handdator

Visa fullständig version : Öva tyngdlyftning på egenhand


PKtarzan
2019-12-26, 09:01
Hej! Har en fråga angående tyngdlyftning?! Som erfaren lyftare i gymmet av bänk/militärpressar, knäböj fram och bak och mark givetvis, har jag den senste tiden viljat slänga in lite ryck och stöt i i träningsveckan. Typ på de dagar jag kör kondis tänker jag mig. Frågan är bara hur man ska sätta igång? Förutom att givetvis börja med lättmjölksvikter så undrar jag om ni har tips på andra övningar/upplägg som vore vettigt för en person som är van vid ”vanlig” stångträning men helt rookie vad det gäller ryck och stöt. Kommee inte ha möjlighet att åka till lyftarklubben i stan (vilket vore opti såklart) så kommer helt få köra öva/träna på egen hand:) hur göra?😁😁
Mvh!

An Iron Soul
2019-12-26, 16:03
Börja gärna från hängande position och försök hitta positionerna därifrån.
Träna rörligheten i ytterlägerna, dvs att gå ned i djupa sitt (ryck-knäböj är bra).
Ha tålamod och nöt på. Träna med bättre människor. T.e.x på en atletklubb.

ChuckTesta
2019-12-26, 16:14
Tyngdlyftning är mer eller mindre omöjligt att lära sig ordentligt på egen hand.

svenbanan
2019-12-26, 16:38
Tyngdlyftning är mer eller mindre omöjligt att lära sig ordentligt på egen hand.

Det beror ju iofs på vad man har för målsättning med sitt tyngdlyftande.

Man kan mycket väl lära sig hyfsade frivändningar och överstötar på egen hand (om man kan ta till sig information via websidor och videos) ifall man främst har som målsättning att bli explosivare (ifall man tex vill hoppa högre eller sprinta snabbare).

Ifall man har som målsättning att lära sig tyngdlyftning "på riktigt" är det nog en dålig idé att helt köra på egen hand dock. Det svåraste att lära sig tror jag är att komma ner under stången (både i vändningar och i ryck).

ChuckTesta
2019-12-26, 16:48
Det beror ju iofs på vad man har för målsättning med sitt tyngdlyftande.

Man kan mycket väl lära sig hyfsade frivändningar och överstötar på egen hand (om man kan ta till sig information via websidor och videos) ifall man främst har som målsättning att bli explosivare (ifall man tex vill hoppa högre eller sprinta snabbare).

Ifall man har som målsättning att lära sig tyngdlyftning "på riktigt" är det nog en dålig idé att helt köra på egen hand dock. Det svåraste att lära sig tror jag är att komma ner under stången (både i vändningar och i ryck).

Så klart man KAN lära sig på youtube, men det krävs en hel del tittande och tränande, och det blir inte lika bra som om man har en tränare. Men ska man lära sig på riktigt så är det i princip omöjligt.

svenbanan
2019-12-26, 17:02
Så klart man KAN lära sig på youtube, men det krävs en hel del tittande och tränande, och det blir inte lika bra som om man har en tränare. Men ska man lära sig på riktigt så är det i princip omöjligt.

Jag lärde mig via internet innan youtube ens var uppfunnet främst via den här sidan http://www.ontariostrongman.ca/jva/

Snubben är död nu, men hade en riktigt bra sida back in the day. :D

Klart det är meckigare att lära sig på egen hand. Och alla kan säkert inte ta till sig information på det sättet. Men ifall man inte har nåt behov av att finslipa alla detaljer så är det ändå möjligt att få vettig träning via tyngdlyftningsövningar utan att behöva hitta en tyngdlyftarklubb. Men alltså troligen inte om man just vill bli tyngdlyftare (och kanske tävla iframtiden).

Jorgen
2019-12-26, 21:03
Det är alltid värt att kolla in ATB. https://www.atb.nu/atb