handdator

Visa fullständig version : riktigt grova serratus anterior


KoloKille
2019-12-23, 16:36
Tjabba

jag har som mål att få riktigt grova serratus anterior. nu pratar vi fläskfiléstorlek, så det är på allvar. helt oproportionerligt stora mot resten av kroppen. varför? för att det är snyggt och coolt. det är ett verkligt tecken på att man tränar. man kan ha naturliga magrutor eller lite axlar om man är otränad med lite kroppsfett, men riktigt grova serratus anterior är på en helt annan nivå och man blir respekterad.

hur ska jag lyckas med detta? låg kroppsfettprocent är förstås en förutsättning för att de ska POPPA men hur ska jag få dem extra grova? så grova att de verkligen poppar

Brofessorn
2019-12-23, 16:38
URhP3tUogDw

KoloKille
2019-12-23, 16:39
http://philboxing.com/news/pix/pac-odlh.weighin.03.330w.jpg

här är en bra bild där serratur anterior sticker ut rätt mycket från resten av kroppen. ser ut som han blir omhållen bakifrån av någon med korvfingrar

KoloKille
2019-12-23, 16:41
URhP3tUogDw

tack men hans serratus anterior poppar inte

Nuggets
2019-12-24, 14:05
tack men hans serratus anterior poppar inte

Och vad har det med saken att göra? Det där är bra övningar för serratus, att just han som visar dom inte haft som mål att träna upp dom till oproportionerlig storlek förändrar inte den saken.

Rikard Jansson
2019-12-24, 14:36
Det är nog bara oväpnad kamp som gäller. Inte att träna på det heller utan bara att göra de på liv och död en mot en

Brofessorn
2019-12-24, 17:00
Det är nog bara oväpnad kamp som gäller. Inte att träna på det heller utan bara att göra de på liv och död en mot enTestade gå ut och prova det inatt. Mina serratus poppar fortfarande inte. Falsk marknadsföring, Rikard!

Frustrator
2019-12-24, 17:17
Testade gå ut och prova det inatt. Mina serratus poppar fortfarande inte. Falsk marknadsföring, Rikard!

Det funkar inte om det enda du brottas med är mördarsniglar.. ;)

KoloKille
2019-12-24, 17:59
Det är nog bara oväpnad kamp som gäller. Inte att träna på det heller utan bara att göra de på liv och död en mot en

forskade lite om det här och fann detta

"The serratus is often called the puncher's or fighter's muscle"

så det ligger nog mycket i det du säger!

exevision
2019-12-24, 18:41
Push-press och militärpress:

Absolut. Axelpressar är "bread and butter" för serratus. Fördelen med push-pressar är högre vikt i läget där serratus (och traps) jobbar mest. Även om man kickar upp vikten hela vägen kan man köra en strikt negativ på vägen ner.

Sheogorath
2019-12-25, 17:14
Push-press och militärpress:

Står fortfarande fast vid detta, många år senare. Samt alla typer av incline-pressar (och flyes) för bröst. Samt armhävningar (som kan viktbelastas om det behövs) och göras i olika lutning, egentligen upp till hand-stands.

exevision
2019-12-25, 17:57
Står fortfarande fast vid detta, många år senare. Samt alla typer av incline-pressar (och flyes) för bröst. Samt armhävningar (som kan viktbelastas om det behövs) och göras i olika lutning, egentligen upp till hand-stands.

Och det är något jag har följt. Har betydligt bättre stabilitet i skuldran nu!

Termy
2019-12-25, 18:38
Att få grova serratus av att pressa ovanför huvudet är ju gott och väl, men om du vill att de ska poppa så måste du pressa något extra, typ nått sånt här (https://www.instagram.com/p/Bs_JeMglsQE/).

Sheogorath
2019-12-25, 19:25
Att få grova serratus av att pressa ovanför huvudet är ju gott och väl, men om du vill att de ska poppa så måste du pressa något extra, typ nått sånt här (https://www.instagram.com/p/Bs_JeMglsQE/).

Självklart. Det tål att understrykas!

Anders The Peak
2019-12-26, 13:11
Att få grova serratus av att pressa ovanför huvudet är ju gott och väl, men om du vill att de ska poppa så måste du pressa något extra, typ nått sånt här (https://www.instagram.com/p/Bs_JeMglsQE/).

Det tror jag inte ett skvatt på. För min egen del poppade de ut när jag körde intervaller och gjorde andningsövningar som stärker interkostalmuskler samt låg fettprocent.

Själva serratus anterior handlar mycket om pressar över huvudet och djupa dips även rätt utförda armhävningar stimulerar ordentligt.

KoloKille
2019-12-26, 13:17
Eftersom många boxare och andra kampsportare ser ut att ha bra serratus anterior undrar jag om det är effektivt att slå hårda krokar på en säck. Jag har erfarenhet inom kampsport sedan tidigare så jag vet hur man slår. Kanske 30 minuter om dagen.

LunaSpice
2019-12-27, 08:14
Testat dips med raka armar? Alltså egentligen en övning för pec minor tror jag men jag får brutal träningsvärk även i serratus efter jag gjort den typen av övning.

-squat-
2019-12-27, 11:04
Testat dips med raka armar? Alltså egentligen en övning för pec minor tror jag men jag får brutal träningsvärk även i serratus efter jag gjort den typen av övning.

Du menar den variant man brukar göra för att träna mellersta och nedre traps? Som en omvänd shrug?

Sheogorath
2019-12-27, 11:27
Du menar den variant man brukar göra för att träna mellersta och nedre traps? Som en omvänd shrug?

Jag vill inte förta någons upplevelse men vanligen brukar man inte säga att serratus anterior aktiveras något nämnvärt av skapula-depression. Den är alltid med och stabiliserar skulderbladen när man belastar armarna, men inte som en direkt "mover" i den riktningen. Mer i så fall i andra riktningen, typ en shrug med en skivstång på raka armar över huvudet.

LunaSpice
2019-12-28, 19:30
Jag vill inte förta någons upplevelse men vanligen brukar man inte säga att serratus anterior aktiveras något nämnvärt av skapula-depression. Den är alltid med och stabiliserar skulderbladen när man belastar armarna, men inte som en direkt "mover" i den riktningen. Mer i så fall i andra riktningen, typ en shrug med en skivstång på raka armar över huvudet.

Du förtog min upplevelse! *grr27*

Skämt åsido. Du kan absolut ha rätt vilket innebär att jag troligen gör övningen fel eftersom den tar mer i mina serratus än den kanske borde. :D

Termy
2019-12-28, 20:26
Jag skulle väl säga att om man känner serratus jobba så är det möjligt att man i toppläget inte är i någon ren skulderbladsdepression utan lutar något framåt så att skuldrorna börjar att protrahera. Exempel i denna video (https://www.instagram.com/p/B5q1hqJh1-g/) där bottenläget i början på videon redan är i en liten grad av protraktion (som blir mer och mer senare då videon visar en press to handstand progression, men början på den blir som toppen på en dip).

Sheogorath
2019-12-28, 22:43
Jag skulle väl säga att om man känner serratus jobba så är det möjligt att man i toppläget inte är i någon ren skulderbladsdepression utan lutar något framåt så att skuldrorna börjar att protrahera. Exempel i denna video (https://www.instagram.com/p/B5q1hqJh1-g/) där bottenläget i början på videon redan är i en liten grad av protraktion (som blir mer och mer senare då videon visar en press to handstand progression, men början på den blir som toppen på en dip).Mycket god poäng! Så kan det förstås vara och är ju knappast ett felaktigt utförande. [emoji106]

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Sverker
2019-12-29, 07:17
Kan vi ens se serratus anterio på någon som inte är mycket nära tävlingsform ?

Går det att få volym på muskeln. Finns det någon som har synliga serratus anterio, men samtidigt har en mage som börjar hänga över livremmen ?

TotteShaped4Life
2019-12-29, 07:44
Jag på min första tävling, SM bodybuilding 50+ (2015).

KoloKille
2019-12-29, 08:44
Kan vi ens se serratus anterio på någon som inte är mycket nära tävlingsform ?

Går det att få volym på muskeln. Finns det någon som har synliga serratus anterio, men samtidigt har en mage som börjar hänga över livremmen ?

om jag måste gå ner till ensiffrig kroppsfettsprocent gör jag det. jag gör det som krävs

Brofessorn
2019-12-29, 11:29
Kan vi ens se serratus anterio på någon som inte är mycket nära tävlingsform ?

Går det att få volym på muskeln. Finns det någon som har synliga serratus anterio, men samtidigt har en mage som börjar hänga över livremmen ?

Nu har jag ingen mage som hänger över livremmen. Men mina serratus blir definitivt synliga och hårdare (poppar) innan rutorna blir det.

smerk
2019-12-30, 09:22
Gissar som med allt annat att det primärt handlar om gener. Jag har tydliga serratus även om rutorna inte är jättetydliga. Jag gör de vanliga övningarna som alla andra gör

KoloKille
2019-12-30, 09:50
Gissar som med allt annat att det primärt handlar om gener. Jag har tydliga serratus även om rutorna inte är jättetydliga. Jag gör de vanliga övningarna som alla andra gör

mina serratus börjar också synas tydligare innan rutorna gör det, men det var ej frågan!