handdator

Visa fullständig version : Köttfässås - Onyttigt?


flikkan_helgonet
2004-05-15, 11:42
Hej.
Jag undrade bara om köttfärssås är onyttigt.:confused:

Jag gör min på fläskfärs, krossade tomater, 1 tsk olivolja(till stekningen), Heins chili sauce(100 kcal/100g) och vitlök+massor med kryddor...
Hur onyttigt kan det vara om man äter det 2 ggr/veckan?
Skulle kanske vara sockret i chilisåsen som förstår det?*hum*
Ska jag äta nyttigare än vanligt resten av dagen då?
Vet att jag borde ha bland- eller nötfärs, men tycker det smakar bättre med fläskfärs... :em:

Om det är jätteonyttigt, så vet jag inte vad jag ska ta mig till, älskar köttsfärssås... :D

King Grub
2004-05-15, 11:45
Det är inte onyttigt.

Du väljer själv vilken fetthalt du vill ha genom att köpa magrare eller fetare färs. Vill du ha en riktigt mager köttfärs köper du innanlår (eller fläskkotlett/filé om du gillar det) eller liknande och mal den eller ber slaktaren göra det. Fläskfärs är som regel fetare än nötfärs, men fett i sig är inte farligt, särskilt inte om du använder det som energi.

Övriga ingredienser är inte det minsta onyttiga.

Johan1986
2004-05-15, 11:45
Vad är det som gör att du inte tycker det är gott med blandfärs eller nötfärs? Blir det för torrt?

Isånna fall kan du bara tillsätta mer olja så får du en högre halt nyttigt fett.

Ervin
2004-05-15, 11:45
onyttigt?

Nja.... skulle aldrig säga att det var onyttigt!

Visst fläskfärset är animalist fett och det är ju mättade.

Men det spelar ingen roll tycker jag, bara man gör sig "av" med det... Att du inte ligger på energiöverskott så blir det inte så farligt under din deff...

Kryddor är ju bra för det ska ju ha bra effekt på förbräningen.

Så länge du inte ligger på energiöverskott så är det ingen fara på taket tycker jag!

*Det går verkligen inte vara snabbare än Grub!!!!*

Han är inte bara snabbare än oss andra, han ger vettigare tips än tex. jag också :P hehe

flikkan_helgonet
2004-05-15, 11:50
Åh, va skönt.. *äter* :D

Det är smaken som det är skillnad på. Jag har alltid kört på nötfärs faktiskt, men sen provade jag på köttfärssås gjort på fläskfärs och var fast.
Men de e klart, när jag äter det, så äter jag bara 1 dl köttfärssås och 1 dl macaroner(blir mätt på lite men äter 6-7 ggr per dag vanligtvis)
--->inte köttfärssås och macaroner varje mål!!!
Så det kan inte vara så onyttigt, hur man än ser det !
:D

supremo
2004-05-15, 12:05
Prova älgfärs vetja

snej
2004-05-15, 12:19
Nötfärs är det finast tycker jag, blandfärs är för slibbigt. Fläskfärs??? Har jag aldrig testat ens, ser inte alls gott ut hehe

Sparrisen
2004-05-15, 12:39
Annars är vildsvin och hjortfärs riktigt god!

flikkan_helgonet
2004-05-15, 12:41
Vem har råd, värsta lyxmaten, juh, rådjurspate och allt :D
Jag är en fattig student, med betoning på fattig. Om jag har råd med annat än nudlar är jag glad... *skrattar*
Tack för alla tips!!

Sparrisen
2004-05-15, 12:42
Originally posted by flikkan_helgonet
Vem har råd, värsta lyxmaten, juh, rådjurspate och allt :D
Jag är en fattig student, med betoning på fattig. Om jag har råd med annat än nudlar är jag glad... *skrattar*
Tack för alla tips!!

Det handlar om prioritering... mindre sprit och mer mat ;)

flikkan_helgonet
2004-05-15, 12:47
Originally posted by SwedeForce


Det handlar om prioritering... mindre sprit och mer mat ;)

-----------------
Nej men skärpning, kan inte ge upp alkoholen, :cheers:
som jag förklarade i dagboken, då måste man juh anstränga sig för att ha kul!!! :D
*hehe*

Miranda
2004-05-15, 15:55
Originally posted by flikkan_helgonet
Hej.
Jag undrade bara om köttfärssås är onyttigt.:confused:

Jag gör min på fläskfärs, krossade tomater, 1 tsk olivolja(till stekningen), Heins chili sauce(100 kcal/100g) och vitlök+massor med kryddor...
Hur onyttigt kan det vara om man äter det 2 ggr/veckan?
Skulle kanske vara sockret i chilisåsen som förstår det?*hum*
Ska jag äta nyttigare än vanligt resten av dagen då?
Vet att jag borde ha bland- eller nötfärs, men tycker det smakar bättre med fläskfärs... :em:

Om det är jätteonyttigt, så vet jag inte vad jag ska ta mig till, älskar köttsfärssås... :D


Ett jättebra tips för att göra köttfärssås nyttigare är att tillsätta en massa grönsaker. Speciellt rivna morötter passar jättebra, de förhöjer den söta smaken på tomater och chilisås och konsistensen blir väldigt bra ihop med köttfärsen, det "stör" liksom inte... Annars är det jättegott med hackad lök/paprika, bitar av zucchini, aubergine etc i köttfärssås. Tycker jag, i alla fall.

M

emmzan
2004-05-15, 20:55
Åkej, nu är det lilla jag som kommer testa fläskfärs nästa gång jag gör köttfärssås! ska bli intressant :D

Whey
2004-05-15, 21:02
Originally posted by Miranda



Ett jättebra tips för att göra köttfärssås nyttigare är att tillsätta en massa grönsaker. Speciellt rivna morötter passar jättebra, de förhöjer den söta smaken på tomater och chilisås och konsistensen blir väldigt bra ihop med köttfärsen, det "stör" liksom inte... Annars är det jättegott med hackad lök/paprika, bitar av zucchini, aubergine etc i köttfärssås. Tycker jag, i alla fall.

M

Hmm, den blir ju jätteproteinfattig då :(

Nää, men jag måste hålla med om detta tips.

Själv brukar jag lite då och då göra en "ren" köttfärssås med bara krossade tomater, nötfärs, tomatpuré, passerade tomater, lök, vitlök och kryddor i italiensk stil.

När jag inte gör ovanstående brukar jag ha i bland annat morot, paprika och andra goda grönsaker - blir mer grönsaksröra än köttfärssås eftersom jag älskar grönsaker :D

Något annat jag kan rekommendera är att göra en chili con carne med massa olika bönor i. Prova gärna att steka finstrimlat nötkött och ha det istället för köttfärsen - jättegott!

emmzan
2004-05-15, 21:20
Köttfärssås och sen råka spilla i en stor hög med röda linser som får koka med sista kvarten!

Gasbildande men gott :)

feldtarn
2004-05-15, 21:20
skulle inte klara mitt liv utan köttfärssås!

kör det på nötfärs o det blir asgott! testa att dynga i en kesella lr 3 så får du upp prottet o ned fettet! blir gott som tjyven med! (se bara till att inte koka kesellan)

Tycker det kan va jäkligt shysst med en burk keso i med!

nötfärs-lök-vitlök-krossade tomater- salt,peppar o chilipeppar- tomatpure-ketchup-senap- kesella-keso!

där har du en himmelsk köttfärsås:)

UT I KÖKET MED DIG:naughty:

flikkan_helgonet
2004-05-15, 21:27
Nu e de jag som ska laga mat i typ 2 dygn... HAHAHA! :D

JAM
2004-05-16, 00:05
Originally posted by feldtarn
skulle inte klara mitt liv utan köttfärssås!

kör det på nötfärs o det blir asgott! testa att dynga i en kesella lr 3 så får du upp prottet o ned fettet! blir gott som tjyven med! (se bara till att inte koka kesellan)Kan inte annat än hålla med! Kesellan måste man vara försiktig med, det är inget vidare om den skär sig när det kokar...

AcidSleeper
2004-05-16, 08:37
Lite morötter och/eller majs är ju också väldigt gott att blanda i köttfärsen!

feldtarn
2004-05-16, 09:05
Originally posted by JAM
Kan inte annat än hålla med! Kesellan måste man vara försiktig med, det är inget vidare om den skär sig när det kokar...
Hail!

brukar röra ned den när allt är klart o plattan är avstängd! Mhh, himmelskt:eating: :hbang: