handdator

Visa fullständig version : Hur noga måste man vara?


Slartibartfast
2020-01-10, 20:31
Jag är 40 år gammal nu och börjar bli lönnfet.

Jag har ätit mera godis och chips dom senaste åren, vilket i vanliga fall kanske vore boven, men jag har inte gått upp i vikt. Jag har bara blivit fetare.

Kan man äta godis och chips utan att bli fetare, förutsatt att man inte går upp i vikt? Som jag ser det borde det inte vara nån skillnad. Om jag är i energibalans på säg 2500 kcal, och jag prickar alla mina macros, borde det inte vara nån skillnad om jag får 200 dagliga kcal från skitmat eller havregryn?

Kort sagt, finns det nåt att vinna på att skippa chips och godis om man vill vara rippad? Jag bifogar dagsformen för 10 år sedan. Det är typ här jag vill vara. Och äta godis.

Animalisk
2020-01-10, 20:41
Bifoga aktuell dagsform tack, blir svårt att komma med en konklusion annars!

Snygg gårdagsform *flex*

Klein
2020-01-10, 21:11
Det är väl bara att göra vad vetenskapen säger. Förlägg största delen av energiintaget på förmiddagen och ta en daglig promenad på 40 minuter så optimerar du din metabola hälsa. I mitt fall verkar det inte spela någon roll om jag äter skräp då och då eller inte. Det viktiga är dygnsrytmen och vardagsmotionen.

Slartibartfast
2020-01-10, 21:41
Förlägg största delen av energiintaget på förmiddagen och ta en daglig promenad på 40 minuter så optimerar du din metabola hälsa.

Källa på detta?

Jag äter ca 1/4 av dagens energi kring 22 på kvällen, vilket säkert inte är optimalt, men borde inte vara nåt problem heller.

Sover ganska skit, vilket med all sannolikhet är en av dom största orsakerna till min fallerande kroppskomposition. Det kan jag inget åt dock.

En studie från 2010 visade att 5,5 timmars sömn varje natt gav en ökad muskelförlust på 60 procent och en minskad fettförlust på 55 procent jämfört med en grupp som fick sova 8,5 timmar varje natt - Forma Kroppen

Anders The Peak
2020-01-11, 10:26
Tror att du behöver vara mer noggrann med kost och träning jämfört i unga år. Den sämre formen smyger sig sakta på långsamt och relativt obemärkt och över tid om du inte är observant, vilket du visar att du är med det här inlägget, kan det sluta illa formmässigt.

Vi undrar ofta varför människor kan bli riktigt obesa och varför de inte har tagit tag i situationen.


De märker inte av det eftersom det är ofta en mycket långsam process.

https://www.dietdoctor.com/wp-content/uploads/2011/10/fit2fat2fit.jpg

PureWhey
2020-01-11, 10:35
När jag var i min bästa form för typ 3 årsedan käkade jag godis dagligen. Chips lite mer sällan då det ej är en favorit.

TheOne1994
2020-01-11, 11:29
När jag var i min bästa form för typ 3 årsedan käkade jag godis dagligen. Chips lite mer sällan då det ej är en favorit.

mängd och sort ? Jag äter oxå "godis" varje dag...i form av mörk choklad om det nu räknas :)

PureWhey
2020-01-11, 18:04
mängd och sort ? Jag äter oxå "godis" varje dag...i form av mörk choklad om det nu räknas :)

Runt 150gr glukosbaserat godis av olika slag, nappar etc.

Slartibartfast
2020-01-11, 18:27
Tror att du behöver vara mer noggrann med kost och träning jämfört i unga år. Den sämre formen smyger sig sakta på långsamt och relativt obemärkt och över tid

Men det är väl för att folk går upp i vikt?

Mera noggrann på vilket sätt?

Jag vet ju också att ens hormonprofil är sämre när man är 40 än 20 så ration muskeluppbyggnad/fettinlagring på ett givet energiintag är sämre ju äldre man blir.

Men fråga är: Är det godiset som gör detta? Min tanke är nej. Tjänar jag nåt på att skippa godiset? Varför isf?

Sverker
2020-01-11, 19:41
Nu låter jag som en mamma. Men godis är en lyx och man äter det bara någon gång i veckan. Du var säkert mer aktiv tidigare i livet så ditt godis var bara extra lättätna kalorier för att kunna hålla kroppsvikten. Vi som är äldre sover färre timmar.

Du står på toppen i din träningskarrier nu men kroppen kommer inte att hålla för samma träning som tidigare. Vill du fortsätta njuta av godis bör du kanske börja med någon konditionsidrott nu.

Slartibartfast
2020-01-11, 20:18
Nu låter jag som en mamma. Men godis är en lyx och man äter det bara någon gång i veckan. Du var säkert mer aktiv tidigare i livet så ditt godis var bara extra lättätna kalorier för att kunna hålla kroppsvikten. Vi som är äldre sover färre timmar.

Du står på toppen i din träningskarrier nu men kroppen kommer inte att hålla för samma träning som tidigare. Vill du fortsätta njuta av godis bör du kanske börja med någon konditionsidrott nu.

Jag tränar ca 25% mera styrka och 75% mer konditionsträning nu än när jag var i bäst form. För 10 år sen låg jag på soffan och gymmade tre pass i veckan. jag har även tänkt att det kanske är konditionsträningen som gjort mig fetare. Den hjälper ju inte iaf, pga interferensen.

Jag förstår fortfarande inte hur 200kcal från godis gör en fetare än 200kcal från havregryn? Vad är mekanismerna? Och som sagt handlar inte detta om att ”hålla kroppsvikten”. Sånt har amatörer problem med. Jag kan reglera min kroppsvikt till 100% utan ansträngning. skulle jag gå upp i vikt är det ju inget problem alls att man blir fetare. då är det ju bara logiskt.

KoloKille
2020-01-12, 07:53
Jag tränar ca 25% mera styrka och 75% mer konditionsträning nu än när jag var i bäst form. För 10 år sen låg jag på soffan och gymmade tre pass i veckan. jag har även tänkt att det kanske är konditionsträningen som gjort mig fetare. Den hjälper ju inte iaf, pga interferensen.

Jag förstår fortfarande inte hur 200kcal från godis gör en fetare än 200kcal från havregryn? Vad är mekanismerna? Och som sagt handlar inte detta om att ”hålla kroppsvikten”. Sånt har amatörer problem med. Jag kan reglera min kroppsvikt till 100% utan ansträngning. skulle jag gå upp i vikt är det ju inget problem alls att man blir fetare. då är det ju bara logiskt.

Nu är jag ingen expert men det blir väl mätbart men inte märkbart. Socker ,som godis är fullproppat av, höjer insulinnivåerna markant jämfört med havregryn och höjer därmed fettinlagringen samtidigt som det hämmar fettförbränningen. Men det är nog inget man märker av på 200kcal. Någon får rätta mig om jag har fel.

KoloKille
2020-01-12, 07:58
Tror att du behöver vara mer noggrann med kost och träning jämfört i unga år. Den sämre formen smyger sig sakta på långsamt och relativt obemärkt och över tid om du inte är observant, vilket du visar att du är med det här inlägget, kan det sluta illa formmässigt.

Vi undrar ofta varför människor kan bli riktigt obesa och varför de inte har tagit tag i situationen.


De märker inte av det eftersom det är ofta en mycket långsam process.

https://www.dietdoctor.com/wp-content/uploads/2011/10/fit2fat2fit.jpg

Enligt någon säkert mycket tillförlitlig dokumentär jag såg för några år sedan överäter man i snitt 20-30 kcal per dag eller något sådant. Slår man ut det över åren verkar det stämma ganska bra faktiskt. Över 10 år blir det en viktuppgång på ungefär 10 kg, vilket nog stämmer bra. Tränar man inte lika mycket blir det en ännu värre ackumulerad effekt.

CalleP
2020-01-12, 22:13
Har lite frågor till dig Slarti!
Hur mycket tror du hade behövt gå ner för att få snarlik form?
Har du tappat något I styrka under denna tiden?

Klein
2020-01-12, 22:54
Källa på detta?

Jag äter ca 1/4 av dagens energi kring 22 på kvällen, vilket säkert inte är optimalt, men borde inte vara nåt problem heller.

Sover ganska skit, vilket med all sannolikhet är en av dom största orsakerna till min fallerande kroppskomposition. Det kan jag inget åt dock.

- Forma Kroppen

Grub har postat en massa studier angående tajming av födointag. Inga av dessa studier är utförda på vältränade unga män men det verkar stämma bra på medelålders överviktiga personer.

Sömnen är säkerligen ett stort problem i ditt fall. Jag upplever att mina benmuskler i synnerhet förtvinar i perioder när jag inte sover regelbundet och väl.

-squat-
2020-01-12, 23:15
Källa på detta?

Jag äter ca 1/4 av dagens energi kring 22 på kvällen, vilket säkert inte är optimalt, men borde inte vara nåt problem heller.

Sover ganska skit, vilket med all sannolikhet är en av dom största orsakerna till min fallerande kroppskomposition. Det kan jag inget åt dock.

- Forma Kroppen

https://i.imgur.com/qaBnd41.jpg

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238213

Slartibartfast
2020-01-13, 08:50
Har lite frågor till dig Slarti!
Hur mycket tror du hade behövt gå ner för att få snarlik form?
Har du tappat något I styrka under denna tiden?

Hade nog behövs plocka 2-3kg till för att få fram rutorna på samma sätt. Allt annat skulle dock då vara ännu mera rippat än på bilden. Jag har inget fett alls nån annanstans än på magen/lovehandles.

Jag har tappat kanske 5-8% i bänkpress t.ex. Men det är svårt att säga säkert.

Slartibartfast
2020-01-13, 08:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=238213

Thanks! :thumbup:

Mats J
2020-01-13, 09:38
Du har ju ändrat träningen senaste åren, kan inte det påverkat att du helt enkelt tappat lite muskler. Jag fyller snart 47 och har inga problem att hålla samma form som när jag var 30, men jag har jäkligt svårt att hålla samma vikt som då. Jag väger flera kg mindre nu än då. Hur gärna jag än vill tro att den träning jag gör nu(pga skador) ska vara lika bra/bättre än den tunga träningen jag gjorde tidigare så är den tyärr inte lika effektiv eftersom jag väger mindre.

King Grub
2020-01-13, 09:39
Hade nog behövs plocka 2-3kg till för att få fram rutorna på samma sätt. Allt annat skulle dock då vara ännu mera rippat än på bilden. Jag har inget fett alls nån annanstans än på magen/lovehandles.


Låter som åldersrelaterad omfördelning av kroppsfettet. Hårdare på ben och armar och fettet har lagt sig kring midjan istället. Händer de flesta män. Man måste träna mer och/eller äta mindre när man blir äldre, annars blir man fetare kring midjan även vid en viss kaloribalans.

Slartibartfast
2020-01-13, 09:57
Du har ju ändrat träningen senaste åren, kan inte det påverkat att du helt enkelt tappat lite muskler. Jag fyller snart 47 och har inga problem att hålla samma form som när jag var 30, men jag har jäkligt svårt att hålla samma vikt som då. Jag väger flera kg mindre nu än då. Hur gärna jag än vill tro att den träning jag gör nu(pga skador) ska vara lika bra/bättre än den tunga träningen jag gjorde tidigare så är den tyärr inte lika effektiv eftersom jag väger mindre.

Ja, jag kan ju också vara lika hård på magen som för 10 år sedan, men jag kommer vara 3 kg lättare då också, och det vill jag ju inte :(

Hålla samma hårdhet är ju fortfarande inget problem, men man hamnar att gå ner mer och mer i vikt.

Slartibartfast
2020-01-13, 10:01
Låter som åldersrelaterad omfördelning av kroppsfettet. Hårdare på ben och armar och fettet har lagt sig kring midjan istället. Händer de flesta män. Man måste träna mer och/eller äta mindre när man blir äldre, annars blir man fetare kring midjan även vid en viss kaloribalans.

Faaaakkkk *gah!*

Jag byggde 95% av mina ben-gains på 3-5 set i veckan. Nu kör jag 17,5 set i veckan. *screwy*

xan
2020-01-14, 20:56
Ät mindre kolhydrater från pasta/ris/potatis/bröd de dagar du får i dig mycket kolhydrater från godis och chips. Käkar du 3hg godis får du i dig typ 1000 kcal och nästan allt från kolhydrater (sockerarter), så då behöver du inga mer kolhydrater den dagen. Har jag frossat brukar jag se till att bara äta protein + grönsaker resten av dagen.

MaxTheMarketer
2020-01-15, 00:42
Ät mindre kolhydrater från pasta/ris/potatis/bröd de dagar du får i dig mycket kolhydrater från godis och chips. Käkar du 3hg godis får du i dig typ 1000 kcal och nästan allt från kolhydrater (sockerarter), så då behöver du inga mer kolhydrater den dagen. Har jag frossat brukar jag se till att bara äta protein + grönsaker resten av dagen.

Jag brukar räkna på att choklad/godis/chips ger 500 kcal per 100 g i snitt vilket betyder att efter 200 g har du alltså käkat din 40-50 % av ditt dagliga behov redan(!).

Har nog aldrig hittat något riktigt gott som var under 500 kcal/100 g. Ska vara daimtårta en gång i tiden som "bara" hade 416 kcal/100 g men tror det har gått upp nu.

Så 3 hg godis borde vara närmare 1200-1500 kcal.

Slartibartfast
2020-01-15, 09:41
Ät mindre kolhydrater från pasta/ris/potatis/bröd de dagar du får i dig mycket kolhydrater från godis och chips. Käkar du 3hg godis får du i dig typ 1000 kcal och nästan allt från kolhydrater (sockerarter), så då behöver du inga mer kolhydrater den dagen. Har jag frossat brukar jag se till att bara äta protein + grönsaker resten av dagen.

Givetvis gör man så :) Godis + protein +grösaker den dagen. :thumbup:

PureWhey
2020-01-15, 09:48
Jag brukar räkna på att choklad/godis/chips ger 500 kcal per 100 g i snitt vilket betyder att efter 200 g har du alltså käkat din 40-50 % av ditt dagliga behov redan(!).

Har nog aldrig hittat något riktigt gott som var under 500 kcal/100 g. Ska vara daimtårta en gång i tiden som "bara" hade 416 kcal/100 g men tror det har gått upp nu.

Så 3 hg godis borde vara närmare 1200-1500 kcal.

Biltong / beef jerky med god kryddning :thumbup:

Per 100 g:
Beef jerky:

Energi kJ/Kcal 1259/298, kolhydrater 6,3 g, (varav socker) 3,8 g, protein 60 g, fett 4 g, (varav mättade fettsyror) 1,9 g, fibrer 3,2 g, salt 4,2 g.

Biltong Piri Piri:

Energi kJ/kcal 1113/263, protein 58,4g, kolhydrat 0,3g, (varav socker) 0,3g, fett 3,1g, (varav mättade fettsyror) 0,8g, fibrer 1,9g, natrium 2,24g

sumialic
2020-01-15, 10:18
Jag brukar räkna på att choklad/godis/chips ger 500 kcal per 100 g i snitt vilket betyder att efter 200 g har du alltså käkat din 40-50 % av ditt dagliga behov redan(!).

Har nog aldrig hittat något riktigt gott som var under 500 kcal/100 g. Ska vara daimtårta en gång i tiden som "bara" hade 416 kcal/100 g men tror det har gått upp nu.

Så 3 hg godis borde vara närmare 1200-1500 kcal.

Endast godis med fett har en kalorimängd på mer än 400 per 100 g. Glukosbaserat godis såsom nappar och sega råttor ligger på ca 350 kcal.

Livet
2020-01-15, 10:18
Biltong / beef jerky med god kryddning :thumbup:

Per 100 g:
Beef jerky:

Energi kJ/Kcal 1259/298, kolhydrater 6,3 g, (varav socker) 3,8 g, protein 60 g, fett 4 g, (varav mättade fettsyror) 1,9 g, fibrer 3,2 g, salt 4,2 g.

Biltong Piri Piri:

Energi kJ/kcal 1113/263, protein 58,4g, kolhydrat 0,3g, (varav socker) 0,3g, fett 3,1g, (varav mättade fettsyror) 0,8g, fibrer 1,9g, natrium 2,24g

Gör du eget eller köper du färdigt?

Prost
2020-01-15, 12:45
Gör du eget eller köper du färdigt?

Gissar på att han köpt från Bulkpowders.. ;-)

Livet
2020-01-15, 13:07
Gissar på att han köpt från Bulkpowders.. ;-)

Med tanke på att makros vad så tydligt specificerat var det ganska självklart inser så här i efterhand :smash:

Wrista
2020-01-15, 18:57
Intressant tråd. Har tänkt mycket på detta. Jag älskar godis och chips. Jag ha oftast koll på ungefär hur mycket jag äter. Jag kan äta en mindre portion till middagen eller skippa kvällsmålet bara för att stoppa i mig en påse godis till en film på kvällen. Vad spelar det för roll egentligen? Får jag sämre återhämtning? Jag får i mig 2ggr protein per kg kroppsvikt. Jag är inte hungrig och orkar ändå träna styrka och kondition 7 dagar i veckan.

EagleEye
2020-01-16, 06:21
Hunger är bara en känsla. Det kan man helt ignorera. Det är vad jag lärt mig här.

SHH
2020-01-16, 15:04
Hunger är bara en känsla. Det kan man helt ignorera. Det är vad jag lärt mig här.

Aldrig förstått mig på det där. Det gör det väl inte mindre jävligt bara för att det är en känsla, eller?
''Självmordsångest? Vem fan bryr sig? Det är ju bara en känsla!''

sumialic
2020-01-16, 16:59
Aldrig förstått mig på det där. Det gör det väl inte mindre jävligt bara för att det är en känsla, eller?
''Självmordsångest? Vem fan bryr sig? Det är ju bara en känsla!''

Man kan öva upp sin förmåga att agera på känslor. Att vara hungrig kan alltså få dig att vilja mörda folk eller så kan det vara en fis i havet.

SHH
2020-01-17, 00:19
Man kan öva upp sin förmåga att agera på känslor. Att vara hungrig kan alltså få dig att vilja mörda folk eller så kan det vara en fis i havet.

Fast.. det är väl ändå en viss skillnad? Då är det väl bättre att skriva så med en gång anser jag.

Annars tycker jag det låter sjukt efterblivet. En känsla är inte 'bara' en känsla. En känsla kan begränsa ens liv något djävulskt.

Kaalle
2020-01-17, 04:11
Beror ju på, om man går för lågt med kalorierna så blir det mer än bara hunger det blir obehagligt och obekvämt. Men vanlig hunger kommer och går och man kan definitivt lära sig att tackla den.

Whizzlarn
2020-01-17, 20:30
Fast.. det är väl ändå en viss skillnad? Då är det väl bättre att skriva så med en gång anser jag.

Annars tycker jag det låter sjukt efterblivet. En känsla är inte 'bara' en känsla. En känsla kan begränsa ens liv något djävulskt.

Det finns hunger och "hunger" också.

T.ex. är du van att äta en viss tid kan du bli hungrig men du är inte hungrig "på riktigt".

Och man vänjer sig ganska snabbt så man inte känner känslan. Ungefär som om du nyper dig en längre period. Först gör det ont, men sen domnar området av och man känner typ ingenting längre.

LunaSpice
2020-01-17, 22:02
Ät mindre kolhydrater från pasta/ris/potatis/bröd de dagar du får i dig mycket kolhydrater från godis och chips. Käkar du 3hg godis får du i dig typ 1000 kcal och nästan allt från kolhydrater (sockerarter), så då behöver du inga mer kolhydrater den dagen. Har jag frossat brukar jag se till att bara äta protein + grönsaker resten av dagen.

Exakt så gör jag. De dagar jag vrålsvullar i lösgodis så äter jag bara protein, fett och grönsaker resten av dagen.

Diomedea exulans
2020-01-17, 22:07
Hunger är bara en känsla. Det kan man helt ignorera. Det är vad jag lärt mig här.

Som om jag brukar säga, själva hungern i sig är väl inte problemet, utan att man blir surare, mer okoncentrerad osv.

Cykelcykel
2020-01-18, 10:43
Som om jag brukar säga, själva hungern i sig är väl inte problemet, utan att man blir surare, mer okoncentrerad osv.

Håller med själva hungern är aldrig ett problem. Det är energibristen som blir ett

sumialic
2020-01-18, 11:57
Håller med själva hungern är aldrig ett problem. Det är energibristen som blir ett

Jag har varken utbildning eller är speciellt insatt, men energibrist låter verkligen som en myt. Tror verkligen inte kroppen får brist på energi bara för att du inte äter på ett tag. Jag fastar minst 36 timmar två dagar i veckan och det är inga som helst problem.

SHH
2020-01-18, 16:30
Det finns hunger och "hunger" också.

T.ex. är du van att äta en viss tid kan du bli hungrig men du är inte hungrig "på riktigt".

Och man vänjer sig ganska snabbt så man inte känner känslan. Ungefär som om du nyper dig en längre period. Först gör det ont, men sen domnar området av och man känner typ ingenting längre.

Mja, det är jag väl medveten om, men det var inte riktigt det jag snackade om.