handdator

Visa fullständig version : Mat-minne eliminerar fördelarna av kalorirestriktion


King Grub
2020-01-17, 09:19
Kroppen minns hur man ätit tidigare och att byta från fritt ätande till kalorirestriktion ger inte de förväntade fördelarna. Det gäller att börja svälta tidigt. Att börja äta mer är dock alltid dåligt.

Detta är en råttstudie.

Dietary restriction (DR) during adulthood can greatly extend lifespan and improve metabolic health in diverse species. However, whether DR in mammals is still effective when applied for the first time at old age remains elusive. Here, we report results of a late-life DR-switch experiment using 800 mice. Female mice aged 24 months were switched from an ad libitum (AL) diet to DR or vice versa. Strikingly, the switch from DR to AL acutely increases mortality, whereas the switch from AL to DR causes only a weak and gradual increase in survival, suggesting the body has a memory of earlier nutrition. RNA sequencing in liver and brown and white adipose tissue (BAT and WAT, respectively) demonstrates a largely refractory transcriptional and metabolic response in fat tissue to DR after an AL diet, particularly in WAT, and a proinflammatory signature in aged preadipocytes, which is prevented by chronic DR feeding. Our results provide evidence for a ‘nutritional memory’ as a limiting factor for DR-induced longevity and metabolic remodelling of WAT in mammals.

https://www.nature.com/articles/s42255-019-0121-0

Langster
2020-01-17, 09:26
Kroppen minns hur man ätit tidigare och att byta från fritt ätande till kalorirestriktion ger inte de förväntade fördelarna. Det gäller att börja svälta tidigt. Att börja äta mer är dock alltid dåligt.

Detta är en råttstudie.



https://www.nature.com/articles/s42255-019-0121-0

Ganska väntat kan jag tycka. Det duger inte att ändra sig i medelåldern, då är skadan redan skedd.
Har man t.ex igenkloggade artärer så försvinner inte det bara för att man går ner i vikt.

KoloKille
2020-01-17, 09:35
Ganska väntat kan jag tycka. Det duger inte att ändra sig i medelåldern, då är skadan redan skedd.
Har man t.ex igenkloggade artärer så försvinner inte det bara för att man går ner i vikt.

Det lär väl bli bättre ändå? Dessutom kan man göra en detox med mycket ingefära och gurkmeja.

Pepz
2020-01-17, 12:31
Dessutom kan man göra en detox med mycket ingefära och gurkmeja.

humor på hög nivå

Zupwtf
2020-01-17, 13:16
Det lär väl bli bättre ändå? Dessutom kan man göra en detox med mycket ingefära och gurkmeja.

Jag det blir bättre om du går ner i vikt om du har varit överviktig. Ang ingefära och gurkmeja?????????????????????......

Cykelcykel
2020-01-18, 10:37
Vilken tur att man har varit ätstörd sen 17 årsåldern

Armed Dingo
2020-01-19, 14:45
Men vad gör man åt saken då? Mer motion?

King Grub
2020-01-19, 15:11
Vad säger att man kan göra något åt allting?

exevision
2020-01-19, 15:28
Men vad gör man åt saken då? Mer motion?

Måste man det då?
Går ju bra för Grubben även om han var överviktig i sin ungdom.

King Grub
2020-01-19, 15:55
Gör det? :p Så gammal är jag inte att jag kan se några förväntade skillnader.

exevision
2020-01-19, 16:02
Gör det? :p Så gammal är jag inte att jag kan se några förväntade skillnader.

Du är ju hur gammal som helst, 45?
Jag med mina 43 år är ju rena tonåringen! :D

King Grub
2020-01-19, 16:20
De ät här handlar om kalorirestriktion för hälsosamt åldrande och längre liv. Det tar nog ett antal årtionden innan jag vet något om den saken.