handdator

Visa fullständig version : Hur stark kan man bli av kroppviktssövningar?


KoloKille
2019-12-20, 09:27
Som rubriken

Pherall
2019-12-20, 09:30
Ganska.

KoloKille
2019-12-20, 09:32
Ganska.

Typ 5/10 eller högre?

Diomedea exulans
2019-12-20, 09:34
Hur stark som helst.

RassK
2019-12-20, 09:38
Så stark som motståndet av vikten du väger.

KoloKille
2019-12-20, 09:40
Så stark som motståndet av vikten du väger.

hur starkt är det på en skala 1-10 ungefär?

KoloKille
2019-12-20, 09:40
Hur stark som helst.

alltså 10/10? låter för bra för att vara sant

d1anny2
2019-12-20, 09:43
Det svåraste tycker jag är programmering och progression. Bra övningar finns hur många som helst.

Körde ett program från en leverantör en gång under 6v, med väldigt lite gains. Styrkelabbets med vikter har under samma tid funkar [emoji1531][emoji1360][emoji1303]

RassK
2019-12-20, 11:10
hur starkt är det på en skala 1-10 ungefär?

Det beror på hur långt ett snöre är.

Diomedea exulans
2019-12-20, 11:19
alltså 10/10? låter för bra för att vara sant

Träna upp dig tills du kan göra en 30 sekunder långsam enarms-chinup, testa sen hur stark du blivit i latsdrag och hantelcurl.

Läskeblask
2019-12-20, 11:28
Hur stark som helst.

Nej det blir man inte

David_wigren
2019-12-20, 12:00
Hur mäter man ens styrka? Blir man stark av styrkelyft? Allt beror på vilken övning du väljer att mäta styrkan. Kroppsviktsövningar är inte det mest optimala för att bli stark i knäböj men man blir jävligt stark i chins, muscle ups osv.

KoloKille
2019-12-20, 12:40
Hur mäter man ens styrka? Blir man stark av styrkelyft? Allt beror på vilken övning du väljer att mäta styrkan. Kroppsviktsövningar är inte det mest optimala för att bli stark i knäböj men man blir jävligt stark i chins, muscle ups osv.

om man tar ett genomsnitt av alla övningar, hur stark blir man då? 6/10?

Läskeblask
2019-12-20, 12:41
Hur mäter man ens styrka? Blir man stark av styrkelyft? Allt beror på vilken övning du väljer att mäta styrkan. Kroppsviktsövningar är inte det mest optimala för att bli stark i knäböj men man blir jävligt stark i chins, muscle ups osv.

Man blir mer uthållig. I chins blir man starkare med viktbälte. Jag skulle säga att nån form av strongman-liknande tävling vore bäst och där spöar den som har viktränat den som tränat med kroppsvikten

KoloKille
2019-12-20, 12:44
Man blir mer uthållig. I chins blir man starkare med viktbälte. Jag skulle säga att nån form av strongman-liknande tävling vore bäst och där spöar den som har viktränat den som tränat med kroppsvikten

ja men strongmen är feta och kan inte göra chins eller flaggan

ChuckTesta
2019-12-20, 12:52
5/7

KoloKille
2019-12-20, 12:54
5/7

seriösa svar tack

Brofessorn
2019-12-20, 12:55
seriösa svar tack

Motsvararar 7,1/10

KoloKille
2019-12-20, 12:56
Motsvararar 7,1/10

tack för att du ger att seriöst svar.

Hur stark tror du man kan bli?

Termy
2019-12-20, 13:03
LVS0fKC4KNo

Brofessorn
2019-12-20, 13:03
tack för att du ger att seriöst svar.

Hur stark tror du man kan bli?

Beror på hur mycket protein man äter. Bara 2 gram per kg kroppsvikt blir man inte så stark. Kanske runt 5/10.

Om man äter 2,5 gram per kg kroppsvikt, däremot, då händer det grejer ska du se. 8-9 av 10.

KoloKille
2019-12-20, 13:17
LVS0fKC4KNo

tar han androgena anabola steroider?

Termy
2019-12-20, 14:16
bQuQ2olTdto

Fordon
2019-12-20, 14:19
Motsvararar 7,1/10

5/7 motsvarar 10/10. Perfect score.

Ett Orm
2019-12-20, 15:09
Kan man inte lägga på yttre belastning så får man utnyttja hävstänger och belastningskurvor och hej o hå maximalt, och när man når sitt max där kan man bara öka volymen och det går ju inte hur långt som hellst.
Men jag tror man kan komma väldigt långt men det blir väldigt komplicerat.

Läskeblask
2019-12-20, 15:37
ja men strongmen är feta och kan inte göra chins eller flaggan

Men de är starkare

KoloKille
2019-12-20, 16:06
Men de är starkare

Jag men feta och jag mäter styrka per volymenhet.

Läskeblask
2019-12-20, 16:36
Jag men feta och jag mäter styrka per volymenhet.

Jag mäter styrka i att flytta objekt. Man är inte stark om man väger 55kg och gör 18 chins fastän en 100kg gubbe som drar 300kg marklyft gör 14 chins.

KoloKille
2019-12-20, 17:04
Jag mäter styrka i att flytta objekt. Man är inte stark om man väger 55kg och gör 18 chins fastän en 100kg gubbe som drar 300kg marklyft gör 14 chins.

Har du källa på det? 18 är mer än 14 vad jag vet.

Läskeblask
2019-12-20, 18:05
Har du källa på det? 18 är mer än 14 vad jag vet.

Den som är tyngre lyfter ju mera vikt.

Nå hur som helst, ja man blir starkare av att träna med kroppsvikten men riktigt stark blir man ej så är det bara.

Laksen
2019-12-20, 19:30
Har du källa på det? 18 är mer än 14 vad jag vet.

Att relatera styrka till kroppsvikt är för svaga människor. Myror är riktigt starka i förhållande till kroppsvikt.

Brofessorn
2019-12-20, 19:45
Att relatera styrka till kroppsvikt är för svaga människor. Myror är riktigt starka i förhållande till kroppsvikt.

Om KoloKilles grova granne bråttar ner honom för att förgripa sig på hans flickvän, kommer grannen inte stanna upp och fråga om kroppsvikten och bänkmaxet för att se vem som är relativt starkast.

David_wigren
2019-12-20, 20:37
Jag mäter styrka i att flytta objekt. Man är inte stark om man väger 55kg och gör 18 chins fastän en 100kg gubbe som drar 300kg marklyft gör 14 chins.

Flytta objekt? I vilka övningar? I övningar som du anser är objektiva? Tänk så skulle folk börja tävla i vem som kan lyfta tyngst sten bakom ryggen. Helt plötsligt så presterar de största killarna sämre för att deras egen storlek förhindrar dem att lyfta med armarna bakom ryggen. Någon som då väger 55 och har god rörlighet med armarna bakom ryggen lyfter plötsligt mer. Det kanske är ett larvigt exempel, men det är ändå ett exempel där den som man trodde skulle vara ”klenare” faktiskt lyfter mer vikt. Personen är då ”objektivt” starkare.

Brofessorn
2019-12-20, 20:40
Flytta objekt? I vilka övningar? I övningar som du anser är objektiva? Tänk så skulle folk börja tävla i vem som kan lyfta tyngst sten bakom ryggen. Helt plötsligt så presterar de största killarna sämre för att deras egen storlek förhindrar dem att lyfta med armarna bakom ryggen. Någon som då väger 55 och har god rörlighet med armarna bakom ryggen lyfter plötsligt mer. Det kanske är ett larvigt exempel, men det är ändå ett exempel där den som man trodde skulle vara ”klenare” faktiskt lyfter mer vikt. Personen är då ”objektivt” starkare.

Vem lyfter en sten bakom bakom ryggen i verkligheten egentligen? Det enda jag tycker spelar roll är det som räknas, man mot man, brottning tills en kommer ut on top. Styrka är inte objektivt utan relativt till den man kämpar mot.

David_wigren
2019-12-20, 20:41
Jag kan lyfta 60-70 kg medan jag är i en flagga. Brian Shaw gör med största sannolikhet inte ens en flagga överhuvudtaget. Han lyfter alltså inte ens 0 kg i den övningen. Är jag då starkare för att jag kan lyfta mer vikt?

VoDaresVins
2019-12-20, 20:55
Vem lyfter en sten bakom bakom ryggen i verkligheten egentligen? Det enda jag tycker spelar roll är det som räknas, man mot man, brottning tills en kommer ut on top. Styrka är inte objektivt utan relativt till den man kämpar mot.

Men varför just inramat till brottning som spelar roll då? I ren kamp utan regler skulle resultatet vara svårare förutspått.

Brofessorn
2019-12-20, 20:56
Men varför just inramat till brottning som spelar roll då? I ren kamp utan regler skulle resultatet vara svårare förutspått.

Tänker du dig mer MMA-liknande? Går bra för mig.

Läskeblask
2019-12-21, 09:29
Flytta objekt? I vilka övningar? I övningar som du anser är objektiva? Tänk så skulle folk börja tävla i vem som kan lyfta tyngst sten bakom ryggen. Helt plötsligt så presterar de största killarna sämre för att deras egen storlek förhindrar dem att lyfta med armarna bakom ryggen. Någon som då väger 55 och har god rörlighet med armarna bakom ryggen lyfter plötsligt mer. Det kanske är ett larvigt exempel, men det är ändå ett exempel där den som man trodde skulle vara ”klenare” faktiskt lyfter mer vikt. Personen är då ”objektivt” starkare.

Som jag sa så strongmen är det närmaste vi kommer eller vi kan ju gå till vardagen med bärandet av matkassar, trädhuggning, grävande med spade om det känns bättre. Berätta gärna hur du lyckas optimera din benstyrka med kroppsvikten t.ex.

Ett Orm
2019-12-21, 10:47
Ja strongmen där man har blandat olika typer av styrka är nog det som kommer närmast sanningen, iaf på ett underhållande sätt.
Även om det vore intressant att sätta folk i ett labb och testa dragkrafter mm mer precist, så vore det en rätt trist tävlingsform.

d1anny2
2019-12-21, 11:30
Sedan tillkommer moment som mening, mobilitet, doping, hälsa och vardagsliv.

Hur meningsfullt är det med en kran som knappt, eller under stort besvär, kan flyttas? Var är skärningspunkten mellan kurvorna styrka och flexibilitet?
Som det skrivits i många andra trådar: Vilket är syftet? För vad gör du detta?

Vitaliy Feschuk är stark. Rörlig. Vad mer? Ren? Kanske. Men där någonstans skymtar jag ett ideal om jag själv satsat helhjärtat på träning.

https://www.instagram.com/vitaliy.feschuk/

David_wigren
2019-12-21, 13:21
Som jag sa så strongmen är det närmaste vi kommer eller vi kan ju gå till vardagen med bärandet av matkassar, trädhuggning, grävande med spade om det känns bättre. Berätta gärna hur du lyckas optimera din benstyrka med kroppsvikten t.ex.

Jag tränar inte ben. Men skulle ändå spöa 95% av eliten i styrkelyft i benstyrka, om jag själv fick välja övningen.

David_wigren
2019-12-21, 13:41
Jag tränar inte ben. Men skulle ändå spöa 95% av eliten i styrkelyft i benstyrka, om jag själv fick välja övningen.

Min poäng är att begreppet styrka är väldigt subjektivt. Att vara stark i en specifik övning behöver inte alls betyda att man är stark i en annan, även om det såklart finns en viss överföring.

Jag lider inte av vanföreställningar och faktiskt tror att jag har starkare ben än ens en medelmåttig styrkelyftare. Jag menar bara att om jag själv fick välja övningen så skulle jag vinna mot de flesta. Det faktumet skapar problem när man ska definiera vem som är ”starkast”. Eftersom det inte finns ett objektivt sätt att mäta styrka. Utövare från respektive styrkesport brukar ta sig friheten att hävda att just deras sport är det sanna sättet att mäta styrka.

KoloKille
2019-12-21, 14:00
Tänker du dig mer MMA-liknande? Går bra för mig.

jag tror du är inne på något här. det som egentligen är den ultimata mätaren på styrka är brutal fysisk kamp. helst utan att någon tränat kampsport för att ha försprång i tekniken. bara helt brutala rallarsvingar tills någon dör. det måste vara det bästa sättet.

så frågan är om man kan bli bra på det genom kroppsviktsövningar??

Brofessorn
2019-12-21, 14:12
jag tror du är inne på något här. det som egentligen är den ultimata mätaren på styrka är brutal fysisk kamp. helst utan att någon tränat kampsport för att ha försprång i tekniken. bara helt brutala rallarsvingar tills någon dör. det måste vara det bästa sättet.

så frågan är om man kan bli bra på det genom kroppsviktsövningar??

Om man kollar på kampsportare kör de bara massa kroppsviktövningar, så jag tror faktiskt du är på rätt spår med. En grej är att man måste klara en jävla massa smällar mot huvudet så kanske bra att köra mycket nackträning.

https://i.ytimg.com/vi/fM6wEC1_YoQ/hqdefault.jpg

https://i.v-s.mobi/2K8dVAkEHhtoH2z1Tobxf6u8jmpO8UQSaLI6iDzJNaFesxi7cO 727bKkvRdTTA5htjlfbC7wmAWDA2ZVVjQzHQ.jpg

Vad är bästa schemat/övningen för nacken?

Rikard Jansson
2019-12-21, 14:29
Man måste vara stark på minst typ 4 saker för att få kalla sig stark. Minst en enarmschin, minst 185ish i bänk, stark i armbrytning och kunna slå hårt. Minst TNS 2an Coc, nästan 2.5 också. Samt kunna pressa minst 100 kg bakom nacken strikt i militärpress. Alltså de här siffrorna är ju bara riktlinjer som jag hittade på precis nu men så är det iallafall

KoloKille
2019-12-21, 14:30
Om man jämför med djurriket så mäter de styrka genom att slåss, inte genom att lyfta på järnskivor

3T0z1CT-nR8

Illustrerade mannen
2019-12-21, 14:44
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, så ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna eller skriver något opassande. Men ”brutal styrka” är inte alls det viktigaste när det handlar om slagsmål mellan människor, oavsett om det handlar om ”brottning” eller slag/sparkar. Jag är tämligen stark relativt kroppsvikten och skapligt duktig på att ”slåss”, men har flera gånger fått ”stryk” av svagare personer och även ”vunnit” över starkare...

Brofessorn
2019-12-21, 14:48
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, så ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna eller skriver något opassande. Men ”brutal styrka” är inte alls det viktigaste när det handlar om slagsmål mellan människor, oavsett om det handlar om ”brottning” eller slag/sparkar. Jag är tämligen stark relativt kroppsvikten och skapligt duktig på att ”slåss”, men har flera gånger fått ”stryk” av svagare personer och även ”vunnit” över starkare...

Just det vi säger, att det du bänkar inte har någon betydelse när det kommer till kritan. Bra att du håller med iallafall. :thumbup::bpump:

Brofessorn
2019-12-21, 14:51
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, så ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna eller skriver något opassande. Men ”brutal styrka” är inte alls det viktigaste när det handlar om slagsmål mellan människor, oavsett om det handlar om ”brottning” eller slag/sparkar. Jag är tämligen stark relativt kroppsvikten och skapligt duktig på att ”slåss”, men har flera gånger fått ”stryk” av svagare personer och även ”vunnit” över starkare...

Hur mycket nacke tränar du som kampsportar? De "svagare" personerna som gav dig stryk, hur starka var de i neck bridges?

https://www.bjjee.com/wp-content/uploads/2018/03/Bridge.jpg

Anders The Peak
2019-12-21, 14:52
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, så ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna eller skriver något opassande. Men ”brutal styrka” är inte alls det viktigaste när det handlar om slagsmål mellan människor, oavsett om det handlar om ”brottning” eller slag/sparkar. Jag är tämligen stark relativt kroppsvikten och skapligt duktig på att ”slåss”, men har flera gånger fått ”stryk” av svagare personer och även ”vunnit” över starkare...

Sant och ofta är vältränade med mycket styrka, med många undantag, rätt sega och långsamma i en akut situation. De fungerar bäst i en krogdörr och i olika Event där de kan knuffas och buffas.

tutanota
2019-12-21, 19:42
Jag har inte läst alla inlägg i tråden, så ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna eller skriver något opassande. Men ”brutal styrka” är inte alls det viktigaste när det handlar om slagsmål mellan människor, oavsett om det handlar om ”brottning” eller slag/sparkar. Jag är tämligen stark relativt kroppsvikten och skapligt duktig på att ”slåss”, men har flera gånger fått ”stryk” av svagare personer och även ”vunnit” över starkare...

Min uppfattning är tvärtom, att styrka är otroligt underskattat om man slåss med folk som inte kan slåss. Självklart vinner en fighter mot någon som bara är stark. Men hur många som man slåss med är tränade fighters? De flesta som slåss och bråkar på krogen är inte UFC fighters direkt. Kondition spelar heller ingen roll då efter max 1 minut så är hela grejen över oftast.

svenbanan
2019-12-21, 21:11
När det gäller överföring till "vardagssituationer" och idrottsliga prestationer (vare sig det är fotboll, hockey eller kampsport) så är ofta den relativa styrkan och effekten (kraft per tidsenhet) mycket mer intressant än den absoluta maxstyrkan.

Laksen
2019-12-21, 21:13
Man måste vara stark på minst typ 4 saker för att få kalla sig stark. Minst en enarmschin, minst 185ish i bänk, stark i armbrytning och kunna slå hårt. Minst TNS 2an Coc, nästan 2.5 också. Samt kunna pressa minst 100 kg bakom nacken strikt i militärpress. Alltså de här siffrorna är ju bara riktlinjer som jag hittade på precis nu men så är det iallafall

Gulligt att du inte nämnde en enda övning som skulle mäta underkroppens styrka :laugh:

edit: Kanske du bara trollade som alla andra...

David_wigren
2019-12-21, 22:33
Gulligt att du inte nämnde en enda övning som skulle mäta underkroppens styrka :laugh:

edit: Kanske du bara trollade som alla andra...

Benstyrka är överskattat (är seriös). Visst, att kunna knäböja över 200 kg med godkänt djup är coolt. Men priset man ofta betalar är att man blir långsam, stel och klumpig (med vissa undantag).

svenbanan
2019-12-21, 22:52
Benstyrka är överskattat (är seriös). Visst, att kunna knäböja över 200 kg med godkänt djup är coolt. Men priset man ofta betalar är att man blir långsam, stel och klumpig (med vissa undantag).

Jag tror att det inte egentligen är benstyrkan som leder till detta. Snarare att man kan bli stel och klumpig om man enbart kör böj och mark och inget som integrerar den styrkan i "funktionella rörelsemönster" typ hopp och löpning och adekvat rörlighetsträning.

Sheogorath
2019-12-21, 22:53
Man måste vara stark på minst typ 4 saker för att få kalla sig stark. Minst en enarmschin, minst 185ish i bänk, stark i armbrytning och kunna slå hårt. Minst TNS 2an Coc, nästan 2.5 också. Samt kunna pressa minst 100 kg bakom nacken strikt i militärpress. Alltså de här siffrorna är ju bara riktlinjer som jag hittade på precis nu men så är det iallafall

Jag gillar hur du utgår från dina paradgrenar och gränser. :d

Köttis
2019-12-21, 23:09
Jag gillar hur du utgår från dina paradgrenar och gränser. :dFinns det andra sätt att mäta styrka på

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

david80
2019-12-22, 06:22
Benstyrka är överskattat (är seriös). Visst, att kunna knäböja över 200 kg med godkänt djup är coolt. Men priset man ofta betalar är att man blir långsam, stel och klumpig (med vissa undantag).

Jag håller inte med. Benstyrkan är ju extremt viktig. Så fort du ska lyfta något från marken så spelar den ju in. Likaså om du puttar något framför dig eller ska dra något tungt

david80
2019-12-22, 06:25
Jag tror att det inte egentligen är benstyrkan som leder till detta. Snarare att man kan bli stel och klumpig om man enbart kör böj och mark och inget som integrerar den styrkan i "funktionella rörelsemönster" typ hopp och löpning och adekvat rörlighetsträning.

För en massa år sen hörde man ju de där argumenten. Att inte styrketräna på gym för då blir man osmidig och långsam. Ofta inom kampsport och boxning. Synen har nog ändrats lite nu, men finns kanske kvar på vissa ställen.

smerk
2019-12-22, 07:58
Väldigt off topic nu i tråden men mina erfarenheter är att styrka är viktigt i kampsport. Åtminstone i brottning. Jag utklassade längre och tyngre människor i brottningsdelen i mma, och fick ständigt frågan om jag hade brottarbakgrund. Skillnaden var framförallt att jag tränade böj och mark. Sen kanske jag faktiskt hade talang för brottning men men...

Jag upplever att de som är långsamma pga stora ben är de som lagrar fett likt en kvinna. Dvs det är två fettstockar istället för muskler. Har några vänner som har rejäla ben i jeans men som är klena trots 20kg extra kroppsvikt

svenbanan
2019-12-22, 08:40
För en massa år sen hörde man ju de där argumenten. Att inte styrketräna på gym för då blir man osmidig och långsam. Ofta inom kampsport och boxning. Synen har nog ändrats lite nu, men finns kanske kvar på vissa ställen.

Jag tror att de argumenten också har feltolkats (eller framförts klantigt och felaktigt). Jag tror att det man egentligen menade var nåt i stil med

"Bygg inte en massa muskler (på gymmet), eftersom det kommer göra att din relativa styrka blir sämre."

Man vill ju generellt sett inte bli tyngre, utan bara starkare. Ifall man bygger muskler ska man se till att göra det på ett sådant sätt att man samtidigt maximerar maxstyrkan och effekten (explosiviteten).

David_wigren
2019-12-22, 09:36
Jag håller inte med. Benstyrkan är ju extremt viktig. Så fort du ska lyfta något från marken så spelar den ju in. Likaså om du puttar något framför dig eller ska dra något tungt

Om du ska lyfta ett naturobjekt från marken så är det väl främst greppet, armarna och sen ryggen som kommer vara den begränsade faktorn? Så är det iaf för mig som inte ens tränar ben. Prova själv. Gå ut i skogen och pröva lyft en sten som väger 140-150 kg. Inte fan är det benen som viker sig först. Sen, hur ofta knuffar man eller drar man något så hårt att det faktiskt kräver någon benstyrka att tala om? Det gör man väl endast i vissa unika sporter som amerikansk fotboll, strongman och dylikt. Då tjänar man såklart på att ha stora och starka ben. För nästan alla andra är det en nackdel.

Såklart är det ju nödvändigt att ha en viss styrka i benen. Men kan man böja 140 kg under parallellt så har man nog tillräcklig styrka för i stort sett allt.

Men med det sagt så finns det ju såklart ett egenvärde i att kunna knäböja mycket om man tycker det är kul. Man kanske inte bryr sig så mycket om att det eventuellt kan börja hindra en i övrigt.

KoloKille
2019-12-22, 11:52
Man springer dock snabbare i sprinter om man är stark i benen så om man inte kan slåss som en gorilla kan man iaf springa iväg och på så sätt kanske sprida sina gener genom att inte dö. vissa arter har ju såna fegisar som passar på att smygpara sig när de andra slåss som riktiga alfas. så det kanske finns ett värde i att träna benen

david80
2019-12-22, 11:58
Om du ska lyfta ett naturobjekt från marken så är det väl främst greppet, armarna och sen ryggen som kommer vara den begränsade faktorn? Så är det iaf för mig som inte ens tränar ben. Prova själv. Gå ut i skogen och pröva lyft en sten som väger 140-150 kg. Inte fan är det benen som viker sig först. Sen, hur ofta knuffar man eller drar man något så hårt att det faktiskt kräver någon benstyrka att tala om? Det gör man väl endast i vissa unika sporter som amerikansk fotboll, strongman och dylikt. Då tjänar man såklart på att ha stora och starka ben. För nästan alla andra är det en nackdel.

Såklart är det ju nödvändigt att ha en viss styrka i benen. Men kan man böja 140 kg under parallellt så har man nog tillräcklig styrka för i stort sett allt.

Men med det sagt så finns det ju såklart ett egenvärde i att kunna knäböja mycket om man tycker det är kul. Man kanske inte bryr sig så mycket om att det eventuellt kan börja hindra en i övrigt.


Tror det diskuteras väldigt olika saker i den här tråden. Trådstarten handlade om hur stark man kan bli av kroppsviktsövningar. Någon menade att en 55 kg kille är starkare än en 180 kg tung strongman pga den lätta killen kan göra fler chins.
Nu börjar det handla om vad som är funktionellt i vardagen. Var väl ingen som pratade om det?
För min del så tycker inte jag man kan mäta styrka i endast en gren utan i flera olika grenar som stora delar av kroppen? Strongman kommer ju ganska nära. Man skulle kunna ha åsikter om att grenarna blir för standardiserade.

En kontorsråtta som bara vänder papper och tränar på gym några gånger i veckan "behöver" givetvis inte vara så stark i benen. Å andra sidan behöver man ju vara stark i bänk heller.

Brofessorn
2019-12-22, 12:05
Folk överlag är svaga idag. Varför? Jo, för att de inte behöver använda sina muskler i vardagen. Då är det ju ganska meningslöst att prata om styrka i relation till vardagssituationer då de bara är hypotetiska eller betydelselösa scenarion.

Styrka är vem som slutar upp som den dominanta mannen i en kamp på liv och död, eller den som lyckas sprida sina gener vidare på något annat sätt. Kan vi, snälla, börja diskutera på allvar hur kroppsviktövningar bidrar till det?

KoloKille
2019-12-22, 12:16
Folk överlag är svaga idag. Varför? Jo, för att de inte behöver använda sina muskler i vardagen. Då är det ju ganska meningslöst att prata om styrka i relation till vardagssituationer då de bara är hypotetiska eller betydelselösa scenarion.

Styrka är vem som slutar upp som den dominanta mannen i en kamp på liv och död, eller den som lyckas sprida sina gener vidare på något annat sätt. Kan vi, snälla, börja diskutera på allvar hur kroppsviktövningar bidrar till det?

exakt! jag tror tex att man sprider sina gener bättre om man ser ut som en gymnast som tränar med kroppsvikten än en fet gris till strongman. och en strongman kan inte ens lyfta sin egen vikt i romerska ringar. hur coolt är det på en skala egentligen?

KoloKille
2019-12-22, 12:20
Vilken kropp tror ni får flest tjejer och fungerar bäst i vardagen och i kamp?

https://i.pinimg.com/originals/fa/14/54/fa1454d2d004fea40fb38d584e87d5a7.jpg

https://i.pinimg.com/originals/06/59/2e/06592e47fc88e82835736d4352b209e3.jpg

david80
2019-12-22, 12:27
Vilken kropp tror ni får flest tjejer och fungerar bäst i vardagen och i kamp?

https://i.pinimg.com/originals/fa/14/54/fa1454d2d004fea40fb38d584e87d5a7.jpg

https://i.pinimg.com/originals/06/59/2e/06592e47fc88e82835736d4352b209e3.jpg

Att de inte tänkt på det inom strongman. Varför hålla på och lyfta, dra och pressa saker. Bättre alla bara ställde sig på en rad och den som är snyggast vinner. Den snyggaste blir världens starkaste man:) Eller han som har en pistol:)

KoloKille
2019-12-22, 12:30
Att de inte tänkt på det inom strongman. Varför hålla på och lyfta, dra och pressa saker. Bättre alla bara ställde sig på en rad och den som är snyggast vinner. Den snyggaste blir världens starkaste man:) Eller han som har en pistol:)

hur mäter man styrka? hur mäter djur styrka? genom att vara snyggare och mer dominanta än andra djur. kolla gorillorna jag länkade. de slåss som alfas. de lyfter inte stenar. tror du en kvinna blir imponerad av att man kan lyfta stenar? svaret är nej! så den ultimata styrkemätaren och alfamätaren är vem som vinner i en tvekamp på liv och död. inga vapen. och en strongman skulle få en hjärtattack. dessutom fuskar de genom att ta anabola steroider. det är inte naturligt så de förlorar redan där.

så jag tror att man blir starkare av kroppsviktsövningar än av att lyfta stenar. kan ha fel förstås.

svenbanan
2019-12-22, 12:31
Folk överlag är svaga idag. Varför? Jo, för att de inte behöver använda sina muskler i vardagen. Då är det ju ganska meningslöst att prata om styrka i relation till vardagssituationer då de bara är hypotetiska eller betydelselösa scenarion.

Styrka är vem som slutar upp som den dominanta mannen i en kamp på liv och död, eller den som lyckas sprida sina gener vidare på något annat sätt. Kan vi, snälla, börja diskutera på allvar hur kroppsviktövningar bidrar till det?

Vem tror du blir bättre på att slåss, han som ägnar sig att boxas 4ggr per vecka eller han som kör en bro split 4ggr per vecka?

Brofessorn
2019-12-22, 12:33
Vem tror du blir bättre på att slåss, han som ägnar sig att boxas 4ggr per vecka eller han som kör en bro split 4ggr per vecka?

Gå tillbaka lite i tråden så ser du att diskussionens premiss förutsätter att man inte tränar tekniskt i kamp

KoloKille
2019-12-22, 12:33
Vem tror du blir bättre på att slåss, han som ägnar sig att boxas 4ggr per vecka eller han som kör en bro split 4ggr per vecka?

nu pratar vi om styrka och intuitiv slagsmålkapacitet här! inget djur tränar på att boxas så det är ej naturligt. man mot man utan kampsportsträning är naturligt. gärna efter några öl så de naturliga instinkterna blommar ut ordentligt.

KoloKille
2019-12-22, 12:40
på tal om alla som kör styrkelyft, strongman och allt sånt. hur starka skulle de ens vara om de inte roidade? visst de har bra förutsättningar men majoriteten skulle ju vara mycket svagare.

Laksen
2019-12-22, 13:06
Det verkar som att det skulle vara bättre för KoloKille att ta en promenad i naturen eller dra iväg till gymmet än att hänga runt på internet. Jultiden är jobbig för många med det finns ännu hopp, jag tror på dig <3

svenbanan
2019-12-22, 13:09
Gå tillbaka lite i tråden så ser du att diskussionens premiss förutsätter att man inte tränar tekniskt i kamp

Så det ultimata testet är att låsa in två personer i ett rum och släppa ut den ena när han lyckats ta livet av den andre?

Hur kan det komma sig att detta är det ultimata testet när de viktigaste faktorerna för detta är sådana som inte tränas upp via de olika sätten att träna du vill testa?

Ni får nog fundera en sväng till på ifall ni satt upp vettiga premisser eller om ni kanske ska fundera på om ni testar nåt helt annat än det ni inbillar er.

Ett Orm
2019-12-22, 13:10
nu pratar vi om styrka och intuitiv slagsmålkapacitet här! inget djur tränar på att boxas så det är ej naturligt. man mot man utan kampsportsträning är naturligt. gärna efter några öl så de naturliga instinkterna blommar ut ordentligt.

Jo djur tränar på att slåss. Har du sett kattungar någongång?

svenbanan
2019-12-22, 13:11
Det verkar som att det skulle vara bättre för KoloKille att ta en promenad i naturen eller dra iväg till gymmet än att hänga runt på internet. Jultiden är jobbig för många med det finns ännu hopp, jag tror på dig <3

Han är ett troll som skriver 99 dynginlägg på varje vettigt.

Brofessorn
2019-12-22, 13:19
Så det ultimata testet är att låsa in två personer i ett rum och släppa ut den ena när han lyckats ta livet av den andre?

Hur kan det komma sig att detta är det ultimata testet när de viktigaste faktorerna för detta är sådana som inte tränas upp via de olika sätten att träna du vill testa?

Ni får nog fundera en sväng till på ifall ni satt upp vettiga premisser eller om ni kanske ska fundera på om ni testar nåt helt annat än det ni inbillar er.

Kamp är ett sätt att förbättra chanserna för genöverlevnad, dvs. den enda styrka som spelar roll till skillnad från hur många ICA-kassar du orkar bära, men inte det enda. Förstår du inte varför det började postas jämförelsebilder mellan tjocka strongmen och deffade gymnaster?

KoloKille
2019-12-22, 13:21
Jo djur tränar på att slåss. Har du sett kattungar någongång?

har aldrig sett en katt på en boxningsklubb. naturlig träning i barndomen är en annan sak, det gör människor också

svenbanan
2019-12-22, 14:28
Kamp är ett sätt att förbättra chanserna för genöverlevnad, dvs. den enda styrka som spelar roll till skillnad från hur många ICA-kassar du orkar bära, men inte det enda. Förstår du inte varför det började postas jämförelsebilder mellan tjocka strongmen och deffade gymnaster?

Ja, såklart är kamp ett sätt att förbättra chanserna för överlevnad.

Så självklart tränar man ju på bästa sätt för att bli bättre på det. Det gör man alltså med kroppsviktsövningar (boxning etc). Det var ju du som påstod att du ville diskutera hur kroppsviktsövningar kan bidra till att man blir bättre på slagsmål.

Jag vet inte varför man skulle välja att göra vare sig planche progressioner eller sälrodd istället för att stå och slå på en säck ifall man tänker slå nån på käften.

Men jag ska lämna tråden så får ni försöka komma fram till nåt svar på vad det nu är ni tror ni diskuterar.

Rikard Jansson
2019-12-22, 14:39
Jag gillar hur du utgår från dina paradgrenar och gränser. :d

Ojdå, så tokigt det kan bli :D

David_wigren
2019-12-22, 16:36
Ojdå, så tokigt det kan bli :D

Som en oberoende person på internet som absolut inte har något att tjäna på det själv, kan jag hålla med Rikards lista.:thumbup:

d1anny2
2019-12-22, 16:38
Uff. Det luktar av den där vedervärdiga samt seglivade alfehanne-diskussionen. Som aldrig ville ta slut.

KoloKille
2019-12-22, 16:39
Uff. Det luktar av den där vedervärdiga samt seglivade alfehanne-diskussionen. Som aldrig ville ta slut.

nej vi pratar om kroppsviktsövningar

d1anny2
2019-12-22, 16:40
nej vi pratar om kroppsviktsövningarHaha. Jaha. Då vet jag.

Brofessorn
2019-12-22, 16:45
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51V0mRLaiYL._SX327_BO1,204,203,200_.jpg

Intressant läsning som står intellektuellt högt över någon påstådd "alfahannesdiskussion". Våra gener vill bara överleva och det kan påstås att den enda meningen med livet är att föra dem vidare. I sådana fall, i en diskussion som handlar om styrka, kan det ju vara intressant att diskutera om styrka kan kvantifieras i egenskaper som ökar chanserna till det, och vad för styrkemått som är på samma nivå som att mäta hur många Coop-kassar man orkar bära i en hand.

d1anny2
2019-12-22, 17:01
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51V0mRLaiYL._SX327_BO1,204,203,200_.jpg



Intressant läsning som står intellektuellt högt över någon påstådd "alfahannesdiskussion". Våra gener vill bara överleva och det kan påstås att den enda meningen med livet är att föra dem vidare. I sådana fall, i en diskussion som handlar om styrka, kan det ju vara intressant att diskutera om styrka kan kvantifieras i egenskaper som ökar chanserna till det, och vad för styrkemått som är på samma nivå som att mäta hur många Coop-kassar man orkar bära i en hand.Dock har det kommit en del som motsäger det där. Hur grupper av organismer där fler samlar mat till alla istället för att föröka sig har en högre chans för överlevnad. Så även om individen vill föröka sig, så vill gruppen överleva. Vilket framstår som viktigare.

KoloKille
2019-12-22, 17:07
Dock har det kommit en del som motsäger det där. Hur grupper av organismer där fler samlar mat till alla istället för att föröka sig har en högre chans för överlevnad. Så även om individen vill föröka sig, så vill gruppen överleva. Vilket framstår som viktigare.

alla samlar mat till en snygg rippad alfahanne. kolla bara på lejon

Brofessorn
2019-12-22, 17:11
Dock har det kommit en del som motsäger det där. Hur grupper av organismer där fler samlar mat till alla istället för att föröka sig har en högre chans för överlevnad. Så även om individen vill föröka sig, så vill gruppen överleva. Vilket framstår som viktigare.Vilket ytterligare stöttar tesen att en man absolut måste vara välförberedd för kamp, då han har kvinnor och barn att beskydda från andra stammar som rivaliserar om resurser nödvändiga för överlevnad. Tack för att du påpekade det, hade helt missat det.

d1anny2
2019-12-22, 17:28
Vilket ytterligare stöttar tesen att en man absolut måste vara välförberedd för kamp, då han har kvinnor och barn att beskydda från andra stammar som rivaliserar om resurser nödvändiga för överlevnad. Tack för att du påpekade det, hade helt missat det.Va? Snacka långskott. Utanför.

d1anny2
2019-12-22, 17:28
alla samlar mat till en snygg rippad alfahanne. kolla bara på lejonAha! Det är därför...

KoloKille
2019-12-22, 17:54
Aha! Det är därför...

dessutom känns det som att det blir svårare med gruppöverlevnad om alla ska vara feta strongmen. känns som det går åt extremt mycket mat då

Mäktigman
2019-12-22, 17:56
Dock har det kommit en del som motsäger det där. Hur grupper av organismer där fler samlar mat till alla istället för att föröka sig har en högre chans för överlevnad. Så även om individen vill föröka sig, så vill gruppen överleva. Vilket framstår som viktigare.

Det ena behöver väl inte utesluta det andra. Flockdjur har ett sorts kontrakt där man tar hand om varandra för överlevnad, men det betyder inte att individer är 100% osjälviska. Det finns en anledning till att avundsjuka är en så pass naturlig känsla. Sen varierar väl det lite från varelse till varelse också, många insekter t.ex. ger ju upp sina liv utan att tveka för gruppens överlevnad.

d1anny2
2019-12-22, 19:12
Det ena behöver väl inte utesluta det andra. Flockdjur har ett sorts kontrakt där man tar hand om varandra för överlevnad, men det betyder inte att individer är 100% osjälviska. Det finns en anledning till att avundsjuka är en så pass naturlig känsla. Sen varierar väl det lite från varelse till varelse också, många insekter t.ex. ger ju upp sina liv utan att tveka för gruppens överlevnad.Håller med dig. Det går inte ens att vara helt osjälvisk eftersom man inte känner till mer än deras grundläggande behov. Och det behövs väl inte heller att man ser till annat än helheten.

David_wigren
2019-12-22, 20:41
Man måste vara stark på minst typ 4 saker för att få kalla sig stark. Minst en enarmschin, minst 185ish i bänk, stark i armbrytning och kunna slå hårt. Minst TNS 2an Coc, nästan 2.5 också. Samt kunna pressa minst 100 kg bakom nacken strikt i militärpress. Alltså de här siffrorna är ju bara riktlinjer som jag hittade på precis nu men så är det iallafall

Jag vill lägga till att man ska kunna lyfta en fullvuxen tjej över huvudet med en arm samt kunna böja en kofot som är minst 18 mm i diameter!

Rikard Jansson
2019-12-22, 20:43
Jag vill lägga till att man ska kunna lyfta en fullvuxen tjej över huvudet med en arm samt kunna böja en kofot som är minst 18 mm i diameter!

Det ansåg jag vara självklart men kan förstås vara värt att skriva ner för de som inte förstår bättre!

trädgårdsmöbel
2019-12-23, 12:53
Vill påpeka att ni bägge har fel uppfattning om vad styrka är. Det enda som räknas är att vara marginellt starkare än Rikard Jansson i stående press bakom nacken. Då är man stark och Rickard Jansson är svag.

Rikard Jansson
2019-12-23, 13:32
Vill påpeka att ni bägge har fel uppfattning om vad styrka är. Det enda som räknas är att vara marginellt starkare än Rikard Jansson i stående press bakom nacken. Då är man stark och Rickard Jansson är svag.

:/

David_wigren
2019-12-23, 14:36
Vill påpeka att ni bägge har fel uppfattning om vad styrka är. Det enda som räknas är att vara marginellt starkare än Rikard Jansson i stående press bakom nacken. Då är man stark och Rickard Jansson är svag.

*cry*

FyllSkalle
2019-12-25, 09:01
Jag tränar inte ben. Men skulle ändå spöa 95% av eliten i styrkelyft i benstyrka, om jag själv fick välja övningen.

Har inte läst hela tråden och svaret på min fråga finns kanske någonstans i den men jag ställer frågan ändå.

Blir lite nyfiken i vilken benstyrkeövning du skulle spöa 95% av SL eliten i?

David_wigren
2019-12-25, 13:34
Har inte läst hela tråden och svaret på min fråga finns kanske någonstans i den men jag ställer frågan ändå.

Blir lite nyfiken i vilken benstyrkeövning du skulle spöa 95% av SL eliten i?

Att böja stål mellan låren. Jag skulle tippa att jag är ungefär 200-300% starkare där än de flesta i världstoppen av styrkelyft. Dock så är jag säker att om man ger dem 1-2 år att träna på det så skulle majoriteten av dem spöa mig såklart.

Jag håller med om att det är en muppig övning. Men på ett sätt så mäter den ju faktiskt styrka mer definitivt än en övning som knäböj. Knäböj mäter ju egentligen inte hur mycket kraft du kan producera med benen, knäböj mäter hur mycket vikt du kan ha på ryggen när du böjer benen till parallellt och sen komma upp igen. Hur lång den sträckan blir är helt bestämd av ens kroppsproportioner. Rörelselängden kan vara allt från 15 cm till 80 cm beroende på hur lyftaren är byggd. Att böja stål mellan benen handlar om hur mycket kraft man kan producera, helt oberoende av hur man är byggd.

Med det sagt så menar jag inte att jag är starkare än eliten i styrkelyft. Poängen är att illustrera att styrka är specifikt. Man blir bra på det man tränar. Att då ta sig friheten att påstå att man är ”starkare” bara för att man råkar vara starkare i sin egen favoritövning är enligt mig ganska naivt.

Anders The Peak
2019-12-25, 14:28
Att böja stål mellan låren. Jag skulle tippa att jag är ungefär 200-300% starkare där än de flesta i världstoppen av styrkelyft. Dock så är jag säker att om man ger dem 1-2 år att träna på det så skulle majoriteten av dem spöa mig såklart.

Jag håller med om att det är en muppig övning. Men på ett sätt så mäter den ju faktiskt styrka mer definitivt än en övning som knäböj. Knäböj mäter ju egentligen inte hur mycket kraft du kan producera med benen, knäböj mäter hur mycket vikt du kan ha på ryggen när du böjer benen till parallellt och sen komma upp igen. Hur lång den sträckan blir är helt bestämd av ens kroppsproportioner. Rörelselängden kan vara allt från 15 cm till 80 cm beroende på hur lyftaren är byggd. Att böja stål mellan benen handlar om hur mycket kraft man kan producera, helt oberoende av hur man är byggd.

Med det sagt så menar jag inte att jag är starkare än eliten i styrkelyft. Poängen är att illustrera att styrka är specifikt. Man blir bra på det man tränar. Att då ta sig friheten att påstå att man är ”starkare” bara för att man råkar vara starkare i sin egen favoritövning är enligt mig ganska naivt.

Tänkte bara påpeka att det handlade om kroppsviktsövningar...

CalleP
2019-12-25, 14:57
En mycket viktigare fråga, hur snygg kan jag bli med kroppsviktsövningar?
Jävligt snygg :D.....

Rikard Jansson
2019-12-25, 15:03
Tänkte bara påpeka att det handlade om kroppsviktsövningar...

Enbensböj brukar styrkelyftare vara riktigt värdelösa på

KoloKille
2019-12-25, 15:45
En mycket viktigare fråga, hur snygg kan jag bli med kroppsviktsövningar?
Jävligt snygg :D.....

Exakt. Man blir snygg, stark och smidig. Det är tre egenskaper som är väldigt viktiga för att sprida sina gener vidare hos kvinnor.

David_wigren
2019-12-25, 15:57
Tänkte bara påpeka att det handlade om kroppsviktsövningar...

Jag är ganska bra på enbensknäböj. Men där måste man ha extravikt om det ska bli tungt. Gjorde en extremt djup frontböj med 50 kg med ett ben när jag testade det förra året. Men då är det inte kroppsvikt som sagt. Däremot så skulle man kunna köra ett upphopp med ett ben från en pistol squat position. Där är jag också rätt bra. Vet dock inte hur hur min prestation står sig i relation med världseliten i styrkelyft. Jag kan testa hur högt jag kan hoppa nästa gång jag är på gymmet och sen se ifall någon här inne kan slå det?

Det är inte svårt att vara bäst om man själv får välja övning :)

Termy
2019-12-25, 16:21
5293WLDg_nk

trädgårdsmöbel
2019-12-25, 18:18
J

Det är inte svårt att vara bäst om man själv får välja övning :)

Det är därför 2 av 3 styrkelyftsövningar är väldigt bra styrkemätare. Marklyft och bänkpress är väldigt enkla att lära sig utföra hjälpligt. Kan tränas på vilket gym som helst och tillsammans testar de styrkan i stora delar av kroppen.

David_wigren
2019-12-26, 00:38
Det är därför 2 av 3 styrkelyftsövningar är väldigt bra styrkemätare. Marklyft och bänkpress är väldigt enkla att lära sig utföra hjälpligt. Kan tränas på vilket gym som helst och tillsammans testar de styrkan i stora delar av kroppen.

Dock så är styrkeprestationen helt relativ till kroppsproportionerna man har. Är det verkligen styrka man mäter när en lyftare har en rörelselängd på 10 cm och en annan har 70 cm?

KoloKille
2019-12-26, 07:33
Dock så är styrkeprestationen helt relativ till kroppsproportionerna man har. Är det verkligen styrka man mäter när en lyftare har en rörelselängd på 10 cm och en annan har 70 cm?

exakt. alla har olika förutsättningar för att lyfta stenar och sånt, men i en kamp på liv och död är det det enda som gäller. det är den ultimata mätaren eftersom man får betala det ultimata priset om man förlorar

Anders The Peak
2019-12-26, 10:49
Tror att det är bra att trådskapare som startar de här trådarna om styrka även definierar vilken styrka som efterfrågas. Men jag ser att den här tråden handlar otvivelaktigt om normal lyftstyrka.

David Wigren
Dock så är styrkeprestationen helt relativ till kroppsproportionerna man har. Är det verkligen styrka man mäter när en lyftare har en rörelselängd på 10 cm och en annan har 70 cm?

Nu är det viktklasserna som utjämnar förhållandet i storlek och vikt. När det gäller bänkpress där det här verkligen sätter sina frågetecken har det satts regelverk för hur lyftet ska göras och då är det bara acceptera att ett 2 cm lyft är att likställa med ett lyft på drygt 50 cm.

Tror även att du underskattar kraften i en styrkelyftares ben med att böja stål mellan dem.

David_wigren
2019-12-26, 12:17
exakt. alla har olika förutsättningar för att lyfta stenar och sånt, men i en kamp på liv och död är det det enda som gäller. det är den ultimata mätaren eftersom man får betala det ultimata priset om man förlorar

En ”kamp på liv och död” är ju egentligen också ganska subjektivt. Ska man slåss helt efter dina regler då? Tänk om jag vill använda min list och förgifta min motståndare innan fighten för att öka mina chanser att vinna? Får man använda vapen? Eller är det strikt din subjektiva idé om hur ett slagsmål ska gå till som ska styra?

David_wigren
2019-12-26, 12:19
edit - skitsamma

DiktatorN
2019-12-27, 02:25
Tror att det är bra att trådskapare som startar de här trådarna om styrka även definierar vilken styrka som efterfrågas. Men jag ser att den här tråden handlar otvivelaktigt om normal lyftstyrka.

David Wigren


Nu är det viktklasserna som utjämnar förhållandet i storlek och vikt. När det gäller bänkpress där det här verkligen sätter sina frågetecken har det satts regelverk för hur lyftet ska göras och då är det bara acceptera att ett 2 cm lyft är att likställa med ett lyft på drygt 50 cm.

Tror även att du underskattar kraften i en styrkelyftares ben med att böja stål mellan dem.

Det tror inte jag. David slår nog vilken styrkelyftare som helst på att böja stål, förutsatt att de inte har tränat det.

Just att böja stål är extremt tekniskt, gäller att hitta rätt vinklar där och utnyttja det, vilket kan vara väldigt svårt. Och det är inte nödvändigtvis en fördel att vara stor, då det har mycket med rörlighet att göra.

En ”kamp på liv och död” är ju egentligen också ganska subjektivt. Ska man slåss helt efter dina regler då? Tänk om jag vill använda min list och förgifta min motståndare innan fighten för att öka mina chanser att vinna? Får man använda vapen? Eller är det strikt din subjektiva idé om hur ett slagsmål ska gå till som ska styra?

Slagsmål har inte mycket med styrka att göra alls, det förstår nästan alla. I alla fall alla som faktiskt kan slåss på riktigt vet detta. Tangentbordsexperterna som aldrig har varit i ett riktigt slagsmål begriper inte detta såklart.

Brofessorn
2019-12-27, 10:15
Slagsmål har inte mycket med styrka att göra alls, det förstår nästan alla. I alla fall alla som faktiskt kan slåss på riktigt vet detta. Tangentbordsexperterna som aldrig har varit i ett riktigt slagsmål begriper inte detta såklart.

Bra sagt, det förstår bara machomän som du och jag vars kunskap har kostat blod, svett och inga som helst tårar eftersom alfor som oss aldrig gråter!!

trädgårdsmöbel
2019-12-27, 12:43
Dock så är styrkeprestationen helt relativ till kroppsproportionerna man har. Är det verkligen styrka man mäter när en lyftare har en rörelselängd på 10 cm och en annan har 70 cm?

Om du och jag mäter i bänkpress eller marklyft, förutom kroppsvikt blir det någon större skillnad?

Det där gör bara avgörande skillnad i extremfall med absurd rörlighet och/eller dvärgväxt alternativt extrem fetma.

d1anny2
2019-12-27, 12:54
Bra sagt, det förstår bara machomän som du och jag vars kunskap har kostat blod, svett och inga som helst tårar eftersom alfor som oss aldrig gråter!!Lugn och fin nu professorn [emoji290][emoji289][emoji288]