handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott?


Scratch
2002-05-27, 19:23
Hej,
jag är en kille som tränat cirka 5 månader och har väl märkt hyffasde resultat, dock inget märkvärdigt. Jag är 180 cm och väger 80 kilo, en lätt övervikt skulle jag tro eftersom allt på kroppen inte är muskler, bilringar etc. finns.( är dock inte smällfet, har ganska normal mage när jag står upp)
målet med träningen är att bli av med fett, få större och starkare muskler.
Nu är det så att jag börjar bli sugen att prova något kosttillskott nån månad eller så( räcker den tiden för att märka någon skillnad) för bättre resultat. Jag vet dock inte alls vad jag ska köpa, protein, kreatin etc?. vad rekomderar ni får kost för att jag ska kunna uppnå mina mål? är läsk, chips och godis helt bannlyst eller? frukost är det viktigt? etc.
är det möjligt att komma i form till sommaren?
Tacksam för alla vettiga svar...

Petrus
2002-05-27, 19:34
Det beror på vad du menar med "innan sommaren"? För mig börjar sommaren 1:a juni, och då är det ju lite ont om tid... ;)
Först måste du ha koll på din kost och veta om du är i behov av något tillskott...
Eftersom du bara har tränat i ca 5 månader så kan du utan tvekan se fram emot ytterligare minst 5 månader med bra ökningar utan tillskott, så länge du sköter maten hyfsat...
Vänligen,

Petrus

Wraith
2002-05-27, 19:48
hej scratch!

Om du ska gå ner i vikt kan jag inte rekommendera skräpmat, dvs läsk, chips, godis, pizza, hamburgare korv med bröd och dylikt. Kanske en gång i veckan om du blir riktigt sugen. Men om du siktar på att gå ner så är det proteinrik mat som du ska satsa på.

Du sa att du hade lite underhudsfett på kroppen, dvs lagrade fetter och kolhydrater.
Försök att sänka intaget av fett och kolisar så ska du se att du minskar i vikt efter någon vecka.

Vad du ska tänka på att som sagt käka mycket protein, som inte kan lagras "runt midjan" men ändå användas som energi. Du kanske kan börja med ett tillskott som du tar på kvällen med någon frukt istället för kvällsmat, helst ett tillskott med mycket protein om du ska bygga också. du hämtar energi ifrån dina bilringar, så det behöver du inte oroa dej för.

Vad gäller frukost så tycker jag att det är det viktigaste målet på dagen.
En stadig frukost gör att man blir pick resten av dagen, enligt mej. =)

Lycka till, hoppas att det går bra för dej!

steefann
2002-05-27, 20:27
Några vanliga misstag när man får för sig att gå ned i vikt och väljer livsmedel.

1. En fettfri produkt, exempelvis yogurth med 0,00000005 % fett, är inte automatiskt nyttig bara för att det är lite fett i den. Kolla kolhydraterna också och hur mycket som utgörs av socker. Fettfri Yogurth är i regel extremt söt vilket ofta innebär att det finns mycket snabba kolhydrater i den vilket för att generalisera lite gör dig fet.

2. Det finns kolhydrater och kolhydrater. Det är en enorm skillnad på att äta snabba kolhydrater och långsamma. Även om makaroner och ris har ungefär samma kolhydaratmängd/gram så behandlar kroppen dem olika.

4. Bröd som är ljust innehåller en stor del vetemjöl som består av snabba kolhydrater. Välj grövre bröd och tänk på att hamburge bröd, Pizza deg, korvbröd o.s.v. hör till vitt bröd.

5. Gainer, proteinpulver är bara en ersättning för mat och absolut inte något mirakelmedel som bygger muskler. Gainer är i stort sätt socker+protein och detta går för en medelseriös tränande att få i sig via mat om man bara lär sig vad olika matvaror innehåller.

6. Blir man för seriös med sin kost utan att vara insatt så gör det ofta mer skada än nytta. Fettfobier är ett vanligt resultat av okunskap.

Finns miljarder tips men detta är några.