handdator

Visa fullständig version : Att inte äta på hela dagen skyddar mot cancer, övervikt, diabetes, inflammation mm


King Grub
2020-01-16, 08:16
Murine studies showed that disruption of circadian clock rhythmicity could lead to cancer and metabolic syndrome. Time-restricted feeding can reset the disrupted clock rhythm, protect against cancer and metabolic syndrome. Based on these observations, we hypothesized that intermittent fasting for several consecutive days without calorie restriction in humans would induce an anticarcinogenic proteome and the key regulatory proteins of glucose and lipid metabolism. Fourteen healthy subjects fasted from dawn to sunset for over 14 h daily. Fasting duration was 30 consecutive days. Serum samples were collected before fasting, at the end of 4th week during 30-day intermittent fasting, and one week after 30-day intermittent fasting. An untargeted serum proteomic profiling was performed using ultra high-performance liquid chromatography/tandem mass spectrometry. Our results showed that 30-day intermittent fasting was associated with an anticancer serum proteomic signature, upregulated key regulatory proteins of glucose and lipid metabolism, circadian clock, DNA repair, cytoskeleton remodeling, immune system, and cognitive function, and resulted in a serum proteome protective against cancer, metabolic syndrome, inflammation, Alzheimer's disease, and several neuropsychiatric disorders. These findings suggest that fasting from dawn to sunset for 30 consecutive days can be preventive and adjunct therapy in cancer, metabolic syndrome, and several cognitive and neuropsychiatric diseases.

SIGNIFICANCE: The clinical implications of our study are profound. Our results showed that intermittent fasting from dawn to sunset for over 14 h daily for 30 consecutive days was associated with an anticancer serum proteomic signature and upregulated key regulatory proteins of glucose and lipid metabolism, insulin signaling, circadian clock, DNA repair, cytoskeleton remodeling, immune system, and cognitive function, and resulted in a serum proteome protective against cancer, obesity, diabetes, metabolic syndrome, inflammation, Alzheimer's disease, and several neuropsychiatric disorders. Importantly, these findings occurred in the absence of any calorie restriction and significant weight loss. These findings suggest that intermittent fasting from dawn to sunset can be a preventive and adjunct therapy in cancer, metabolic syndrome and Alzheimer's disease and several neuropsychiatric diseases.

J Proteomics. 2020 Jan 9:103645. Intermittent fasting from dawn to sunset for 30 consecutive days is associated with anticancer proteomic signature and upregulates key regulatory proteins of glucose and lipid metabolism, circadian clock, DNA repair, cytoskeleton remodeling, immune system and cognitive function in healthy subjects.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1874391920300130

Pherall
2020-01-16, 08:42
Lite märkligt val av fastefönster kan jag tycka.

Klein
2020-01-16, 08:50
Så vad bestod måltiderna av?

King Grub
2020-01-16, 08:57
Vad de ville. De instruerades uttryckligen att fortsätta äta som vanliga kost, bara på andra tider. Ingen kalorirestriktion heller.

Lawliet
2020-01-16, 10:08
För cirka... 5 år sedan? Körde jag IF i något år. Både på kaloribalans och även på underskott. Oftast fastade jag fram till kl 18:00 på kvällen och åt i ca 4h. Det funkade utmärkt och jag utvecklades lika bra på gym osv. Enklare att deffa. Sparar tid under dagen då man lägger mindre tid på att förbereda måltider och all overhead runt att fixa / äta ofta.
Mådde även bra under den tiden och nu efteråt känner jag att jag om något har högre metabolism än innan. Myter om att allt man äter sent på kvällen / innan läggdags bara lagras in som fett eller markant bidrar till en negativ fett/muskelfördelning på kroppen ignorerar jag bara nu när jag ser sådana påståenden. Jag hade inga problem att nå 6% BF genom att äta hela dagens intag direkt innan läggdags.

Kul att se at IF även har dessa andra positiva fördelar på hälsan. Jag vill minnas at Martin Berkhan nämnde lite sådant, när jag läste på om IF innan jag hoppade på det.

Anledningar nu som bidrar till att jag inte längre kör IF är att jag helt enkelt nu har så hög förbränning att jag måste börja trycka i mig saker direkt på dagen för att klara uppfylla mina 4000 kcal. Samt att jag börjat träna på morgonen, och att det finns vissa fördelar med att tajma in en större del av sitt intag av speciellt kolhydrater efter hård träning.

Hade jag haft en mer inaktiv livsstil, samt tränat på kvällen, hade jag definitivt fortfarande kört IF.

Melker2
2020-01-16, 10:09
Lite märkligt val av fastefönster kan jag tycka.
Ramadan...

mij82
2020-01-16, 11:41
Om jag tolkar rätt så bör det funka att gå upp 5.30 äta nåt innan 06.00 för att sen fasta fram till 20.00 och då återigen äta?

King Grub
2020-01-16, 11:58
De åt vid soluppgång och solnedgång.

PureWhey
2020-01-16, 12:13
Lite segt att bo i till exempel Kiruna då.

Aristocrat
2020-01-16, 12:13
Spännande! Tycker IF fungerar otroligt effektivt för en som sällan har aptit på morgonen för mer än kaffe. Blir aldrig att man går omkring och är hungrig under en deff då man kan äta från 12-13 till 20-21 på kvällen

King Grub
2020-01-16, 12:20
Spännande! Tycker IF fungerar otroligt effektivt för en som sällan har aptit på morgonen för mer än kaffe. Blir aldrig att man går omkring och är hungrig under en deff då man kan äta från 12-13 till 20-21 på kvällen

Det där är dock något helt annat än i den här studien.

Aristocrat
2020-01-16, 12:21
Det där är dock något helt annat än i den här studien.

Oj, missade tidsintervallen :smash:
Fortfarande intressant studiedock!

Lawliet
2020-01-16, 13:19
Synd att studien inte gjordes med ett intervall som är mer likt de vanliga upplägg som de flesta IF-are kör på. Vilket brukar vara att fasta hela morgonen och dagen, för att sedan bryta fastan på kvällen. Detta gör det mycket lättare att få en mycket längre fasteperiod då man sover under stor del av den.

EDIT: såklart är de stora massor religiösa ramadan fastare en större mängd, menar främst då oss som "kör IF" av andra anledningar

Som extremast körde jag 22h fasta och 2 timmar av mycket ätande, rätt så sent på kvällen ;)

geoff
2020-01-16, 13:35
Synd att studien inte gjordes med ett intervall som är mer likt de vanliga upplägg som de flesta IF-are kör på. Vilket brukar vara att fasta hela morgonen och dagen, för att sedan bryta fastan på kvällen. Detta gör det mycket lättare att få en mycket längre fasteperiod då man sover under stor del av den.
Sover man inte lika stor del av fasteperioden oavsett om man börjar eller avslutar den med att sova? Rent intuitivt så borde man bli hungrigare ju längre det är sedan man sist åt, och då borde det vara skönare att sova bort den jobbigaste, avslutande, delen. Bara teoretiserar .. i praktiken kanske rätt många har naturligt nedsatt aptit på morgonen, och desto mer cravings på kvällen. När jag själv har gått på kaloriunderskott så kör jag alltid endast en protein-shake på morgonen och spar kalorier till senare på dagen. Undviker dock alltid att äta sent på kvällen.

Lawliet
2020-01-16, 15:51
Sover man inte lika stor del av fasteperioden oavsett om man börjar eller avslutar den med att sova? Rent intuitivt så borde man bli hungrigare ju längre det är sedan man sist åt, och då borde det vara skönare att sova bort den jobbigaste, avslutande, delen. Bara teoretiserar .. i praktiken kanske rätt många har naturligt nedsatt aptit på morgonen, och desto mer cravings på kvällen. När jag själv har gått på kaloriunderskott så kör jag alltid endast en protein-shake på morgonen och spar kalorier till senare på dagen. Undviker dock alltid att äta sent på kvällen.

När man väl kommit in i det, och lärt sig att skilja på "hunger" som bara är tom mage, och riktig energibrist så är det inga problem. Jag brukar vara som mest produktiv och alert under en dag som jag fastar helt, för att sedan bli väldigt seg och sömnig när jag äter på kvällen (passar bra innan läggdags). Detta gäller även om jag skulle äta ett maffigt mål till frukost eller lunch, det sänker min energi drastiskt efteråt. Om jag skulle försöka nån slags form av IF som är att äta det mesta direkt när dagen börjar, skulle jag inte orka göra mycket efter det.

Så personligen väljer jag att fasta fram tills kvällen, och det verkar även vara det vanligaste upplägget.

EDIT:
Och för att tillägga, så skulle ett upplägg då du äter en tidig frukost innan soluppgång, för att sedan fasta, och sedan äta på kvällen, lägga din sömnperiod i ätfönstret och inte fastan. Ovan jämför jag endast upplägg då sömnen fortfarande befinner sig i faste-perioden, men antingen först eller sist.

Whizzlarn
2020-01-16, 17:38
Är det inte bättre att äta "på dagen"?

Vad jag förstått det som så är det optimalt att äta från att solen går upp och sen ha ett födo-fönster i 9 timmar.

Alltså första målet mat vid ~07-08:00 och sen sista vid 16-17:00.

King Grub
2020-01-16, 17:44
Det fungerar inte i en Ramadanstudie.

derko
2020-01-16, 17:51
Nu dricker jag väldigt mycket light drycker, men jag får inte "traditionell" hungerkänsla. Jag märker av att jag äter lite då jag får enormt kort stubin och kan brinna av för minsta lilla sak. *grr27*

Ola Wallengren
2020-01-16, 18:30
såklart är de stora massor religiösa ramadan fastare en större mängd...

Det borde inte vara omöjligt att jämföra cancer/diabetet incidensen hos de som strikt ramadanfastat större delen av sitt liv med de som inte gjort det.
Finns det en tydlig effekt borde det synas då.

skyffelmördarn
2020-01-16, 22:02
Varför är det så bra för kroppen att fasta när vi är jägare i grunden?

LunaSpice
2020-01-16, 22:10
Varför är det så bra för kroppen att fasta när vi är jägare i grunden?

Kropppen har system för att vi ska kunna vara funktionella även under längre period av att inte äta.

Langster
2020-01-16, 22:50
Varför är det så bra för kroppen att fasta när vi är jägare i grunden?

Om det nu är så att vi är jägare i grunden så bör vi vara anpassade till långa fasteperioder. Predatorer i naturen misslyckas väldigt ofta med sin jakt och får gå hungriga resten av dagen. Ju hungrigare desto mer kopplas jaktinstinkten in. Man skulle ju dra paralleller till den mentala skärpa och den uppiggande effekt många får av fasta.
Betande djur däremot är ju anpassade för att äta konstant.

Troligtvis är vi något mellanting.

skyffelmördarn
2020-01-17, 00:50
Om det nu är så att vi är jägare i grunden så bör vi vara anpassade till långa fasteperioder. Predatorer i naturen misslyckas väldigt ofta med sin jakt och får gå hungriga resten av dagen. Ju hungrigare desto mer kopplas jaktinstinkten in. Man skulle ju dra paralleller till den mentala skärpa och den uppiggande effekt många får av fasta.
Betande djur däremot är ju anpassade för att äta konstant.

Troligtvis är vi något mellanting.

Fast det är ju av en "normal" fasta, dvs ett klassiskt 8 timmars fönster.

Den här fastan som det pratas om i studien tror jag inte många skulle uppleva som direkt trevlig. Att jaga på det till fots med spjut skulle ju vara direkt farligt tänker jag mig.

Langster
2020-01-17, 08:59
Fast det är ju av en "normal" fasta, dvs ett klassiskt 8 timmars fönster.

Den här fastan som det pratas om i studien tror jag inte många skulle uppleva som direkt trevlig. Att jaga på det till fots med spjut skulle ju vara direkt farligt tänker jag mig.

Huh, ”normal” fasta är ju 16 timmar utan mat i studien var den runt 14 timmar. Inga problem för människa att gå ut och jaga efter 16 timmars fasta, inte efter 32 timmar heller för den delen.
16-24 timmar fasta är enligt mig rätt trevligt och inget som påverkar min motorik eller mentala kapacitet negativt.

Kul att du i princip utgår från att man blir en snubblande idiot om man inte äter på 14 timmar...

Shotdowninflames
2020-01-17, 10:29
I muslimska länder som jag besökt ser man samma skräpmatskultur som ”överallt” annars, förutom att pepperonin på pizzan är av nöt eller kalkon. En poäng med ätmönstret under ramadan är att de flesta äter nog måltiderna hemma och då mest traditionell mat kan man gissa. När de är ute på stan och är exponerade för junket så äter de inte.

Problemet ut folkhälsoperspektiv i muslimska länder är väl att 11 månader per år är det inte ramadan. Studien kollade bara hälsomarkörer före, i slutet och en vecka efter fastemånaden. Folkhälsa handlar om hur folk sköter sina liv 12 månader per år.

skyffelmördarn
2020-01-19, 18:35
Huh, ”normal” fasta är ju 16 timmar utan mat i studien var den runt 14 timmar. Inga problem för människa att gå ut och jaga efter 16 timmars fasta, inte efter 32 timmar heller för den delen.
16-24 timmar fasta är enligt mig rätt trevligt och inget som påverkar min motorik eller mentala kapacitet negativt.

Kul att du i princip utgår från att man blir en snubblande idiot om man inte äter på 14 timmar...

Tror det är en minoritet som inte blir det.

xan
2020-01-19, 18:56
14 timmar utan mat är ingenting. Man kan bli lite irriterad och spänd, men rent fysiskt så fungerar man som vanligt. Att fasta under dagen och träna hårt är absolut inga problem. Klyschor som "frukost är det viktigaste målet för då har kroppen varit i svält", "man måste äta varannan timma" osv är moderna påhitt. När människoarter var jägare och samlare (5 milj år) och var ute på äventyr hade man knappast med sig en rullande buffévagn som man åt från med jämna mellanrum.

skyffelmördarn
2020-01-19, 20:32
14 timmar utan mat är ingenting. Man kan bli lite irriterad och spänd, men rent fysiskt så fungerar man som vanligt. Att fasta under dagen och träna hårt är absolut inga problem. Klyschor som "frukost är det viktigaste målet för då har kroppen varit i svält", "man måste äta varannan timma" osv är moderna påhitt. När människoarter var jägare och samlare (5 milj år) och var ute på äventyr hade man knappast med sig en rullande buffévagn som man åt från med jämna mellanrum.

Jag talar så klart inte av egen erfarenhet då jag kan gå dagar utan att behöva äta, men vi har nog alla en nära vän eller känner någon som "måste stanna och äta" när man är ute och gör något eller någon som blir smått personlighetsförändrad när denna inte fått mat.

Det har väl till och med gjorts en hel reklamkampanj om det från Snickers? "Du är inte dig själv när du är hungrig"

Sen vad man klarar av om man verkligen behöver är ju en annan sak.

exevision
2020-01-19, 20:46
Hur står detta mot att man bör äta under dagen? Medans det är ljust.

KAR340
2020-01-20, 10:28
Väldigt intressant ämne. Har själv kört denna typ av IF en period för att gå ned i vikt, passade mig perfekt som inte är hungrig på morgonen och gärna vill äta mig riktigt mätt när jag väl äter sen. Min fru är dock raka motsatsen och är inte rolig att ha att göra med om hon inte får frukost omgående när hon går upp :d Så vem det passar är nog ganska personligt.
Har dock aldrig kört det ihop med styrketräning. Tänker spontant att det borde vara väldigt jobbigt (om inte omöjligt?) att få i sig tillräckligt med kalorier och protein under bara 4h för en hel aktiv dag inklusive ett hårt gympass, låt säga 4000 Kcal för att säga nått. Förutsatt att man vill äta någorlunda nyttigt. Får ju dra i sig 2 pizzor för att ens komma i närheten..?
Ni som säger att det fungerat utmärkt även när ni gymmar, pratar vi bara under deff då eller hur bar ni er åt??

xan
2020-01-20, 20:04
Väldigt intressant ämne. Har själv kört denna typ av IF en period för att gå ned i vikt, passade mig perfekt som inte är hungrig på morgonen och gärna vill äta mig riktigt mätt när jag väl äter sen. Min fru är dock raka motsatsen och är inte rolig att ha att göra med om hon inte får frukost omgående när hon går upp :d Så vem det passar är nog ganska personligt.
Har dock aldrig kört det ihop med styrketräning. Tänker spontant att det borde vara väldigt jobbigt (om inte omöjligt?) att få i sig tillräckligt med kalorier och protein under bara 4h för en hel aktiv dag inklusive ett hårt gympass, låt säga 4000 Kcal för att säga nått. Förutsatt att man vill äta någorlunda nyttigt. Får ju dra i sig 2 pizzor för att ens komma i närheten..?
Ni som säger att det fungerat utmärkt även när ni gymmar, pratar vi bara under deff då eller hur bar ni er åt??

4000 kcal är ju bokstavligen dubbelt så mycket som genomsnittet, så det är klart att det blir jobbigt att få i sig det på 4 timmar. Men för de flesta så kan man ju få i sig 2000-2500 på 2 stora måltider per dag (1 tidig morgon, 1 sen kväll enligt Ramandan).

Klassiska "gympass" bränner f.ö inte mycket kalorier alls, det är i sådana fall om man sysslar mycket med konditionsträning.

Helgehorse
2020-01-21, 13:51
Är det inte bättre att äta "på dagen"?

Vad jag förstått det som så är det optimalt att äta från att solen går upp och sen ha ett födo-fönster i 9 timmar.

Alltså första målet mat vid ~07-08:00 och sen sista vid 16-17:00.

Det bästa är väll att äta på dagtid ja? När det är ljust ute. Skrivits om det en del har jag för mig.

xan
2020-01-22, 15:37
Det bästa är väll att äta på dagtid ja? När det är ljust ute. Skrivits om det en del har jag för mig.

Ja, men jag skulle tippa på att periodisk fasta har fördelar även om man fastar som i denna Ramadan-studie.

Jompi
2020-02-05, 20:05
Tror det är en minoritet som inte blir det.

Blir du det så är du troligtvis sjuk eller har en sviktande hälsa.

Att prestera 1 , 3, 7 eller rent av 10 dygn utan mat är i regel inget problem alls. Många upplever dessutom att de är mer skärpta än vanligt.

Armed Dingo
2020-02-05, 20:13
Blir du det så är du troligtvis sjuk eller har en sviktande hälsa.

Att prestera 1 , 3, 7 eller rent av 10 dygn utan mat är i regel inget problem alls. Många upplever dessutom att de är mer skärpta än vanligt.

Jag vet inte hur du fungerar, men jag kan inte somna om jag inte ätit på hela dagen. Och jag tänker mig stora problem med att prestera om jag inte sovit på flera dagar. Jag tror inte merparten folk kan gå utan mat överhuvudtaget i mer än 3 dagar utan att det tär på dom.

Agitator
2020-02-05, 20:24
Jag vet inte hur du fungerar, men jag kan inte somna om jag inte ätit på hela dagen. Och jag tänker mig stora problem med att prestera om jag inte sovit på flera dagar. Jag tror inte merparten folk kan gå utan mat överhuvudtaget i mer än 3 dagar utan att det tär på dom.

Det är för att du inte vant dig att vara utan mat en längre period. Inget du kan programera om på en första veckas fastande.

Helgehorse
2020-02-06, 11:45
Om man hade bytt tiderna och ätit måltiderna när det är ljust istället för mörkt ute, Hade man inte fått ännu bättre resultat då?

Jompi
2020-02-17, 22:41
Jag vet inte hur du fungerar, men jag kan inte somna om jag inte ätit på hela dagen. Och jag tänker mig stora problem med att prestera om jag inte sovit på flera dagar. Jag tror inte merparten folk kan gå utan mat överhuvudtaget i mer än 3 dagar utan att det tär på dom.

Du får prova och återkomma. :)

CalleP
2020-02-18, 20:55
Låter ju nästan för bra för att vara sant, skyddar mot alla välfärdssjukdomar?

d1anny2
2020-02-19, 11:12
Låter ju nästan för bra för att vara sant, skyddar mot alla välfärdssjukdomar?Det värsta av allt: det verkar hyfsat enkelt och sånt man kan göra själv.
Noooooo.....

CalleP
2020-02-19, 14:25
Det värsta av allt: det verkar hyfsat enkelt och sånt man kan göra själv.
Noooooo.....

Lite så ja... :D