handdator

Visa fullständig version : Vad i helvete är det med cyklister (stockholm)?


Bifftek
2020-01-30, 11:45
Finns inte mycket som får mitt blod att koka. Något som gör det är cyklister i Stockholm! De har ingen som helst respekt för trafikregler eller andra människor och de tror att de alltid har förtur och att alla andra ska anpassa sig efter dem.
Cyklister är utan tvekan den gruppen som mest bryter mot trafikregler, och som dessutom kommer undan med det.

Alltid ska cyklister köra på bilvägen trots att de har sin egen cykelväg, alltid ska de ha noll respekt och inget som helst samspel när de korsar ett övergångsställe, alltid ska cyklisten tala om hur hen är så otroligt duktig och miljövänlig.

Den värsta händelsen jag varit med om påträffades i centrala Stockholm. Jag var på väg till jobbet och ser en hel hög med människor (ca 20st turister) stå vid en korsning som jag var på väg till. När jag kommer fram så ser jag att ingen vågar korsa övergångsstället för att alla cyklister kör i full fart och vägrar väja för oss fotgängare. Turisterna trodde att så var reglerna i Sverige, att cyklisterna har förut. Jag blev fly förbannad. Jag, som privatperson, behövde spendera 20 min på att dirigera trafiken i en korsning bara för att cyklister inte kan respektera trafikregler.
Dessutom blev min kollega påkörd av en cyklist i den korsningen.

Så vad i helvete är det med cyklister?

Akerhage
2020-01-30, 11:55
Har du testat sätta upp en arg lapp vid övergångsstället? Gärna med CAPS LOCK på så att dom verkligen förstår din frustration!

40plus
2020-01-30, 12:12
Cyklister är avskum och ska förbannas. Är det manliga cyklister som har tights så blir det så mycket värre.
Och dessa jävla elcyklar som knullar på i 35km/h på en 50-väg. För sakta för att bara ligga bakom och för snabba för att kunna göra en snabb omkörning om vägen är smal och vältrafikerad.

Blir jag Fuhrer i Svea Rike så skall vuxencykling bara tillåtas för handikappade som behöver trehjulingar, eller på avlysta sportplatser.

Snobbe
2020-01-30, 12:19
Finns gott om bilister som är borta också i stockholmstrafiken. Och vad synd om ni inte kan köra en snabb omkörning i trafiken, ni blev försenade 10sekunder extra. Bättre att fler cyklar än att fler kör bil iaf.

Diomedea exulans
2020-01-30, 12:21
Har aldrig tänkt på det. Eller ens hört någon klaga på det.

Däremot klagar en del på alla jävla elsparkcyklar, men de stör inte mig heller.

Antar att jag är en svårstörbar snubbe.

Snobbe
2020-01-30, 12:24
Har aldrig tänkt på det. Eller ens hört någon klaga på det.

Däremot klagar en del på alla jävla elsparkcyklar, men de stör inte mig heller.

Antar att jag är en svårstörbar snubbe.

Det finns gott om idioter på cyklar, speciellt inne i stan. Man hör det ganska ofta tycker jag iaf. Men det är väldigt ofta jag ska över gatan så är det någon bil som inte orkar stanna heller så man får i princip köra chicken race o gå ut i gatan för att dom ska förstå att dom ska stanna.

Idiots will be idiots, oavsett vilket färdmedel dom använder.

Melker2
2020-01-30, 12:24
Håller med, finns många cykelpendlare som kör som om de var på en avlyst tävlingsbana.
Verkar försöka slå rekordtid varje resa och då tar de sig rätt att stå över trafikregler och respekt för medtrafikanter.

svenbanan
2020-01-30, 12:42
idiots will be idiots, oavsett vilket färdmedel dom använder.

+1

Bob90
2020-01-30, 13:43
Jag får inte dåligt samvete över att köra på vägbanan trots att separat cykelbana eftersom jag smälter in i trafiken/håller samma hastighet som bilarna, tycker oftast bilarna kör långsamt*.
Däremot är man på vägbanan följer man ju givetvis samma trafikregler som en bil skulle göra.

*Meningen gäller för många men inte alla sträckor, på flera andra sträckor kör bilarna för fort för att man ska kunna smälta in i "trafikrytmen".

Bob90
2020-01-30, 13:47
Elsparkcyklar kan dock dra åt, och brinna i helvetet. Omöjliggör helt och hållet att använda avsedd cykelbana.

Armed Dingo
2020-01-30, 14:28
Som cyklist genom Stockholm 5 km enkel väg, varje dag, låt mig be om ursäkt för mitt beteende. Jag är dock inte den värsta sorten men visst har jag betett mig fult i tid och otid. Framförallt mot fotgängare. Bilar har man inte mycket att sätta emot.

Nu kan jag bara tala för mig själv: hetsen att bara va jävligt snabb kommer fram ibland, absolut. Men det finns också en stress av att vilja komma från platsen fortast möjligt, för det är ett helvete att cykla i Stockholm. Cykelbanorna är för små eller finns inte alls, eller är dragna på ett idiotiskt sätt, och bilisterna går inte alls att lita på. Jag har blivit påkörd två gånger senaste året och det är bara tack vare att jag känt på mig att bilföraren skulle göra något dumt (blinka utan att byta fil/se mig eller köra rakt ut i korsning fastän stoppljusen är ur funktion) som gör att jag inte är grovt handikappad idag eller rentav död. Sänkte min fart och hade tur, blev kollision i typ 20 km/h bägge gånger.

Jag har börjat ta en annan rutt nu som tar längre tid men där cykelbanan är av OK storlek. Det blev irriterande att riskera livet varje morgon och kväll för att ta sig till sitt jävla jobb.

Mvh, använder inga speciella cykelkläder.

Wrenchgirl
2020-01-30, 17:28
Kom faktiskt att tänka på den här videon rörande cyklister. ^^
https://www.youtube.com/watch?v=5mbYsDDilWk

PS: Se med viss ironi

MasterChief
2020-01-30, 17:34
Jag har cykel- och bilpendlat omvartannat varje dag i Stockolm i 25 år.

Första priset för idioti går utan tvekan till bilister. Såklart finns det puckade cyklister, och de skulle antagligen vara lika puckade som bilister. Men totalt sätt så stör jag mig mer på bilister. Så många svagbegåvade nollor med obefintlig kapacitet att ha koll på omgivingen. Och de har inte ens vett att förstå att de är usla. Av de handfull gånger jag hamnat i ordväxling sista året så har det uteslutande varit hantverkare i sina fula och äckliga bilar. Vilket stärker min tes om att hantverkare är ofta svagbegåvade egoister.

Vinter
2020-01-30, 17:40
Det fungerar väldigt bra i Köpenhamn, då är frågan varför det fungerar så dåligt runt om i landet.

blåvitt
2020-01-30, 17:48
Jag jobbar som cykelbud i Stockholm, kör helt klart som en idiot. Men jag får inte betalt för att göra min medtrafikanter glada, jag får betalt för att vara snabb.

Vägbanan väljer jag oftast på ställen där den är säkrare än cykelbanan. Fotgängare och bilister skiter nämligen fullkomligt i cyklister och kliver rakt ut utan att se sig för, öppnar dörrar, ”snabbparkerar” osv. Livsfarligt att cykla cykelbana i Stockholm. Bilvägen har ett mycket mer förutsägbart flöde.

Sen tycker jag att i trafiken så bör motsatsen till störst går först gälla. Bilister sitter väl skyddade och kan göra oerhört stor skada. De bör vara hänsynstagande och passiva i alla lägen. Men oftast blir jag prejad av vägen/utträngd/hetsad mot av bilar i situationer där jag följer lagen till punkt och pricka. Bryter jag mot lagen är det för att vara snabb och då är jag borta innan ni sega bilister hunnit fatta vad som hänt. Om jag som cyklist drar in i en fotgängare däremot kan ju jag göra oerhört stor skada, därför bör jag aldrig skapa en situation där jag riskerar att smälla in i nån som går. Du får gärna berätta vilken korsning du dirigerade trafik i också, har aldrig sett en sån situation trots 40h/vecka i Stockholmstrafiken, jävla skitsnack.

Buss- och taxichaufförer är dock värst. Snacka om att tro att halva världen snurrar runt dom.

Blomkål
2020-01-30, 17:51
Jag jobbar som cykelbud i Stockholm, kör helt klart som en idiot. Men jag får inte betalt för att göra min medtrafikanter glada, jag får betalt för att vara snabb.

Vägbanan väljer jag oftast på ställen där den är säkrare än cykelbanan. Fotgängare och bilister skiter nämligen fullkomligt i cyklister och kliver rakt ut utan att se sig för, öppnar dörrar, ”snabbparkerar” osv. Livsfarligt att cykla cykelbana i Stockholm. Bilvägen har ett mycket mer förutsägbart flöde.

Sen tycker jag att i trafiken så bör motsatsen till störst går först gälla. Bilister sitter väl skyddade och kan göra oerhört stor skada. De bör vara hänsynstagande och passiva i alla lägen. Men oftast blir jag prejad av vägen/utträngd/hetsad mot av bilar i situationer där jag följer lagen till punkt och pricka. Bryter jag mot lagen är det för att vara snabb och då är jag borta innan ni sega bilister hunnit fatta vad som hänt. Om jag som cyklist drar in i en fotgängare däremot kan ju jag göra oerhört stor skada, därför bör jag aldrig skapa en situation där jag riskerar att smälla in i nån som går. Du får gärna berätta vilken korsning du dirigerade trafik i också, har aldrig sett en sån situation trots 40h/vecka i Stockholmstrafiken, jävla skitsnack.

Buss- och taxichaufförer är dock värst. Snacka om att tro att halva världen snurrar runt dom.

Bettar en kula på att du har budat i en vecka. Kanske två.

MasterChief
2020-01-30, 17:52
Jag jobbar som cykelbud i Stockholm, kör helt klart som en idiot. Men jag får inte betalt för att göra min medtrafikanter glada, jag får betalt för att vara snabb.

Vägbanan väljer jag oftast på ställen där den är säkrare än cykelbanan. Fotgängare och bilister skiter nämligen fullkomligt i cyklister och kliver rakt ut utan att se sig för, öppnar dörrar, ”snabbparkerar” osv. Livsfarligt att cykla cykelbana i Stockholm. Bilvägen har ett mycket mer förutsägbart flöde.

Sen tycker jag att i trafiken så bör motsatsen till störst går först gälla. Bilister sitter väl skyddade och kan göra oerhört stor skada. De bör vara hänsynstagande och passiva i alla lägen. Men oftast blir jag prejad av vägen/utträngd/hetsad mot av bilar i situationer där jag följer lagen till punkt och pricka. Bryter jag mot lagen är det för att vara snabb och då är jag borta innan ni sega bilister hunnit fatta vad som hänt. Om jag som cyklist drar in i en fotgängare däremot kan ju jag göra oerhört stor skada, därför bör jag aldrig skapa en situation där jag riskerar att smälla in i nån som går. Du får gärna berätta vilken korsning du dirigerade trafik i också, har aldrig sett en sån situation trots 40h/vecka i Stockholmstrafiken, jävla skitsnack.

Buss- och taxichaufförer är dock värst. Snacka om att tro att halva världen snurrar runt dom.

+1

Är själv en av Stockholms först cykekbud och arbetade som det på 90-talet. Herregud, man var redan då en rörlig måltavla för vissa bilister. Helt stört.

ChuckTesta
2020-01-30, 17:59
Jag jobbar som cykelbud i Stockholm, kör helt klart som en idiot. Men jag får inte betalt för att göra min medtrafikanter glada, jag får betalt för att vara snabb.

Vägbanan väljer jag oftast på ställen där den är säkrare än cykelbanan. Fotgängare och bilister skiter nämligen fullkomligt i cyklister och kliver rakt ut utan att se sig för, öppnar dörrar, ”snabbparkerar” osv. Livsfarligt att cykla cykelbana i Stockholm. Bilvägen har ett mycket mer förutsägbart flöde.

Sen tycker jag att i trafiken så bör motsatsen till störst går först gälla. Bilister sitter väl skyddade och kan göra oerhört stor skada. De bör vara hänsynstagande och passiva i alla lägen. Men oftast blir jag prejad av vägen/utträngd/hetsad mot av bilar i situationer där jag följer lagen till punkt och pricka. Bryter jag mot lagen är det för att vara snabb och då är jag borta innan ni sega bilister hunnit fatta vad som hänt. Om jag som cyklist drar in i en fotgängare däremot kan ju jag göra oerhört stor skada, därför bör jag aldrig skapa en situation där jag riskerar att smälla in i nån som går. Du får gärna berätta vilken korsning du dirigerade trafik i också, har aldrig sett en sån situation trots 40h/vecka i Stockholmstrafiken, jävla skitsnack.

Buss- och taxichaufförer är dock värst. Snacka om att tro att halva världen snurrar runt dom.

Okej så trafiken och bilisterna ska anpassa sig efter hur du vill cykla.

Gregow
2020-01-30, 18:02
Cyklister borde hänvisas till ett inhägnat område på Greta Thunbergs bakgård, där de kan få härja av sig fritt.

Civiliserat folk tar bilen eller går värdigt.

Armed Dingo
2020-01-30, 18:10
Cyklister borde hänvisas till ett inhägnat område på Greta Thunbergs bakgård, där de kan få härja av sig fritt.

Civiliserat folk tar bilen eller går värdigt.

Snack. Cykling har ingenting med miljön att göra. Det handlar om att jag kan ta mig till jobbet på 15 min, gratis, ink motion, i motsats till 40 min inklusive parkering a 100-300 kr per dag, och sen ska man hem också. Glömde jag nämna vägtullar?
Bil i Stockholm är försvarbart för de som kräver den i tjänst pga transport av föremål. Som transportmedel för privatperson är det obsolete sedan många år tillbaka. Faktum är att det är smartare att åka Uber till arbetet än egen bil.

blåvitt
2020-01-30, 18:19
Okej så trafiken och bilisterna ska anpassa sig efter hur du vill cykla.

Jag skrev inte någonting i närheten av det

blåvitt
2020-01-30, 18:20
+1

Är själv en av Stockholms först cykekbud och arbetade som det på 90-talet. Herregud, man var redan då en rörlig måltavla för vissa bilister. Helt stört.

Snyggt! Finns en gammal räv kvar från 90-talet som fortfarande kör, kanske en kompis till dig då. Är ju ett Young mans game

Gregow
2020-01-30, 18:28
Snack. Cykling har ingenting med miljön att göra. Det handlar om att jag kan ta mig till jobbet på 15 min, gratis, ink motion, i motsats till 40 min inklusive parkering a 100-300 kr per dag, och sen ska man hem också. Glömde jag nämna vägtullar?
Bil i Stockholm är försvarbart för de som kräver den i tjänst pga transport av föremål. Som transportmedel för privatperson är det obsolete sedan många år tillbaka. Faktum är att det är smartare att åka Uber till arbetet än egen bil.
Sverige och framförallt Stockholm är ociviliserat.

David_wigren
2020-01-30, 18:30
Jag tror det är oundvikligt eftersom det är så många unga som cyklar samt folk som saknar körkort. De flesta bilister verkar dock vara medvetna om det och anpassar sig med insikten att de flesta som cyklar är idioter i trafiken. Om jag cyklar och möter en bil i en korsning där högerregeln gäller så stannar nästan alla bilar trots att det är jag som ska lämna företräde.

MasterChief
2020-01-30, 18:45
Snyggt! Finns en gammal räv kvar från 90-talet som fortfarande kör, kanske en kompis till dig då. Är ju ett Young mans game

Körde för Gröna budet, som startades av ett par vildhjärnor från San Fransisco.

Hemi
2020-01-30, 18:47
Finns inte mycket som får mitt blod att koka. Något som gör det är cyklister i Stockholm! De har ingen som helst respekt för trafikregler eller andra människor och de tror att de alltid har förtur och att alla andra ska anpassa sig efter dem.
Cyklister är utan tvekan den gruppen som mest bryter mot trafikregler, och som dessutom kommer undan med det.

Alltid ska cyklister köra på bilvägen trots att de har sin egen cykelväg, alltid ska de ha noll respekt och inget som helst samspel när de korsar ett övergångsställe, alltid ska cyklisten tala om hur hen är så otroligt duktig och miljövänlig.

Den värsta händelsen jag varit med om påträffades i centrala Stockholm. Jag var på väg till jobbet och ser en hel hög med människor (ca 20st turister) stå vid en korsning som jag var på väg till. När jag kommer fram så ser jag att ingen vågar korsa övergångsstället för att alla cyklister kör i full fart och vägrar väja för oss fotgängare. Turisterna trodde att så var reglerna i Sverige, att cyklisterna har förut. Jag blev fly förbannad. Jag, som privatperson, behövde spendera 20 min på att dirigera trafiken i en korsning bara för att cyklister inte kan respektera trafikregler.
Dessutom blev min kollega påkörd av en cyklist i den korsningen.

Så vad i helvete är det med cyklister?

Jag varken cyklar, går eller kör bil i Stockholm sedan länge men om det är som du skriver och i och med det och vad jag har läst på internet, mm samt minnen så kör svenskarna oerhört passivt för att undvika olyckor. Det är fruktansvärt dyrt att ta körkort för alla fordon i Sverige, man kan till och med ta studielån för det, står till och med på hemsidan. Det är massor av information om hur man kör bland cyklister och fotgängare mm. Man kuggas lätt.

I kontrast till att bara ta cykeln och tjomma iväg, det behöver man inga körkort till, eller?

Fast, en europeiskt tränad bilförare bör också kunna fixa det här med kaos i trafiken. I andra städer som i Neapel, Kairo, eller vart som helst i Latinamerika så har man galna vespor och MC åkare i stället och de dör som flugor på en del håll när de krashar med bilarna och det är lätt att fixa kort för både bil och MC eftersom man anser att de behöver dem för att kunna få jobb och lokaltrafiken är långsam eller usel.

Lafayette
2020-01-30, 19:06
Jag tycker vi förbjuder hela Stockholm.

Hemi
2020-01-30, 19:25
Bästa cyklisten borde ju vara en som också kör bil eftersom vi vet hur det är att köra bil och vad man tittar efter samtidigt som man borde tänka på detta. Mardrömmen som bilist är att köra ihjäl någon, speciellt ett barn, fatta. Läs Stig Dagerman. I Nordamerika är det vanilgt med trucks med höga motorhuvar samtidigt som de kör lika snabbt som vanliga bilar fast cyklister är ovanligt men det händer då och då att de körs ihjäl på nåt sätt.

Langster
2020-01-30, 21:42
Cyklade mycket förr i Stockholm och kör mycket bil nu, utanför och i Stockholm. Kan väl säga att jag blev tokig av att cykla och ansåg att alla bilister skulle ta hänsyn till mig och att alla fotgängare skulle hålla sig på gångbanan istället för att hasa runt på cykelbanan. Det ÄR mycket jobbigare att cykla än att köra bil, det ÄR mycket jobbigare att stanna och starta igen med cykel än med bil. Som lat bilåkare kan man faktiskt ta hänsyn till cyklister, man sitter på sitt feta arsle och trampar lite lätt på gas och broms och rattar lite, så svårt är det inte. Man ska ta hänsyn till både fotgängare och cyklister.

Som bilförare stör jag mig endast på 2 saker med cyklister, 1: de jävla töntarna med tights och speciella pedaler med skor som sitter fast i dem och hela jävla kitet som kör mitt på bilvägen, trots att det finns en cykelbana, för att de tror sig vara så jävla snabba men i själva verket cyklar de i 20 km/h på 60 väg. Som cykelpendlare hade jag som uppdrag nr 1 att cykla om de där töntarna helt normalt klädd med normala skor och normal cykel och med ryggsäck... Och 2: de idioter som inte fattar skillnaden mellan överGÅNGsställe och cykelöverfart.

Tolkia
2020-01-30, 21:43
Samtliga inlägg på rasist-chauvinist-turist-temat raderade. Sluta deraila tråden. Rapportera vidare gärna idiotinlägg istället för att mata trollen.

Langster
2020-01-30, 21:50
Okej så trafiken och bilisterna ska anpassa sig efter hur du vill cykla.

Lite så tycker jag faktiskt, iaf inne i städer. Som sagt de som sitter i bil sitter bäst skyddad och har det minst jobbigt.

Langster
2020-01-30, 21:53
Men man ska självklart inte cykla mot rött osv, man måste som cyklist förstås tänka på sin egen och andras säkerhet.

MasterChief
2020-01-30, 21:56
Cyklade mycket förr i Stockholm och kör mycket bil nu, utanför och i Stockholm. Kan väl säga att jag blev tokig av att cykla och ansåg att alla bilister skulle ta hänsyn till mig och att alla fotgängare skulle hålla sig på gångbanan istället för att hasa runt på cykelbanan. Det ÄR mycket jobbigare att cykla än att köra bil, det ÄR mycket jobbigare att stanna och starta igen med cykel än med bil. Som lat bilåkare kan man faktiskt ta hänsyn till cyklister, man sitter på sitt feta arsle och trampar lite lätt på gas och broms och rattar lite, så svårt är det inte. Man ska ta hänsyn till både fotgängare och cyklister.

Som bilförare stör jag mig endast på 2 saker med cyklister, 1: de jävla töntarna med tights och speciella pedaler med skor som sitter fast i dem och hela jävla kitet som kör mitt på bilvägen, trots att det finns en cykelbana, för att de tror sig vara så jävla snabba men i själva verket cyklar de i 20 km/h på 60 väg. Som cykelpendlare hade jag som uppdrag nr 1 att cykla om de där töntarna helt normalt klädd med normala skor och normal cykel och med ryggsäck... Och 2: de idioter som inte fattar skillnaden mellan överGÅNGsställe och cykelöverfart.

Lol, älskar de där medelåriga gubbarna som köper en kolfibercykel för 40 papp och klämmer in sig i spandex, men de kan inte ens hålla in knäna när de cyklar. Enda gången jag respekterar cyklister som kör på bilvägen är de som faktiskt ligger och tuggar i 40, och som skulle vara en fara om de kör på cykelvägen. De är duktiga och ska givetvis få cykla där de inte riskerar att köra på ungar och hundjävlar. Är det något jag hatar är det just hundägare och deras bajsätande pälsbestyckade däggdjur som anser sig ha rätten att blockera både gång- och cykelväg.

grondahl
2020-01-30, 22:15
Och 2: de idioter som inte fattar skillnaden mellan överGÅNGsställe och cykelöverfart.

Finns väl nästan inga cykelöverfarter i Stockholm, däremot många cykelpassager som sitter ihop med övergångsställen pga GC-bana.

Hemi
2020-01-30, 23:44
20 mest cykelvänliga städerna i världen enligt någon ranking, Stockholm är inte med.

https://www.wired.com/story/most-bike-friendly-cities-2019-copenhagenize-design-index/

d1anny2
2020-01-31, 09:33
Finns väl nästan inga cykelöverfarter i Stockholm, däremot många cykelpassager som sitter ihop med övergångsställen pga GC-bana.Otroligt att det finns 3(!) olika sorter, samt egna regler för varje...

TomasB
2020-01-31, 13:47
Mina 5 cent:

Jag cyklar till jobbet från April - oktober och åker kommunalt de andra månaderna. Jag har också en bil. (Bor i Stockholms innerstad).

De flesta bilförare i Stockholms innerstad är helt ok. De flesta följer lagen med undantag från:

- högerregeln (tycks inte gälla i Stockholm)
- när du byter fil så blinkar du eventuellt samtidigt som du svänger, inte innan.

Sen finns småskit som att ingen blinkar sig ut ur en rondell men det är skitsamma. I övrigt tycker jag faktiskt det funkar bra. Undantaget kan vara tjuriga taxi-chafförer.

Cyklister däremot - kör KONSEKVENT mot rött. Vet inte hur många gånger jag både som medcyklist och bilförare bevittnat näradöden-upplevelser pga cyklister som köttar rakt ut i en fyrvägs-korsning eller liknande. Som gång-trafikant har jag varit nära att bli överkörd oräkneligt antal ggr av cyklister som tycker att jag är i vägen - på en trottoar. Senast häromdagen fick jag glåpord när jag gick med hundarna på en trottoar. Jag frågade om han inte kunde ta cykelbanan på andra sidan vägen eller bilvägen (Som han också får cykla på). Men jag fick inget konstruktivt svar.

Ärligt talat känns det som många cyklister tycker att hela vägbanan bara ska skingra sig för dem, att all trafik ska försvinna och att alla ska anpassa sig till dem.

Suck

wintersnowdrift
2020-01-31, 14:20
Det fungerar väldigt bra i Köpenhamn, då är frågan varför det fungerar så dåligt runt om i landet.

Det är verkligen ingen miljonfråga: svaret på varför cykling fungerar i Köpenhamn/Danmark men inte i Sverige stavas "ändamålsenlig infrastruktur". Danskar och holländare vet hur man bygger infrastruktur anpassad för cykel. Sverige är ett u-land i jämförelse.

Grundregel nummer ett gällande infrastruktur för cykel är att absolut inte blanda cyklister och fotgängare. De har helt olika behov och rör sig på helt olika vis. GC-banor är ett otyg som bör förbjudas pronto. Att blanda cyklar och bilar fungerar upp till ca 60 km/h, kan bilarna köra snabbare än så bör trafikslagen separeras (undantaget lågtrafikerade landsvägar). Ett bra sätt att åstadkomma just separation är nivåskillnader mellan trottoar, cykelbana och vägbana. Ett målat streck i asfalten som dessutom inte syns när det ligger snö eller is på vägen är inte en tillräcklig separation. Många svenska cykelbanor är också alldeles för smala. Cykelbanor ska gärna vara enkelriktade och så pass breda att snabbare cyklister kan passera långsamma cyklister.

Svensk (bil-)väginfrastruktur utformas enligt Nollvisionen, vilken i praktiken förutsätter att folk är kompletta idioter och att man därför måste bygga infrastruktur som gör att när alla dessa puckon begår ödesdigra misstag i trafiken så ska en allvarlig olycka ändå kunna undvikas. Våran gedigna mängd rondeller och 2+1 vägar är resultat av denna policy vilket också har minskat mängden allvarliga trafikolyckor rejält. Tyvärr har det här tänket inte riktigt sipprat ner till infrastruktur för cykling (kanske för att det primärt är en kommunal fråga), vilket är synd.

Armed Dingo
2020-01-31, 14:38
Det är verkligen ingen miljonfråga: svaret på varför cykling fungerar i Köpenhamn/Danmark men inte i Sverige stavas "ändamålsenlig infrastruktur". Danskar och holländare vet hur man bygger infrastruktur anpassad för cykel. Sverige är ett u-land i jämförelse.

Grundregel nummer ett gällande infrastruktur för cykel är att absolut inte blanda cyklister och fotgängare. De har helt olika behov och rör sig på helt olika vis. GC-banor är ett otyg som bör förbjudas pronto. Att blanda cyklar och bilar fungerar upp till ca 60 km/h, kan bilarna köra snabbare än så bör trafikslagen separeras (undantaget lågtrafikerade landsvägar). Ett bra sätt att åstadkomma just separation är nivåskillnader mellan trottoar, cykelbana och vägbana. Ett målat streck i asfalten som dessutom inte syns när det ligger snö eller is på vägen är inte en tillräcklig separation. Många svenska cykelbanor är också alldeles för smala. Cykelbanor ska gärna vara enkelriktade och så pass breda att snabbare cyklister kan passera långsamma cyklister.

Svensk (bil-)väginfrastruktur utformas enligt Nollvisionen, vilken i praktiken förutsätter att folk är kompletta idioter och att man därför måste bygga infrastruktur som gör att när alla dessa puckon begår ödesdigra misstag i trafiken så ska en allvarlig olycka ändå kunna undvikas. Våran gedigna mängd rondeller och 2+1 vägar är resultat av denna policy vilket också har minskat mängden allvarliga trafikolyckor rejält. Tyvärr har det här tänket inte riktigt sipprat ner till infrastruktur för cykling (kanske för att det primärt är en kommunal fråga), vilket är synd.

Du har helt rätt.

Att det inte sipprat ner till cykel beror väl på det gamla vanliga: det finns inga pengar. Och det finns knappt heller plats. Det är för mycket trafik på för små vägar i stan, och vägarna kan inte breddas mer då det är hus för tätt.

ChuckTesta
2020-01-31, 15:12
Lite så tycker jag faktiskt, iaf inne i städer. Som sagt de som sitter i bil sitter bäst skyddad och har det minst jobbigt.

Ja och då kan du cykla på cykelbanan.

3bz
2020-01-31, 15:34
Du har helt rätt.

Att det inte sipprat ner till cykel beror väl på det gamla vanliga: det finns inga pengar. Och det finns knappt heller plats. Det är för mycket trafik på för små vägar i stan, och vägarna kan inte breddas mer då det är hus för tätt.

Plats, högst tveksamt. Man kan fråga sig hur de lyckades med förändringarna här i Holland på 70-talet. Det var ju knappast så att vägarna var bredare här är vad de nu är i Svenska städer.

Vinter
2020-01-31, 15:39
Du har helt rätt.

Att det inte sipprat ner till cykel beror väl på det gamla vanliga: det finns inga pengar. Och det finns knappt heller plats. Det är för mycket trafik på för små vägar i stan, och vägarna kan inte breddas mer då det är hus för tätt.

Jag ser det som om man inte prioriterar frågan, cykelbanor byggs på slentrian och inte som vägnät med planerad effektivitet.

Jag har sett när de mäter antal passerande cyklister på vissa vägar. Då blir ombyggnad en reaktion, istället för att försöka bygga en led som blir en naturlig cykel-motorväg.

Det är ett mångårigt projekt att lägga om, och ingen vill egentligen ta tag i det hela. Men det finn väldigt mycket potential.

blåvitt
2020-01-31, 15:51
Ja och då kan du cykla på cykelbanan.

Då kan ju alla bilister börja med att sluta använda den som nödparkering

Det går att skicka puckar fram och tillbaks ad infinitum. Puckon är puckon och stökig stadstrafik beror inte på en enskild grupp.

ChuckTesta
2020-01-31, 21:40
Då kan ju alla bilister börja med att sluta använda den som nödparkering

Det går att skicka puckar fram och tillbaks ad infinitum. Puckon är puckon och stökig stadstrafik beror inte på en enskild grupp.

Ja men en cykel ska inte helt plötsligt vara king of the road som alla måste anpassa sig efter. Det är ju knappst så att cykelbanan alltid är full med parkerade bilar heller. Infrastrukturen är inte till för cykel som någon påpekade, det är infrastruktur som är lösningen, inte bara pumpa ut massa cyklister på bilvägen.

Animalisk
2020-01-31, 23:19
Jag har cykel- och bilpendlat omvartannat varje dag i Stockolm i 25 år.

Första priset för idioti går utan tvekan till bilister. Såklart finns det puckade cyklister, och de skulle antagligen vara lika puckade som bilister. Men totalt sätt så stör jag mig mer på bilister. Så många svagbegåvade nollor med obefintlig kapacitet att ha koll på omgivingen. Och de har inte ens vett att förstå att de är usla. Av de handfull gånger jag hamnat i ordväxling sista året så har det uteslutande varit hantverkare i sina fula och äckliga bilar. Vilket stärker min tes om att hantverkare är ofta svagbegåvade egoister.

Jag upplever samma sak, alltför många bilister tycks kolla max en meter framför motorhuven och har noll koll på sin omgivning. Inte ens på en stor landsväg kan de köra om en cyklist på ett säkert sätt.

Hur svårt är det att tex låtsas att cyklisten vid vägrenen är en annan bil och hålla ut som när man kör om en bil alternativt en lastbil? Jag klarar av det flera ggr i månaden, är jag ett unikum?

svenbanan
2020-01-31, 23:23
Jag upplever samma sak, alltför många bilister tycks kolla max en meter framför motorhuven och har noll koll på sin omgivning. Inte ens på en stor landsväg kan de köra om en cyklist på ett säkert sätt.

Hur svårt är det att tex låtsas att cyklisten vid vägrenen är en annan bil och hålla ut som när man kör om en bil alternativt en lastbil? Jag klarar av det flera ggr i månaden, är jag ett unikum?

En annan klassiker är att köra om cyklisten precis innan man ska svänga höger i en korsning. Cyklister har ju som bekant inget emot att behöva bromsa in helt i onödan och sedan accelerera upp igen.

Snobbe
2020-01-31, 23:31
En annan klassiker är att köra om cyklisten precis innan man ska svänga höger i en korsning. Cyklister har ju som bekant inget emot att behöva bromsa in helt i onödan och sedan accelerera upp igen.

Jo men cyklisten cyklar ju så långsamt och den som kör bil tappar säkert 5-10 sekunder på att ligga efter den. Det är tid dom aldrig kommer få tillbaka!

svenbanan
2020-01-31, 23:50
Jo men cyklisten cyklar ju så långsamt och den som kör bil tappar säkert 5-10 sekunder på att ligga efter den. Det är tid dom aldrig kommer få tillbaka!

Ja, det stämmer till 100% att ingen jävla cyklist ska komma och tro att de är nåt på en bilväg. Det hör ju alla på namnet att det är bilarna som är huvudrollsinnehavarna på bilvägarna. Om en cyklist får tvärnita eller hamnar i diket ibland så gör ju inte det så mycket. Huvudsaken bilisterna får bevisa att de är kungarna i trafiken.

blåvitt
2020-02-01, 00:53
En annan klassiker är att köra om cyklisten precis innan man ska svänga höger i en korsning. Cyklister har ju som bekant inget emot att behöva bromsa in helt i onödan och sedan accelerera upp igen.

Bara för att sedan tvärnita då det ändå är trafikstoppning längre ner efter korsningen, och cyklisten drar förbi. Om inte biljäveln då prejar upp cyklisten mot trottoarkanten, det är jag med om nästan dagligen.

svenbanan
2020-02-01, 01:02
Bara för att sedan tvärnita då det ändå är trafikstoppning längre ner efter korsningen, och cyklisten drar förbi. Om inte biljäveln då prejar upp cyklisten mot trottoarkanten, det är jag med om nästan dagligen.

Jag vet inte hur många gånger jag drömt våta drömmar om en stingpinne med vässad spets som man skulle kunna skicka ut en meter extra ut i vägbanan vid behov. Typ då det kommer nåt pucko som inte fattar att det inte är jättekul att bara ha nån enstaka decimeter mellan bilen och en hög trottoarkant. Känns ungefär 50/50 om man ska överleva eller bli mos i de lägena.

Hemi
2020-02-01, 01:04
Så det här är resultatet efter att ett beslut togs 2018 så att cyklister över 15 år skulle få köra på bilväg om hastighetsbegränsningen är under 50km/h? Kaos. Eller så är det bara en tråd på kolo. Ni som minns Stockholm på 90 talet vet hur man byggde bilvägar som 17 runtomkring stan, undrar hur mycket det kostade.

Stockholm är en knökig stad att både cykla och köra bil i som jag minns. Ok om man bor där och är van, men som ny föredrar jag att köra bil i London t ex. Stockholm skulle behöva följa med moderniseringen för cyklar bättre. Tom med i Latinamerika försöker man få folk att cykla men inte släppa ut dem i vägbanan.

blåvitt
2020-02-01, 01:09
Jag vet inte hur många gånger jag drömt våta drömmar om en stingpinne med vässad spets som man skulle kunna skicka ut en meter extra ut i vägbanan vid behov. Typ då det kommer nåt pucko som inte fattar att det inte är jättekul att bara ha nån enstaka decimeter mellan bilen och en hög trottoarkant. Känns ungefär 50/50 om man ska överleva eller bli mos i de lägena.

Fördelen med klickskor är ju att det går att hoppa i säkerhet rätt snabbt, men fortfarande långt ifrån kul. Senast blev jag faktiskt prejad av från en cykelbana på väg in i rondellen Fleming/Kungsgatan, då på väg in i ett träd. Mindre kul, och bilisten kör vidare och pekar finger åt mig. En situation där jag alltså inte bröt mot någon trafikregel och höll mig i cykelbanan :)

Hemi
2020-02-01, 01:38
Södra länken kostade 7.9 miljarder SEK???

https://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6dra_l%C3%A4nken

Hemi
2020-02-01, 01:41
Tunneln på Norra länken, 10.6 miljarder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Norra_l%C3%A4nken

svenbanan
2020-02-01, 02:19
Så det här är resultatet efter att ett beslut togs 2018 så att cyklister över 15 år skulle få köra på bilväg om hastighetsbegränsningen är under 50km/h? Kaos. Eller så är det bara en tråd på kolo. Ni som minns Stockholm på 90 talet vet hur man byggde bilvägar som 17 runtomkring stan, undrar hur mycket det kostade.

Stockholm är en knökig stad att både cykla och köra bil i som jag minns. Ok om man bor där och är van, men som ny föredrar jag att köra bil i London t ex. Stockholm skulle behöva följa med moderniseringen för cyklar bättre. Tom med i Latinamerika försöker man få folk att cykla men inte släppa ut dem i vägbanan.

:confused:
Jag var inte medveten om nåt sådant beslut. Man har väl alltid fått cykla på bilväg såvitt jag vet. Och det kvittar väl om man är över 15 eller under också. Dessutom får man cykla på bilvägar med högre hastighetsbegränsning än 50. Dock inte motorväg.

Hemi
2020-02-01, 02:24
:confused:
Jag var inte medveten om nåt sådant beslut. Man har väl alltid fått cykla på bilväg såvitt jag vet. Och det kvittar väl om man är över 15 eller under också. Dessutom får man cykla på bilvägar med högre hastighetsbegränsning än 50. Dock inte motorväg.

Jag tyckte det med när jag läste det, hittar det inte igen, det var Vi bilägare eller trafikverket, transportstyrelsen eller nån sån sida jag läste artikeln.

grondahl
2020-02-01, 10:16
Jag tyckte det med när jag läste det, hittar det inte igen, det var Vi bilägare eller trafikverket, transportstyrelsen eller nån sån sida jag läste artikeln.

Tidigare var man hänvisad till cykelbana om sådan fanns, nu är det fritt för cyklister över 15 att cykla på körbanan även om det finns parallel cykelbana om det är max 50 på sträckan. På vanlig landsväg där det inte finns cykelbana parallelt så har det såklart alltid varit tillåtet att cykla och gå.

svenbanan
2020-02-01, 12:37
Jaha, det handlade om att man inte är tvungen att använda cykelbana. Inte att man inte fick cykla på landsväg i allmänhet. Det är ju en lite annan grej dårå. :D

Hemi
2020-02-01, 13:39
Tidigare var man hänvisad till cykelbana om sådan fanns, nu är det fritt för cyklister över 15 att cykla på körbanan även om det finns parallel cykelbana om det är max 50 på sträckan. På vanlig landsväg där det inte finns cykelbana parallelt så har det såklart alltid varit tillåtet att cykla och gå.

Ok, jag har ingen aning om bur Stockholm ser ut i dag men förr i tiden, fram tills 80 talet så kändes staden ganska trång.

dmoller
2020-02-03, 03:02
Förvånad att det inte är fler dödsfall av cyklister i stockholm

Bifftek
2022-01-21, 19:01
Såg en cyklist idag. Han körde på bilvägen framför mig istället för cykelvägen som låg precis brevid. Bilvägen hade en massa snö, is och grus medans cykelvägen inte hade det.

Han råkade köra in i ett snödrev vid vägkanten och ramlade lite halvt. Jag kände en enorm skadeglädje.

Jag hatar cyklister.

Har ni någon "jag-hatar-cyklister" historia?

Beemel
2022-01-21, 19:08
alltid ska cyklisten tala om hur hen är så otroligt duktig och miljövänlig.

Aldrig hört någon säga det i verkligheten trots att jag har läst om det hundratals gånger på nätet. Och då känner jag ändå väldigt många som cyklar både tävling och som transport medel.
Låter ungefär som samma nidbild folk har om veganer och crossfittor.

Hur som helst så är Cyklister ett jäkla släkte när det kommer till att tro att de står över regler, den biten håller jag fullständigt med om.

RökteUppMinKatt
2022-01-21, 19:59
Som cyklist hatar jag billister :D

Men vet inte om jag hade känt samma hat om jag bott i Sverige.

Ett Orm
2022-01-21, 20:39
Jag roar mig med att cykla riktigt nära folk som går på cykelbanan så de blir livrädda, elakt och rättvist på samma gång.

Baskagge
2022-01-21, 21:25
Jag roar mig med att cykla riktigt nära folk som går på cykelbanan så de blir livrädda, elakt och rättvist på samma gång.

Så här eller? Pang på dem bara!


o7Q_HHxQdMc

Bandid0
2022-01-23, 17:30
Det stämmer. De tror att de har förtur gentemot bilister på vanliga övergångsställen, och när de kör på gatan så stannar de inte för fotgängare! De ska helt enkelt ha förtur i alla sammanhang och blir förbannade när någon sätter emot.