handdator

Visa fullständig version : Kost för att bygga muskler


King Grub
2020-01-23, 09:17
Maximera muskeltillväxten med rätt kost för att bygga muskler (https://www.styrkelabbet.se/kost-bygga-muskler/)

Navi
2020-01-23, 10:32
Om man inte vill räkna kalorier, finns det något/några smarta knep för att göra en planerad mycket långsam viktuppgång så bra som möjligt? För ett smalt spett som mig, vars hunger/mättnad verkar korrelera ganska bra med min kaloribalans, kanske det kan fungera?

geoff
2020-01-23, 12:45
Har du lätt att hålla vikten, och känsla för hur mycket du brukar äta en vanlig dag, så går det utmärkt att väga dig varje/varannan dag och kolla på trenden. och justera därefter. Så gör jag och kan utan problem få till en viktuppgång (eller nergång) på ex 0.5kg - 1kg per månad.

Läskeblask
2020-01-23, 16:56
Ja det går fast om man en dag äter macdonalds och en påse chips och följande dag ärtsoppa, gröt och kvarg så blir det svårt. Om du äter 5 måltider som ens påminner lite om varandra så går det att justera. Själv skriver jag upp vad jag bör äta på ett papper, räknar bara proteinet och lägger till ett par bra fettkällor och följer med vikten och justerar sedan

Lawliet
2020-01-24, 08:24
Bra skrivet!

Jag har alltid mer eller mindre nojat för hur jag ska lägga upp mitt intag av protein och kolhydrat. För att maximera proteinsyntesen, så ska man konsumera ca 30g protein var tredje timme. Det gör jag, oavsett om det är endast en shake eller komplett måltid.

Nu kör jag veganskt så det spelar mindre roll men är något jag alltid tänkt på. Hur ska man tänka när det gäller vassleprotein? Enligt studier så får man maximal effekt av att ta det på tom mage, ensamt.

Säg att jag vill äta X gram kolhydrat under dagen, när skulle jag inta det för maximal muskeltillväxt över en längre tid? Om jag alltid tar kolhydrater till varje måltid/shake, kommer ju aldrig denna effekt av vassle inträffa. Däremot om jag skulle ta alla kolhydrater i endast ett par måltider, och istället endast dricka vassle-shakes alla andra gånger, skulle det potentiellt kunna vara bättre för att bygga muskler?

När jag tittar tillbaka på mina utvecklingar, så har jag under deff ofta gått hela dagen med att ta en vassle-shake var tredje timme, för att sedan äta alla kolhydrater typ innan läggdags på kvällen. Däremot när jag lagt mig på balans så har jag slängt in kolhydrater i flera av dagens måltider. Många deffer känner jag att jag inte alls tappat muskelmassa eller styrka i gymmet (dvs att jag inte känner märkbara skillnader från när jag är på balans eller litet överskott). Skulle en anledning kunna ha varit att jag oftare stimulerar proteinsyntesen maximalt genom att INTE ha kolhydrater tillsammans med mina vassle-shakes, när jag är på kcal-underskott.

Så min fråga är egentligen, är "vassle på tom mage" något man kan försöka uppnå så ofta som möjligt under dagen, genom att anpassa intaget av vanligt mat för det? Och vad räknas som tom mage?

MasterChief
2020-01-24, 19:18
Återigen, riktig läsvärda, även om jag hade koll på det mesta om just dett. Du borde samla alla artiklar och släppa en bok. Det hade blivit den bästa boken om träning och kost någonsin.

Hoppas att du kan skriva en artikel om allt trams inom kost. Tänker på saker som biohacking, lchf osv.

King Grub
2020-01-24, 19:25
Bra skrivet!

Jag har alltid mer eller mindre nojat för hur jag ska lägga upp mitt intag av protein och kolhydrat. För att maximera proteinsyntesen, så ska man konsumera ca 30g protein var tredje timme. Det gör jag, oavsett om det är endast en shake eller komplett måltid.

Nu kör jag veganskt så det spelar mindre roll men är något jag alltid tänkt på. Hur ska man tänka när det gäller vassleprotein? Enligt studier så får man maximal effekt av att ta det på tom mage, ensamt.

Säg att jag vill äta X gram kolhydrat under dagen, när skulle jag inta det för maximal muskeltillväxt över en längre tid? Om jag alltid tar kolhydrater till varje måltid/shake, kommer ju aldrig denna effekt av vassle inträffa. Däremot om jag skulle ta alla kolhydrater i endast ett par måltider, och istället endast dricka vassle-shakes alla andra gånger, skulle det potentiellt kunna vara bättre för att bygga muskler?

När jag tittar tillbaka på mina utvecklingar, så har jag under deff ofta gått hela dagen med att ta en vassle-shake var tredje timme, för att sedan äta alla kolhydrater typ innan läggdags på kvällen. Däremot när jag lagt mig på balans så har jag slängt in kolhydrater i flera av dagens måltider. Många deffer känner jag att jag inte alls tappat muskelmassa eller styrka i gymmet (dvs att jag inte känner märkbara skillnader från när jag är på balans eller litet överskott). Skulle en anledning kunna ha varit att jag oftare stimulerar proteinsyntesen maximalt genom att INTE ha kolhydrater tillsammans med mina vassle-shakes, när jag är på kcal-underskott.

Så min fråga är egentligen, är "vassle på tom mage" något man kan försöka uppnå så ofta som möjligt under dagen, genom att anpassa intaget av vanligt mat för det? Och vad räknas som tom mage?

Jag skrev en artikel om vassleprotein också för två veckor sedan:

https://www.styrkelabbet.se/vassleprotein/

TotteShaped4Life
2020-01-25, 03:20
Återigen, riktig läsvärda, även om jag hade koll på det mesta om just dett. Du borde samla alla artiklar och släppa en bok. Det hade blivit den bästa boken om träning och kost någonsin.

Hoppas att du kan skriva en artikel om allt trams inom kost. Tänker på saker som biohacking, lchf osv.
+++++ Den boken hade jag köpt och ramat in med guldkant!

Shotdowninflames
2020-01-25, 22:54
Enskilda lchf-are kan vara tramsiga om de gör religion av det. Inte samma sak som att lågkolhydratdieter generellt skulle vara trams.

King Grub
2020-01-25, 22:58
Enskilda lchf-are kan vara tramsiga om de gör religion av det. Inte samma sak som att lågkolhydratdieter generellt skulle vara trams.

Vad har det där med artikeln eller tråden att göra?

Jbuddy
2020-01-26, 12:37
Vad har det där med artikeln eller tråden att göra?

Skulle gissa på att han svarade på kommentaren

Hoppas att du kan skriva en artikel om allt trams inom kost. Tänker på saker som biohacking, lchf osv.

och inte på något specifikt i din artikel.

Tack förresten för artikeln, alltid lär man sig något nytt.
Uppskattas.

Lawliet
2020-01-27, 09:45
Jag skrev en artikel om vassleprotein också för två veckor sedan:

https://www.styrkelabbet.se/vassleprotein/

Tack Grub, hade missat denna. Bra läsning som alltid!

40plus
2020-01-27, 10:07
Återigen, riktig läsvärda, även om jag hade koll på det mesta om just dett. Du borde samla alla artiklar och släppa en bok. Det hade blivit den bästa boken om träning och kost någonsin.

Hoppas att du kan skriva en artikel om allt trams inom kost. Tänker på saker som biohacking, lchf osv.

Hmmm, lchf trams?

Det är underbart att kunna äta sig riktigt mätt och belåten dygnets alla timmar och ändå gå ner i vikt. Dessutom får man enkelt i sig allt protein man behöver utan att behöva 5 proteinshakes om dagen.

Men visst, föredrar man att svälta sig halvt vansinnig så att man kan äta spannmål som en häst så är vanliga dieter ok.

PureWhey
2020-01-27, 10:15
Man behöver inte svälta sig halvt vansinnig för att gå ner i vikt utan LCHF.

Kischen
2020-01-27, 10:45
Hmmm, lchf trams?

Det är underbart att kunna äta sig riktigt mätt och belåten dygnets alla timmar och ändå gå ner i vikt. Dessutom får man enkelt i sig allt protein man behöver utan att behöva 5 proteinshakes om dagen.

Men visst, föredrar man att svälta sig halvt vansinnig så att man kan äta spannmål som en häst så är vanliga dieter ok.

Blast from the past.

vicarious
2020-01-27, 11:43
Hmmm, lchf trams?

Det är underbart att kunna äta sig riktigt mätt och belåten dygnets alla timmar och ändå gå ner i vikt. Dessutom får man enkelt i sig allt protein man behöver utan att behöva 5 proteinshakes om dagen.

Men visst, föredrar man att svälta sig halvt vansinnig så att man kan äta spannmål som en häst så är vanliga dieter ok.

Det finns andra vettiga kolhydratskällor än spannmål som som man kan äta. Potatis, rotfrukter, grönsaker, frukt.

Att begränsa sig till en viss kategori av livsmedel visar mest på att man inte förstår hur energibalansen fungerar. Hade man gjort det hade det inte varit något problem att äta sig mätt och samtidigt gå ned i vikt.

Ser inte hur det på något vis är underbart att begränsa sig i vilka livsmedel man kan äta, oavsett om det är LCHF eller någon annan typ av extrem diet.