handdator

Visa fullständig version : Måste man sova som en bebis 8-9 timmar varje natt?


EagleEye
2020-01-03, 06:59
Jag tycker det är ett väldans slöseri med tid. Jag sover otroligt mycket. Men kan ändå känna mig seg på dagen.

Senaste dagarna har jag tagit koffein piller eller druckit kaffé innan träningen för att pigga upp mig då jag känt mig hängig eller sovit dåligt/lite och jag har presterat likadant som jag brukar.

Det enda negativa jag kan märka är att man ser ju trött ut, iaf jag gör det med påsar under ögonen. Kanske går det gradvis att minska sitt behov av sömn?

smerk
2020-01-03, 07:12
Jag har märkt enorm skillnad i all form av träning med prioritet på sömn, då inte bara antalet timmar utan även att lägga sig tidigt och gå upp tidigt. Utöver detta hålla kontinuitet i när man lägger sig

Bandid0
2020-01-03, 07:45
Lyssnade på en sömnforskare som sa att sover du mindre än 7 timmar så påverkar det din kropp och din hjärna negativt. Ju fler nätter desto värre blir det.

dmoller
2020-01-03, 08:22
Jag har märkt enorm skillnad i all form av träning med prioritet på sömn, då inte bara antalet timmar utan även att lägga sig tidigt och gå upp tidigt. Utöver detta hålla kontinuitet i när man lägger sig

Detta och speciellt det fetmarkerade.. sover en hel del men får sjukt mycket mera gjort pga språng i benen direkt från sängen.

Frustrator
2020-01-03, 08:48
Jag tycker det är ett väldans slöseri med tid. Jag sover otroligt mycket. Men kan ändå känna mig seg på dagen.

Senaste dagarna har jag tagit koffein piller eller druckit kaffé innan träningen för att pigga upp mig då jag känt mig hängig eller sovit dåligt/lite och jag har presterat likadant som jag brukar.

Det enda negativa jag kan märka är att man ser ju trött ut, iaf jag gör det med påsar under ögonen. Kanske går det gradvis att minska sitt behov av sömn?

Hur mycket sover du?
Har du andningsuppehåll när du sover?

skyffelmördarn
2020-01-03, 10:06
Se det såhär istället, sover du 8 timmar så får du 16 timmar som är nästan 100% där du har bra energi och orkar det du ska.

Sover du 6 timmar har du 18 timmar där du kanske är 60% vad gäller dina energinivåer och vad du kan prestera.

Så, få ut 60% av 18 timmar eller 100% av 16.

Värt att poängtera, det här spelar ju inte lika stor roll om du inte tränar utan bara har ett stillasittande jobb helt utan ansträngning. Då gör det ju ingenting om du är trött och seg hela dagen eftersom du inte behöver energin till att göra något ansträngande. Då handlar det ju mera om din hälsa, men om man tummar på sömnen så brukar det ju redan finnas andra saker man gör som inte är så optimal för sin hälsa.

Lafayette
2020-01-03, 10:33
Lyssnade på en sömnforskare som sa att sover du mindre än 7 timmar så påverkar det din kropp och din hjärna negativt. Ju fler nätter desto värre blir det.

Men King Grub sover ju 5 och verkar må rätt bra

KoloKille
2020-01-03, 10:44
Lyssnade på en sömnforskare som sa att sover du mindre än 7 timmar så påverkar det din kropp och din hjärna negativt. Ju fler nätter desto värre blir det.

samma sak gäller om man sover för länge. 7-9 timmar verkar vara bra.

Mats J
2020-01-03, 11:31
Verkar vara väldigt individuellt, jag har alltid haft perioder där jag sover extremt oroligt och max 0-4 timmar per natt, varvar med perioder där jag sover bättre. Har märkt NOLL skillnad hur träningen gått. Även när jag hade småbarn och under flera år bara sov 0-5 timmar per natt märkte jag ingen skillnad i träningen. Men jag klarar mig med lite sömn och även när jag sover bra och är ledig kan jag inte sova mer än 6-7 timmar. För mig verkar sömnen inte vara så viktig för resultaten, kosten, intensiv träning och ganska många vilodagar är viktigare. Eller så är det just det som funkat bäst pga att jag har svårt att sova?

Zupwtf
2020-01-03, 11:49
Se det såhär istället, sover du 8 timmar så får du 16 timmar som är nästan 100% där du har bra energi och orkar det du ska.

Sover du 6 timmar har du 18 timmar där du kanske är 60% vad gäller dina energinivåer och vad du kan prestera.

Så, få ut 60% av 18 timmar eller 100% av 16.

Värt att poängtera, det här spelar ju inte lika stor roll om du inte tränar utan bara har ett stillasittande jobb helt utan ansträngning. Då gör det ju ingenting om du är trött och seg hela dagen eftersom du inte behöver energin till att göra något ansträngande. Då handlar det ju mera om din hälsa, men om man tummar på sömnen så brukar det ju redan finnas andra saker man gör som inte är så optimal för sin hälsa.

Sluta kom med råd när du inte har en aning om vad du pratar om.

skyffelmördarn
2020-01-03, 12:04
Sluta kom med råd när du inte har en aning om vad du pratar om.

60% var en siffra jag tog för det är ungefär där jag känner mig när jag har sovit 6 timmar vs flera dagar med 8-9 timmar som jag utgår ifrån är mitt 100%

Det finns en miljard forskningsartiklar där ute som behandlar just ämnet sömn, själv har jag inte läst en enda utav dom; det behöver jag inte. Jag vet själv, alla kan prova helt gratis att ta en månad av sitt liv där ni medvetet sover 4-5 timmar per natt vs 8-9 och sen utvärdera.

Jag har gjort det och jag vet resultatet.

skyffelmördarn
2020-01-03, 12:07
Men King Grub sover ju 5 och verkar må rätt bra

Det är ju ett medvetet val han gör, det är ju inte för att han inte vet bättre:

https://www.styrkelabbet.se/sova-battre/

Gosti123
2020-01-03, 12:09
Hört att folk som äter keto/carnivore behöver sova mindre och vaknar alltid pigga. Bara kört keto i 6 dagar men känner mig ovanligt pigg på mornarna redan nu faktiskt, sover kanske 6-7h, förr behövde jag 8+ men var ofta ändå trött när jag vaknade.

Lafayette
2020-01-03, 12:17
Det är ju ett medvetet val han gör, det är ju inte för att han inte vet bättre:

https://www.styrkelabbet.se/sova-battre/

Det jag menade var att det var ohälsosamt under 7 timmar, jag vet att han skrivit att han vaknar av sig själv utvilad efter 5, så måste ju vara individuellt och ej ohälsosamt att inte få 7 för honom.

Decepticon
2020-01-03, 12:23
Jag är ganska okänslig för sömn inom vettiga gränser, jag blir bara tröttare och segare om jag skulle sova 8-9h. 6-7h räcker alldeles utmärkt för mig. Jag måste pissa 1-2 ggr varje natt så jag har aldrig 6-7h sammanhängde sömn men det verkar inte påverka mig. Det är som andrar varit inne på, kost och livsföring i övrig som påverkar träningen mest.

Ynglingar behöver nog lite mer sömn, men redan efter 25-30 så behöver de flesta inte lika många timmar, finns alltid undantag förstås.

Zupwtf
2020-01-03, 13:06
60% var en siffra jag tog för det är ungefär där jag känner mig när jag har sovit 6 timmar vs flera dagar med 8-9 timmar som jag utgår ifrån är mitt 100%

Det finns en miljard forskningsartiklar där ute som behandlar just ämnet sömn, själv har jag inte läst en enda utav dom; det behöver jag inte. Jag vet själv, alla kan prova helt gratis att ta en månad av sitt liv där ni medvetet sover 4-5 timmar per natt vs 8-9 och sen utvärdera.

Jag har gjort det och jag vet resultatet.

Varför jag reagerade var för att du skriver att du tappar en viss % och lät så helt säker på din sak. Det du skriver är felaktigt. Hur du känner stämmer inte för hela befolkningen.

Du skrev heller inte att det var en ungefärlig siffra du tog.

Jag vet också att man presterar sämre av att få för lite sömn men att komma med sådana siffror som du gör blir helt vilseledande för en person som inte är så insatt i ämnet.

skyffelmördarn
2020-01-03, 14:01
Varför jag reagerade var för att du skriver att du tappar en viss % och lät så helt säker på din sak. Det du skriver är felaktigt. Hur du känner stämmer inte för hela befolkningen.

Du skrev heller inte att det var en ungefärlig siffra du tog.

Jag vet också att man presterar sämre av att få för lite sömn men att komma med sådana siffror som du gör blir helt vilseledande för en person som inte är så insatt i ämnet.

Väldigt lite av allting som skrivs på internet är något du ska ta som fakta och lyssna på. Till och med noga kontrollerade studier kan visa sig vara fel.

Nu vet vi ju ganska lite om sömn så min gissning är lika bra som någon annans.

Uppdaterade min signatur för att ytterligare tillfredsställa dig.

TotteShaped4Life
2020-01-03, 16:44
Men King Grub sover ju 5 och verkar må rätt bra
Antar att det alltid kommer att finnas outliers. För majoriteten gäller de generella principerna dock.

exevision
2020-01-03, 17:26
7 timmar är bäst!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151911

Diomedea exulans
2020-01-03, 17:26
Grub är en mutant: https://geneticliteracyproject.org/2014/08/07/only-need-four-hours-of-sleep-per-night-new-found-thatcher-gene-mutation-may-explain-why/

Wrenchgirl
2020-01-03, 18:13
Sova som en bäbis? Det vill säga vakna ungefär en gång i timmen skrikandes för att man är hungrig? *jorgen*:n00b

On topic så är det väl lite inviduellt också. Som jag klarar mig bra på ca 6-7 timmars sömn. :)

Fotnot: Tvillingmorsa så vet det där att när ena väl somnade vaknade den andra.

TotteShaped4Life
2020-01-04, 03:59
Sova som en bäbis? Det vill säga vakna ungefär en gång i timmen skrikandes för att man är hungrig? *jorgen*:n00b

On topic så är det väl lite inviduellt också. Som jag klarar mig bra på ca 6-7 timmars sömn. :)

Fotnot: Tvillingmorsa så vet det där att när ena väl somnade vaknade den andra.
Frågan är inte om man klarar sig på si eller så många timmar - för det gör det flesta. Det är mer en fråga om vad som är bäst. Du behöver inte sova mellan 7-8 timmar/natt, men det ökar förutsättningarna för nästan allt i livet.

Om vi försummar vår sömn ökar stressen som leder till utsöndring av kortisol och kortisolet bryter ned våra muskler, har en s.k. katabol effekt. Ytterligare en faktor med dålig sömn är att det stör hur kroppen reglerar vårt insulin, vilket i sin tur kan rubba vår ämnesomsättning. Sömnbrist leder till ökad aptit och även risken för inflammationer.
- Humör
- Koordination
- Logiskt tänkande
- Beslutsfattande
- Kreativitet
- Koncentration
- Minneskapacitet

Som sagt man "behöver" inte sova 7-9 timmar, men det ökar troligtvis förutsättningarna för en bättre vardag för majoriteten. Att det sedan finns individuella avvikelser är förstås inget märkligt. Själv trodde jag i många år att mina 5-6 timmar räckte gott, men när jag började prioritera sömnen insåg jag att jag levt i en illusion.

Lafayette
2020-01-04, 11:24
Sov en och en halv timma inatt.:(

sladdbarn
2020-01-05, 09:51
Frågan är inte om man klarar sig på si eller så många timmar - för det gör det flesta. Det är mer en fråga om vad som är bäst. Du behöver inte sova mellan 7-8 timmar/natt, men det ökar förutsättningarna för nästan allt i livet.

Om vi försummar vår sömn ökar stressen som leder till utsöndring av kortisol och kortisolet bryter ned våra muskler, har en s.k. katabol effekt. Ytterligare en faktor med dålig sömn är att det stör hur kroppen reglerar vårt insulin, vilket i sin tur kan rubba vår ämnesomsättning. Sömnbrist leder till ökad aptit och även risken för inflammationer.
- Humör
- Koordination
- Logiskt tänkande
- Beslutsfattande
- Kreativitet
- Koncentration
- Minneskapacitet

Som sagt man "behöver" inte sova 7-9 timmar, men det ökar troligtvis förutsättningarna för en bättre vardag för majoriteten. Att det sedan finns individuella avvikelser är förstås inget märkligt. Själv trodde jag i många år att mina 5-6 timmar räckte gott, men när jag började prioritera sömnen insåg jag att jag levt i en illusion.

Instämmer helt å hållet!

Som småbarnsfar vet jag hur oerhört viktig sömnen är.

Klein
2020-01-05, 20:13
Folk som har bra kondition verkar behöva mindre sömn överlag. Likaså folk som har för vana att stiga upp tidigt varje dag. Det är knappast någon kvalitetssömn att ligga och dra sig. Bättre att stupa i säng i på kvällen än att halvsova på förmiddagen.

Animalisk
2020-01-05, 21:04
Sova som en bäbis? Det vill säga vakna ungefär en gång i timmen skrikandes för att man är hungrig? *jorgen*:n00b

On topic så är det väl lite inviduellt också. Som jag klarar mig bra på ca 6-7 timmars sömn. :)

Fotnot: Tvillingmorsa så vet det där att när ena väl somnade vaknade den andra.

Jag tänkte samma sak, bebisar sover sällan hela nätter :)

Själv sover jag sjukt dåligt varje natt, kanske 5-6 timmar men vaknar flera ggr, tror det har mycket att göra med att jag haft enbart extrajobb under flera års tid och inte fått någon fast plats i arbetslivet.

Mycket grubblerier blir det.

agazza
2020-01-05, 22:30
Tycker Arnold sa något bra om det där.

Vill man lyckas så sover man 6 timmar per natt.
Det räcker kanske inte för att man ska känna sig utvilad. Men det räcker.

Ifall du känner att du måste sova mer, sov fortare.


Det ligger mycket i det, varje timme extra varje dygn man kan göra produktiva saker mot sina mål hjälper en att vinna, vare sig det är på gymmet eller i livet

skyffelmördarn
2020-01-05, 22:36
Tycker Arnold sa något bra om det där.

Vill man lyckas så sover man 6 timmar per natt.
Det räcker kanske inte för att man ska känna sig utvilad. Men det räcker.

Ifall du känner att du måste sova mer, sov fortare.


Det ligger mycket i det, varje timme extra varje dygn man kan göra produktiva saker mot sina mål hjälper en att vinna, vare sig det är på gymmet eller i livet

Jag tycker personligen inte att det där stämmer, det blir ju en fråga om kvalitet vs kvantitet.

agazza
2020-01-05, 22:42
Jag tycker personligen inte att det där stämmer, det blir ju en fråga om kvalitet vs kvantitet.

Ja, är man slut på kvällen och stupar som en fura 23:00 och somnar 23:03 och vaknar 05:30 och fullgas så sover man jävligt kvalitativt däremellan.

Sover jag mer än 7 timmar så blir det bara sämre.

Nu efter man fått ungar tror jag inte jag kan sova sammanhängande över 6 timmar ifall jag fick chansen, men det är väl pappaeffekten

Diomedea exulans
2020-01-06, 00:31
Tycker Arnold sa något bra om det där.

Vill man lyckas så sover man 6 timmar per natt.
Det räcker kanske inte för att man ska känna sig utvilad. Men det räcker.

Ifall du känner att du måste sova mer, sov fortare.


Det ligger mycket i det, varje timme extra varje dygn man kan göra produktiva saker mot sina mål hjälper en att vinna, vare sig det är på gymmet eller i livet
Undrar hur stor och hård han hade blivit om han bara gjort en så enkel sak som att sköta sömnen perfekt.

agazza
2020-01-06, 07:59
Undrar hur stor och hård han hade blivit om han bara gjort en så enkel sak som att sköta sömnen perfekt.Än flera Olympia segrar? [emoji16]

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Diomedea exulans
2020-01-06, 08:36
Än flera Olympia segrar? [emoji16]

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Kanske, han förlorade ju sin första Olympia.