handdator

Visa fullständig version : Kroppsbyggares orkning av reps


Depzon
2020-01-06, 15:39
När man ser träningsvideor med stora kroppsbyggare, där de ska köra riktigt intensivt, så verkar det ofta som att träningspartnern lyckas förmå dem att klämma ut t.ex. 15 reps när de bara skulle ha orkat 10 annars. Jag vet inte om min fysiologi är abnorm, men om jag är nära failure på 10:e repset så är det ju ingenting i världen som skulle få mig att göra flera till. Det är ju liksom stopp hur mycket man än tar i.

Å andra sidan ser man också ofta videor när de lägger ner vikten när de ser ut att ha 5-10 reps kvar i sig och ändå säger att det var jobbigt och intensivt. Lee Priest t.ex. ser ofta ut att ta det hur lugnt som helst

Vadan dessa extremer? Är det att preparaten gör att de kan träna lite hur som helst och någonstans längs vägen har perspektiven tappats bort? Eller är det jag som bara inte fattar vad sann intensitet är för nåt?

EagleEye
2020-01-06, 15:56
Det beror väl på övning också? Tar det stopp i bänkpress så kommer ju stången inte röra på sig vad man än gör men i andra övningar kan man ju börja gunga och svinga upp vikten.

Sen tror jag de skådespelar mycket för kameran också när de gör sina videos.

Diomedea exulans
2020-01-06, 19:50
Tänkte på det när jag såg Pumping Iron... Arnold ser aldrig ut att gå närmare än två reps från fail.

DiktatorN
2020-01-06, 20:44
Om man klarar 15 reps när man skulle göra 10 st så är vikten inte 10RM, svårare än så är det inte. När man failar så failar man, inget som går att göra åt det. Utan att ändra sättet du lyfter på, vilket EagleEye var inne på.

VoDaresVins
2020-01-07, 09:28
Intressant fråga som jag också undrar om det finns nån annan förklaring till.
Annars är de bara likadana som en del på gymmet. Grinar och stönar vid första rep så man tror, shit där dras en tung singel...sen tolv repetitioner senare när det ser ut och låter likadant inser man att första repetitionen kanske inte var så jobbig i alla fall.

Depzon
2020-01-07, 11:31
Ja vissa övningar är ju förvisso mer "går att hämta mer ur tanken bara man ger sig fan på det".

Men det känns som att många lever i nån sorts alternativ verklighet vad gäller reppandet, om man ska tro på vad de gör och säger. Det verkar också vanligt att de (bodybuilders, strongmen osv) pratar om "viktplattor" rent generellt snarare än vilket kiloantal viktplattan faktiskt har. Typ att de slänger på "fyra plattor" och så får det vara bra med det, så länge plattan är i någorlunda rätt dimensionsmässig storlek. Kvittar om det blir 10- eller 25-kilos.

Sen verkar de inte heller nödvändigtvis orka mindre från set till set utan de kan köra tyngre, och fler reps, allt eftersom träningspasset fortskrider.

Det är som att vikten kan vara vad som helst, allt kan vara vad som helst, och så länge man har bestämt sig för att köra på ett visst sätt så kan man också göra det, kroppen säger inte stopp någonstans. Inte heller då de råkar köra alldeles för lätt så blir det nåt dåligt av det. Haha.

Brofessorn
2020-01-07, 11:34
Jag skulle gissa att 10 reps på sitt 15RM på 200 kg i bänk är betydligt mer ansträngande för kroppen och psyket än 10 reps på ett 15RM av 40 kg. Kanske har något med det att göra.

Whizzlarn
2020-01-08, 01:28
Oftast om man har så stora muskler är det snarare "pumpen" som säger stopp enligt mig (inte för att jag varit Mr Olympia stor).

Alltså efter kanske 10 reps så svider det ordentligt och känns som muskeln kommer sprängas. Men man kan pressa ur fler om man måste. Men det svider ordentligt.

Depzon
2020-01-08, 09:21
Oftast om man har så stora muskler är det snarare "pumpen" som säger stopp enligt mig (inte för att jag varit Mr Olympia stor).

Alltså efter kanske 10 reps så svider det ordentligt och känns som muskeln kommer sprängas. Men man kan pressa ur fler om man måste. Men det svider ordentligt.

Det var ett intressant svar, helt i min smak - aspekter som man inte tänkt på förut och som låter rimliga.

Strongt för övrigt att tråden har typ lika många svar som läsningar, bra engagemang från koloiterna.