handdator

Visa fullständig version : Hur preppar du inför personbästa?


Aristocrat
2019-12-22, 09:49
Är det turkallingar, 10h sömn eller meditation som är din grej?. Hur brukar du förbereda dig inför ett rekordlyft D-dagen och dagen/dagarna innan.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

rooz
2019-12-22, 09:56
Är det turkallingar, 10h sömn eller meditation som är din grej?. Hur brukar du förbereda dig inför ett rekordlyft D-dagen och dagen/dagarna innan.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Förutom genomtänkt träningsfas inkl toppning?

Cheeseburgare & Bollinger*popcorn*

trädgårdsmöbel
2019-12-22, 17:13
Inga preparat utöver vanligt. Förstår inte riktigt hur man vågar dra i sig något snabbverkande för att tillfälligt kunna prestera bättre än vad man egentligen kan. Skaderisken måste bli enorm när man går över sin egentliga kapacitet.

Aristocrat
2019-12-22, 19:08
Inga preparat utöver vanligt. Förstår inte riktigt hur man vågar dra i sig något snabbverkande för att tillfälligt kunna prestera bättre än vad man egentligen kan. Skaderisken måste bli enorm när man går över sin egentliga kapacitet.Så du hoppar kaffet? Låter sunt

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

King Grub
2019-12-22, 19:14
600 mg koffein, 25 mg Diklofenak, 1000 mg paracetamol.

Rickard
2019-12-22, 22:54
600 mg koffein, 25 mg Diklofenak, 1000 mg paracetamol.

Låter intressant. 2-4 Treo är ju populärt på vissa håll.

Brofessorn
2019-12-22, 23:00
Jag använder inga preparat. Det spelar ingen roll vad du tar, utan vad du ger. 100% ren hård träning.

ceejay
2019-12-22, 23:01
600 mg koffein, 25 mg Diklofenak, 1000 mg paracetamol.

Varför smärtstillande?

Aristocrat
2019-12-22, 23:13
Varför tror ni jag mena preparat? Preppa = preparera inte preparat [emoji16] tagga/foka/ladda

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

An Iron Soul
2019-12-22, 23:19
En termos kaffe och två paket blåa lm.

ChuckTesta
2019-12-23, 00:00
Varför tror ni jag mena preparat? Preppa = preparera inte preparat [emoji16] tagga/foka/ladda

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Hur ska man kunna tro att du menar något annat? Vad syftar du ens på, vad folk har för "ritualer" innan en maxning? Varför undrar du om folk har turkallingar på sig eller inte, istället för vilka preparat/mat/etc ..?

Agitator
2019-12-23, 00:11
600 mg koffein, 25 mg Diklofenak, 1000 mg paracetamol.

Folk som tävlar på elitnivå kör väl någon klassisk dos.

På ren svenska så är det en alvedon, ibuprofen samt voltaren?

Man kanske skulle prova och se hur det känns att inte få några känningar under ett prestationspass. Eller så låter man bli så man inte fastnar i pillertrillandet inför varje tungt pass :)

Aristocrat
2019-12-23, 00:12
Hur ska man kunna tro att du menar något annat? Vad syftar du ens på, vad folk har för "ritualer" innan en maxning? Varför undrar du om folk har turkallingar på sig eller inte, istället för vilka preparat/mat/etc ..?Kost sömn upplägg när på dagen m.m. så mat & tillskott ja. Men vissa verka tolka prepp som endast tillsatta medel och det var absolut inte avsikten[emoji106] turkallingar lättsamt sätt att försöka skämta till det på ett döende forum som behöver mer lättsamma trådar...

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

ChuckTesta
2019-12-23, 00:14
Kost sömn upplägg när på dagen m.m. så mat & tillskott ja. Men vissa verka tolka prepp som otillåtna medel och det var absolut inte avsikten[emoji106] turkallingar lättsamt sätt att försöka skämta till det på ett döende forum som behöver mer lättsamma trådar...

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Vem har tolkat det som otillåtna medel? :confused:

King Grub
2019-12-23, 06:50
Varför smärtstillande?

Det är ordentligt prestationsförbättrande, så är det ett enstaka tillfälle där något faktiskt står på spel, varför inte?

exevision
2019-12-23, 10:33
Det är ordentligt prestationsförbättrande, så är det ett enstaka tillfälle där något faktiskt står på spel, varför inte?

Mekanismen bakom det?

Att det hämmar proteinsyntesen gör ju att man inte vill ta det.

Brofessorn
2019-12-23, 10:50
Det är ordentligt prestationsförbättrande, så är det ett enstaka tillfälle där något faktiskt står på spel, varför inte?

Hur ofta maxar du och i vad? Finns det något forskningsunderlag för maxningar?

King Grub
2019-12-23, 10:55
Mekanismen bakom det?

Att det hämmar proteinsyntesen gör ju att man inte vill ta det.

Är ditt syfte med t ex en tävling eller andra tillfällen för vill göra personbästa proteinsyntesen eller prestationen?

King Grub
2019-12-23, 10:59
Hur ofta maxar du och i vad? Finns det något forskningsunderlag för maxningar?

Jag maxar aldrig. Men det är vad jag skulle ta om jag skulle maxa inom både styrka och kondition, om något verkligen stod på spel.

Anders The Peak
2019-12-23, 11:21
600 mg koffein, 25 mg Diklofenak, 1000 mg paracetamol.

Det här är många framgångsrika idrottares träningsvardag efter några år på sin topp bara för att kunna träna. Kanske inte 1000mg paracetamol men 400mg.

Antar att KG har ledbesvär och troligen preppar med 25 mg diklofenak innan gymmet dagligen för att klara sina mastodont pass och för många är det en förutsättning för att kunna genomföra ett pass.

Det är absolut inte ovanligt men inget att rekommendera då det kan ge konsekvenser. Bättre att försöka lära sig sin kropp och hantera den med försiktighet och gå på dagsform än att göra något dumdristigt som du får sota för under lång tid.

King Grub
2019-12-23, 11:21
Du antar fel.

Anders The Peak
2019-12-23, 11:23
Du antar fel.

Så kan det vara men det är ett rätt relevant antagande för många...

King Grub
2019-12-23, 11:28
Nu handlade hela tråden om att prestera bäst vid ett enstaka tillfälle.

Rikard Jansson
2019-12-23, 11:55
Propert upplägg med formförberedande pass i minst 10 veckor före
Ha sovit tills man vaknar helt av sig själv minst 3 dagar i sträck före
Ätit kreatin tills man skiter vitt
Ätit mat kvällen före tills kroppen känns som en kärnkraftsreaktor
Druckit minst 1.5 liter slemmig gul coopläsk under natten före
Pwo till passet: 2 treo, 2 skopor maximizer, en näve guarana, tre doser bricanyl och en liter vatten. Minst en timmes upptrappning/uppvärmning/rullning och relevant stretching. Låten dont let me down med chainsmokers och föreställ dig att det är ditt barn som sjunger och kommer dö om du failar.

Works every time

Burksoppa
2019-12-23, 12:54
Det här är många framgångsrika idrottares träningsvardag efter några år på sin topp bara för att kunna träna. Kanske inte 1000mg paracetamol men 400mg.


Det låter osannolikt. Tabletterna ligger på 500 mg eller 1 g. Varför skulle elitidrottare pilla i sig en barndos paracetamol? Och i så fall som suppositorium eller oral lösning för att uppnå den dosen då? Eller gnaga av 80% av en tablett? Känns som att du uttalar dig om ett område du inte har koll på.

Diomedea exulans
2019-12-23, 13:16
Propert upplägg med formförberedande pass i minst 10 veckor före
Ha sovit tills man vaknar helt av sig själv minst 3 dagar i sträck före
Ätit kreatin tills man skiter vitt
Ätit mat kvällen före tills kroppen känns som en kärnkraftsreaktor
Druckit minst 1.5 liter slemmig gul coopläsk under natten före
Pwo till passet: 2 treo, 2 skopor maximizer, en näve guarana, tre doser bricanyl och en liter vatten. Minst en timmes upptrappning/uppvärmning/rullning och relevant stretching. Låten dont let me down med chainsmokers och föreställ dig att det är ditt barn som sjunger och kommer dö om du failar.

Works every time

Jag tror jag förstod poängen med det mesta, men varför läsken?

Rikard Jansson
2019-12-23, 13:24
Jag tror jag förstod poängen med det mesta, men varför läsken?

Man binder upp det i vätska i kombination med det andra :)

Helgehorse
2019-12-23, 13:54
Det är ordentligt prestationsförbättrande, så är det ett enstaka tillfälle där något faktiskt står på spel, varför inte?

Väldigt intressant och aldrig hört, Hur är det ordentligt prestationsförbättrande att ta en alvedon/voltaren typ?

exevision
2022-06-05, 14:05
Väldigt intressant och aldrig hört, Hur är det ordentligt prestationsförbättrande att ta en alvedon/voltaren typ?

Bumpar denna fråga.

King Grub
2022-06-05, 14:22
Bevarar muskelaktiveringen längre.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29332237/

King Grub
2022-06-05, 14:27
Finns goda bevis för prestationsförbättring i uthållighetsgrenar, även om effekten inte är så stor.

https://www.mdpi.com/2075-4663/9/9/126/htm

Vad som är stor effekt beror förstås på vilken nivå man är. På OS kan en sekund vara en avgörande effekt.

King Grub
2022-06-05, 14:33
Smärttålighet.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/sms.13275

exevision
2022-06-05, 14:43
Bevarar muskelaktiveringen längre.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29332237/

Tack!
Så det ger inte så stor effekt när det gäller 1RM? Eller tolkar jag det fel?

King Grub
2022-06-05, 14:49
Testa 45-60 minuter innan ansträngningen så får du se.

Primitiv
2022-06-05, 15:30
Bajsa 60 minuter innan, treo 45 minuter innan, linnex på lår och axlar. En liter mjölk och fyra bullar efter.

trädgårdsmöbel
2022-06-05, 16:35
Larry Wheels gick i en ny video igenom (utan att nämna namn på preparat) hans nya approach på hur man kan bygga upp till personbästa. Det var enbart Testo till 5 dagar innan han skulle slå PB, sedan en hel drös olika preparat i 5 dagar.

Från att tidigare ha kört en hel drös preparat i 12veckor i sträck.

Det där undrar jag hur smart det är egentligen, säkerligen bättre för lever, njurar osv. men att peaka styrkan så snabbt och bli väldigt mycket starkare på väldigt kort tid, borde vara riskabelt för muskelfästen osv.

Hoppas inlägget är ok, det är det där att öka sin kapacitet på väldigt kort tid jag undrar om det är så hälsosamt istället för att bygga upp mot det.

Brofessorn
2022-06-05, 16:50
Larry Wheels gick i en ny video igenom (utan att nämna namn på preparat) hans nya approach på hur man kan bygga upp till personbästa. Det var enbart Testo till 5 dagar innan han skulle slå PB, sedan en hel drös olika preparat i 5 dagar.

Från att tidigare ha kört en hel drös preparat i 12veckor i sträck.

Det där undrar jag hur smart det är egentligen, säkerligen bättre för lever, njurar osv. men att peaka styrkan så snabbt och bli väldigt mycket starkare på väldigt kort tid, borde vara riskabelt för muskelfästen osv.

Hoppas inlägget är ok, det är det där att öka sin kapacitet på väldigt kort tid jag undrar om det är så hälsosamt istället för att bygga upp mot det.

Hur mycket starkare blev han under de sista fem dagarna då? Han är ju inte direkt en soffliggare som ökar 10 kg mellan passen så fort han hoppar på de bra grejorna, eller? Sen om jag får dra en Piana-ism kanske det är bra att chocka kroppen lite.

King Grub
2022-06-05, 17:26
Tren ger extrema styrkeökningar nästan omedelbart om man varit av.

ceejay
2022-06-05, 17:43
Verkar bli lite av en grej att ta det rätt lugnt med prepp fram till en stund innan tävlingen, men smälla på bra ordentligt på slutet

trädgårdsmöbel
2022-06-05, 18:30
Tren ger extrema styrkeökningar nästan omedelbart om man varit av.

Just det borde väl vara enorm skaderisk? om jag på måndag har kapacitet att lyfta 200kg men på lördag daskar upp 230.

En massa extra styrka kroppen inte är van vid borde innebära väldiga risker för att dra av muskelfästen.

King Grub
2022-06-05, 18:47
Ja, det är det säkert.

Köttis
2022-06-05, 21:55
Just det borde väl vara enorm skaderisk? om jag på måndag har kapacitet att lyfta 200kg men på lördag daskar upp 230.



En massa extra styrka kroppen inte är van vid borde innebära väldiga risker för att dra av muskelfästen.

Hellre ett avslitet muskelfäste än en hjärtattack.

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

Brofessorn
2022-06-06, 10:50
Just det borde väl vara enorm skaderisk? om jag på måndag har kapacitet att lyfta 200kg men på lördag daskar upp 230.

En massa extra styrka kroppen inte är van vid borde innebära väldiga risker för att dra av muskelfästen.

Är det inte tren som är dåligt för psyket eller något? Då hade jag varit mer orolig för det.

Snobbe
2022-06-06, 11:32
Tror ni koffein o smärtstillande hjälper vid löpning t.ex. också?

Agitator
2022-06-06, 12:09
Tror ni koffein o smärtstillande hjälper vid löpning t.ex. också?

Ja, det är ju redan postat om det i tråden.

RageBob
2022-06-06, 13:00
Bara jag som brukar slå mig själv innan tyngre lyft?

Fordon
2022-06-06, 14:49
Bara jag som brukar slå mig själv innan tyngre lyft?

Nä vi är ett helt gäng som brukar slå dig innan vi ska maxa.

RageBob
2022-06-06, 15:54
Typiskt flockdjur.

Vickan96
2022-06-08, 16:56
600 mg koffein, 25 mg Diklofenak, 1000 mg paracetamol.

Diklofenak är ju nu receptbelagt, ger naproxen samma prestationshöjande effekt?

rooz
2022-06-08, 17:36
Är det inte tren som är dåligt för psyket eller något? Då hade jag varit mer orolig för det.

Rent hypotetiskt så torde riskerna för den psykologiska åverkan minska om du bara utsätter dig för preparatet en kort tid jämfört med att du använder det en längre period. Självklart vet du aldrig exakt hur ditt egna svar blir på enskilda olagliga preparat, men du känner dig själv så kan du säkert räkna ut åt vilket håll din reaktion hamnar.

Rent hypotetiskt.

Raschmus
2022-06-09, 07:28
Yikes, folk har bra prepp nivåer. För egen del länge sedan jag förberedde ordentligt inför PR men då ville jag ha det enligt nedan;

* Gör lyftrörelsen 3-4 dagar innan men typ 40-60% av vikten.
* Ät som en häst kvällen innan, sov som ett barn därefter.
* Precis innan eller under lyftet: Clayman - In Flames om det är marklyft eller bänkpress, knäböj när ryggen höll var oftast Y'all Want A Single - Korn.

Sen en OCD-mässig grej att knacka två gånger med vardera hand och utsida fot på en dörr 1 minut innan lyftet. Gör 22,20-23,75% av prestationen.

Ska prova Treo när livet är mer balanserat och det finns skäl för PR satsning igen

trädgårdsmöbel
2022-06-10, 15:15
Är det inte tren som är dåligt för psyket eller något? Då hade jag varit mer orolig för det.

Tren är jättefarligt för psyket och påverkar enormt. Tydligen kan man bli gay av det spekuleras det i.


Jag trollar inte ens nu, bieffekt "kan orsaka homosexualitet".

King Grub
2022-06-10, 15:39
Snarare att man blir så sexuellt stimulerad att föremålet för utloppet av det inte spelar någon roll.

RageBob
2022-06-10, 15:49
Dags att vaddera lyktstolparna utanför gymmen.

trädgårdsmöbel
2022-06-11, 12:50
Snarare att man blir så sexuellt stimulerad att föremålet för utloppet av det inte spelar någon roll.

Helvete vilken ångest det måste ge om man bögat loss helt bekymmersfritt på tren sedan när man gått av preparatet och libidon sjunker och man inser att man inte ens är gay.

Brofessorn
2022-06-11, 17:01
Helvete vilken ångest det måste ge om man bögat loss helt bekymmersfritt på tren sedan när man gått av preparatet och libidon sjunker och man inser att man inte ens är gay.

Äh, tror det är lite fejk. "Jag lovar!! Det var tren som fick mig att ha bögsex!! Jag är straight annars!"

Värre hade ju varit om man fick sådana aggressionsproblem att man t.ex. mördar sin pojkvän och därmed inte ens kan delta i tävlingen man preppat för.