handdator

Visa fullständig version : Framåtroterande axlar


dcaprio
2020-01-30, 19:01
Hej!

Har problem med framåtroterande axlar. Beror nog delvis på tidigare träning mest bestod utav armhävningar, och att jag alltid haft starka bröstmuskler som drar fram dom.

Har tränat med vikter nått år nu hemma och ganska mycket rygg och baksida axel, även chins för att försöka bygga styrka bak så dom dras bak mer. I början tränade jag hela kroppen men känner att jag aktiverar främre Axel i för många övningar.

Är det en bra idé att pausa dom övningarna för att bara fokusera på rygg och bakre axel för att på så sätt jämna ut och ta igen den träningen. Kan det funka? Stretchar även bröst och axlar dagligen

Mvh

Köttis
2020-01-31, 09:19
Rotera bak axlarna aktivt hela tiden till en position där du vill ha dem. Efter tillräckligt lång tid kommer det bli ditt nya normalläge. Träning och stretching kan underlätta ovanstående men löser sannolikt inte problemet av sig självt.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Kif
2020-01-31, 11:05
Sträck på dig och dra bak axlarna aktivt så ofta du kan och kommer ihåg. Det finns hjälpmedel att köpa för att bättra på hållningen som fungerar bra, kostar runt 400-500. Som en bh utan framsida, dwn påminnar dig att ha rätt hållning. Du kommer förmodligen känna dig som ett fån när du står och bröstar upp dig, trots att du helt enkelt bara fått en snygg hållning.

An Iron Soul
2020-01-31, 11:58
Rear delt flyes är en klockren övning för att få träff.
Jag personligen hade lagt mer krut på chins och press bakom nacke.
(övningen funkar inte för alla) . Precis som dips eller skull crushers.

axeln
2020-01-31, 16:02
Jag hade samma problem. Stretcha brösten varje dag och tänk alltid på att dra bak och ned axlarna, när du sitter, när du står, när du går, alltid.

Köp inte ett sånt där hjälpmedel, det är pengar i sjön.

dcaprio
2020-01-31, 19:09
Okej, men borde det inte hjälpa att träna upp bakre Axel och rygg också? Känns som att det blir värre om jag fortsätter träna bröst och fram axel

axeln
2020-01-31, 20:46
Så länge du tänker på din hållning och stretchar regelbundet (statisk stretching, över minuten) så blir det inte värre. Träna både baksida och framsida, bara att köra :)

Det svåra är att komma ihåg att hålla hållningen i vardagen, sätter man sig ner blir det lätt att man sjunker ihop och fram, särskilt om man är trött.

Sen är det nog inte fel att regelbundet köra den där rörelsen över huvudet och bakom ryggen med raka armar och kvastskaft/pvc-rör. Den har jag kört regelbundet i några år och det gör underverk för rörligheten i axlarna.