handdator

Visa fullständig version : Mer svett = mer vältränad?


wallemf
2020-01-08, 17:58
Som rubriken lyder.

Jag har börjat tränat fler timmar per vecka samt mer högintensivt, och sen jag började med det så har jag väldigt mycket lättare till att svettas samt att jag svettas kopiösa mängder under mina träningspass, vilket jag tidigare inte gjort.

Finns det några samband mellan att vara "mer vältränad" och att svettas mer?

mvh,

TheDoctor
2020-01-08, 18:05
Jag har alltid svettas mycket. Så även min far ifall det är ärftligt. Går min puls över 130 så börjar flodvågen. Jag anser inte mig själv som särskilt vältränad. Utan några som helst bevis så tror jag det är genetiskt.

svenbanan
2020-01-08, 18:11
Jag har ingen koll (och orkar inte googla) på hur det vetenskapliga stödet ser ut. Men det är ju "känt sen gammalt" och rätt "allmänt vedertaget" att en adaption på träning är just att man blir effektivare på att kyla ner musklerna, eftersom det ju är ett stort problem för att kunna prestera max ifall man blir överhettad. Och svettas gör man ju just för att kunna kyla ner musklerna.

Men detta gäller ju också då rimligen i större utsträckning för konditionsidrotter, eftersom det är främst där prestationen begränsas vid högre temperaturer. Är det 30 grader varmt så springer man ju 10km flera minuter långsammare än om det är 10 grader. Ifall man ägnar sig åt sprintlöpning eller nåt i stil med att lyfta en tung vikt en repetition så presterar man snarare bättre vid 30 grader än vid 10 grader.

KoloKille
2020-01-08, 18:41
har ni aldrig stått bakom en kroppssbyggare i kön i mataffären? min empiriska erfarenhet säger att svett och muskelstorlek har ett kausalt samband

skyffelmördarn
2020-01-08, 21:51
Svettas man inte som fan av TREN?

Brofessorn
2020-01-08, 21:52
Svettas man inte som fan av TREN?

Det borde väl du veta? Du som är så grov

Anders The Peak
2020-01-08, 21:54
Kom ihåg att svettningar eller lätt att svettas för minsta lilla ofta kan härledas till att kroppen är för hårt ansatt av träningen dvs visst mått av överträning.

svenbanan
2020-01-08, 23:18
Kom ihåg att svettningar eller lätt att svettas för minsta lilla ofta kan härledas till att kroppen är för hårt ansatt av träningen dvs visst mått av överträning.

Jag har definitivt övertränat löpning, men aldrig upplevt något svettproblem. Dock blir man ju trött väldigt lätt även vid lägre intensitet om man är övertränad. Så det kan ju hända att man också börjar svettas vid lägre intensitet, men att jag helt enkelt inte märkte av det.

Eller så kanske det manifesterar sig lite annorlunda om överträningen har sitt ursprung i nån variant av styrketräning. Den typen av överträning tror jag inte jag råkat ut för. Det är ju väldigt mycket lättare hänt att man övertränar i löpning eftersom det ju är mycket mer slitsamt.

wallemf
2020-01-09, 08:16
Tack för bra respons! Ska testa att köra en de-load vecka och se vad det gör.

Annars får man väl hoppas på att man blivit mer vältränad :naughty:

Anders The Peak
2020-01-09, 08:23
Tack för bra respons! Ska testa att köra en de-load vecka och se vad det gör.

Annars får man väl hoppas på att man blivit mer vältränad :naughty:

Studier visar att din kropp får bättre förmåga att reglera kroppstemperaturen efter hand som du kommer i bättre form. Det sker genom att du svettas kraftigt så att svettpärlorna på huden närmast suger upp överflödig värme, och därmed undviker du att försämra din prestationsförmåga. Därför kommer du att uppleva att du svettas mer än en otränad person. Din inre termostat fungerar bättre.

I gengäld är kroppen motsvarande snabb när det gäller att minska svettproduktionen när kroppstemperaturen är tillbaka på cirka 37 grader. Som vältränad svettas du inte heller mer än nödvändigt, kroppen blir generellt bättre på att hålla rätt temperatur. Kort sagt: När du är i bra form svettas du mer när du tränar, men mindre alla andra tider på dagen.

David_wigren
2020-01-09, 17:47
Jag har svårt att se ett sådant samband. I sådana fall är jag väldigt otränad eftersom jag svettas nästan ingenting.

MackeJuve
2020-01-10, 15:26
Det är jag rätt säker på att det finns. Som svenbanan säger så används svettandet för att kyla ner kroppen, ju mer i form du är desto mer svettas du. Finns säkert undantag men generellt bör det vara så.

Ni får rätta mig om jag har fel men det är väl just svettandet som gör att människan är den mest uthålliga landlevande arten? Vi kan förflytta oss extremt långa sträckor i ett kör medan t.ex. en häst blir överhettad och kollapsar om den försöker med det samma.

MackeJuve
2020-01-10, 15:29
Jag har svårt att se ett sådant samband. I sådana fall är jag väldigt otränad eftersom jag svettas nästan ingenting.

Det ska visst vara individuellt. Med det menas att man inte kan säga att person X har bättre kondition än dig bara för att denne svettas mer, däremot har du sannolikt blivit bättre tränad om du börjar svettas mer.

PureWhey
2020-01-10, 15:49
Det är jag rätt säker på att det finns. Som svenbanan säger så används svettandet för att kyla ner kroppen, ju mer i form du är desto mer svettas du. Finns säkert undantag men generellt bör det vara så.

Ni får rätta mig om jag har fel men det är väl just svettandet som gör att människan är den mest uthålliga landlevande arten? Vi kan förflytta oss extremt långa sträckor i ett kör medan t.ex. en häst blir överhettad och kollapsar om den försöker med det samma.

Just hästar svettas också genom huden. T.ex. hundar svettas dock genom munnen och till viss del tassarna afaik.

MackeJuve
2020-01-10, 15:54
Just hästar svettas också genom huden. T.ex. hundar svettas dock genom munnen och till viss del tassarna afaik.

Det verkar stämma även om deras svettande inte är lika framgångsrikt som vårt. En häst skulle liksom inte klara att tillryggalägga samma avstånd under en dag som en människa. Det var ju så människan jagade förr i tiden, att man förföljde t.ex. en antilop tills det att den stupade. Riktigt dryg jävla översittarmetod egentligen :D "Fly tills du kollapsar, sen dödar vi dig".

"Ju större muskelmassa och ökad arbetstakt på hästen resulterar i mycket större värmeproduktion under träning än människor. Hästar har också mindre område hudyta i proportion till vikten för nedkylning än människor."

https://www.annathelander.se/svettning/

svenbanan
2020-01-10, 15:56
Just hästar svettas också genom huden. T.ex. hundar svettas dock genom munnen och till viss del tassarna afaik.

Jag tror inte hundar svettas via tassarna. De blir väl av med värme via ytliga blodkärl i munnen och på tassarna. Men jag tror inte de har några svettkörtlar. Såvitt jag förstått det då alltså. Men jag har ingen vovve så jag är inte helt säker.

MackeJuve
2020-01-10, 15:58
Jag tror inte hundar svettas via tassarna. De blir väl av med värme via ytliga blodkärl i munnen och på tassarna. Men jag tror inte de har några svettkörtlar. Såvitt jag förstått det då alltså. Men jag har ingen vovve så jag är inte helt säker.

Det ska så vitt jag vet enbart vara draghundar, framavlade för att vara uthålliga, som slår människan på näsan vad gäller uthållighet. Men då är det enbart i kylig temperatur och då gissar jag att svettandet inte blir lika relevant p.g.a. att man inte blir lika varm.

Langster
2020-01-10, 16:12
Feta svettas överlag mer än smala också.