handdator

Visa fullständig version : Handlar det inte också om träning för att få bort gubbmagen?


EagleEye
2019-12-21, 16:01
Jag upplever att det är många som har problem med att få bort den s.k. gubbmagen även med viktnedgång. Den sticker fortfarande ut. Det sägs oftast bara att man ska "deffa" och så försvinner den. Men jag undrar om det verkligen är så.

Finns det inga speciella övningar för magen som kan dra in den och hålla den på plats så den inte väller ut?

Nuggets
2019-12-21, 16:38
https://www.bodybuilding.com/content/stomach-vacuum-exercise.html

Ingen aning om hur väl det faktiskt fungerar dock..

Brofessorn
2019-12-21, 16:42
Kanske borde kolla upp alpha-2-receptor antagonister. Ingen övning men borde hjälpa mot ditt problem.

KoloKille
2019-12-21, 18:50
Jag upplever att det är många som har problem med att få bort den s.k. gubbmagen även med viktnedgång. Den sticker fortfarande ut. Det sägs oftast bara att man ska "deffa" och så försvinner den. Men jag undrar om det verkligen är så.

Finns det inga speciella övningar för magen som kan dra in den och hålla den på plats så den inte väller ut?

om man svankar mycket och har dålig hållning ser man tjock ut oavsett hur smal man är

https://cdn-prod.medicalnewstoday.com/content/images/articles/317/317379/woman-demonstrating-good-and-bad-posture.jpg

EagleEye
2019-12-21, 20:11
Jag skulle vilja se en artikel av King Grub om det här ämnet. Att jag blivit äldre och fetare har givetvis gjort sitt till. Men jag minns att när jag var yngre också hade en utstickande mage.

Hanse
2019-12-22, 17:55
om man svankar mycket och har dålig hållning ser man tjock ut oavsett hur smal man är

https://cdn-prod.medicalnewstoday.com/content/images/articles/317/317379/woman-demonstrating-good-and-bad-posture.jpg

+1
Hållningen är viktig. Annars är det bara att äta mindre som gäller. Nu vid 48 års ålder måste jag verkligen hålla igen på maten för att hålla mig i så bra form att rutorna anas under fläsket.
Ett lager med vältränade magmuskler håller inne det som finns i buken dessutom.

Slartibartfast
2019-12-30, 10:19
Vad beror det på att gubbar får GH-mage? Joe rogan har ju tränat stenhårt hela livet, och likväl ser det ut såhär vid 50+

Allt annat ser ju väldigt bra ut, men magen :krampus

2:50 in i klippet.

iLtaYgWNCT0?t=169

Slartibartfast
2019-12-30, 10:27
OK, nu ser jag att internet är full av samma fråga. Känns som folk mobbar Joe för hans mage. Nu fick jag dåligt samvete.

clavain
2019-12-30, 10:34
Vad beror det på att gubbar får GH-mage? Joe rogan har ju tränat stenhårt hela livet, och likväl ser det ut såhär vid 50+

Allt annat ser ju väldigt bra ut, men magen :krampus

2:50 in i klippet.

iLtaYgWNCT0?t=169

Spekulerar vilt här men enligt egen erfarenhet så förändras fettinlagringen med åren, är själv 45+ och kan ha någorlunda definerade armar, axlar, bröst, ben samtidigt som magen sticker iväg likt Rogans (dock inte fullt lika illa än).

Detta trots att man kan ana magmuskulaturen, så jag spekulerar vidare att fettinlagringen tyvärr är visceral.

När jag skärper till mig framåt våren och börjar med konditionsträning igen så försvinner magen...Så tredje och sista spekulationen är att konditionsträning motverkar gubbmage, i alla fall för mig :)

skyffelmördarn
2019-12-30, 11:51
Kan det inte ha att göra med vad man äter också? Det känns ju som att när man blir "gubbe" så är det ju oftast då man börjar äta och leva gott, mycket alkohol och fet mat. I kombination med att man rör på sig mindre, tar bilen över allt.

Ladugårdsdörr
2019-12-30, 12:30
Den primära orsaken är att vi använder GH.

Illustrerade mannen
2019-12-30, 15:52
Den primära orsaken är att vi använder GH.

Vad är GH?

Brofessorn
2019-12-30, 15:58
Vad beror det på att gubbar får GH-mage? Joe rogan har ju tränat stenhårt hela livet, och likväl ser det ut såhär vid 50+

Allt annat ser ju väldigt bra ut, men magen :krampus

2:50 in i klippet.

iLtaYgWNCT0?t=169

Om man är en rik kändis som Joe Rogan, borde man inte kunna mäta tillväxt av organ mha ultraljud eller liknande? Nu kanske han gör det och skiter i saken för att han mår så jävla bra av GH, men vi kanske har någon välbärgad lirare på forumet som kan göra det för vetenskapens skull och dela med sig av resultaten.

Anders The Peak
2019-12-30, 17:18
Jag upplever att det är många som har problem med att få bort den s.k. gubbmagen även med viktnedgång. Den sticker fortfarande ut. Det sägs oftast bara att man ska "deffa" och så försvinner den. Men jag undrar om det verkligen är så.

Finns det inga speciella övningar för magen som kan dra in den och hålla den på plats så den inte väller ut?

Om jag har rätt så är du 40 år och utifrån min horisont är du yngre än mina äldsta barn.

Du får ta dig i kragen det krävs disciplin och tålamod att jobba fram en vältränad kropp. Du ser knappt några framsteg på många månader, om du inte är riktigt dåligt skick. Det krävs både träning och kostomläggning som gäller minst 300 dagar av 365 dagar för att få effekten du efterfrågar.

Det finns inga snabba fixar här i livet.

xan
2019-12-30, 18:44
Jag upplever att det är många som har problem med att få bort den s.k. gubbmagen även med viktnedgång. Den sticker fortfarande ut. Det sägs oftast bara att man ska "deffa" och så försvinner den. Men jag undrar om det verkligen är så.

Finns det inga speciella övningar för magen som kan dra in den och hålla den på plats så den inte väller ut?

Känner inte alls till fenomenet. Länk till bild på en sådan gubbe?

Joe Rogan, som länkades, har själv sagt att han använder doping.

De flesta medelålders personer fortsätter att äta lika mycket eller mer jämfört med när de var 20 år, trots att både ämnesomsättning och aktivitetsnivå är lägre. Då är det ju klart att man kommer ha fett på magen. Dessutom lagrar män mest där, så man kan vara ganska smal på ben och armar men trots det ha putmage.

svenbanan
2019-12-30, 20:27
Själv är jag tjock ibland, men när jag sätter mig på diet försvinner fläsket, även från magen. Men då har jag inte någonsin tagit sterioder, GH, eller testo heller.

Rogan går ju på testo om inte jag minns helt fel. Dessutom är det inte orimligt att han har tagit andra sprutor också med tanke på i vilken kultar han befunnit sig, samt att han blivit rätt mycket biffigare de senaste tio-femton åren trots att han är runt femtio nu.

Däremot har ju män en tendens att just lagra in fett i buken i större utsräckning än på rumpan. Så man kan ju kanske behöva komma ner under 20% kroppsfett innan man börjar märka att magen försvinner ifall man är lite tjock.

Broutrost
2019-12-30, 20:34
Kan det ha med tarmfloran att göra? https://www.nature.com/articles/s41598-019-46193-w

Langster
2019-12-30, 23:08
Vad beror det på att gubbar får GH-mage? Joe rogan har ju tränat stenhårt hela livet, och likväl ser det ut såhär vid 50+

Allt annat ser ju väldigt bra ut, men magen :krampus

2:50 in i klippet.

iLtaYgWNCT0?t=169

Äh, det var ju inte så illa. Har man mycket i magen, alltså ätit mycket, så står magen ut, oavsett hur jävla bra form man är i. Det får man helt enkelt leva med.

Det där riktigt svultna utseendet som verkar vara målet har man liksom bara på morgonen innan man ätit. Eller om man medvetet äter väldigt lite och håller in magen.

Just Joes utseende har dock ändrats radikalt de senaste typ 20 åren, allt är rundare. Vad nu det beror på...

Agitator
2019-12-31, 01:45
För att han håller på med steroider och inte väljer att gå ner i vikt.

Hade han valt att gå ner till 80-85 kg så hade den där magen troligen försvunnit. Dock kanske han måste gå ner till 75-70 kg för att bli av med största delen av det viscerala fettet han har för att sakta gå upp till 80+ för att inte se ut som en hungrig pundare 365 dagar om året.

skyffelmördarn
2019-12-31, 14:20
För att han håller på med steroider och inte väljer att gå ner i vikt.

Hade han valt att gå ner till 80-85 kg så hade den där magen troligen försvunnit. Dock kanske han måste gå ner till 75-70 kg för att bli av med största delen av det viscerala fettet han har för att sakta gå upp till 80+ för att inte se ut som en hungrig pundare 365 dagar om året.

Var det inte precis det här som Diomedea exulans gjorde nyligen? Har för mig att jag sett han "gnälla" över sin mage på brädan i många år men när han väl gick ner i vikt och ordentligt så försvann den.

Tror nog inte många förstår just hur smal man måste vara för att få bort en mage, det är ju den som släpper sist. Själv blir jag smal i ansiktet nästan direkt på bara 5 kg, men det är ju säkert ytterligare 20 kg innan magen ger sig.

Anders The Peak
2019-12-31, 15:09
Äh, det var ju inte så illa. Har man mycket i magen, alltså ätit mycket, så står magen ut, oavsett hur jävla bra form man är i. Det får man helt enkelt leva med.

Det där riktigt svultna utseendet som verkar vara målet har man liksom bara på morgonen innan man ätit. Eller om man medvetet äter väldigt lite och håller in magen.

Just Joes utseende har dock ändrats radikalt de senaste typ 20 åren, allt är rundare. Vad nu det beror på...

Troligen åldras han som alla andra och har lite mer gorilla i sig än lite smalare individer. Tycker inte att hans form på något sätt är uppseendeväckande utan rätt normal till ålder och vikt. Har antagligen svullat ordentligt med mat innan kortet togs. Kan bajsa av sig ca 5 kg...

Jag ser rultigare individer dagligen i olika sammanhang. Behöver troligen skala av 10 kg för att bli vass.

trädgårdsmöbel
2019-12-31, 21:42
Om jag någon gång skulle gå på diet är jag 110% övertygad om att den gigantiska gubbmagen inte hade försvunnit. Armarna hade krympt, axlarna, benen, arslet, ryggen, bröstet allt hade blivit svältklent och magen hade tett sig ännu större. Istället för ett fetto på 123 hade jag vart precis lika mycket av ett fetto på 63.

Spaghettismala ben och armar, och en gigantisk mage på det.

Träning handlar inte om att få bort någonting, utan om att bygga upp allt utom problemområdet så att det ser mindre ut.

xan
2019-12-31, 22:23
Om jag någon gång skulle gå på diet är jag 110% övertygad om att den gigantiska gubbmagen inte hade försvunnit. Armarna hade krympt, axlarna, benen, arslet, ryggen, bröstet allt hade blivit svältklent och magen hade tett sig ännu större. Istället för ett fetto på 123 hade jag vart precis lika mycket av ett fetto på 63.

Spaghettismala ben och armar, och en gigantisk mage på det.

Träning handlar inte om att få bort någonting, utan om att bygga upp allt utom problemområdet så att det ser mindre ut.

men lol snälla du

Ät fisk och grönsaker i 1 år och återkom.

Sedan ska man inte förvänta sig stenhård 8-pack när man är medelålders, men nog fan kan man få en hyfsat platt mage om man sköter diet och träning.

Agitator
2020-01-01, 01:28
men lol snälla du

Ät fisk och grönsaker i 1 år och återkom.

Sedan ska man inte förvänta sig stenhård 8-pack när man är medelålders, men nog fan kan man få en hyfsat platt mage om man sköter diet och träning.

Behöver inte ens sköta sin träning. Bara ät mindre så du hela tiden går ner lite över en längre period.

Du kan äta pizza 5 ggr i veckan och få en platt mage utan problem.

KoloKille
2020-01-01, 09:56
Grejen är att man ofta sätter upp en alldeles för hög målvikt i huvudet när man börjar dieta, speciellt om man har ganska mycket fett på kroppen från början och är en helt vanlig medelgymmare. "På xx kg kommer jag nog se bra ut". Man måste i stort sett alltid gå ner ytterligare 5-10kg ren fettmassa för att få bort det sista och komma ner till under 10% kroppsfett, beroende på hur stor man är från början. Man underskattar kroppsfett och överskattar muskelmassa om man inte känner sin kropp väldigt väl, vilket medelgymmaren inte gör på det sättet. För män är det sista som är kvar då ofta magen.

Inspiration för att gå ner mycket i vikt och få platt mage i medelåldern:
e4xwZuIAZJM

Slartibartfast
2020-02-02, 14:46
Rogan drar av sig tröjan igen. Ser ju bättre ut nu iaf.

https://www.instagram.com/p/B8ARl8VFJp3/?utm_source=ig_web_copy_link

Brofessorn
2020-02-02, 15:01
Ser ganska bra ut ändå. Har han haft digestiva problem el. dyl. som förbättrats under karnivordieten?

Agitator
2020-02-02, 17:50
Han behöver gå ner mer imho.

MackeJuve
2020-02-04, 09:05
Rogan drar av sig tröjan igen. Ser ju bättre ut nu iaf.

https://www.instagram.com/p/B8ARl8VFJp3/?utm_source=ig_web_copy_link

Vilken fysik, riktigt grymt.

EagleEye
2020-02-04, 09:12
Vilken fysik, riktigt grymt.

Han ser ju inte särskilt deffad ut men magen är ändå helt platt. Nämner han något hur han gjort för att åstadkomma det?

Precis en sån mage vill jag ha.

PureWhey
2020-02-04, 10:07
Han ser ju inte särskilt deffad ut men magen är ändå helt platt. Nämner han något hur han gjort för att åstadkomma det?

Precis en sån mage vill jag ha.

Han har gått ner i vikt.

Langster
2020-02-04, 10:57
Han har gått ner i vikt.

Han har endast ätit kött.

Jag vet inte om det ser så jävla mycket bättre ut nu egentligen. Han ser mindre ut och lite mindre välgödd, men så värst mycket förbättrad bf% ser det inte ut att vara tycker jag.

Som sagt, enligt honom har han endast ätit kött. Men man får exakt samma effekt av att bara äta mindre kalorier helt enkelt. Jag har själv bantat ner mig ca 8 kg sen nyår med blandad kost och jag upplever samma positiva effekter. Piggare och smalare, sånt man alltid upplever när man äter mindre och kanske framförallt mindre skräp och godis.

Agitator
2020-02-04, 19:54
Han behöver gå ner mer.

Visst, han ser bättre ut än många andra 50+are som inte tränar. Men fysiken matchar inte alls det man förväntar sig av någon som konstant håller på med trt samt tränar mycket osv.

10 kg till i mina ögon och man börjar se en riktig förändring. Sedan kan han gå upp något trivselkilo igen.

Diomedea exulans
2020-02-04, 20:07
Ser ganska bra ut ändå. Har han haft digestiva problem el. dyl. som förbättrats under karnivordieten?

Såvitt jag vet hade han inte det förut, men han fick explosiv diarré de första två veckorna av dieten.

Langster
2020-02-04, 22:04
Kom att tänka på en sak med Joe Rogan, jag lyssnar på nästan varenda avsnitt av hans podcast. Och han säger väldigt ofta precis samma sak som i det där instagram-inlägget: Jag känner mig bättre än på länge nu, bättre energi, mindre fett och mindre värk pga att jag slutat med kolhydrater, tagit stamceller, börjat med det här kosttillskottet, börjat träna på det här sättet, börjat äta grönkål - eller vad det senaste nu må vara.
Man kan ju säga att han är ju positiv iaf. Man hör honom nästan aldrig säga att han har en dipp av något slag och allt nytt han testar medför bara en massa positiva saker.

Och som sagt jag är en inbiten lyssnare av podcasten och detta är inte något jag stör mig på, bara en liten reflektion. Han verkar annars ha hyfsat kritiskt tänkande.

Ett Orm
2020-02-04, 22:42
Kom att tänka på en sak med Joe Rogan, jag lyssnar på nästan varenda avsnitt av hans podcast. Och han säger väldigt ofta precis samma sak som i det där instagram-inlägget: Jag känner mig bättre än på länge nu, bättre energi, mindre fett och mindre värk pga att jag slutat med kolhydrater, tagit stamceller, börjat med det här kosttillskottet, börjat träna på det här sättet, börjat äta grönkål - eller vad det senaste nu må vara.
Man kan ju säga att han är ju positiv iaf. Man hör honom nästan aldrig säga att han har en dipp av något slag och allt nytt han testar medför bara en massa positiva saker.

Och som sagt jag är en inbiten lyssnare av podcasten och detta är inte något jag stör mig på, bara en liten reflektion. Han verkar annars ha hyfsat kritiskt tänkande.

Annars är det ju ganska vanlig att man upplever en förbättring om man mår lite tjyvtjockt och gör en lite större förändring, ovasett vad det är.
Sen att det håller i sig en månad är ju en annan femma.

Macroman
2020-02-05, 10:22
Rogan drar av sig tröjan igen. Ser ju bättre ut nu iaf.

https://www.instagram.com/p/B8ARl8VFJp3/?utm_source=ig_web_copy_link

170 lång/kort ser det ut som.

Agitator
2020-02-05, 20:37
Kom att tänka på en sak med Joe Rogan, jag lyssnar på nästan varenda avsnitt av hans podcast. Och han säger väldigt ofta precis samma sak som i det där instagram-inlägget: Jag känner mig bättre än på länge nu, bättre energi, mindre fett och mindre värk pga att jag slutat med kolhydrater, tagit stamceller, börjat med det här kosttillskottet, börjat träna på det här sättet, börjat äta grönkål - eller vad det senaste nu må vara.
Man kan ju säga att han är ju positiv iaf. Man hör honom nästan aldrig säga att han har en dipp av något slag och allt nytt han testar medför bara en massa positiva saker.

Och som sagt jag är en inbiten lyssnare av podcasten och detta är inte något jag stör mig på, bara en liten reflektion. Han verkar annars ha hyfsat kritiskt tänkande.

Killen håller ju på med trt terapi samt hög väldigt ofta och för att inte prata om hans livsstil som bara går ut på att ha kul och hänga med komiker osv. Så man ska väl inte vara förvånad över att han aldrig uppvisar några dippar. Minsta dipp och han röker väl på eller ligger i sin salt tank.

Ett under att han inte är mer bäng än vad han är. Podcasten har nog varit stor del av hans utveckling till det bättre de senaste 10 åren.