Visa fullständig version : Hur mycket fett?
Om man har 10g olja i stekpannan, får man i sig 10g eller avdunstar lite av oljan när man steker maten?, borde vara så iaf, nån som vet hur många gram som försvinner, ungefär?
Ni som deffat har kanske nåt hemligt tips?
/Al
det mesta varken avdunstar eller äts upp utan stannar i stekpannan.
Skulle inte tro något fett avdunstar, isf har du nog lite väl varmt i pannan...
Optimal stektemparatur ligger kring 160 - 175 grader, då kommer lätt brunfärgning i margarinet. På olja är det svårare att se men bränns det du steker är det för varmt.
Når temperaturen upp på 200 grader eller mer börjar det fleromättade fettet att sönderdelas och oljan att ryka.
Nu går det snabbt och oljan blir förstörd !
Kokar gör inte oljan. Den börjar att brinna långt tidigare men det är nedbrytningsprodukter som ryker !
jag var alltid livrädd för att steka i olja förr pga "brandrisken":D
Det skall ryka rätt bra innan oljan tar eld. Man måste i princip glömma bort spisen.
Men börjar det brinna blir det lätt ett helvete ifall man inte kan kväva elden med ett lock eller liknande.
Originally posted by Big Al
Om man har 10g olja i stekpannan, får man i sig 10g eller avdunstar lite av oljan när man steker maten?, borde vara så iaf, nån som vet hur många gram som försvinner, ungefär?
Ni som deffat har kanske nåt hemligt tips?
/Al
Gör du en sås genom att hälla på valfri produkt på det stekta räknar du med all olja.
Steker du saker som suger upp fettet, t.ex. potatis, paneringar e.t.c. så kan du räkna med all olja också.
Steker du saker som inte suger upp fettet, t.ex kycklingfiléer, fläskfilé eller dylikt så kan du räkna bort allt fett om du sköljer eller torkar av bitarna efteråt. Vill du ha kvar det smakrika fettlagret kan du räkna med 25-75% av oljan du hade med beroende på hur mycket du stekte i.
Originally posted by Whey
Gör du en sås genom att hälla på valfri produkt på det stekta räknar du med all olja.
Steker du saker som suger upp fettet, t.ex. potatis, paneringar e.t.c. så kan du räkna med all olja också.
Steker du saker som inte suger upp fettet, t.ex kycklingfiléer, fläskfilé eller dylikt så kan du räkna bort allt fett om du sköljer eller torkar av bitarna efteråt. Vill du ha kvar det smakrika fettlagret kan du räkna med 25-75% av oljan du hade med beroende på hur mycket du stekte i. Tack Whey!, var precis vad jag ville veta, en serös deff är på g så jag håller på att förbereda mig ordentligt!
En annan grej jag kollade upp var Nappar av vingummi, måste vara en godissort som inte förstör formen så mycket om man jämför med annat, innehåller/100g,
protein 6,7g,
kolisar 79g,
fett 0,2g
350 kcal totalt
Är inne i en nappperiod just nu! :D
/Al
LunaSpice
2004-05-15, 21:21
Originally posted by Big Al
En annan grej jag kollade upp var Nappar av vingummi, måste vara en godissort som inte förstör formen så mycket om man jämför med annat, innehåller/100g,
protein 6,7g,
kolisar 79g,
fett 0,2g
350 kcal totalt
Är inne i en nappperiod just nu! :D
/Al
Det där är perfekt efter träning! :eating:
Originally posted by LunaSpice
Det där är perfekt efter träning! :eating:
Men annars är det :nono:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.