handdator

Visa fullständig version : Varför kör ni farliga övningar?


KoloKille
2020-01-23, 11:22
I stort sett alla jag någonsin träffat som tränar har skadat sig pga de tre stora lyften. Oftast är det i ryggen. Själv fick jag en diskbuktning av knäböj samt axelproblem av bänkpress.

"Du kanske har fel teknik", säger ni då. Ja, det är möjligt. Men det verkar som att alla sliter ut sig på något sätt genom mark, bänk och böj.

Det finns ju övningar som har mycket lägre skadefrekvens än dessa som i stort sett kan ersätta dem. Varför skippar inte fler de tre stora? Är det bara status och knäböjsmaffians hotfulla attityd det handlar om?

MackeJuve
2020-01-23, 11:30
För att de är roliga och har mer historia bakom sig jämfört med liknande övningar. Sedan är de primärt "farliga" om man väljer att göra dom farliga samt att man inte kan gå runt hela livet och av rädsla optimera precis allt ur skadesynpunkt. Tycker man böj är kul så kör man böj.

panzerpig
2020-01-23, 11:32
Egentligen är det inte fel på övningarna. Folk lassar på för mycket vikt, har för bråttom, tränar övningarna för ofta under lång tid, slarvar med tekniken.
Själv har jag haft två dikbråck i nacken (bänkpress), diskbuktningar i korsryggen (knäböj och mark). Askul.

40plus
2020-01-23, 11:58
Brukade köra latsdrag där jag håll stången i fingrarna då jag fick bättre kontakt i latsen.

Resulterade i golfarmåge som fortfarande ett år efter gör sig påmind ibland. Tappa sugen på att träna pga detta, började röka igen, och gick upp ca 12 kilo rent fett samt tappade ca 30% styrka i alla övningar.

clavain
2020-01-23, 12:30
I stort sett alla jag någonsin träffat som tränar har skadat sig pga de tre stora lyften. Oftast är det i ryggen. Själv fick jag en diskbuktning av knäböj samt axelproblem av bänkpress.

"Du kanske har fel teknik", säger ni då. Ja, det är möjligt. Men det verkar som att alla sliter ut sig på något sätt genom mark, bänk och böj.

Det finns ju övningar som har mycket lägre skadefrekvens än dessa som i stort sett kan ersätta dem. Varför skippar inte fler de tre stora? Är det bara status och knäböjsmaffians hotfulla attityd det handlar om?

Som nån annan sa, för att det är roligt och har man turen/skickligheten på sin sida så ger de mycket utväxling sett till insatsen. Men hade jag haft möjligheten att ge mitt unga jag råd så hade jag avrått från böj, bänk mark.

Diskbuktning och trasig axel har hämmat mer än vad det var värt att köra dom övningarna kan man lugnt säga.

geoff
2020-01-23, 12:56
Jag kör mark för att det är roligt samt att det sägs ge bra valuta för pengarna. Kör inte någon annan övning som tar på benen så den är viktig pga det också.

Slarvade* dock för någon vecka sedan och gjorde illa ryggen (gjorde ungefär samma sak för ett år sedan). Inget allvarligt men gör att jag måste köra rehab-vikter under ett par veckor. En sån gång tänker jag "varför köra denna övning alls, om det går riktigt illa kan det bli men för livet".

* Första arbetssettet på 105kg kändes lättare än någonsin, så jag ökade till 115kg men tappade självförtroendet/hållningen och det hugg till redan i andra repetitionen.

EDIT: min tankegång nu är att jobba mig tillbaka till mitt, väldigt blygsamma, max, typ 6or på 105kg, och antingen ligga kvar där "för alltid", eller möjligtvis öka några kilo om jag börja göra >10or på den vikten.

Klein
2020-01-23, 13:49
Det går att skada sig även när man är ute och går så tror nog det handlar mer om otur, mental frånvaro, dålig teknik och överskattande av sin förmåga än övningsval.

Det finns framför allt ingen anledning att köra tungt om syftet är att få en snyggare kropp och bli hälsosammare. Och man bör även undvika höga reps i de stora lyften eftersom det är svårt att bibehålla koncentrationen och upprätthålla ett korrekt utförandet då.

geoff
2020-01-23, 14:03
Det går att skada sig även när man är ute och går så tror nog det handlar mer om otur, mental frånvaro, dålig teknik och överskattande av sin förmåga än övningsval.

Det finns framför allt ingen anledning att köra tungt om syftet är att få en snyggare kropp och bli hälsosammare. Och man bör även undvika höga reps i de stora lyften eftersom det är svårt att bibehålla koncentrationen och upprätthålla ett korrekt utförandet då.
Håller med i stort. Tror dock att man vinner på att köra tungt så länge man stannar när man inte orkar hålla formen, och ser till att göra det i varje set (även om det innebär färre och färre reps)

Klein
2020-01-23, 14:58
Håller med i stort. Tror dock att man vinner på att köra tungt så länge man stannar när man inte orkar hålla formen, och ser till att göra det i varje set (även om det innebär färre och färre reps)

Även de som specifikt tränar för styrka verkar ju få bäst styrkeökningar av att basera träningen på många set med relativt lätta vikter. Jag har även den erfarenheten när jag gjort träningsprogram åt andra. Bäst ökningar i 1RM görs när träningsvikterna och repsen är lite lägre och seten lite fler, säg 60-80% av 1RM, 2-5 reps och antal set beroende på vars i programmet man ligger men normalt stegrande mängd och sedan avtagande mot slutet när formen ska toppas.

svenbanan
2020-01-23, 15:09
Även de som specifikt tränar för styrka verkar ju få bäst styrkeökningar av att basera träningen på många set med relativt lätta vikter. Jag har även den erfarenheten när jag gjort träningsprogram åt andra. Bäst ökningar i 1RM görs när träningsvikterna och repsen är lite lägre och seten lite fler, säg 60-80% av 1RM, 2-5 reps och antal set beroende på vars i programmet man ligger men normalt stegrande mängd och sedan avtagande mot slutet när formen ska toppas.

Det är nog främst eftersom det är så viktigt med intramuskulär koordination (eller teknik kanske det kan kallas) när det gäller styrka. Man vill kunna lyfta så många repetitioner som möjligt med "perfekt" teknik flera gånger per vecka.

Klein
2020-01-23, 15:35
Det är nog främst eftersom det är så viktigt med intramuskulär koordination (eller teknik kanske det kan kallas) när det gäller styrka. Man vill kunna lyfta så många repetitioner som möjligt med "perfekt" teknik flera gånger per vecka.

Finns väl inte heller så mycket som indikerar att det är sämre för hypertrofi att träna på detta sätt. Kan ju alltid lägga till nåt pumpset på slutet om man känner för det.

MackeJuve
2020-01-23, 15:47
Med allt detta sagt: jag håller med Andreas Guiances om att det absolut bästa ur skadesynpunkt säkerligen är att köra ren BB-träning. Fokus på kontakt och inte vikt, förhållandevis snälla övningar där man inte riskerar så mycket. Jag kan inte träna så då jag finner det fullständigt ointressant och tråkigt men hade man varit lagd åt det hållet(ett uttryck, ingen antydan om att det hör ihop med en sexuell läggning...) så hade det säkerligen varit opti.

KoloKille
2020-01-23, 15:50
Om knäböjsmaffian inte hade hetsat och hotat mig i början av min träningskarriär hade jag inte haft ont i ryggen nu.

svenbanan
2020-01-23, 15:51
Finns väl inte heller så mycket som indikerar att det är sämre för hypertrofi att träna på detta sätt. Kan ju alltid lägga till nåt pumpset på slutet om man känner för det.

Det blir väl inte så mycket (jämförelsevis iaf) TUT, metabol påverkan och "micro tears"/mekaniskt slitage och såna grejer som bruakr sägas vara så viktiga för hypertrofi.

Jag tror det mestadels ger väldigt bra effekt på CNS och inte så extremt bra effekt på just muskeltillväxt, just eftersom man ju försöker att undvika fail för att istället kunna vara fräsch och göra en hel massa repetitioner med bra teknik.

Jag skulle tro att det där med pumpset på slutet förmodligen har en rätt stor effekt för muskeltillväxt ifall man tränar på det sättet. Men frågan är ju ifall man kanske istället inte tränar riktigt lika optimalt om man vill öka i styrka så snabbt som möjligt.

Någon gång måste man ju iofs öka i muskelmassa också ifall man vill bli så stark som möjligt. Så det kanske är fullt rimligt att köra med nåt pumpset på slutet ändå.

Det är iaf så jag tycker mig ha förstått detta. Men jag ska inte påstå att jag är väldigt påläst på det.

Klein
2020-01-23, 15:53
Om knäböjsmaffian inte hade hetsat och hotat mig i början av min träningskarriär hade jag inte haft ont i ryggen nu.

Utfall duger ju egentligen rätt bra som benövning men man missar lite av ryggträningen jämfört med böjen. För mig så är den stora poängen med böj, bänk, och mark att de är tidseffektiva. Men de är naturligtvis inte ett måste.

exevision
2020-01-23, 16:17
Finns inga andra övningar som ger den där härliga känslan efter man tagit PB.

Inte heller den härliga känsla som man får av att köra sig slut i knäböj eller marklyft med bra teknik. Man kan bli så skakigt slut på! :)

Därför tränar jag dem!

Läskeblask
2020-01-23, 16:21
Skador och slitage hör ihop med styrketräning. Säg en som tränat i 10 år seriöst och inre haft problem med knäna,armbågarna,ryggen eller nacken. Ingen övning är farlig förrän man närmar sig max. Har sett bröstmuskler hå av i bänkpress och misslyckade tävlingsböjar. De mest fatala övningarna för mig har varit liggande tricepsextensions och frontböj.

KoloKille
2020-01-23, 17:06
Skador och slitage hör ihop med styrketräning. Säg en som tränat i 10 år seriöst och inre haft problem med knäna,armbågarna,ryggen eller nacken. Ingen övning är farlig förrän man närmar sig max. Har sett bröstmuskler hå av i bänkpress och misslyckade tävlingsböjar. De mest fatala övningarna för mig har varit liggande tricepsextensions och frontböj.

Är ju dock mycket svårare att överbelasta ryggen, armbågar osv pga dålig teknik i maskiner. Hur skadar man sig i benpress tex? Om man inte kör typ 400 kg som nån megadopad kroppsbyggare. Visst, det finns ju en del icke-optimala maskiner men man behöver ju inte köra just dem. Om alla körde maskiner hade vi nog haft tiotusentals personer färre med ryggont och axelproblem. Jag önskar att jag hade kört benpress, benspark och nån form av maskin för baksida ben i stället för böj. Men knäböjsmaffian tvingade mig.

Läskeblask
2020-01-23, 17:21
Är ju dock mycket svårare att överbelasta ryggen, armbågar osv pga dålig teknik i maskiner. Hur skadar man sig i benpress tex? Om man inte kör typ 400 kg som nån megadopad kroppsbyggare. Visst, det finns ju en del icke-optimala maskiner men man behöver ju inte köra just dem. Om alla körde maskiner hade vi nog haft tiotusentals personer färre med ryggont och axelproblem. Jag önskar att jag hade kört benpress, benspark och nån form av maskin för baksida ben i stället för böj. Men knäböjsmaffian tvingade mig.

Jag tänkte nu på direkt farliga lyft. Då lägger jag maxbänk och maxböj högst. Man kan inte skylla allt på dålig teknik heller även om det ofta är boven. De som tränar helkropp och kör böj 3 ggr i veckan i långa perioder är troligtvis mer benägna att få förslitningsskador än dom som varierar övningarna.

milax
2020-01-23, 17:30
Är ju dock mycket svårare att överbelasta ryggen, armbågar osv pga dålig teknik i maskiner. Hur skadar man sig i benpress tex? Om man inte kör typ 400 kg som nån megadopad kroppsbyggare. Visst, det finns ju en del icke-optimala maskiner men man behöver ju inte köra just dem. Om alla körde maskiner hade vi nog haft tiotusentals personer färre med ryggont och axelproblem. Jag önskar att jag hade kört benpress, benspark och nån form av maskin för baksida ben i stället för böj. Men knäböjsmaffian tvingade mig.

Finns ingen övning som jag får så ont i ryggen och knäna av som benpress. Då är jag ändå försiktig och går inte djupare än läget där ryggen släpper från ryggstödet.

Knäböj kan jag göra fulldjupa utan några problem.

Kommer aldrig mer köra benpress, det är en farlig övning om något!

xan
2020-01-23, 17:35
Jag tänker spontant att det handlar om a) styrketräning är väldigt hög belastning jämfört med de flesta träningsformer, b) just rygg och axlar är särskilt komplexa leder och därför känsliga, och c) de "3 stora" ställer höga krav på teknik och när man är trött offrar man teknik.

Om man vill vara på den säkra sidan kanske det är bättre att träna pump (25+ reps). Enligt Grub fungerar det ypperligt för muskeltillväxt, så länge man pushar muskeln. Det är så jag tränar, eftersom att jag genetiskt har svaga leder och därför alltid skadar mig i längden.

KoloKille
2020-01-23, 17:35
Jag tänkte nu på direkt farliga lyft. Då lägger jag maxbänk och maxböj högst. Man kan inte skylla allt på dålig teknik heller även om det ofta är boven. De som tränar helkropp och kör böj 3 ggr i veckan i långa perioder är troligtvis mer benägna att få förslitningsskador än dom som varierar övningarna.

Jag tror att den största boven är vikthets som någon var inne på. Knäböjsmaffian hetsar folk att böja, böja och böja hela tiden och alltid öka. T.ex. starting strength och stronglifts där nybörjare hetsas att öka och öka varje pass, vilket är livsfarligt. Om knäböjsmaffian inte hade hetsat så mycket och om folk hade ökat långsammare så hade vi inte haft lika många skador. Det kanske tar några månader längre att nå målen i t.ex. böj, men vem bryr sig?

För mig kom skadan när jag körde ATG-böj för att knäböjsmaffian var på mig hela tiden och hetsade om det. ATG ÄR BÄST, ALLT ANNAT ÄR FÖR VEKA SOJAPOJKAR. Jag tror att knäböjsmaffian är bittra gamla lyftare som själva är skadade och har artros i alla leder som vill att unga friska människor ska gå samma väg och förstöra sina kroppar så att de själva inte känner sig misslyckade.

KoloKille
2020-01-23, 17:36
Finns ingen övning som jag får så ont i ryggen och knäna av som benpress. Då är jag ändå försiktig och går inte djupare än läget där ryggen släpper från ryggstödet.

Knäböj kan jag göra fulldjupa utan några problem.

Kommer aldrig mer köra benpress, det är en farlig övning om något!

Har du en spik i ryggstödet? Hur får du ont av benpress? Vilka specifika mekanismer i ryggen är det som utlöser smärtan?

xan
2020-01-23, 17:39
Har du en spik i ryggstödet? Hur får du ont av benpress? Vilka specifika mekanismer i ryggen är det som utlöser smärtan?

När man tränar djupa benpress har jag för mig att man behöver svanka för att ryggen inte ska "följa" och börja krummas? Då är det ju en anspänning i längdryggen under lyftet. Har aldrig fått ont i ryggen av den övningen dock.

skyffelmördarn
2020-01-23, 17:40
Kört mark kanske 5 gånger senaste 10 åren, bänkpress lite oftare och knäböj lite mer sällan.

Insåg ganska tidigt att det inte skulle vara värt det för mig, jag hade säkert kunnat bli duktig och kommit långt men jag hade inte kunnat kvala in på SM direkt. Kvar blir ju då att man tränar för sig själv och personligen kunde jag inte bry mig mindre.

Mina PBn: Bänk 100 kg, knäböj 110 kg mark aldrig maxat.

KoloKille
2020-01-23, 17:42
När man tränar djupa benpress har jag för mig att man behöver svanka för att ryggen inte ska "följa" och börja krummas? Då är det ju en anspänning i längdryggen under lyftet. Har aldrig fått ont i ryggen av den övningen dock.

Det går ju att ha benen i olika vinklar och positioner i både höjdled och bredd så att man kommer rätt och det känns bra. Det går inte i böj, då ramlar man.

milax
2020-01-23, 18:13
Det går ju att ha benen i olika vinklar och positioner i både höjdled och bredd så att man kommer rätt och det känns bra. Det går inte i böj, då ramlar man.
Tror att det är väldigt individuellt vad som passar. Jag har inga problem med att hitta bra vinklar i knäböj men har betydligt svårare i benpress.
Tycker att det är betydligt mer belastning på leder (särskilt knän) i benpress än knäböj.

KoloKille
2020-01-23, 18:23
Tror att det är väldigt individuellt vad som passar. Jag har inga problem med att hitta bra vinklar i knäböj men har betydligt svårare i benpress.
Tycker att det är betydligt mer belastning på leder (särskilt knän) i benpress än knäböj.

Så fort man tar pyttelite för mycket vikt i knäböj så börjar ju knäna vika sig, även för såna som böjer i OS och VM. Om man inte vill vika knäna måste man släppa stången så den skrapar upp hela ryggen och man får infektioner och ärrvävnad.

I benpress är det bara att dra på låsen om man inte orkar.

stridis
2020-01-23, 18:30
Fråga:Varför kör ni farliga övningar?

Svar: För att vi är kolozzeum-män!

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fthumb1.shutterstock.com%2Fdisplay_ pic_with_logo%2F212824%2F428265214%2Fstock-photo-bloody-gladiator-after-fight-on-colosseum-arena-428265214.jpg&f=1&nofb=1

KoloKille
2020-01-23, 18:36
Fråga:Varför kör ni farliga övningar?

Svar: För att vi är kolozzeum-män!

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fthumb1.shutterstock.com%2Fdisplay_ pic_with_logo%2F212824%2F428265214%2Fstock-photo-bloody-gladiator-after-fight-on-colosseum-arena-428265214.jpg&f=1&nofb=1

Är du en medlem av knäböjsmaffian?

skyffelmördarn
2020-01-23, 18:37
Är du en medlem av knäböjsmaffian?

Har dom ändrat namn från SL-maffian?

trädgårdsmöbel
2020-01-23, 18:38
Bänkpress och snedbänkpress kör jag mycket av mestadels för att jag gillar att träna med fria vikter och hantlarna som finns på de ställen jag tränar på är för lätta. Men egentligen föredrar jag faktiskt hantlar över stång för tutteriet.

Knäböj kör jag bara högst sporadiskt, men marklyft känner jag att jag måste köra, eftersom den tränar precis allt i kroppen jag är svag i, och jag hade behövt ett dussin discoövningar för att uppnå samma.

skyffelmördarn
2020-01-23, 18:42
Bänkpress och snedbänkpress kör jag mycket av mestadels för att jag gillar att träna med fria vikter och hantlarna som finns på de ställen jag tränar på är för lätta. Men egentligen föredrar jag faktiskt hantlar över stång för tutteriet.

Knäböj kör jag bara högst sporadiskt, men marklyft känner jag att jag måste köra, eftersom den tränar precis allt i kroppen jag är svag i, och jag hade behövt ett dussin discoövningar för att uppnå samma.

Vilka övningar syftar du på?

Tror många överdriver hur många olika muskler en basövning tar på, visst att man använder hela kroppen i övningen men det är ju inte direkt så alla muskler stimuleras effektivt. Vissa muskler har ju bara en stabiliserade biroll i många av basövningarna.

KoloKille
2020-01-23, 18:44
Har dom ändrat namn från SL-maffian?

De är olika huvuden på samma hydra.

trädgårdsmöbel
2020-01-23, 18:46
Har dom ändrat namn från SL-maffian?

Knäböjsmaffian är en ohelig och oväntad konspiration mellan styrkelyftare och visa röven på instagram-brudarna. Helst skall man kalla dem squats med, och anse att det är den viktigaste övningen oavsett träningsmål. Styrkelyft? Böj mer. Visa röven? Böj mer. Större biceps? Böj mer. Rullstolsbasket? Böj mer.

Den skall utföras så djupt att det blir svettmärken av skinkorna på golvet och detaljstuderas, optimeras och ältas utöver tränas minst 3 ggr i veckan. Lägger du 15h i veckan på gymmet skall minst 5 av dem läggas på squats. Lägger du 1h i veckan på att diskutera träning skall 45 minuter av den timmen ägnas åt squat. Filmar eller fotar du delar av din träning och lägger upp på Instagram skall minst 25% av träningsbilderna/filmerna tillägnas squats.

trädgårdsmöbel
2020-01-23, 18:48
Vilka övningar syftar du på?

Tror många överdriver hur många olika muskler en basövning tar på, visst att man använder hela kroppen i övningen men det är ju inte direkt så alla muskler stimuleras effektivt. Vissa muskler har ju bara en stabiliserade biroll i många av basövningarna.

Lårcurl, rövlyft, belly back, shrugs, stångrodd

KoloKille
2020-01-23, 18:51
Lårcurl, rövlyft, belly back, shrugs, stångrodd

Känns som att det är lägre skaderisk om man höjer stången lite i tex ett power rack och kör nån variant av sumomark. Känns som att det är lägre risk att ryggen krummar då. För mig som är lång och inte har ap-armar kan vanlig mark kännas lite obekväm.

skyffelmördarn
2020-01-23, 19:22
Lårcurl, rövlyft, belly back, shrugs, stångrodd

Jag köper shrugs även fast det är statiskt, lårcurl är givet. Men belly back och stångrodd? Hur kör du mark undrar jag då.

Läskeblask
2020-01-23, 19:34
Knäböj i smith med fötterna längre fram är en bra övning ifall vanliga böj är svåra. Känns även skonsammare för knäna och ryggen

trädgårdsmöbel
2020-01-23, 19:40
Jag köper shrugs även fast det är statiskt, lårcurl är givet. Men belly back och stångrodd? Hur kör du mark undrar jag då.

Jag är så fet att stångrodd blir dålig ROM. Med belly back menar jag den där rygglyftsgrejen. Med mark och pullups känner jag inte ett behov av någon tung stångövning till i rutinen, utan kör enarms, t-bar eller en bred variant av rodd.

rooz
2020-01-23, 20:14
Kör ingen plan bänkpress, konventionella mark eller knäböj längre. Saknar vanliga böj lite, men får bättre benträning med ersättningarna.

trädgårdsmöbel
2020-01-23, 21:07
De övningar som jag har skadat mig absolut värst i är nog övningar som de flesta andra ser som väldigt säkra.

Liggande lårcurl, den har jag dragit sönder hamstring (muskelbristning) 1 gång på vänster och 3 gånger på höger. Alla gånger förra året, kanske första var slutet på 2018. Men jag har lärt mig att bara för att jag kan lyfta hela viktmagasinet trots att mina hamstrings är platta som pannkakor så skall jag inte göra det, och att rehab inte är halva magasinet, utan kanske en fjärdedel.

Sidolyft med hantel på 12,5kg (tror jag det var) en del av deltoideus på höger axel måste ha imploderat. Just den delen man försöker "träffa" i övningen. jag måste träffat helt rätt. Prickskjutit muskeln. Det gjorde ont som fan, en skarp smärta direkt. Först svullnade axeln upp (Och såg rätt bitig ut) men alla rörelser gjorde ont. Sedan när svullnaden gått ner såg axeln ut som en krater. Den delen av axeln fanns inte där. Det var en liten grop bara. Kan ha vart 2016 eller 17.

ceejay
2020-01-23, 21:09
Därför att jag är en farlig man.

Rikard Jansson
2020-01-23, 21:26
Man är illa tvungen om man vill bli stark på riktigt. Stor kan man såklart bli på fler sätt. Skrev ett långt detaljerat inlägg men det försvann så whatever.

EagleEye
2020-01-23, 23:56
Jag vill så gärna träna marklyft men jag vågar inte. Finns typ ingen som gör den där jag tränar.

Alla i hela lokalen skulle kolla på mig som jag vore tokig :(

Marklyft måste vara världens bästa övning. Den bränner ju alla muskler på hela baksidan av kroppen. Jag har långa armar också så jag inbillar mig att jag skulle bli bra på den. :(

TheDoctor
2020-01-24, 05:44
Kör bara marklyft av de tre stora. Mest för att jag tycker det är kul. Plus att jag tränar inte för styrka eller storlek så har inte mer än 125kg på stången, och hållt mig där länge. Väger 82kg.

EagleEye
2020-01-24, 06:37
Kör bara marklyft av de tre stora. Mest för att jag tycker det är kul. Plus att jag tränar inte för styrka eller storlek så har inte mer än 125kg på stången, och hållt mig där länge. Väger 82kg.

Vad tränar du för då :confused:

Lawliet
2020-01-24, 08:39
De stora övningarna är helt klart mest tidseffektivt att köra om man har begränsat med tid på gymmet, och ändå vill få in bra träning.

Det är dock inte den största anledningen att jag kör dom. Helt klart så har jag fått mest skador av de stora övningarna, men då vet jag att det endast berodde på att jag var viktkåt och tummade på formen.

Så jag kör dom mest för att det är kul, och grymt motiverande att bli starkare i dessa övningar.

KoloKille
2020-01-24, 08:56
De stora övningarna är helt klart mest tidseffektivt att köra om man har begränsat med tid på gymmet, och ändå vill få in bra träning.

Det är dock inte den största anledningen att jag kör dom. Helt klart så har jag fått mest skador av de stora övningarna, men då vet jag att det endast berodde på att jag var viktkåt och tummade på formen.

Så jag kör dom mest för att det är kul, och grymt motiverande att bli starkare i dessa övningar.

Föll du offer för knäböjsmaffian?

Wrenchgirl
2020-01-24, 13:11
Själv tycker jag att jag får bäst kontakt och resultat av de övningar som nämns. Men jag är noga med att inte falla för vikthetsen.

KoloKille
2020-01-24, 13:31
Själv tycker jag att jag får bäst kontakt och resultat av de övningar som nämns. Men jag är noga med att inte falla för vikthetsen.

Vänta bara till knäböjsmaffian kommer till ditt gym. De kommer börja med komplimanger: "Det ser bra ut! Bra teknik, du får det att se lätt ut. Du kan nog öka på vikterna lite." Du kommer att känna dig smickrad. Men knäböjsmaffian vill ha mer. De kommer hela tiden att trycka på: "Du kan öka vikterna!" Du kommer långsamt att vänja dig. Acceptansförskjutningen kommer att ta dig i sitt grepp. Knäböjsmaffian kommer att bli mer och mer aggressiv. De vill alltid ha mer, alltid gå längre: "Vill du inte ha en lika snygg rumpa som hon på Instagram? Knäböj tar på hela kroppen! Du får snygga magmuskler av knäböj!" Men de kommer att komma med villkor: Du måste hela tiden gå djupare. Du måste hela tiden lasta på mer vikt. Med tiden kommer tekniken inte spela någon roll. De kommer att skrika om mer och mer vikt, mer och mer djup. Du kommer att börja filma dig själv när du knäböjer 200 kg från plintar som gör att du kommer ännu djupare. Tekniken spelar ingen roll: Det kommer att se ut som en ryggresning. Du kommer få kommentarer på filmen i stil med "Ser bra ut! Ser lätt ut! Du har 10 kg till i dig!!!!" Du kommer inte att kunna sluta. Den varma känslan av kommentarerna blir din drog.

Sen står du där en dag. Din rygg har gett upp. Dina diskar buktar åt alla håll. Din övre rygg ser ut som slaktavfall för att stångens vikt har trasat sönder din muskulatur. Du kommer tvingas sluta träna och i stället sätta dig på Kolozzeum och skriva om hur bra knäböj är.

PureWhey
2020-01-24, 13:37
:laugh:

spoon
2020-01-24, 13:59
Kolokille sitter med sanningen [emoji16]

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Lawliet
2020-01-24, 14:08
Hahaha :D

Nä jag kör mina basövningar på höga vikter och låga reps endast för min egen njutning. Jag kör på ett gym där de flesta har rätt så medelmåttig fysik, och folk som maxar tungt i basövningar är en ovanlighet. Om något tittar folk lite extra / konstigt på en, när jag lastar på vikter i böjen/marken som det nästan ser ut som om jag borde gå av på mitten av. (jag har sett folk som ser lika icke-grova ut som mig, reppa på 80kg i mark lika ansträngt som om det vore 180kg). Men sen när jag ändå lyckas träna med de vikterna brukar de se lite överraskade / imponerade ut. 190cm och nydeffad nere på 79kg. Senaste passet inledde jag hela första timmen med enbart mina älskade basövningar. Starkaste mark-setet blev väl en femma på 180kg, böjen en femma på 160. Längtar tills imorgon då det är mark o böj igen *drool*

skyffelmördarn
2020-01-24, 14:52
Vad tränar du för då :confused:

Du känner till alla hälsofördelar med att styrketräna va? Speciellt när man blir äldre.

Ett Orm
2020-01-24, 20:57
Den stilen med strikt träning med lätta vikter och många reps där man typ flexar upp vikten.
Man kan köra tunga lågreps så också, det är bara att lägga på mer vikt men göra likadant.
True story.

Wrenchgirl
2020-01-24, 21:17
Vänta bara till knäböjsmaffian kommer till ditt gym. De kommer börja med komplimanger: "Det ser bra ut! Bra teknik, du får det att se lätt ut. Du kan nog öka på vikterna lite." Du kommer att känna dig smickrad. Men knäböjsmaffian vill ha mer. De kommer hela tiden att trycka på: "Du kan öka vikterna!" Du kommer långsamt att vänja dig. Acceptansförskjutningen kommer att ta dig i sitt grepp. Knäböjsmaffian kommer att bli mer och mer aggressiv. De vill alltid ha mer, alltid gå längre: "Vill du inte ha en lika snygg rumpa som hon på Instagram? Knäböj tar på hela kroppen! Du får snygga magmuskler av knäböj!" Men de kommer att komma med villkor: Du måste hela tiden gå djupare. Du måste hela tiden lasta på mer vikt. Med tiden kommer tekniken inte spela någon roll. De kommer att skrika om mer och mer vikt, mer och mer djup. Du kommer att börja filma dig själv när du knäböjer 200 kg från plintar som gör att du kommer ännu djupare. Tekniken spelar ingen roll: Det kommer att se ut som en ryggresning. Du kommer få kommentarer på filmen i stil med "Ser bra ut! Ser lätt ut! Du har 10 kg till i dig!!!!" Du kommer inte att kunna sluta. Den varma känslan av kommentarerna blir din drog.

Sen står du där en dag. Din rygg har gett upp. Dina diskar buktar åt alla håll. Din övre rygg ser ut som slaktavfall för att stångens vikt har trasat sönder din muskulatur. Du kommer tvingas sluta träna och i stället sätta dig på Kolozzeum och skriva om hur bra knäböj är.

Fördelen med att träna på ett litet gym på en rätt liten ort (ca 1000 invånare och strax över 7000 i kommunen totalt) är att dels finner man tider med mindre folk. Och sedan vet de flesta om att "prata med mig när jag tränar och det inte är nödsituation och jag bränner dig till aska med blicken" :devil: Jag har nog med problem med kroppen och vet vad som funkar för mig för att låta någon annan slägga sig i min träning ^^ Och som en liten fotnot så knäböj är ingen favorit.

Langster
2020-01-24, 21:33
För att det som sagt är mycket mer tidseffektivt och kanske framförallt roligare. Och man blir stark på riktigt. Att nöta på låga vikter i byggarövningar är tråkigt.
Jag gillar känslan av att vara totalt mosad efter ett träningspass.

Tyvärr har det satt sina spår, men det är inget jag ångrar. Hellre att jag har varit stark då och trasig nu än att ha varit medelmåttig hela livet.

ChuckTesta
2020-01-24, 22:20
För att det som sagt är mycket mer tidseffektivt och kanske framförallt roligare. Och man blir stark på riktigt. Att nöta på låga vikter i byggarövningar är tråkigt.
Jag gillar känslan av att vara totalt mosad efter ett träningspass.

Tyvärr har det satt sina spår, men det är inget jag ångrar. Hellre att jag har varit stark då och trasig nu än att ha varit medelmåttig hela livet.

Vilka spår har det satt?

TheDoctor
2020-01-25, 05:32
Vad tränar du för då :confused:

Mental hälsa primärt. Men även fysisk hälsa.

Langster
2020-01-25, 07:07
Vilka spår har det satt?

Kronisk muskelgrovhet!!!!

Nä, men artros i armbågar och förslitna diskar, buktande diskar och diskbråck.

Saker jag möjligtvis hade kunnat förebygga med smartare, mer återhållsam träning... men läkare påstår att problem med diskdegenerering mest beror på gener - så jag hade ju lika gärna kunnat vara otränad med kass rygg nu. Det får jag aldrig veta.