handdator

Visa fullständig version : Kan man äta sardeller direkt ur burken?


Bandid0
2020-01-20, 14:25
https://www.zeta.nu/produkter/sardeller/

T.ex.

De flesta (alla?) fiskkonserver brukar man ju kunna äta direkt som de är. Är sådana produkter förtillagade eller äter man dem helt enkelt råa?

King Grub
2020-01-20, 14:39
Båda sardeller och sill är rå fisk och avsedd att kunna ätas så. Den är inlagd.

exevision
2020-01-20, 17:51
Det gör man inte!

Nu är vi alla olika... Men sardeller är verkligen inte gott!

Tänker du äta dem som de är eller tillsammans med något?

Lafayette
2020-01-20, 18:59
Kan man äta sardeller direkt ur burken utan att kräkas?

Bandid0
2020-01-21, 08:39
Det gör man inte!

Nu är vi alla olika... Men sardeller är verkligen inte gott!

Tänker du äta dem som de är eller tillsammans med något?

Tänkte hälla bort oljan och sen blanda dem i mixern.

exevision
2020-01-21, 18:17
Tänkte hälla bort oljan och sen blanda dem i mixern.

Och det skulle göra det bättre???

Men visst, du kanske tycker det är gott. *spy*

Bandid0
2020-01-22, 15:53
Skämtåsido, handlar om att jag äter mycket konserver och vill minska min exponering mot hormonstörande ämnen som sådana innehåller. Tyvärr verkar ju även lock till glasburkar innehålla sådant. Tycker det är nog jobbigt som det är med all mat som ska förberedas, och då baserar jag redan en stor del av intaget på sådant som kan ätas direkt ur förpackningen. Orkar inte tillaga ännu mer mat varje dag.

Helgehorse
2020-01-24, 08:33
Skämtåsido, handlar om att jag äter mycket konserver och vill minska min exponering mot hormonstörande ämnen som sådana innehåller. Tyvärr verkar ju även lock till glasburkar innehålla sådant. Tycker det är nog jobbigt som det är med all mat som ska förberedas, och då baserar jag redan en stor del av intaget på sådant som kan ätas direkt ur förpackningen. Orkar inte tillaga ännu mer mat varje dag.

Vilka ämnen är hormonstörande? Aldrig hört, Lät intressant :P Gäller det allt? Tonfisk /Makrill t ex?

Rickard
2020-01-24, 10:33
Skämtåsido, handlar om att jag äter mycket konserver och vill minska min exponering mot hormonstörande ämnen som sådana innehåller. Tyvärr verkar ju även lock till glasburkar innehålla sådant. Tycker det är nog jobbigt som det är med all mat som ska förberedas, och då baserar jag redan en stor del av intaget på sådant som kan ätas direkt ur förpackningen. Orkar inte tillaga ännu mer mat varje dag.

Sluta med konserver då?
Skulle tro att saker i glasburk är säkrare än plåtkonserver då. För då har du ju hela burken som är klädd med saker som riskerar att innehålla fenoler och liknande.

Rickard
2020-01-24, 10:36
Vilka ämnen är hormonstörande? Aldrig hört, Lät intressant :P Gäller det allt? Tonfisk /Makrill t ex?

Konserver kan vara lackade på insidan med saker som läcker ut bisfenol-a.
Om det läcker ut i skadliga mängder beror på vem man frågar.

Om någon är väldigt intresserad så mailade jag dom större företagen för några år sedan för att fråga om status på deras tonfiskkonserver.

Sverker
2020-01-24, 16:22
Skämtåsido, handlar om att jag äter mycket konserver och vill minska min exponering mot hormonstörande ämnen som sådana innehåller. Tyvärr verkar ju även lock till glasburkar innehålla sådant. Tycker det är nog jobbigt som det är med all mat som ska förberedas, och då baserar jag redan en stor del av intaget på sådant som kan ätas direkt ur förpackningen. Orkar inte tillaga ännu mer mat varje dag.
Produkten är konserverad med en stor mängd salt. Inget du ska äta varje dag.

Helgehorse
2020-01-24, 23:07
Konserver kan vara lackade på insidan med saker som läcker ut bisfenol-a.
Om det läcker ut i skadliga mängder beror på vem man frågar.

Om någon är väldigt intresserad så mailade jag dom större företagen för några år sedan för att fråga om status på deras tonfiskkonserver.

Sedär, Kan vara? Vet du några "vanliga" konserver som till 100% är det?

Aldrig hört faktiskt.


Fick du något svar då?

Sverker
2020-01-25, 06:42
Oavsett vad, kommer alltid tonfisk i vatten innehålla mindre mängder än tonfisk i olja.
Precis som att tonfisk i vatten alltid ger mer Omega-3 eftersom man inte äter all olja i burken. Fettlösliga ämnen löser sig i oljan;).

Langster
2020-01-25, 07:14
Om man vill undvika miljögifter och hormonstörande ämnen ska man väl ge fan i att äta fisk iöht?

Sverker
2020-01-25, 08:17
Men för att få värdefullt fleromättat fett, jod, D-vitamin mm. bör fisk ingå i kosten. Det är en avvägning. Följ livsmedelsverkets rekommendationer.

Helgehorse
2020-01-26, 12:10
Om man vill undvika miljögifter och hormonstörande ämnen ska man väl ge fan i att äta fisk iöht?

Fet fisk ifrån östersjön skall man väl undvika, Men gäller fisk överlag egentligen kanske?