jag landar där du säger, men tycker det hela är svårt. Att komma till fasen där man blir riktigt andfådd har jag inte klarat på de två cyklingpass som jag har kört då jag inte kan ha tillräckligt med motstånd. Mina ben viker. Antagligen för att jag har cyklat två dagar efter tunga benpass var gång, men så kommer det också att bli var gång. Nu är det ju inte på andfådd stadiet jag ska ligga (uppenbarligen) så jag hamnar kanske rätt. Hade känts bra att vara säker bara. Jag blir svettigt, men så jävla jobbigt är det inte direkt.

Du ska sikta på ett tramp-rpm på 90.

sumialic
2020-02-07, 11:00
Du ska sikta på ett tramp-rpm på 90.

Ja, där ligger jag ju definitivt. Tack.